Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

5.12.2009 13:10

Mm. Tsekeissä ja Puolassa Jawa on edelleen suosituimpia ensipyöriä, mutta täällä se ei kelpaa juuri kelleen. Unohdetaan sitten tuo Jawa. En siis suosittele kyseistä pyörää kenellekkään, koska se on vanhanaikainen, ruma ja haisee, eikä kulje riittävän kovaa. ;)

Mutta tuommoinen 350cc nelarienska on varmasti oiva valinta ensipyöräksi. Pieni kulutus, helppo ajaa, edulliset vakuutukset ja aika luotettaviakin ovat. Itsellä ei ajokokemusta tosin, kun Yamaha XT350:stä. Se ainakin oli aika mukava peli alle 100km/h vauhdeissa ihan maantielläkin. Soratiellä pyörä on ehkäpä parhaimmillaan. Ihan maastokäyttöön on sitten eri vehkeet. Kone vetää tasaisesti eikä juuri täristä. Muistaakseni noissa oli tuplakaasarit? En muista tosin oliko kaikissa vuosiamalleissa. Noita saa suunnilleen parilla tonnilla ihan hyväkuntoisia.

6.12.2009 12:18

jos haluaa sen halvan menopelin, jonka arvo pysyy, kannattaa ostaa jawa. Jos haluaa halvan pyörän joka on hyvässä kunnossa, ei ole varaa katsoa tiettyä mallia. Tarjonnan mukaan hyvät kaupat tehdään. Tuo rd 350 on kyllä lahonnut sieltä täältä ihan jatkuvalla syötöllä kun sillä ajelin, tosin on pidetty melko huonosti, kaaduttu, korjattu purkkavirityksillä jne.

4-tahti on siitä hyvä että mppajat osaa niitä ehkä korjata. 2-tahdista ei taas ole mitään takuuta perus nyrkkipajalla. 4-tahdin venttiilinsäätö ei tosiaan ole mitään rakettitiedettä jos venttiilit on käsillä ilman erikoistyökaluja. Olen vierestä katsellut faijan elämää 1000 fzr parissa eikä sekään mitään ruusuilla tanssimista ollut, eli ne vanhat japsitkin voi unohtaa huoltovapaina.

6.12.2009 13:16

MänTäkin tekee saman virheen kuin specialisti. Surullista.

6.12.2009 18:18

MänTä kirjoitti:jos haluaa sen halvan menopelin, jonka arvo pysyy, kannattaa ostaa jawa. Jos haluaa halvan pyörän joka on hyvässä kunnossa, ei ole varaa katsoa tiettyä mallia. Tarjonnan mukaan hyvät kaupat tehdään. Tuo rd 350 on kyllä lahonnut sieltä täältä ihan jatkuvalla syötöllä kun sillä ajelin, tosin on pidetty melko huonosti, kaaduttu, korjattu purkkavirityksillä jne.




tai Suzuki GS. Tai kawasaki ER. Tai..... tiedät kyllä. noitten -90 luvun alusta olevien perusmopojen arvo ei juurikaan enään tipu, hintaakin halvimmilla GS:llä löytyy 1500-2000e, ja tekniikka on pomminvarmaa, yksinkertaista ja helppohuoltoista. Tämä siis vaihtoehtona erittäin epämuodikkaalle ja vanhanaikaiselle 2t räpättimelle.

ja turha ottaa herneitä, jawa tarvitsee tietyn asenteen ajajaltaan. mutta jos ensipyöristä puhutaan, niin usein myös ulkonäkö merkkaa paljon, ja jawa ei niitä muodikkaimpia pyöriä satu olemaan. se on vain... moottoripyörä. ei enempää, eikä vähempää.

6.12.2009 18:20

Ja FZR yammu on yksi tunnetuimmista japsien susimalleista 90-luvun taitteen zzr/zxr kawojen kanssa :D Eli ei kannata puhua yhden pyörämallinkokemuksella mitään, vaan noin yleisesti.

