Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

30.3.2015 23:17

Onko kellään kokemusta mobil delvacista näissä mosissa? öljyhän täyttää vaatimukset myös märkäkytkimen osalta. silti epäilyttää

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 8:05

Mä en ole samaa mieltä. Aiemmin oli muutamana kesänä 690 Enduro ja viime kesä mentiin 400EXC-R:llä. Ihan samalla tavalla EXC:llä ajaa pientä reissua kuin 690:llä, oikeastaan EXC on siinä suhteessa miellyttävämpi että sen moottori tärisee vähemmän kuin 690:ssä. Matkavauhdit on siinä 80-100 välimaastossa, yli satasta en aja muualla kuin sopivalla mettä/soratiellä :D

Jos vertaan noita kahta pyörää ajo ominaisuuksiltaan niin EXC pieksee 690:en monessa suhteessa, varsinkin kun tiet alkaa syheröityä ja keventua. 690 kirous on pyörän balanssi joka on takapainoinen, tämän seurauksena keula on ärsyttävän kevyt ja keulii liian herkästi, vaikea ajaa mutkatietä kun erurengas pomppii jatkuvasti ilmassa ja joutuu ajamaan keulan pidon ehdoilla. Vaikka 690 on kohtalaisen kevyt ja tehty SMC/Enduroksi niin se on EXC:hen verrattuna aika möhkö ja matkapyörän oloinen, siitä syystä se onkin isossa suosiossa reissupyörän aihiona.

EXC:n koneella ajaa 200-400h riippuen käytöstä ja käyttäjästä, jotkut on ajaneet jopa 600h avaamatta kertaakaan konetta. Sitten kun koneen avaa noilla tunneilla niin osiin menee helposti 1500-2000€ kun käytännössä kaikki kulutusosat menee vaihtoon.

Moni enska/krossikuski ajaa Delvacilla mutta vaihtovälit on 5-10h. Katukäyttöön laittaisin laadukkaampaa öljyä ja TB Superbikestä on hyviä kokemuksia ja maksaa 40€/4L. Superbikellä on välillä öljynvaihdot lipsahtaneet 20 tuntiin eikä ole ollut mitään ongelmaa öljyjen kanssa. Muitakin laadukkaita 10€/1L maksavia öljyjä löytyy joten en keksi yhtään hyvää syytä miksi katukäytössä pitäisi käyttää Delvacia, vaikka se moneen paikkaan hyvää öljyä onkin.

Vaikka pidän EXC:tä ajettavuudeltaan parempana pyöränä kuin SMC/Enduro niin katupainoitteiseen käyttöön kannattaa valita jompi kumpi jälkimmäisistä. 690 kanssa pääsee paljon helpommalla ja remonttirahat voi käyttää bensaan tai ajovarusteisiin. 690 on loistava pyörä kisaenskan ja matkamöhkön välimaastossa, ainut laatuaan monipuolisten ominaisuuksien ja varusteltavuuden takia. Mutta jos ajot suuntautuu sivuteille, mettäpoluille, stuntti- tai supermotoradalle niin EXC on parempi valinta.

Sen verran tykästyin EXC:hen että teen siitä reissu/seikkailupyörän enkä 690:stä mistä se piti alunperin tehdä. Pyörän paino jää tankattuna alle selkeästi 150 kilon, toimintasäde +400km ja samalla pyörällä hoituu kaikki ajot, kuntokrossista pikitien kautta makkaranpaisto poluille. Moottoriin on tehty muutoksia kestävyyden parantamiseksi ja aika näyttää missä vaiheessa kone pitää avata.
Viimeksi muokannut Murska päivämäärä 21.4.2015 8:08, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 11:26

Siinä on kattava vastaus...
Ja vaihtaa paremman penkin siihen, niin paranee. Itsellä on motossa parempi penkki, eikä sitä sinällään huomaa ja ei haittaa jos joku haukkuu rumaksi, kun pystyy vetää monta tuntia/km putkeen, että paikat kipeytyisi. Tuokin on maku kysymys :D

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 12:35

Penkeistä, 690 08-11 malleissa penkki on päin persusta ja niiden päällä ei viihdy kovin kauaa, sama tilanne PowerParts geelipenkin kanssa. -12 mallista ylöspäin penkki on parempi ja sen kanssa pärjää mainiosti eikä ole tarvetta vaihtaa tai muokkaa jakkaraa.

