Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

31.3.2014 19:43

No miten on käytetty, miten huollettu, kone remontti tehty, kulutus osien kunto, rattaat/ketjut, renkaat. Ne perus asiat, tuolla Etsi foorumilta löytyy aika paljon juttua.

Näin nopea, Ktm on enemmän kaikien suosima, helpot varaosien saannit, halvat, suhteellisen helppo pitää jne jne. Löytyy paljon suosion takia joka kylästä, rosvojen erittäin suosima merkki....
Husse, samaa kauraa kuin Ktm, ei niin suosittu kuin Ktm, vähemmän rosvojen silmään, varaosien saatavuus ihan ok. Ympäri eurooppaa kyllä löytyy , about saman hintaisia.

Eli enemmän miettisin millainen budjetti, kumpi pyörä on silmissä siistimpi. Ne on hyvät ja parhaat lähtö kohdat, koska itse pidän molemmista pyöristä, siis ulkonäkö, tekniikka jne jne.
Mutta itsellä tuo Husse, tällä hetkellä saatavilla herkuilla, aivan mieletön pyörä, ainoa ehkä miinus on minulla vakio penkki, mutta se on varmaan kaikissa kisa pyörissä ja ehkä tuo tankin pienuus. Pisin matka 115km, noin 6-6.5 litralla, mutta sitten taas 4.5 l noin 100km, että kyllä sillä ajaa, molemmat oli erittäin sekavaa ajoa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

1.4.2014 10:25

Jeap, eli aika perus kauraa kuitenkin. Valintaan vaikuttaa myös oston ajankohta. Kumpi nyt sattuu olemaan.sillä hetkellä sekiinnostavampi myyntikohde. Pitää vaan harventaa autokanta ensin pohjalukemiin ennen kuin haalii seuraavaa.

Mites toi "matka-ajo", onnistuuko mitenkään ajamaan 100km/h vauhtia pidempää matkaa?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

1.4.2014 10:50

Kyllä onnistuu, mutta en kyllä mitään pitkää matkaa suosittele motarilla/maantiellä, se on aika tuskaa vetää.
Sen takia itsellä on parempi satula, isompi ratas edessä. Mutta jotain pientä siirtoajoa motarilla/maantiellä.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

1.4.2014 11:20

Siirtymäthän on sen 20km suuntaansa, toinen on suoraa maantietä ja toinen on kippuraa pätkää. 80 alueita molemmat mutta jos liikenteen mukana haluaa pysyä niin 100 on pakollinen. Aika olennainen kuitenkin, kun ei täällä metsän keskelläkään ole koko ajan kiva ajella.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

1.4.2014 12:54

Joo menee helposti, luulin että joku +100km, tuossa itsekkin ajanut esim n.50km maantietä missä koko matkan rajoitus 80 ja suoraa tietä.....
Mutta ne kippura pätkät, ai ai kun tekee mieli lähtee ajelee

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.4.2014 11:10

Eiköhän noilla tule jotain pidempääkin reissua heiteltyä, ainakin alkuun ihan lähimaastoissa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

5.4.2014 17:16

Harkinnassa A2-luokkaan menevä pyörä ensi kesäksi tai intin jälkeen. Mieluiten kyykky/naku. Eli alkuperäisenä saa olla max 70kW, ja kuristettuna tehopainosuhde 0,2kW/kg. Toisin sanoen 35kW papereilla pyörä saa painaa vähintään 175kg.

Tehorajoituksethan rajaavat pois YZF-R6, CBR 600 (uudet), isommat Kawasakit ja GSX-R:t jne.

Toiveina olisi melko ripeä kulkupuoli (väh. 40-50kW), omaa silmää miellyttävä ulkokuori ja aisoissa pysyvät kustannukset. Budjetti on aika joustava jos löytyy oikeasti miellyttävä kokonaisuus, mutta haarukka olisi varmaan siinä 2000-4000e. Jos nyt sattuu raha-asiat lutviutumaan opiskelijalle suotuisasti niin on mahdollista laittaa enemmänkin rahaa.

Niinpä jäljelle jää esim. CBR 600F, Ducati Monsterit, Suzukin GSX 750F ja KTM Duken 600-sarja. Hyosungit ja Hornetit eivät oikein omaa silmää miellytä, eivätkä kovin vanhat kyykyt. Fighterit/nakut aika tapauskohtaisia, jos pyörä on hyvännäköinen ja muuten sopiva, ei minulle ole mitään väliä onko kyseessä esimerkiksi Hornet vaiko CBR 600F. Eli periaatteessa minulle kelpaisi myös halpa runko, esimerkiksi kaaduttu kyykky, jonka päälle rakentaa nakua/fighteriä. Tämähän avaisi ovia vähän uudempiinkin pyöriin. Dukeista oikeastaan vain 3. sukupolvi tai uudemmat miellyttävät, joten ne ovat rahallisesti aika rajatapauksia.

Eli erityisesti jäljelle jäävistä CBR 600F, Monster ja GSX 750F olisi mukava kuulla kokemuksia. Miten paljon ajettuja kannattaa ostaa, mitä tyypillisiä vikoja, ajettavuus, varaosien saatavuus ja hinta jne? Huollot pystyn tekemään myös itse, joten se ei ole ongelma, mutta mielellään hommaisin tietysti huoltovapaamman yksilön.

