Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

13.2.2012 19:29

Paljokos 530:ssä on kilowatteja?

Re: ktm 450, 525

14.2.2012 10:32

Muistaakseni uudemmat on ainakin rekisteröity 12kw lapuilla, että menee päästöistä läpi. Korjatkoon joku jos olen väärässä.

Re: ktm 450, 525

14.2.2012 14:42

09 mallissa ainakin 10,jotain kW..
Oikeita tehoja en oo itte ainakaa mistään löytänny. Varmaan takikselta 40-50hp?!
Joku vois viedä penkkiin tollasen 525:sen nii sais oikeeta tietoo :)

Re: ktm 450, 525

15.2.2012 15:34

Tonzz kirjoitti:09 mallissa ainakin 10,jotain kW..
Oikeita tehoja en oo itte ainakaa mistään löytänny. Varmaan takikselta 40-50hp?!
Joku vois viedä penkkiin tollasen 525:sen nii sais oikeeta tietoo :)

joo tarkotus olis heti ku kelit sallii ja pyöräs on kaikki osat kiinni ;)

Re: ktm 450, 525

17.2.2012 21:47

itse kävin penkittää tol akra putkel nii 54 hp about

Re: ktm 450, 525

22.2.2012 23:35

omaan pyörään tehtiin koneremppa ja ongelma on että nyt vuotaa nestettä vesipumpun huohotin reiästä. siis siitä v
pumpun kannen takaa niin sanotusti. ennen ei tätä ongelmaa ole ollut. mikä neuvoksi. vähän sitä jo purin että on v.pumpun siipipyörä irti, mutta eihän siitä vielä näy se reikä. onko siellä joku stefa entinen ja millanen homma se on vaihtaa? venttiilikoppa irti vai?

Re: ktm 450, 525

27.2.2012 18:56

^SLayeR^ kirjoitti:omaan pyörään tehtiin koneremppa ja ongelma on että nyt vuotaa nestettä vesipumpun huohotin reiästä. siis siitä v
pumpun kannen takaa niin sanotusti. ennen ei tätä ongelmaa ole ollut. mikä neuvoksi. vähän sitä jo purin että on v.pumpun siipipyörä irti, mutta eihän siitä vielä näy se reikä. onko siellä joku stefa entinen ja millanen homma se on vaihtaa? venttiilikoppa irti vai?



En tosta -04 mallista tiedä. Mutta -08 siellä 2kpl stefoja. Toinen oli 5mm toinen 5,5mm. Se reikä on niiden stefojen välissä. Eli ei mee heti öljyt ja nesteet sekaisin. Ota vesipumpun koppa auki ja avaa pumpun mutteri (vittumainen avata jälkikäteen). Sitten kytkinkoppa irti, lukitussokka pumpun rattaasta irti ja painat akselin ulos.. Hylsyllä painat kopan sisäpuolelta stefat pois ja uudet tilalle. Muista rasvata stefojen huulet. http://www.motokeidas.fi/varaosakirjat/2004/250-525-4t-kone.pdf

Re: ktm 450, 525

1.3.2012 16:23

joo ei ole 04 vm sinne päinkään. tuossa vesipumppu on nokka-akselin kanssa samalla akselilla.

Re: ktm 450, 525

2.3.2012 1:35

Kato vaikka manuaalista miten toimenpide suoritetaan, erittäin simppeliä. Jos stefat on vauhdettu ne varmaan on asennettu jotenkin väärin. Kannattaa laittaa vähän tiivistemassaa siihen vesipumpun ropelin taakse niihin saumoihin ettei tihku siltäkään puolelta jos o-renkaat ei pidä.

Eli otat vaan ropelin irti ja ruuvaat niihin kahteen reikään sopivat ruuvit ja vedät koko sen pyöreän homman pihalle. Siinä on stefat ja syypäät.

Re: ktm 450, 525

7.3.2012 9:36

IR kirjoitti:
^SLayeR^ kirjoitti:omaan pyörään tehtiin koneremppa ja ongelma on että nyt vuotaa nestettä vesipumpun huohotin reiästä. siis siitä v
pumpun kannen takaa niin sanotusti. ennen ei tätä ongelmaa ole ollut. mikä neuvoksi. vähän sitä jo purin että on v.pumpun siipipyörä irti, mutta eihän siitä vielä näy se reikä. onko siellä joku stefa entinen ja millanen homma se on vaihtaa? venttiilikoppa irti vai?



En tosta -04 mallista tiedä. Mutta -08 siellä 2kpl stefoja. Toinen oli 5mm toinen 5,5mm. Se reikä on niiden stefojen välissä. Eli ei mee heti öljyt ja nesteet sekaisin. Ota vesipumpun koppa auki ja avaa pumpun mutteri (vittumainen avata jälkikäteen). Sitten kytkinkoppa irti, lukitussokka pumpun rattaasta irti ja painat akselin ulos.. Hylsyllä painat kopan sisäpuolelta stefat pois ja uudet tilalle. Muista rasvata stefojen huulet. http://www.motokeidas.fi/varaosakirjat/2004/250-525-4t-kone.pdf
Itellä sama homma edessä ja katoin just räjäytyskuvia netistä niin huomasin että toinen stefa on 10X24X5,5 ja toinen 10X24X4 eikä 5mm..