EXC:n kisalankku on toiminut yllättävän hyvin ja kun alkaa hanuri puutumaan niin välillä ajellaan tapeilta. SeatConseptsilta löytyy penkkiä moneen pyörään ja kovasti on kehuneet heidän levennettyjä jakkaroita, pari kertaa sellaisella ajanut ja on ollut hyvän tuntuinen.

Yksi joka vaikuttaa myös persuksen puutumiseen on jalkatappien korkeus suhteessa penkkiin -> polvi ja lonkkakulma. Mulla oli 690:ssä ja samoin EXC:ssä -30mm madaltavat Motobaun jalkatapit ja niillä on iso vaikutus penkissä viihtyvyyteen. Myös tapeille nousu ja tapeilta ajo on helpompaa kun jalat on vähän loivemmassa kulmassa. Tapeilta ajaessa myös painopiste on alempana, kääntöpuolena on enskapolulla kiviin/kantoihin herkemmin kolisevat jalkatapit.

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 17:11

Joo, mulla oli myös erittäin tuskainen vakio satula, välillä joutuu ajaa tapeilla, nykyään on seatconcept pehmuste ja päällinen(mutta silti joutuu ajaa tapeilta välillä, mutta ajaisin aina milla muulla pyörällä myös jos pystyy), yksi parhaimmista "päivityksistä" pyörään ja vielä ei sitä ihan heti välttämättä huomaa kun katsoo pyörää, kun olen huomannut että ei kaikkia halua laittaa/käyttää sellaista satulaa kun muut ei tykkään :lol:
Mutta suosittelen, on rahan arvoinen pävitys 8)

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 19:29

Hyvää iltaa!

Säädin ventiilit ensimmäistä kertaa tässä elämässä. Uskon että meni oikeinkin hyvin mutta nyt pitää tämmöstä ääntä/kilinää/sirinää/mitälie https://www.youtube.com/watch?v=MpaL-W9MeMo. (Youtube täynnä vastaavia vaan pistin ihan ikioman..)
Ei kuulosta tosissaankaan kovin pahalta ja jos antaa vähän kierroksia niin eipä oikeastaan edes huomaa. Kuuluuko tuo nyt kuiteski venttiileistä? Säädin siten että 0.10mm menee mutta 0.15mm ei mene. Onks paha? 8o

Väittäsin että ennen säätöä kuulosti melkeen samalta, ehkä vähä pahemmalta. Ennen säätöä pakopuolelta meni 0.15mm suht kevyesti (eli oli liikaa välystä) mutta imupuolelta just ja just 0.05 millinen. Onko tuo imupuolen liian pieni välys mahollisesti tehny jotaki pahaa mun kottaraiselle?

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 19:47

Mun on pakko nostaa hattua tuosta videosta, kun jaksoit tehdä ihan oman, näin kannattaa tehdä vastaisuudessa. Ei ole väliä vaikka sieltä löytyisi about saman tyylinen, niin siinä on aina jotain muutakin :D

Re: ktm 450, 525

31.3.2015 20:54

Jos ääni kuului ennen säätöä, eikä muuttunut säätämisellä paremmaksi niin ääni kuuluu jostain muualta. Minkälainen jakoketjun kiristin RFS koneessa on? Jotenkin kuulostaa ketjun kolinalta, voi olla muutakin mutta ei kyllä kuulosta venttiilivälysten tikitykseltä.

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 13:23

Mun RFS-koneesta kuuluu myös samantyylinen säksätys, mutta huomattavasti vaimeampana. Pakkasesta kun lyö koneen käymään niin on meteli tuota luokkaa. Syyksi veikkaan nokkaketjua, joka mun tapauksessa on ollut siellä jo vähän yliaikaa(~450h).

Kannattaa varmaan katsoa tuo kiristimen kireys, eli kiristimen päästä korkkiauki, jousi ulos ja jollain ulokkeella painella kiristimen sisäosaa. Jos se menee syvemmälle on ketju ollut löysällä ja jousessa tai kiristimen hampaissa on vikaa. Sen pitäisi ainoastaan kiristyä painamalla, eikä se saisi tulla ulospäin. Tästä esimerkkiä https://youtu.be/yzGQxtirfrE?t=6m17s

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 16:32

Jos tuon kiristimen irroittaa niin tarkkana sitten sen kanssa kun kasaa. Kuullut muutamasta tapauksesta jossa kiristin vaihdettu itse ja vituiksihan se on mennyt. Eli mm. huoltomanuaalissa ohje kiristimen uudelleen viritykseen. Tai näin ainakin -08 ylöspäin. RFS:stä en varmaksi sano.

