Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

16.5.2015 20:31

Olis vuoden sisään ensimmäisen ison katupyörän hankinta todennäkösesti tiedossa ja oisi kiva kuulla kokemuksia pyöristä elikkä olen katsellut lähinnä uusimmman mallisia Ktm 690 dukeja,Yamaha mt-07 ja Ducatin pikku monstereja hieman kiinnostaisi myös Ducati scrambler ja Moto-guzzi v7 .Myös muista vastaavista malleista olisi kiva kuulla kokemuksia.
Pyörällä ajo olisi suurimmaksi osaksi lyhyen matkan ajoa ja kaupunki pyöritystä mutta välillä saattaisi tulla jotain vähän pidempiäkin matkoja sekä ehkä joskus saattaisin käydä radallakin pyörähtämässä.
Pyörältä yksi tärkeinpiä asioita olisi itselle hauska ajettavuus joten moto-guzzi ei taida noista vaihtoehdoista mennä kärkeen tosin kyseisestä pyörästä oli myös hieno kuulla kokemuksia jos jollain vain on.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

17.5.2015 19:58

t.n kirjoitti:Olis vuoden sisään ensimmäisen ison katupyörän hankinta todennäkösesti tiedossa ja oisi kiva kuulla kokemuksia pyöristä elikkä olen katsellut lähinnä uusimmman mallisia Ktm 690 dukeja,Yamaha mt-07 ja Ducatin pikku monstereja hieman kiinnostaisi myös Ducati scrambler ja Moto-guzzi v7 .Myös muista vastaavista malleista olisi kiva kuulla kokemuksia.
Pyörällä ajo olisi suurimmaksi osaksi lyhyen matkan ajoa ja kaupunki pyöritystä mutta välillä saattaisi tulla jotain vähän pidempiäkin matkoja sekä ehkä joskus saattaisin käydä radallakin pyörähtämässä.
Pyörältä yksi tärkeinpiä asioita olisi itselle hauska ajettavuus joten moto-guzzi ei taida noista vaihtoehdoista mennä kärkeen tosin kyseisestä pyörästä oli myös hieno kuulla kokemuksia jos jollain vain on.


690 ainakin tärisee, jossei muuta.
Pikku Monsterille Cagiva 650 hyvä vaihtoehto ;)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

18.5.2015 17:05

Eipä noissa isoissakaa ykspyttysissä tärinää huomaa ellei sitte ole täys kermaperse.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

19.5.2015 0:07

690 Dukesta voin kertoa kokemuksia vaikka en aivan uusimmalla mallilla ajakaan. Ainakin dukessa on juuri mitä haet eli kaupunkipyörä hauskalla ajettavuudella. Dukella on kyllä aivan käsittämättömän hauska ajaa! Pyörä on todella kevyt ja ketterä ja tehoa ja vääntöä löytyy reilusti pyörän painoon nähden ja alakierroksilta asti. Myös jousitus ja jarrut ovat huippuluokkaa ja duke oikein kannustaa kikkailemaan.

Sitten jos aivan uusinta mallia olet harkinnut (2012 -> )niin niissähän on painotettu mukavuutta, mutta ehkä vähän ajoasennon ja jousituksen laadun kustannuksella. 2008-2011 mallit ovat lähempänä katusupermotoa kuin nakupyörää ja komponenteissa ei ole säästelty. Kaikki 690 Duket ovat joka tapauksessa hyviä pyöriä, makuasia ;).

Verrattuna tuohon Yamaha MT-07 duken yleinen laatu on omaa tasoaan jammuun verrattuna ja itsekin harkitsin mt-07:aa ekaksi pyöräksi mutta Duken paremmat ajo-ominaisuudet ratkaisivat. Mutta tietysti noi japsit on niitä kaikista luotettavimpia pyöriä. Valitse se mikä eniten miellyttää! :)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2015 9:27

Suomenpaskin kirjoitti:Eipä noissa isoissakaa ykspyttysissä tärinää huomaa ellei sitte ole täys kermaperse.