Re: ktm 450, 525

7.3.2012 10:10

Ekaa kertaa muuten tekemässä tuota venttiilivälyksen tarkastamista, mietinpä vaan. Että, kun noissa ohjeissa painotetaan, että kaikki virrat on poispäältä, mitähän tämä mahtaa tarkoittaa?
Pyörässä kuitenkin koko aika virrat päälä ellei tappokytkintä pidetä erikseen painettuna pohjassa.
Riittääkö tähän hommaan ihan vaan tulpanhatun irroittaminen?

Ja millä nimellä tuollainen "välysmitta" tunnetaan, mistä kaupasta saa? Ja jos venttiili välys ei ole kunnossa niin ainut tapa säätää sitä on siis vain shimmijousta vaihtamalla? Ja vanha shimmijousen 'thickness' eli siis jousen tiheys, halkaisia??? mitataan mikrometrillä? Mistähän tämän työkalun saa?

Oon lueskellu tossa yhtä englanniksi olevaa ohjetta, jossa kyllä näytetään hyvin homman toteutus, mutta löytyykö tuosta venttiilivälyksen tarkastamisesta mitään suomalaisia ohjeita, niin saisipa ainakin varman pääle kaikki.

Ainiin ja kysymys2, liittyen tuohon ylempään vesipumpun stefan vaihtoon.. 530 EXC -08 kytkinpuoli ei varmaan juuri eroa edes 250 2t -00 pyörästä. Kun tuossahan täytyy kuitekin kytkinkoppa irroittaa mutta ei sieltä varmaan mitään osia käsiin tule? :D Ja kannattaako mun tilata vesipumpun tiiviste, kytkinkopan tiiviste ja molemmat stefat motokeitaasta alkuperäisosina hintaan 49€ vai haenko paikallisesta laakerikeskuksesta stefat varmaan parilla eurolla ja tiivistemassaa ja tiivistän itse kopat? Tämä nyt on lähinnä mielipide kysymys miten itse huollatte pyöränne, tarkoitus olisi pitää pyörä mahdollisimman hyvässä kunnossa & uuden näköisenä, ettei mistään kytkinkopan välistäkään tursua tiivisteliimaa, osaatteko muuten suositella jotain hyvää, "väritöntä" tiivistemassaa?

Re: ktm 450, 525

7.3.2012 13:49

Thickness on paksuus, elikkä varmaan jousen pituus. Mikrometri oisko sama kun työntömitta..

Re: ktm 450, 525

7.3.2012 23:19

No joo on mitä on, hieman laajemmin etsin kyllä kysymykseeni vastausta.. Iltapäivän opiskelin hieman tuota 4-t tekniikkaa & venttiilejen säädöstä, näyttäisi ainakin, että tuossa alle 07 koneessa saa säädettyä ihan ruuvista talttameisselillä + kiintoavaimella sitä välystä. Miten se on tuossa 08+ koneessa?

No mutta tärkein kysymys silti mitä mietin, että miten tuo tiivisteliima mahtaa toimia vesipumpussa ja kytkinkopassa, saako mistään jotain muutakun sitä vitun sinistä mikä tursuaa joka puolelle..

Re: ktm 450, 525

8.3.2012 0:43

Joop, virrat pois päältä. Jos on akku niin miinusnapa irti, ja tulppa on hyvä irroittaa niin helpompi pyöritellä. Kunhan puhdistelee sen ympäristön hyvin ensin.

Välysmitta eli rakotulkki tai liuskamitta.
Shimmi, ei jousi. Shimmi on tuo metallilätkä venttiilin ja keinuvivun välissä, niitä saa erikokoisina ja siten säädetään venttiilinvälystä.

Mikrometri on sitten oma työkalunsa, ja tarkempi kuin työntömitta. Voihan silla työntömitalla tietysti koittaa mutta ei kyllä suositeltavaa...

Jos sulla on sama kone kuin tuossa ohjeessa niin ei onnistu talttameisselillä ja kiintoavaimella

Re: ktm 450, 525

8.3.2012 8:59

Kiitos! Joo on sama kone tosiaan, pitääpi sitten varata paremmalla ajella tuo venttiilivälyksen tarkastus, kun pyörä joutaa seisoa koska nuo shimmithän joutuu tilaamaan.. Mutta jostain olen saanut päähäni, että 08 ja ylös niin on automaattisesti säätyvä venttiilivälys? Pyörässä vaan viimeeksi tarkastettu välys 52h kohdalla ja nyt 92h mittarissa, että varmaan on jo sen verran kulunu et menee shimmiä vaihtoon..