Olisiko muita malliehdotuksia? Mahdollisimman paljon eri pyöriä olisi mukava saada harkintaan, niin saisi sitten tehdä valistuneen päätöksen tulevasta pärrästä :)

E: löytyi Yamahalta YZF600R, jonka tehot jäävät juuri alle 70kW. Omaan silmään parhaan näköinen näistä katselemistani pyöristä. Olisiko tästä mitään sanottavaa?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

16.5.2014 21:42

Oon kattellut tällästä Hussen 450 TE- mobiilia, vuosimallia 2011, eli ei siis noita uusia kotarihusseja :lol: Haluisko joku vähän selventää tollasen vehkeen huoltovälejä yms..? Onko kellään kokemusta tollasesta? Ja eikös nuo oo noita enskapelejä, eli voi siis myöhemmin kilvittää.?

E: Ois varmaa kannattanu kysellä tuolta enduropuolelta, mutta menkööt :)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

16.5.2014 22:22

Siis niitä valko/keltaisia vai Bmw omistuksessa olevia Husqvarnoja...Tuosta vuosimallista tulee mieleen että olisi niitä Bmw omistuksessa olevia Husqvarnoja.
Nissä samat huoltovälit kuin kaikissa kilpapyörissä, niissä on Bmw enduropyörien moottorit, kuulema normaalisti suht luotettavia, riippuun siitä miten edellinen käyttäjän on huoltanut sitä.
Siis jos ei ole kilvissä, niin kannattaa kysellä omistajalta saako edes kilpiin. Jos punakilpi, niin saa verot maksamalla, niin ainakin luulisin. Jos ei ole kilvissä mutta verot/paperit löytyy, niin saa kilpiin kunhan katsastaa.


Oikeastaan tuo pyörä on enemmän siitä mistä itse tykkää, Bike lehdessä oli pitkä/iso testi. No ainoa mitä siinä haukuttiin oli tankin koko , eikä tainut bensa valo toimia, jos siinä on. En muista. Mutta kyllä tuo tankkin pitäisi normaaliin ajoon riittää
Tuossa jotain teknistä tietoa
http://www.mpmaailma.fi/moottoripyora/husqvarna/sm-449/2011

Re: Eka pyörä suunnitteilla

17.5.2014 13:05

Tarkennetaas vähäsen. Mitään 2011 TE450 ei ole olemassakaan. Tarkoittanet joko 2010 TE450 tai 2011 TE449. Ensimmäinen niistä on vanha kunnon Husse, toinen tuollainen BMW Husse.

Kilpiin saa jokatapauksessa. Ellei pyörä ole joskus ollut kilvissä ja siihen on tehty lopullinen rekisteristä poisto (mikä tehdään tyyliin romutettaville ajoneuvoille). Jos pyörästä löytyy punakilpipaprut, niin säästät vaan tod. näk. aika helvetisti rahaa veron hinnassa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

17.5.2014 18:28

Jees, on toi 2011 te 449, eli toi bemarin omistama. Aika hämärän näkönen oli livenä, kun tankkikin aika ihmeellisesti. Taidan sittenkin vaan kattella tommosta 450 exc :lol:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

17.5.2014 18:36

Näin mutu-tuntumalta en minäkään koskisi tuollaiseen Husseen. Kotari on hyvä ;)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

17.5.2014 19:26

Kolmiovoileipä kirjoitti:Jees, on toi 2011 te 449, eli toi bemarin omistama. Aika hämärän näkönen oli livenä, kun tankkikin aika ihmeellisesti. Taidan sittenkin vaan kattella tommosta 450 exc :lol:


Tankkin on siellä takana/keskellä, saman "tyylinen" kuin Tm kilpa supermotossa ja Ktm katu motossa. Niin kannattaa katella noita Ktm :lol:
Tässä samalla, se on sitten aika samaa kauraa kuin muutkin kilpapyörät

Re: Eka pyörä suunnitteilla

18.5.2014 15:58

Korotin viime syksynä kortin A2:ksi ja nyt olisi ensi viikolla tarkoitus ostaa joku pyörä.
Olen noita Kawasakin ER-6f/n katellut, ilmeisesti ihan hyvä ekaksi pyöräksi?
Kuristuskin onnistunee aika helposti.
En kuitenkaan löytänyt kyseiselle pyörälle omaa keskustelua, ei ilmeisesti ole kovin yleinen malli?
Ajattelin ensin ostaa uuden 300:sen Ninjan, mutta ei sillä tule kuitenkaan ajettua kuin 2 kesää jonka jälkeen on "pakko" ostaa isompi.
Onkohan tuohon ~50-70kw väliin muita (katettuja) pyöriä, joita saisi n. 5000€ budjetilla?
Mitään loppuun ajettua en ajatellut hankkia, kilometrejä tulee luultavasti aika paljon kun pidempiä matkoja olisi tarkoitus ajella aika usein.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

18.5.2014 20:04

viewtopic.php?f=5&t=85783

Tuolta löytyy listaa a2-kortilla ajettavista pyöristä.