Itse ajan kakspyttyistä, joka värisee jonkin verran, mutta kyllä nuo isot yksimukiset eritavalla sukukalleuksia hyväilevät :lol:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2015 10:02

Sekin varmaan riippuu mikä ykspyttynen on kyseessä. Eipä 690 itseä häiritse yhtään ja onhan siinä 2 tasapainoakselia. Kuulemma sitten vanhemmat LC4 koneelliset tärisee aivan eri tavalla kun sanovat että hampaat tippuu :lol:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2015 12:21

Pah.. Siinä teille lapset oikea 1 pyttyinen, eikä mitään tasapainoakseleita munahierontaa tasaamassa. Kuutioitakin on ainoastaan tässä ämpärimännässä 2 Litraa. :D

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2015 13:30

No saahan sitä piikkisenki tärisemään pahasti jos kampura ei ole lähelläkään tasapainossa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

9.9.2015 18:20

Foorumi näyttää melko hiljaiselta, mutta kokeillaan jos metsä vastaisi kun sinne huutaa.

Olen 25-vuotias ukkomies, joka on leikitellyt ajatuksella ison A:n ajamisesta ensi vuonna. Samalla vaivalla voisi hankkia Sen Ensipyörän alle ja kokeilla, miltä homma maistuu.
Customeista en ole koskaan oikein välittänyt, kun taas sporttipyörät eivät mielestäni sovi elämäntilanteeseeni, ajattelemaani tarkoitukseen tai edes luonteeseeni (en pidä huomion keskipisteenä olemisesta; hyvin näyttävät ja äänekkäät menopelit eivät houkuttele). Ajatus siis olisi, että pyörän perään voisi tarvittaessa laittaa matkavärkkeet ja vaimon, ja lähteä halutessaan vaikka useamman päivän reissuun minne ikinä haluaakaan. Takaistuin on siis ihan ehdoton, mieluiten sellainen, että matkustajan saa kyytiin toistekin. Uskoisin, että passeli vekotin löytyisi siis katu-/matkaenduroiden tai rennompien sports-tourereiden (onko tälle suomenkielistä termiä?) joukosta. Ensipyörältä en odota mitään älytöntä suorituskykyä; edellisestä kaksipyöräisestä on sen verran aikaa, että varmaan mikä tahansa täystehoinen on riittävän ripeä alkuun. Varmaan vakuutusyhtiökin tykkäisi? Vääntö-tehoyhtälössä kallistuisin ensinmainitun puolelle.

Tässä vaiheessa olen katsellut vähän kaikenlaista menopeliä ilman erityistä määrätietoisuutta, mistä kertoo osaltaan sekin, että ylipitkälle listalleni on tarttunut 1-, 2-, 3- ja 4-sylinterisiä malleja (Aprilia Pegason eri versiot, Suzuki DL650, Triumph Sprint ja Honda CBF600S, te uteliaat. Lisääkin olisi, mutta jääköön tähän). Olen teknisesti suuntautunut, joten ei haittaa, vaikka pyörässä olisikin jokin tunnettu ominaisuus, joka vaatii erityistä huomiota.

Mainittakoon vielä, että olen melko pieni kaveri: noin 174 cm pitkä, eivätkä jalkani ole erityisen pitkät jos eivät nyt mitkään ihan tapitkaan. Korkeimmat ja raskaimmat pyörät voidaan siis jättää suosiolla pois.

Malleja saa kommentoida ja ehdottaa, ja muitakin ensikertalaisen vinkkejä (vakuutukset, verot, muut?) otetaan vastaan. Kiitos!

EDIT: Pyörä olisi tarkoitus ostaa käytettynä. Hintatoive olisi korkeintaan 5000 euroa, mieluiten allekin, jotta pääomaa jäisi sopivasti myös muiden pyörään liittyvien kulujen kattamiseen.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

9.9.2015 23:23

Ajattelisin, että jokin japanilainen hyvin suosittu katu/perus-malli 500-650 hujakoilla sopisi hyvin. Jospa perustelutkin vielä?