7.12.2009 8:41

Juha S:lle kommentti siitä, miksi en FZR:rän venttiileitä itse säädä:

Kyseessä on palasäätöinen härpäke ja koska en ole nelitahtikoneita korjannut toistaiseksi lohkojen sisäpuolisten osien suhteen (lasketaanko vanhan kiinnileikanneen Solett-ruohonleikkurin Briggs&Stratton moottorin sisäkalujen tutkailemista jälkikäteen?) vielä kertaakaan, niin menee teettämiseksi.

Siitä syystä haluan ko. toimenpiteen teettää asiansa osaavalla mekaanikolla, sillä jos itse käpellän säädön pieleen, niin nelitahtimoottori on kallis korjattava vs. 2-tahtikone, koska vaurioituvia/uusittavia osia on huomattavasti enemmän. Ja ikuisena persaukisena en haluaisi ruveta uusimaan vanhan ritsan sisuskaluja laajemmalti.

Mutta tarpeeksi kun seuraan (ja toivottavasti opin samalla) venttiilinsäätöä kyseisestä ritsasta, voin sen jatkossa tehdä myös itse. Ei se rakettitiedettä ole sekään..

Kaksitahtikone on simppelimpi ja sen korjaamisen yhteydessä on huomattavasti vähemmän asioita, jotka voivat mennä persiilleen. Tietysti aina voi mennä joku pieleen, vaikka aparaatissa ei olisi kuin 2 liikkuvaa osaa.

Summa summarum: KAIKKI moottoripyörät tarvitsevat huoltoa/korjausta, koska ne ovat mekaanisia laitteita ja kuluvat käytettäessä. Joskus jopa särkyvät. Huolimatta niistä tahtien lukumäärästä. Mutta edelleenkin 2-tahtikoneet nauttivat todellisuutta huonompaa mainetta, vaikka ovatkin konstruktiona loistavia.

Se, miksi nykyään valmistetaan valtaosin nelitahtisia vehkeitä ei johdu siitä, että kaksitahti olisi huono ratkaisu. Siihen vaikuttavat aivan muut asiat. Nykyaikaisia (prototyyppiasteella olevia) poltto- ja voiteluaineen ruiskutekniikkaan perustuvia kaksitahtimoottoreita tuskin tullaan koskaan näkemään massatuotantolaitteissa, vaikka ne täyttävätkin uusimmat melu- ja päästönormit. Harmillista minun mielestäni.

Osaltani päätän jänkäämisen tähän. Laitellaan talven aikana ne vehkeet tikkiin, että keväällä päästään taas kurvailemaan. ;)

14.12.2009 22:25

mitenkähän onnistuisi tuollasen Kawasaki ZX 750 kuristaminen 25kw papereihin esim kahvan liikettä rajoittamalla, olisko jotain vinkkiä tai muuta.
ensimmäistä isoa pyörää tässä katsellaan.
ja jos joku heittäis jotain kokemusta kyseisestä värkistä...
oon täs miettiny vaihtoehtoina
suzuki gsx-r 750
kawasaki zx 750
suzuki bandit 600
ja kawasaki zx6r

pyörän pitäis mielellään kiihtyä rivakasti ja ehtiä reippaasti autojen ohi.
muuten se tulee ihan perusajoon, budjetti on siinä 3-4tuhatta.

15.12.2009 17:59

ntjt kirjoitti:mitenkähän onnistuisi tuollasen Kawasaki ZX 750 kuristaminen 25kw papereihin esim kahvan liikettä rajoittamalla, olisko jotain vinkkiä tai muuta.
ensimmäistä isoa pyörää tässä katsellaan.
suzuki gsx-r 750
kawasaki zx 750
suzuki bandit 600
ja kawasaki zx6r

pyörän pitäis mielellään kiihtyä rivakasti ja ehtiä reippaasti autojen ohi.
muuten se tulee ihan perusajoon, budjetti on siinä 3-4tuhatta.


zx 750 yksi surkeimmin kestäviä kawoja. paljon parempi tuo zx6r.
Nuo kaikki muut paitsi bandit pyyhkivät helposti perus 100-180hp autot ohitus- ja kiihdytystilanteissa.
Suosittelen et gsx-r 600-1100 vm 1988-2000 ni ei pitäisi olla huono kestävyydeltään. eikä nuo alku pään ole millään hinnalla pilattuja, n2500e saa täysin kunnossa olevan pelin. Jos Hondat kelpaa ni kannattaa myös vilkasta, samoin 1999--> yamahan r6.