Itse olen käyttänyt delvacia laatikossa ja tein päätöksen, että sitä menisi myös moottorin puolelle. Taitaa vaan ehtiä pyörä myyntiin ennen kuin moottorin öljy loppuu.

K-maataloudesta Delvac 72 e 20l, kun viimeksi kävin tinkaan. Nykyään sitä jo autonkin motossa, sen verran hyvä maku jäänyt siitä litkusta.

Öljyt muutenkin vaihtanut 8h välein pyörässä, kun tuossa XC4:ssa on sen verran pieni moottorin öljytilavuus, että mahtaa käydä aika korkealla lämmöt.

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 17:25

JoXuZ kirjoitti:Öljyt muutenkin vaihtanut 8h välein pyörässä, kun tuossa XC4:ssa on sen verran pieni moottorin öljytilavuus, että mahtaa käydä aika korkealla lämmöt.


Juuri tuon takia XC4 moottori on herkkä öljyille, huonoilla öljyillä ja pitkällä vaihtovälillä remontin tarve nopeutuu oleellisesti. Mä käytin oman XC4 koneen auki 40h kohdalla kun tein sille päivityksiä ja muutoksia, samalla yhdistettiin öljytilat joten nyt se on perinteinen yhdellä öljytilalla oleva kone. Öljynlämmöt on selkeästi alhaisemmat yhdistetyllä öljytilalla ja öljy ei tervaannu niin herkästi.

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 20:40

Jep, mietin myös tuota öljytilojen yhdistämistä, kun koneen avasin. Mutta jätinpä tekemättä. Niin helppo tuo öljynvaihto, että sillä pärjää kyllä pitkälle. Halvat tai sanotaan huonot öljyt, on näiden kisakoneiden tuomio.

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 21:10

Ny uteliaisuus kasvoi, miksi käyttää tuota Delvac??
Viimeksi muokannut Husky510 päivämäärä 2.4.2015 16:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: ktm 450, 525

1.4.2015 23:20

20 l maksaa n. 70 e. Ja aika ylistäviä kokemuksia kun googlettelet. Itsellä ainakin vaihteet menee silmään pehmeesti ja kytkin toimii kuin unelma. 100 h tuolla nyt pyörittänyt laatikkoo ja erinomainen oli kunto, kun tuli avattua viimekeväänä.

Markkinatalous vaan nyt sattuu oleen sellanen, että ihmisille saadaan uskoteltua että kalliimpi on parempi. Vaikka halvalla saatat saada samaa tai jopa parempaa. Uskoo ken tahtoo, mutta aika positiivisia on kommentit, kun alan foorumeja lukee. Sillä sitä itse tuuppasin sisään :)

Ja kuten sanoin. Nyt sitä on jo autossakin :D

Re: ktm 450, 525

2.4.2015 6:15

Ikuinen öljyvääntö... :lol:

Öljyn hinta ei kerro mitään vaan öljyn labra-arvot, niihin kannattaa tutustua ja verrata öljyjen ominaisuuksia.

Delvacista puuttuu mm. esteröinti mikä löytyy hieman kalliimmista mp-öljyistä. Esteröinti on lisäaine joka pitää voitelukalvoa yllä jos/kun öljynkiertoon tulee katkoksia, esim kylmäkäynnistyksessä, kyljellään ollessa jne.

Delvac on ihan jees öljy kunhan vaihtoväli pidetään lyhyenä. Laadukkaammilla öljyillä voi ajaa normi vaihtovälin tai katukäytössä jopa enemmän, poislukien 2-öljytilalla olevat koneet. Halvan hinnan säästö hupenee tiheämpiin öljynvaihtoihin.

Kun olen jonkin verran lukenut maailmalta juttuja missä EXC tai vastaava kisapyörä on valjastettu reissupyöräksi, ei siellä kukaan käytä halpoja diesel öljyjä vaan laadukkaampia öljyjä. Vaihtovälit on välillä mitä on tilanteiden vaihdellessa ja noilla koneilla on ajettu avaamatta 300-600h.

Laskin kerran että mun kilsoilla/tunneilla halvan ja kalliin öljyn hintaero kautta kohti on noin 40-60€ riippuen paljonko tulee ajettua. Aika onneton summa siitä että haluaa pitää moottorinsa kunnossa mahdollisimman pitkään.