Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

31.5.2015 7:28

Ja polkasu pitää olla määrätietoinen ja voimakas, mielellään koko kuskin painolla tehtävä polkasu ainakin alkuun ennen kun oppii tekniikan. Jos polkasu lähtee löysästi niin voi tulla kunnon takapotku ja sen jälkeen ihmetellään miksi nilkkaan sattuu :D

Re: ktm 450, 525

31.5.2015 19:55

Kiitti vinkeistä. Kylläpä nykyään on heti ekalla polkasulla lähteny ;)

Tuo startti kuitenki ihmettyttää, pitää niin ihme ääntä? Otin videonpätkää jos joku kehtais tän videon vilkasta ja pientä analyysiä antaa :s

https://www.youtube.com/watch?v=On5uUYLbEtM

Re: ktm 450, 525

31.5.2015 23:39

Jotain on rikki, ekana tulis mieleen että joku on saattanu joskus koneen käydessä painaa starttia, niin startin rattaista hampaat sileenä tms.?

Startti pöydälle ja kytkinposki auki ja eikun tutkimaan.

Re: ktm 450, 525

3.6.2015 23:30

Pyöriikö tuossa moottori ollenkaan?

Re: ktm 450, 525

4.6.2015 0:13

En ole vielä ehtiny tutkia, mutta siltä se kieltämättä kuulostaa ettei pyöri kun pelkkä startti? ja sekin heikosti.. oisko joku hammasratas melkeempä sileänä.

Re: ktm 450, 525

4.6.2015 0:44

Minun mielestä kuulostaa enemmän siltä että moottori pyörii.
Koita kaikki liitännät yms. puhistaa.

Re: ktm 450, 525

5.6.2015 23:02

Suomenpaskin kirjoitti:Minun mielestä kuulostaa enemmän siltä että moottori pyörii.
Koita kaikki liitännät yms. puhistaa.

Käytin starttia pöydällä ja purin osiin, eipä siinä mitään ihmeellistä näkyny. Putsasin hiilet ja kaikki pinnat, mutta ei vaikutusta. Mahtaa kallistua vika tonne hammasrattaiden puolelle..
Kytkinkopan ku käyttää auki niin näkeekö siitä kaikki rattaat millä startti pyörittää konetta? Entä käynnistyspolkimen jousi, lävähtääkö se levälleen ku kopan nostaa pois? (en kyllä usko, mutta sama varmistaa) :lol:

Re: ktm 450, 525

6.6.2015 0:25

Kyllähä ne näkyy ku kopan ottaa irti, joutuu vaa kytkinpaketin taakse kurkimmaa jos ei sitä kehtoo pois ottaa. Eihä se pakettikaa muistaaksee hirmu vaikee oo irottaa, yks mutteri vaa vähän tiukemmassa jos on ja samalla saa kytkimen kunnonkii selvitettyä jos ei muuta :D Ja ei pitäs käynnistyspolkimenjousen pomppia silmille.

Tässä viel muutama kuva selventämään:
KuvaKuva Kruunu vielä jääny paikoillee mutta vetämällähä sekii lähtee

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 1:41

Morjesta!

Tuli haettua tuommonen 10 vuoden 450 exc.

Ennen pelannu vaan noiden 2t vehkeiden kanssa, joten 4t tietämys on aika pientä.

Huomasin pyörän pitävän pientä sivuääntä ja paniikissa availin sitten venakopan ja venttiilinvälykset olivat kohallaan. Huomasin kuitenkin ettei ketjunkiristin kiristänyt ketjua. Onko tämä normaalia tuolle hydrauliselle kiristäjälle ettei ilman öljynpainetta kiristä ketjua? Eli siis kiristyykö ketju vasta käynnissä ollessa?

Moottori remontoitu 10h sitten, jolloin ketjukin vaihdettiin. Mietin että onko kiristin jäänyt vapauttamatta vai onko tämä normaalia että vaatii sen öljynpaineen sinne tosiaan että alkaa ketjua kiristämään. Pyörä muuten toimii täydellisesti ja jako kohillaan mutta kai uusi ketju kohillaan pysyisikin..

Joten hieman apua viisaammilta kaipaisi.. Ja sitten vielä toinen kysymys että onko tässä välttämätöntä laittaa öljyt ohjekirjan mukaisesti että ekana suodatin täyteen ja suodattimenkotelo puolilleen ja sitten vasta korkista loput vai voiko suoraan laittaa sen 0,6l täyttökorkista?

Kiitoksia jo etukäteen!

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 6:18

Kuulostaa siltä että hydraulinen ketjunkiristin on rikki, tai pahimmassa tapauksessa öljypumpussa/linjastossa on tukos. Ennen kun ajelet sillä niin vaihda uusi kiristin, jos silläkin ketju vielä rallattaa niin sitten tutkimaan syytä.

Mä olen suoraan kaatanut öljyt koneeseen.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 15:17

Paljonko tunteja pyörässä?
Ketjunkiristäjät on näissä paskin keksintö vähään aikaan. Ihan normaalia jos se antautuu. Ja ketjun pitää pysyä tiukalla myös sammutettuna.
Jos koneesta on kokonaan öljynpaineet kadoksissa niin homma seis heti ja öljypumpun muoviset rattaat syyniin. Jos pyörällä ajettu esim yli 150 h niin rattaista alkaa murtumaan hampaita ja pahimmas tapauksessa kone ei saa ollenkaan voitelua. Toivottavasti nuo on vaihdettu rempan yhteydessä.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 16:17

En tiedä mistä johtuu mutta mulla ei ole ollut mitään ongelmia KTM:än hydraulisen kiristäjän kanssa. Kolme pyörää ollut ja noin 30tkm tuli niillä ajettua ilman ongelmia. Varikolla kyllä kirotaan hydraulikiristimiä mutta onko vika kiristimissä vai öljyissä? Kovasti tuntuu olevan halvat dieselöljyt suosiossa kun kattelee huoltoautojen takakontteja...