Tuo suosio kertoo toimivasta ja teknisesti perusterveestä konstruktiosta - kun kuitenkin budjetti viittaa jo hieman maantietä nähneeseen valikoimaan. Suosio tarkoittaa myös, että valmiiksi sopivilla varusteilla (matkailu) oleva pyörä löytyy ehkä tarjokkien joukosta suoraan - iäkkäämpään malliin tarkalleen sopivia ja sovitettuja varusteita (esimerkiksi Hondalla oma varustetarjonta) voi nyttemmin olla jo vaikeampi löytää - ulkomaisilla suurilla nettikauppiailla on kenties jotain jäljellä.

Japanilaisuus mm. sähköjen luotettavuuden takia, missä eurooppalaiset mielikuvana alkavat iän myötä kränäillä aikaisemmin. Omien virheiden (vaikkapa bensapiippuun jääminen) jälkeen nuo sähköpeikot lienevät yleisimpiä matkan katkeamisen aiheuttajia. Liittyy sikäli myös varusteisiin, että tehdastekoiset varusteet (joissa kenties on sähkölaitteita) olisivat luultavasti mietitympiä ja luotettavampia kuin yleisvarusteet. Kovaboksit, sadetiiviys, pikalukitus ja röykynkestävä kiinnitys, jotta matkatavara tulee ehjänä perille ja on helposti kannettavissa yöpymispaikkaan.

Peruspyörä taas on luultavimmin ollut hyvissä käsissä - ei liian näyttävä, ei viritelty eikä rakenneltu, ja saanut alusta asti hyvää hoitoa. Lisäksi klassinen ajoasento/ergonomia on kyykkyä tai kenties myös matkaenduroa parempi (mitoituskin huomioiden), ja penkit muotoiltu tuntien ajorupeamia varten. Tuo istuinmukavuus sekä moottorin värinättömyys, tilavampi ajoasentokin, ovat matkaillessa tärkeitä, ei niinkään pyörän imago.

500-650 iskutilavuutena antaa jo riittävää puhtia Pohjoismaiden oloihin. Sylinteriluvun sijaan jälleen värinättömyys (tasapainoakseli, moottorin kiinnitys jne.). Ehdottamasi CBF600S olisi varmaan aika oiva valinta, vaikkapa tällainen:

http://www.nettimoto.com/honda/cbf/1836569

E: Peesaisin Hsippeä. DL650:ää ajattelin itsekin suosittaa - lähinnä ajattelin onko satulakorkeus Hondaa suurempi, jos se on kriittinen kriteeri? Tämä Suzukin pikkuvinkkeli on myynyt isoveljeään paremmin myös urheilullisempana SV:nä (ainakin SV myös höpisee mukavasti, jos se olisi valintakriteeri) ja DL on ollut laajalti kehuttu maailmalla (MOTORRAD-lehden "Alppien kuningas" kaksi kertaa, ks. Wiki EN, eli vaikkapa Norjan vuoristoteillä aika täsmäase). Kun mp-kauppa tahmaa aika ikävästi voit varmaan saada kummankin koeajoon ainakin mp-kauppiailta: jos ja kun te kuitenkin hankitte pyörän pidemmäksi aikaa sen pitäisi puhutella paitsi järkeä myös fiilispuolta - tiedätte tuon itse parhaiten. Pegason kulutusta (eli Pohjolassa kriittistä toimintamatkaa tankillisella) ja varaosien hintaa/saatavuutta näytetään Saksassa moitiskellun, ja ainakin itse saan aina epämukavan olon kun sähkölaitteissa kukee "Magneti Marelli" ;)
Viimeksi muokannut mustavi päivämäärä 11.9.2015 13:51, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Eka pyörä suunnitteilla

11.9.2015 9:30

Tuosta setistä (Suzuki miehenä ;) ) suosittelisin DL650:stä, varsinkin jos tarkoitus on ajella 2-päällä yhtään enenpää kuin kioskille kahville. DL kantaa kuormaa ja matkustajan hyvin ja takapenkkiläisellä on ihan kelvolliset tilat/olot.

Peli on myös japanilais-tyyliin luotettava itse oon ajanut isommalla (DL1000:lla) 10v ja reilut 60 tkm aivan ongelmitta.