15.12.2009 22:02

A.S kirjoitti:Jos Hondat kelpaa ni kannattaa myös vilkasta.


Hänhän oli juuri nimenomaan jättänyt nuo kikkareet pois listasta,älä sinä käy niitä silloin tuputtamaan! :seko:

Jos sun pakko on Kawasaki hommata niin muutama tonttu budjettiin lisää ja 636 alle.

Mutta täysin puolueettomalla mielipiteellä ja aivan vitullisella kokemuksella suosittelen Suzukia,ehdottomasti.

Millasella vuosimallilla noi vaihtoehdot on ? Hakusessa "vanhaa" ilma-öljyä vai vesipyssyä ?

15.12.2009 23:00

A.S kirjoitti:
ntjt kirjoitti:mitenkähän onnistuisi tuollasen Kawasaki ZX 750 kuristaminen 25kw papereihin esim kahvan liikettä rajoittamalla, olisko jotain vinkkiä tai muuta.
ensimmäistä isoa pyörää tässä katsellaan.
suzuki gsx-r 750
kawasaki zx 750
suzuki bandit 600
ja kawasaki zx6r

pyörän pitäis mielellään kiihtyä rivakasti ja ehtiä reippaasti autojen ohi.
muuten se tulee ihan perusajoon, budjetti on siinä 3-4tuhatta.


zx 750 yksi surkeimmin kestäviä kawoja. paljon parempi tuo zx6r.
Nuo kaikki muut paitsi bandit pyyhkivät helposti perus 100-180hp autot ohitus- ja kiihdytystilanteissa.
Suosittelen et gsx-r 600-1100 vm 1988-2000 ni ei pitäisi olla huono kestävyydeltään. eikä nuo alku pään ole millään hinnalla pilattuja, n2500e saa täysin kunnossa olevan pelin. Jos Hondat kelpaa ni kannattaa myös vilkasta, samoin 1999--> yamahan r6.



Vai että ei banditilla ehtis? ihan varmasti ehtii. Jos 200hp henkilöauto kiihtyy 0-120km/h reilussa 10sekunnissa, bandit tekee sen 5-6 sekunnissa. On se banditti tietysti pyöräksi lussun tuntunen, mutta ohi sillä kyllä pääsee ihan osakaasulla. Tietysti jos haluaa ehtiä paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen 10sekunnissa, niin bandit on silloin väärä valinta. Kaikki peruspyörätkin ovat tosi ripeitä jos niitä vertaa muuhun liikenteeseen.

Se on muuten aika karu homma, että vaikka kusiaisessa ei ole alakierroksilla mitään suuria teholukemia, itse tuli koitettua paljonko tuollaisen 150hp saabin jäljessä tarvitsee käyttää kierroksia pysyäkseen mukana. 5-6 tuhanteen piti kierrättää/vaihde, jotta ei tullut perä edellä vastaan. Ja 5 tuhannella kierroksella kys. kusiainen tuottaa takarenkaalle 18,9kW, joten järin suurta tehoa ei niihin kiihtyvyyksiin vaadita.

15.12.2009 23:24

Hikisiä on SMRacingin koeajamat 200hp autot ollu jos yli kymmentäsekuntia tarviivat sataseen.

Ei sillä, saa autossa olla ruutia kovastikin että ei edes bandit ohi menisi.

15.12.2009 23:38

SMRacing kirjoitti:
Vai että ei banditilla ehtis? ihan varmasti ehtii. Jos 200hp henkilöauto kiihtyy 0-120km/h reilussa 10sekunnissa, bandit tekee sen 5-6 sekunnissa. On se banditti tietysti pyöräksi lussun tuntunen, mutta ohi sillä kyllä pääsee ihan osakaasulla. Tietysti jos haluaa ehtiä paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen 10sekunnissa, niin bandit on silloin väärä valinta. Kaikki peruspyörätkin ovat tosi ripeitä jos niitä vertaa muuhun liikenteeseen.

