Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

2.4.2015 8:30

Väität siis että kallis on hyvä ja halpa huono, tuossa viimesessä kommentissasi :D Ei se maailma pyöri niin, rahalla saa näkyvyttä ja kaikille suosittelen motorexiä. Sitähän se KTM tahtoo.

Öljybisnes on kovaa hommaa. Kukin saa toki ostaa mopoonsa mopon kuvalla varustetun tölkin, mönkijään mönkijän kuvan, veneeseen veneen kuvan. Se, onko sillä jokin väljä, sen ratkaisun tekee käyttäjä itse. Eikä se oma Delvacin käyttö niinkään säästösyistä pelkästään ole. Vaan sitä, että kone toimii sillä täydellisesti. Ääliömäistähän se on vaihtaa mopoon laatikon öljyt 8h välein. Hyvä että edes sihdissä on mitään metallia. Aivan kelpo öljyt aina tulee ulos. Kyse oli vaan siitä, että tähän saakka mielelläni vaihdan öljyt 8h välein. Se vie niin hetken ja kulutkin on vielä naurettavat. Suodatin siinä eniten maksaa, se kun menee vaihtoon myös. Hölmöö se sekin on vaihtaa joka kerta, vaikka näin menettelenkin. Kerran pesin kerosiinissa yhden ja hajotin. Siellä käytännössä mitään ollut, kunto kuin uusi.

Mutta turha se näistä öljyistä vääntää. Harvoin näissä itse käännytyksiä vääntäjien suhteen tulee. Mutta joku muu sivulta katselija voi toki saada uuden näkövinkkelin suuntaan tai toiseen :)

Re: ktm 450, 525

2.4.2015 9:08

Väitän ja en väitä, kyse ei ole öljyn hinnasta vaan niiden ominaisuuksista sekä käyttötarkoituksista. Jokaisella meillä on omat uskomukset ja käsitykset öljyistä ja niiden toimivuuksista, toisilla taas on kokemusperäistä ja tutkittua dataa.

Mitäpä näistä vääntämään, uskonnon jälkeen seuraavaksi kiihkein aihe on öljy. Isot valtiot käy sotaa öljystä ja me pienemmät nulikat tapellaan foorumilla mikä on paras öljy :lol:

Ja on mullakin koneessa Delvacit pyörineet kun ei saatu yhdessä pelissä muuten vaihteistoa ja kytkintä toimimaan halutulla tavalla.

Re: ktm 450, 525

5.4.2015 17:14

Minkäslaisia säätöjä jätkät pitää kaasarissa jos on avarampi vaimennin kuin vakio?

Pyörä 450 RFS.

Re: ktm 450, 525

12.4.2015 10:43

Mitä ketjuja porukka suosittelee?

Kestääkö nuo oranssit ketjut kuinka kauan oranssina?

Katukäyttöön niitti vai sokkalukko?

Re: ktm 450, 525

12.4.2015 11:23

DID VX2 tai VT2. Lukko oman uskomuksin mukaan. Jousilukko kestää siinä kuin niittilikko mutta taakse työntäessä lukon jousi voi tökätä liukupalan tai ohjurin reunaan ja lähteä irti, jousilukon reunat kannattaa hioa viistoiksi. Niittilukko on varmempi ratkaisu.

Re: ktm 450, 525

12.4.2015 13:40

Itsellä on DID:n VX2 jousilukolla. Ja hyvin on pelannut. Nyt roikkuu hyllystä, ehkä noin 500 km ajettuina.

Ostin heräteostoksena vaan biltsun ketjut ja jousilukolla myös. Ei ne pirulaiset sen huonommat ole ollut. Enemmän kiinni ehkä huolenpidosta.

Rasvaan ketjut joka kerta ennen ajolle lähtöö. Tällä tavalla biltematkin kestänyt. Ei ole venynyt mitenkään erityisemmin edes.

Älä osta oransseja. Ne ehkä siisti "tuning" siihen piikkiseen 16 vanhana. Naurettavan näköiset ainakin omasta mielestä muuten.

Re: ktm 450, 525

12.4.2015 14:05

Bilteman ketjut on pehmeää rautaa ja laahaimet kuluttaa ketjut melko nopeasti, ei myöskään ole läheskään niin herkät kuin VT2:et. Beta kevarissa Biltsut kiinni ja 10tkm alkaa olla riittävä ikä noille ketjuille, VT2/VX2 ei taas menneet miksikään noilla kilsoilla 690 Endurossa.

Ei kannata verrata noita ketjuja keskenään.

Re: ktm 450, 525

20.4.2015 21:10

Moro,
Alkaa olemaan jo kova pyöräkuume kotarin 450:sta tai 525:sta kohtaan. Topicin luku jo hyvällä mallilla 63:n sivun kohdilla menossa.
Kysyn nyt kuitenkin jo mainittuja asioita päätökseni tekoa ajatellen. :)

Ajoni tulee olemaan todella monipuolista, eli metsässä tulee rymyttyä paljon, hiekkateillä tulee reviteltyä, kadulla tulee rälläiltyä, matka-ajoakin tulee jonkin verran (~200-300km suuntaansa matkoja) ja keulimis- ja endohommiakin tulee harrastettua.

Kysynkin nyt että kumpi näistä 450 525 pyöristä soveltuisi paremmin ajoihini?
Koeajoa en ole päässyt tekemään kummallakaan pyörällä vielä. Lukemani mukaan 525 kestäisi paremmin tuota matka-ajoa, mutta olisi kuitenkin metsässä raskaampi vietävä koneen luonteen vuoksi. Valintani on kuitenkin kallistunut 525:sen puoleen juuri sen takia ettei se teho sitten lopu. Tiedä sitten loppuuko se teho nelipuokistakaan. :roll: Varmaan sillä 525:lla metässä pääsee varsin hyvin kevyemmällä kaasukädellä?

Oon tässä kans katellu semmosta 230h/9100km (myyjän mukaan kevyestä ajosta ja niinhän nuo luvut antaakin keskinopeudeksi ~40km/h) ajettua 525 kotaria, konetta ei oo avattu mutta venojen välyksiä säädelty ja öljyjä vaihdettu niinkun pitää. Muutenkin pyörä kaikinpuolin kunnossa toista etustefaa lukuunottamatta Pyörän vm -06 ja hp. 4000e. Olisko kannattava sijoitus vai tuleeko koneen avaus hyvin äkkiä vastaan nuilla kilometreillä?

Kiitos jo etukäteen niille jotka tämän jaksoivat lukea ja toivottavasti vastaisitte kysymyksiin. :P

Re: ktm 450, 525

20.4.2015 22:45

Ero 450 ja 525 on lähinnä koneen luonteessa, ehkä 525 sopisi sinulle paremmin. Noilla tunneilla koneen avaus alkaisi kyllä olla ajankohtainen...

Re: ktm 450, 525

21.4.2015 0:12

Sattuu nyt oleen itsellä biltsut sekä VX2:set ja kummillakin päässyt samaan tapaan eteenpäin. Tämä onkin kisaenskaketju, eikä 690 enduroa koskeva. Oletan että 690:een tulee keskimäärin ihmisillä pikkasen eri kilsamääriä, kuin näihin 450 sekä 525/530 vehkeisiin. Tämä olikin omamielipide ja vertailen niitä keskenään. Hiekka se pilaa ketjun kuin ketjun. Oli se sitten biltema tai ne VX2:set :)

Re: ktm 450, 525

21.4.2015 7:42

Pahoittelen 690 mainitsemisesta kisaenska topicissa, kuitenkin tässä topicissa on iso osta kisaenskoista valjastettu kaikkeen muuhun kuin kisakäyttöön... :lol:

400 EXC-R:ssä on myös VT2:et alla ja kun niitä vertaa Betassa oleviin Biltsuihin niin kyllä VT2 vie edelleen voiton. Biltsut on menneet sievässä käytössä huonompaan kuntoon kuin VT2:et enska/krossikäytössä, VT2 on edelleenkin herkemmin rullaava vaikka ne on saaneet syödä hiekkaa/kuraa paljon enemmän kuin Betan Biltsut.

Tuosta 450 vs 525 valitsemisesta. Jos pääpaino on kadulla niin ei siitä tehosta ole haittaa, kestävyys näissä on samaa luokkaa joten siinä ei ole juurikaan eroja kuutiotilavuuden osalta, ellei sitten mennä 250 kierroskoneisiin.

Mulla on vähän vastaavassa käytössä 400 EXC-R -09 ja on sitten aika hauska pyörä yleiskäyttöön. Voimaa on riittävästi mutta ei liikaa kun mennään metsään tai krossiradalle, moottori on laajasti vääntävä ja repii pieniltä kierroksilta rajoittimelle ilman isompia tehopiikkejä. Voimaa on heti tyhjäkäynnin tuntumassa ja kone on erittäin helppo ajaa maastossa sen nöyrän luonteen takia. Motot oli hetken aikaa alla ja kovaa sillä pääsi mutkateillä, enskojen kanssa sorateilläkin vauhtia riittää jos ei nyt todella leveitä ja suoria sorateitä ajele. Älä hylkää nelisatkua jos sopiva tulee vastaan, varsinkin jos on tarkoitus rymytä paljon metsässä. Tehokas pyörä metässä on sieltä saatanan ja perkeleen välimaastosta ja väsyttää kuskin nopeimmillaan 15 minuutissa.

Tällä hetkellä pyörä on tässä kuosissa, hyvin pystyy vielä vetämään helpompia enskapolkuja ja kovapintaista krossirataa eikä vierasta yhtään isompia latuja.

Kuva

Re: ktm 450, 525

27.4.2015 16:07

Pitääkös 2010 530exc:ssä olla kone yläkuolokohdassa ennen ku irrottaa nokkaketjun kiristimen? youtubessa pari videota kattonu ja toisessa äijä ruuvaa vaan irti ja pistää toisen tilalle. Sit toisessa videossa kaveri irrottaa venakopan yms et näkee onko oikeessa kohtaa.

Re: ktm 450, 525

27.4.2015 16:39

Ei tarvii olla ykk, mutta ei siitä haittaa ole. Jos laitat säädettävän kiristimen hydraulisen tilalle niin silloin kannattaa laittaa ykk että kiristimen saa lähelle säätöihin ennen kun koneen laittaa tulille, lopullinen säätö tehdään kone tyhjäkäynnillä.

Re: ktm 450, 525

27.4.2015 16:44

Jep eli manuaalista oon tilalle pistämässä. Kiristää siis siihen hollille ja koneen käydessä niin et nakutus lakkaa?

Re: ktm 450, 525

27.4.2015 17:04

Siinä voi olla joku ohje, että eka sen verran että tulee vastusta ja sitten tyyliin puoli kierrosta tms.

Toki kannattaa olla ainakin niin tiukalla ettei nokkaketju rallata.
Jos kiristät sen kone sammuksissa sillon kun kone ei ole yläkuolokohdassa, venttiilijouset yrittää työntää heilureita ylöspäin, jolloin heilurit pyörittää nokka-akselia jollon nokkaketju on tiukemmalla mitä normaalisti. polkase kone vaikka puristusvaiheeseen jollon kummatki venttiilit ovat kiinni, laita se paikolleen, kiristä, käynnistä ja kiristä uudestaan.