Noita löytyy sun 5k€ budjetilla jo vähän ajettuja ja hyvin varusteltuja esim tämmöinen:
http://www.nettimoto.com/suzuki/dl/1914722

Yleispyöränä Dellu on ihan parhaasta päästä, sillä ajettavuus ja puhti riittää jopa motarilla kortin kuivaukseen eikä soratiekään oo mikään mahdottumuus. Parhaimmillaan peli on pienimmillä mutkaisilla asfaltti teillä eikä huonompi tienpinta ja routapatit haittaa samalla tavoin kuin kova-alustaisilla kyykyillä.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

14.9.2015 14:55

Kiitoksia vastauksistanne!

Ajattelinkin, että Honda ja Suzuki saisivat suosituksia. Katselin jonkin verran tarjontaa ennen viestini lähettämistä, ja olisin melko varmasti itsekin päätynyt tuosta nelikostani jompaan kumpaan - osittain siksikin, että haluaisin mieluusti koeajaa eri vaihtoehtoja samana päivänä, mieluiten vielä perätysten. Sattuipa niinkin, että myös mustavin mainitsema SV oli päätynyt listalleni, joskin sen verran kauas syvempään päähän etten usko(nut) päätyväni sellaisen omistajaksi. Kauniiksi en Dellua tai CBF:ää luonnehtisi, jotkut pitävät ruminakin, mutta myös noiden käytännöllinen ja tarkoituksenmukainen muotoilu omalla tavallaan miellyttää silmääni, joten sekin asia on omasta puolestani kunnossa.

Lueskelin noista hieman lisää, nyt kun listaa on saatu yksinkertaistettua, ja lähtökohta vaikuttaa ainakin näin läppärin äärestä hyvältä. Katsotaan keväämmällä korttia ja jännätään lopullista valintaa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

8.12.2015 21:22

Kirjoitellaan tänne vaikkei nyt varsinaisesti eka pyörä ole hakusessa.

Tarkoitus olisi siirtyä nyt ensi kesänä isompaan pyörään(A2->A), ja kovasti polttelisi V2 koneella oleva naku. Näitä ei tunnu oikein vain löytyvän? Ehdotuksia siis mitä merkkejä/malleja kannattaisi vilkuilla.
Tiedossa olevat:
Aprilia RSV (vaatii muokkausta), ainoastaan ihan jäätävät vakuutusmaksut häiritsee tässä mallissa. EDIT: Näköjään POP tarjoaa tähän vakuutusta alle tonnilla, joten ei paha.
Suzuki sv

Ducatit ei nappaa, joten ne pois laskuista.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

9.12.2015 18:57

latiou kirjoitti:Kirjoitellaan tänne vaikkei nyt varsinaisesti eka pyörä ole hakusessa.

Tarkoitus olisi siirtyä nyt ensi kesänä isompaan pyörään(A2->A), ja kovasti polttelisi V2 koneella oleva naku. Näitä ei tunnu oikein vain löytyvän? Ehdotuksia siis mitä merkkejä/malleja kannattaisi vilkuilla.
Tiedossa olevat:
Aprilia RSV (vaatii muokkausta), ainoastaan ihan jäätävät vakuutusmaksut häiritsee tässä mallissa. EDIT: Näköjään POP tarjoaa tähän vakuutusta alle tonnilla, joten ei paha.
Suzuki sv

Ducatit ei nappaa, joten ne pois laskuista.


Cagiva Raptor 650

Re: Eka pyörä suunnitteilla

9.12.2015 22:06

terveppä hei foorumi vuosien tauon jälkeen täällä taas.

tuossa tuli hankittua -03 cbr 600rr (24tkm)

tässä hetken plärättyäni tätä foorumia niin tässä ajattelin kysella kokemuksia.

elikä osaako joku tuosta sanoa mitä kaikkea tuosta olisi hyvä tietää?

tämä on eka katupyörä yli 5 vuoteen joten aika vieraalla vesillä liikutaan.
ja ja edelliset ollu joko ktm exc motoja tai hondan krossi.

oliko tässä jossain joku rengas topikki? nimittäin jotku renkaat pitää hankkia tässä ennen kevättä kun nykynen on millin uralla ja yli 10vuotta vanha :roll: