Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.5.2010 21:16

Kumpikohan olisi parempi vaihtoehto, Hornetti vai Yamahan fz6-n? Onko näillä edes mitään suuria eroja? :D Budjetti pyörii siinä 5000e:n tienoilla että nuo 2007 ja uudemmat hornetit jäävät siis pois laskuista.

4.5.2010 22:27

Spin kirjoitti:Itseäkin taas puraissut pyöräkuume 13v tauon jälkeen. Aikanaan omistin -91 Kawan ZZ-r 600:sen. Muuten hyvä pirra mutta kakkosvaihdetta ei tahtoneet edes huollossa saada toimimaan (hyppäsi pois kiihdytyksessä). Nyt siis joku edullinen pyörä taas ois pitkän tauon jälkeen hakusessa. Mitähän vaihtoehtoja kokeneemmat suosittelis hintaluokassa n.3000e.

Itse olen hivenen katsellut Kawan ZX-7r:ää ja Suzukin gsx-r 750:stä. Gixxeristä tuohon hintaan saa juurikin noita 90 luvun alkupuolen vehkeitä. Onko tuollainen paljonkin surkeampi kuin esim. hitusen tuoreempi (uudemman mallin) 600:nen? Ja miten taas erot esim. -92 Suzukin ja ensimmäisten ZX-7R:n välillä? Ensimmäinen tuon mallin Kawahan tais tulla -96.

Onko muita ehdokkaita? CBR ei jostain syystä sytytä itseä laisinkaan.



No noi 90-luvun alun siis -95 asti suzuki gsxr 750 ei kyllä millään mittapuulla voi verrata tohon Zx-7R:ään, mikäli on etsimässä oikeasti sporttista pyörää. Pyörät pähkinänkuoressa:

gsx-r 750 <-95 vrt Zx7R
+ luotettava peruspyörä
+matka-ajoon varmaan ok
-painava, todella massiivinen pyörä teräsrunkoineen...
-tehottomampi
-paljon heikompi suorituskyky
-huonommat mutkaominaisuudet(alusta, runkogeometria)
- ei voi millään luonnehtia sporttiseksi, esim. 90-luvun lopun 600cc:set vievät näitä kaikissa ominaisuuksissa: suorituskyky, kulutus, funfactor -> R-status tässä pyörässä on suhteellista


Zx7R vrt gsx-r 750 <-95
- huonompi maine luotettavuuden suhteen
-Nykymittapuulla painava, kevyempi kuitenkin kuin gsx-r
+ Kawasakin tehdas superbike replica, mallin esittelyhetkellä ehdottomasti sporttipyörien aatelia
+Nopea pyörä, kestää vertailun melko hyvin nykysportteihinkin( varttimaili korkea 10s+ todellinen huippunopeus jopa ~270km/h, eli tehoa ja aerodynamista muotoilua löytyy)

Jos näistä kahdesta pitäisi valita, olisi valinta ehdottomasti Kawasaki ZX-7R. Kuitenkin kyselisin joltakin kawatietäjältä, onko noissa zx7r:ssä ollut kansimurheita, niinkuin zxr750:ssa.

5.5.2010 11:21

Näyttäis olevan lähimain tarjolla myös -97 Honda CBR 900 RR. Tuo onkin ainoa cebari joka kiinnostaa. Lukuunottamatta tietty tuoreempia 600:sia. Mutta onko tuollainen 70tkm jo liikaa? Riippuu tietty huollosta jne. Mutta tuohon omaan budjettiin ei nyt kovin vähän ajettuja tahdo saada :).

5.5.2010 15:06

Ei toi 70tkm ole cbr:lle vielä paljon, jos on vaan huollettu hyvin. Mutta entisistä omistajista ei voi aina tietää, niin riskihän aina kasvaa mitä suuremmat kilometrit. Kuitenkin enemmän olisin huolissani jos -97 pyörällä olisi ajettu olevinaan 30tkm, koska tuskin on käytännössä. 70tkm 13-vuotiaalle pyörälle on ihan normaali ajomäärä. Pienempiin remppoihin kuten nokkaketjun/kiristimen+ kytkinlevyjen vaihtoon kannattaa varautua ton verran ajetussa pyörässä, ne voi tulla eteen jossain vaiheessa.

Yhtään huonompi valinta ei ole -90luvun lopun kawa 6R/cbr600/r6 esim., nekin kulkee yhtälailla suoraan, tarvitsee vaan kierroksia enemmän. Ja mutkatiellä jopa paremmin. Ei vaan tahdo 3t eurolla ihan saada. 600 ei oikeestaan kannata katella kun Zx6R 1998->, cbr 600 99->, ja r6 99->. Jos ei ton ikäseen kusiaiseen riitä budjetti, niin ottasin vähän isomman vehkeen esim. em. 900RR.

Ja 900RR varmasti melko hyvin arvonsa pitää vaikka ikää ja kilsoja tulisi lisää. On todella suosittu pyörämalli rakentelijoiden keskuudessa.

5.5.2010 19:16

Kysymyksiä vain sikiää lisää :). Elis...onkohan sitten saman vuotisissa zx-6r ja zx-7r isoja eroja luotettavuuden suhteen? Zx-7r taitaa olla tosiaan ainakin kisamaisempi ajoasennon suhteen koska on tuo kisamallin replica? Mutta onko jompaan kumpaan selvästi kallistuva valinta jos perushyvää pyörää noiden välillä valitsee? Niin ja tosiaan itsellä pyörä tulis ihan työmatka-ajoon sekä perus pilistelyyn. Mitään pitempiä matkoja ei ole tarkoitus taivaltaa.

5.5.2010 20:28

Zx6R on pomminvarma 98-> ... 95-97 vuosimalleissa on kait enemmän tekniikkamurheita ollut. 98 ja uudemmat on muutenkin paljon teknisesti edellä 95-97 mallin 6R:ää. Mm. löytyy kevyt alurunko, täysin säädettävä jousitus, paremmat jarrut, tehokkaampi moottori jne mitä 95-97 mallissa. Zx7R kun taas on kait käytännössä pysynyt samanlaisena koko tekohistoriansa ajan. Zx7R:ää en ole ajanut, mutta yleisesti ottaen kawasakeissa on mukavampi ajoasento katuajoon, kuin esim. suzukeissa. Zx6R/9R on varsin leppoisa ajaa pidempääkin matkaa, polvikulma ei ole äärimmäinen ja pystyssäkin pystyy halutessaan istumaan, ilman että paino kokonaan käsien varassa.

Jos pitäs valita zx7R tai zx6R, varsinkin jos 6r on 98 tai tuoreempaa mallia, niin kyllä 6R:ään päätyisin. Toisaalta jos haluaa, ettei joka nurkalla tule samanlaista vastaan niin sitten vois olla zx7R.

5.5.2010 20:51

Tällähetkellä kiikarissa olevat mallit ois zx-7:sta -96, ja 6:sta 95. Tuota cebarin myyjää kun ei tunnu tavoittavan :(. Ois vähän sen huoltohistoriasta saanut tietoa. ZX-7R ois ainakin täysin läpikäyty ja kaikki kulutusosat uusittu, venttiilit säädetty jne. Taitaa vahvasti kallistua sinne suuntaan ellei nyt kerkeä mennä nenän edestä, enkä saa tuota firebladen myyjää kiinni.

5.5.2010 22:35

Jeps. Koeajolla varmasti selviää sopiiko se pyörä omaan käteen, joskin tollasen tauon jälkeen voi olla totuttelua muutenkin nämä mp-ajelut. Ja käytetystä pyörästä kun kyse, niin paremmin huollettu/dokumentoitu yksilö tietenkin kannattaa ottaa. Jopa alle 10-v pyörien myyjät eivät monestikaan tiedä onko pyörää huollettu milloin ja miten. Esim. venttiilinsäätö laiminlyödään varsin usein, ikävin seurauksin.

8.5.2010 0:20

Jos hintakatto on tosiaan noin matala, ja uudempaa pyörää haluat saada, niin helpoin vaihtoehto on laskea kuutiotilavuutta. Sieltä ne hinnatkin tulee alaspäin. ZX-7r en tiedä muuta kuin sen, että naapurin sedällä oli sellainen. Sanoi sen olevan maailman tylsin moottoripyörä. Mutta omakohtaista kokemusta ei siis ole. Vanhat Gixxerit on kyllä luotettavia verrattuna vaikka vanhoihin Yamahoihin ja Kawoihin, mutta ei niistä mikään oikein nykypyörien tasolla taas ajettavuudessa.

Käy koeajamassa tuollaista 600-kuutiostakin. Ei niissä niin iso se tehoero ole. Joissain malleissa lähinnä alaväännössä erot. Ja tietysti sitten se, että saa takasatulan alle sen 750-tarran 600 sijasta. Miten paljon se merkitseekin, se sinun pitää itsellesi selvittää. :)

Mitä itseen tulee, minusta isolla pyörällä olisi kivempi ajaa kuin pienellä, koska iso on isompi. Ja isompi on parempi. Ei sitä tarvitse hävetä, edes motot.netissä. :lol:

Ikävä kyllä nykytilanteessa ei ole rahaa isoon ja uuteen.

8.5.2010 19:33

Nohniin, olen tässä miettiny ekaa isompaa (600) pyörää ja vaihtoehtoja olis aika monia. Ens kesänä tosiaan pääsee vasta ajelemaan mutta pitää aloittaa tarpeeksi aikaisin suunnitteleminen ;) mitäs suosittelisitte ekaksi pyöräksi, voisi olla katettu ja tehoakin saisi olla mukavasti?

8.5.2010 21:51

Paljon olet varannut rahaa pyörään?

9.5.2010 11:06

eVoZ kirjoitti:Nohniin, olen tässä miettiny ekaa isompaa (600) pyörää ja vaihtoehtoja olis aika monia. Ens kesänä tosiaan pääsee vasta ajelemaan mutta pitää aloittaa tarpeeksi aikaisin suunnitteleminen ;) mitäs suosittelisitte ekaksi pyöräksi, voisi olla katettu ja tehoakin saisi olla mukavasti?


Blablab ja liikaa tehoa ja Suzuki ja Jenkkipyörät. Koita lukea vaikka kolme edellistä sivua ensin ajatuksella, sitten kohdistat omia toiveita, mietit mitä haluat jne. Samat jorinat tähän kuitenkin tulee, kuin 20 aiemmalla sivulla.

10.5.2010 19:23

SirKaarlo kirjoitti:
eVoZ kirjoitti:Nohniin, olen tässä miettiny ekaa isompaa (600) pyörää ja vaihtoehtoja olis aika monia. Ens kesänä tosiaan pääsee vasta ajelemaan mutta pitää aloittaa tarpeeksi aikaisin suunnitteleminen ;) mitäs suosittelisitte ekaksi pyöräksi, voisi olla katettu ja tehoakin saisi olla mukavasti?


Blablab ja liikaa tehoa ja Suzuki ja Jenkkipyörät. Koita lukea vaikka kolme edellistä sivua ensin ajatuksella, sitten kohdistat omia toiveita, mietit mitä haluat jne. Samat jorinat tähän kuitenkin tulee, kuin 20 aiemmalla sivulla.


Joo täytyy lukea vähän edellisiä sivuja! Ja tosiaan budjetti olisi sellainen, että hinta olisi enintään 8000 euroa, ei haittaa vaikka on reilusti alle.

10.5.2010 23:56

Mulla on vähä sama ton Evozin kanssa. Kusiainen ens ajokaudeks tulossa. Onko kuussatanen liian ärhäkkä 11kw jälkeen? :) Mitä nyt kattonut niin eihän 600c sportitkaan alle 8k:oon kierroksilla vielä mitenkään hyökkäile...? Että, kun varovasti vaa ajelee siinä samalla tottuessa.

Tosin entiedä kuristetaanko pyörä 25kw pysyvästi 2vuoden ajaksi, toivottavasti ei. :roll:

11.5.2010 13:04

Tuohon 8000e hintaan ja alle saa jo melko tuoreita kuussatkuja r6r, gsxr, zx6r, cbr.... Henkilö kohtaisesti eniten -06 eteenpäin 600cc kyykyistä iskee r6r minkä itse lopen ostin, ja hyvä pyörä ollut näiden 2000km aikana mitä oon tänä keväänä ajanut. 2000-luvun alun kyykyistä eniten iskee zx6r. Ja tuo teho ei ole ongelma kun ei pikkukierroksilla kovin äkänen ole, ja kunhan kuskilla on järkeä päässä. ;)