Se on muuten aika karu homma, että vaikka kusiaisessa ei ole alakierroksilla mitään suuria teholukemia, itse tuli koitettua paljonko tuollaisen 150hp saabin jäljessä tarvitsee käyttää kierroksia pysyäkseen mukana. 5-6 tuhanteen piti kierrättää/vaihde, jotta ei tullut perä edellä vastaan. Ja 5 tuhannella kierroksella kys. kusiainen tuottaa takarenkaalle 18,9kW, joten järin suurta tehoa ei niihin kiihtyvyyksiin vaadita.


Onkohan tää sun kaveris ollu ihan tosissaa tolla saabilla mukana menossa, vai rötäskö hyrskytin?
Ainakin tollanen derbi gpr jäi 0-120 ihan hyvin tollaselle 2litran neliventtiikutoselle, gpr 19kw ja 150hv auto. Saati sit mitä tapahtuu ku otetaa vaikka legendaarinen 2.5 nelivenakutoin :lol: taikka cossu 3/4 puhaltimella :lol:

Puhumattakaan että toi sun kusianen ainakin sen 170kg vs gpr 120kg.

SO DON`T BULLSHIT ME!

Ja meinasin lähinnä tilannetta 120km/h ja siitä nopsaa ohi, niin kaikki muut menee ku raketti ohi tossa vauhissa, mutta toi banditti ruikuttaa kuin sinä ku antaa hanaa ja sit alkaa kerää sitä vauhtia.

15.12.2009 23:58

Ihan "tosimielessä" kokeiltiin ja jonnekin 120km/h asti. Oisko pikkasen eroa, GPR:ssä voi olla 19kW moottorilla, mutta ei takarenkaalla. Toisekseen se on hyvin pienellä alueella, tuossa kusiaisessa tehokäyrä oli kuitenkin aika lineaarinen alusta alkaen. Joo mut kyllä sillä banditilla ripeästi maantienopeuksista ohittaa.

Ja Tume34:lle. Joo saahan siinä tosiaan voimaa olla autossa, että tuollasen pikkurosvon esim. varttimaililla päihittää. Näyttää bandit kerkeevän varttimailin 12,4sek(jossain testissä), samaa näyttää autopuolella olevan esim. 507hp m5 bmw:lle. +En puhunut edellisessä viestissäni 100km/h kiihtyvyydestä, vaan 0-120km/h. Riippuu toki pirssin painosta, mutta esim. 200hp 5-sarjan bemari tai joku t5 volvo viipyy siinä reilun 10sek(en kai ole väärässä). Joku 200hp turbo uno sitten vähemmän. Ja se täytyy kyllä myöntää itsekin, että banditin jättäsin tosta listasta pois jos sporttista menoa haluaa. Ero kuin yöllä ja päivällä jos sporttipyörän selästä hyppää banditin kyytiin.

16.12.2009 1:24

Peruskäyttöön kun on tulossa niin olisin itse valmis harkitsemaan myös Bandiittia. Sekun on ajoasennoltaan melko paljon mukavampi kuin ärrärrä, ja taitaa kulutuskin olla pienempi. Toki suorituskyvyn kustannuksella kumpikin, mutta se nyt sitten on oman maun mukaan kumpaako haluaa vai haluaako molempia.

16.12.2009 2:39

Ajoasento ja mukavuus ovat kovin henkilokohtaisia kasityksia. Itse olen vahan hennommalla rungolla varustettu ja senpa takia pidankin kyykympaa katupyoraa mukavampana kuin perinteista perseellaan istuttavaa. Ei kankut paase puutumaan pitkallakaan matkalla, kun selkeasti osa painosta on hartioiden varassa. Aluksi saattaa tuntua vahan ranteissa, mutta nopeasti siitakin oppi pois.