Mä käytin omassa -09 EXC:ssä pelkästään TB Superbike 15w50 öljyä, maksaa Tokmannilla 35€/4L ja on hyvää öljyä noille moottoreille. Kytkin ja vaihteisto toimii pirun hyvin ja ei mene ihan liruksia kuumassa koneessa, tämä on tärkeä juttu 08-11 koneissa kun moottorin öljytilavuus on vain reilu puoli desiä.

Mulla oli öljytilat yhdistetty ja öljtilavuus oli 1.5l, etuina oli öljyjen lämmöt pysyi maltillisina ja öljyt ei mene "tervaksi" niin nopeasti. Öljytilojen yhdistäminen on helppo homma jos kone on joskus auki, yhteen väliseinään jyrsitään aukko ja se on siinä.

En nyt muista missä vaiheessa öljypumpun rattaat vaihtui paksumpiin, -09:ssä oli vielä ohuet ja -11 mallissa vahvistetut, -10 mallista en ole varma. Öljypumpun stefat kuuluu samaan vaihtolistaan, -10 mallissa muistaakseni ne on jo päivitetty. Lisäksi vesipumpun stefat kannattaa vaihtaa, toinen stefa on väärin päin ja päästää vedet koneeseen. Kannattaa vielä varmistaa oliko -10 mallissa keiinuvipujen akselit vanhaa vai uudempaa versiota, jos on vanhempaa mallia niin ne kannattaa vaihtaa ettei akselit leikkaa kiinni voitelun puutteen takia. Männänrenkaat kuuluu samaan kategoriaan, ne on päivitetty 4-5x että on päästy pehmeistä ja kuluvista renkaista eroon.

Silloin kun XC4 moottorissa kaikki on kunnossa niin se on hiljainen ja kilisemätön sekä melkoisen värinätön. Kestävä kone huollettuna ja järkevällä ajamisella, katukäytössä pitäisi helposti päästä 300-400h lukemiin ennen koneen avausta. Hurjimmat on reissukäytössä olleilla koneilla ajanut 600h ennen avaamista, ajo ei sitten ole ollut katupommitusta tai suomienskaa vaan reissua/seikkailua.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 17:24

Yhdyn samaan tuohon yhteen Murskan kommenttiin, eli aika usein tulee vastaan, että huonoilla öljyillä ajetaan...Ainakin mitä tuollaisissa kiristimissä on ongelmia, mutta on niitäkin kuultu että se kiristäjäkin on huono.
Mä en kyllä ajaisi metriäkään, ennen kuin selvii että onko vikaa vai....

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 17:54

Tuossa toiselle foorumille kirjoittamani juttu missä on listattu paremmin noi mistä aiemmin kerroin.

"""Laitan vielä linkit niihin juttuihin mitä on tullut vastaan näissä koneissa ja jotka on uudempiin koneisiin päivitetty, 2011 koneessa on noi kaikki jo kunnossa. Jos on konetta avaamassa niin noi kannattaa tarkistaa ja hoitaa kuntoon jos niille ei ole tehty mitään, saa lisää huolettomia tunteja kun paikat on kunnossa.

Rocker arm modaus: http://www.thumpertalk.com/topic/106622 ... de-how-to/

Startin torque limitin kiristys jos se alkaa luistamaan: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=667644

Vesipumpun stefa: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=769378

Öljypumpun päivitys: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=697495

Alkusarjan koneissa on ollut öljynkulutusta ja syynä on öljy/männänrenkaat jotka on päivittyneet parempiin, ilmeisesti liian löysät. Toinen mikä voi aiheuttaa tupruttelua on venttiilivarren kumit, koskee 08-09 joitain malleja.

Moni suosittelee myös nokkaketjun kiristimen vaihtamista mekaaniseen DJH tai Dirt Tricksin kiristimeen. Alkuperäisellä hydraulikiristimellä on ollut joitain ongelmia ja voi joissain tilanteissa mennä lakkoon ja silloin voi tulla männälle/venttiileille törmäyskurssi. Liialle ja/tai väärälle öljylle kiristin on herkkä, öljy vaahtoutuu ja kiristimen toiminta ei ole enään paras mahdollinen. Myös joitain jumiutumisia on ilmeisesti ollut.

Moni on tehnyt myös öljytilan yhdistämisen, varsinkin ne joilla pyörä on reissukäytössä. Öljynlämmöt madaltuu ja suuremmalla öljytilavuudella voitelukyky pysyy pitempään hyvänä. Muutos vaatii vasemman lohkon irroittamisen ja väliseinästä koneistetaan pala pois, sen jälkeen öljytilavuus on 1.3-1.5L riippuen kenen käyttäjän kokemuksia kysyy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 18:18

Pitkästä aikaa hyvä ajokeli, lähin tottakai ajelee ja pääsin semmosen 15km, kun pyörä (KTM 525 -02) alko pätkimään / booaamaan. No, laitoin varatankille vauhista ja pätkiminen jatku ja pyörä sammu. Bensaa kyllä näytti olevan sen verran että varatankille tarvi kääntää.

Jonku vartin siinä yritin polkea käyntiin, mutta ei lähteny. Lähin hakee kotoa pakettiautoa ja kun tulin takas, lähti ekalla käyntiin ja sen jälkeen toiminu normaalisti?

Oisko tulppa menossa? kaasarissa paskaa? vai vetikö yksinkertasesti ilmaa sen verran, että ei pelannu? mietin vaan että onko muilla ollu tällästä ongelmaa vauhdista varatankille kääntäessä? :roll: