Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

22.2.2014 12:36

Terve, mites tollanen CBR 600 f pc25 vm-91 , ajettu 85tkm ?

CBR:iä oon muutenkin katellut ekaks pyöräks, osaisko joku sanoa
- Onko tuossa liikaa km?
- hinta 1750€ liikaa?
- mitä tulee huoltokirjasta löytyä? Mitä tulee tarkistaa että on pyörälle tehty, jos tuollaista menen katsomaan? Miten se karkeasti katsotaan?
-muuta huomioitavaa?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

22.2.2014 12:52

Käytetyn kilometrit on musta aina huono mittari.
Onhan ne aika kovat, mutta eniten kertoo miten ne on ajettu. Moottorin kun saa rääkkäämällä totaalipiloille helposti puolellakin tuosta. Toisaalta asian voi ajatella kääntäenkin eli huonosti pidetyllä tuskinpa olisi tuota kilometrimäärää rullattu. Jos kone on edelleen hyvässä kunnossa, niin nätillä matka-ajolla saattaa päästä vielä pitkäänkin. Revittelytarkoituksiin luultavimmin hyvin lyhytikäinen jo, oli se kuinka hyvin pidetty tahansa. Ei mulla oikein muuta ole antaa kun se pyörän historia sanelee, ei ne kilometrit tai sen pyörän ikä.

E: Mietin tuota hintaa ja miltäs kuulostaisi Suzuki GS 500 E ? Ei mitään tehohirmuja, mutta tästä syystä niitä harvoin on hankittukkaan fighter/bomber käyttöön. On toki niitäkin yksilöitä, mutta suurin osa on selvästi ollut matka pelejä. Suhteellisen alhaisesta viritysasteesta johtuen myös pääosin huolettomia. Moottori on perustekniikkaa ilman kalliita erikoisratkaisuja. Yksi parhaimmista vaihtoehdoista ensipyöräksi. Ei tosin mikään isokokoisen kaverin pyörä.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

22.2.2014 13:49

Joo budjetti ensipyörälle on mulla 2k€. Tehoilla ei sinäänä väliä, mielummin laiskemmasta päästä ku tehokkaammasta. Suzukia kattelin nettimotosta vähän, niin osuu kyllä hintaluokkaan ihan ok. Ulkonäkö satuttaa meikäläistä niin kovin että..Oisko sulla muuta ehdotettavaa? :)

E: mites noi suzuki gsf600 bandit? ois nettimotossa vm-96, 2,2k€ ja "46tkm" . Vaatiiko paljon huoltoa / usein?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

22.2.2014 14:11

treemer kirjoitti:JE: mites noi suzuki gsf600 bandit? ois nettimotossa vm-96, 2,2k€ ja "46tkm" . Vaatiiko paljon huoltoa / usein?

Mallikohtaisessa topicissa saisi varmaankin täsmällisempää tietoa tuosta huoltopuolesta. Itseasiassa mulla ei ole mitään käsitystä huollattamisen hinnoista liikkeissä kun aina olen ne itse tehnyt kuten konerempatkin.
Ei tuo ilmoituksen puolesta pahalta vaikuta eikä kuvatkaan huonoa mielikuvaa anna, mutta pyörän todellinen kunto selviää vain paikanpäällä. Jarrut on vähän sivuseikka kun ne on kulutustavaraa. Hyvässä kunnossa oleva motti on itselle pääasia kun sen remontoimiseen menee aina rahaa.

Toisaalta jos jarrut, ketjut, yms kulutusosat on kaikki myyntipyörässä vaihtokunnossa niin palaa niihinkin rahaa ja asiasta voinee tehdä johtopäätöksiä myös koneen huoltojenkin osalta. Kuvien ja tekstin perusteella voisin itsekin käydä kyseisen pyörän koeajamassa kun nettimotosta ilmoituksen kävin tutkimassa. Eli mielikuvat on ainakin ok. Pyörän ikä on sivuseikka jos sillä voi nauttia oleellisesta eli ajamisesta ja siihen pyörän tekniikkaan voi luottaa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.2.2014 18:18

treemer kirjoitti:Joo budjetti ensipyörälle on mulla 2k€. Tehoilla ei sinäänä väliä, mielummin laiskemmasta päästä ku tehokkaammasta. Suzukia kattelin nettimotosta vähän, niin osuu kyllä hintaluokkaan ihan ok. Ulkonäkö satuttaa meikäläistä niin kovin että..Oisko sulla muuta ehdotettavaa? :)

E: mites noi suzuki gsf600 bandit? ois nettimotossa vm-96, 2,2k€ ja "46tkm" . Vaatiiko paljon huoltoa / usein?


Jos pystyt keräämään vielä pari tonnia rahaa nii alat saamaan melkein 10v uudempia vehkeitä.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.2.2014 20:37

Näissä uudemmissa pyörissä on vaan vikana se, että niissä alkaa olemaan niin perhanasti sähköosia. Vanhemman mallisissa melkein kaikki voit tehdä itse, kun taas uudemmissa ABSät, luistonestot ym. hankaloittaa huoltoa ja joutuu viemään liikkeeseen töpselin päähän samalla tavalla kuin autotkin. Itse suosin 90-luvun pyöriä niiden yksinkertaisuuden vuoksi, vaikka eipä noissa 06 pyörissäkään kovin paljoan sähköä vielä ole.

Bandit, Kawasaki ZR-7 ja Honda Hornet 600 kuuluvat samaan kastiin mallin ja hinnan puolesta. Hornetissa noista ainoastaan vesijäähdytys ja tehoa sen 70kW kun taas noissa ilmajäähyissä sitä on vähemmän.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.2.2014 21:02

Samaa mieltä tuosta huoltamisesta eteenkin kun tottunut itse tekeen ja jos toinen pyörä on 90 luvun pyörä ja toinen 2000 luvun ja molemmat hyvässä kunnossa ja molemmilla rullattu esim 40tkm, mutta hintaero pari tonnia niin en ole oikein löytänyt syytä miksi se pyörä pitäisi valita vuosimallin mukaan.. Kukin tekee tietty tavallaan.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

26.2.2014 14:05

Mitä nyt itse ajanut 2000luvun alkupuolen 600cc kawasakia ja 94vm 600cc pc25 hondaa niin en keksisi mitään syytä ostaa hondaa varsinkin, kun hintaero ei ole kovin suuri. Ei niitä pyöriä ole turhaan pävitelty uudempaan, Myös jälleenmyynti arvo on parempi uudemmilla. Ja ABS jarrut on todella hyvä lisävaruste(ellet ole kova stunttailemaan). Eikä pitäisi uudemmankaan pyörän korjaaminen olla ongelma, jos kerta vanhat ovat helppoja korjattavia. Mutta jooh, kukin tyylillään.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

26.2.2014 15:08

Ei noiden uudempien korjauksessa mitään muuta eroa pitäisi olla kuin se, että niissä on niin paljon sähköosia, joita ilman koko pyörä ei toimi ja esim. ABS ei ole varmaan mikään helppo ilman koulutusta korjailla. Pitkä virke.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.3.2014 15:11

Kyllä tuolla aiemmin mainitulla 500gessulla ajelee isompikin kuski ihan mielellään, meillä on moinen ollut kohta 4vuotta, suurin osa kilsoita on ajettu 2päällä, ja kuskina minä, 188/95, typykkä sitten pelännyt selän takana. Ei ehkä tilavin mutta riittävän tilava.

Ja tuosta kun puhutaan arvonsäilytyksestä, niin kyllähän 2000luvun pyörä arvoaan vieläkin pudottaa, tuollainen 90luvun alun pyörä on jo arvonsa tasannut, se on aina ja ikuisesti tonnin kahden pyörä, riippuen kunnosta. Ite viimekesän ajelin tuollaisella -92 F2 hondalla, ihan kivalta tuntui, paremmin sopi omaan lapaseen kuin -04 zx6r ninja. Tosin se onkin taas jokaisesti itsestään kiinni mikä sopii kenellekkäkin. Itse tuijotan kilometrejä enemmän pyörän yleiseen kuntoon, samaten vuosimalli on meikäläiselle melko toissijainen asia.

Zone, tuollainen 85tkm ajettu cbr kaipaa korkeintaan nokkaketjuremppaa, sitten mennään taas toinen mokoma, jos huoltoa on edes hiukan harrastettu. Tosin rikkomallahan saa kaiken aina rikottua, se on fakta.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.3.2014 16:30

Tomppade kirjoitti:Zone, tuollainen 85tkm ajettu cbr kaipaa korkeintaan nokkaketjuremppaa, sitten mennään taas toinen mokoma, jos huoltoa on edes hiukan harrastettu. Tosin rikkomallahan saa kaiken aina rikottua, se on fakta.

Joo en epäile yhtään ja siis kuten laitoinkin että voi päästä pitkäänkin kun nätisti kohtelee. Itse melkeinpä käyttäisin kyllä jo ton verran ajetun koneen auki ja mittaisin toleranssit ennen kuin sillä reissuun lähtisin. Noin vähän niin kuin varmutta silmällä pitäen. Ei nuo kilometrit tarkoita että se loppu on, mutta tarkistus olis ihan paikallaan.

Koska ei ollut ihan tarkkaa tietoa mihin tarkoitukseen se pyörä loppupeleissä päätyy, niin ei paras valinta fighter -aihioksi ja rääkättäväksi. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että yksikään pyörä ei ole siihen tehty, mutta fakta on että turhan moni ja eteenkin alkuperäiskuntoinen yksilö siihenkin nykyään päätyy.

Itsekin kyllä sitä mieltä että GS500 on yksi parhaimpia ensipyöriä ja muutoinkin rauhallisempaan reissaamiseen. Se on jokaisesta isokokoisesta tyypistä itsestä kiinni kokeeko sen pieneksi vai ei. Mä olen vain 173cm jalkahiestä hilseeseen joten itselleni GS oli kokonsakin puolesta kuin "hanska" käteen. Jotkut isommat kaverit on moittineet sitä kokoa. Tykkäsin kovasti kun yhden kesän sellasella päästelin ja kun tuo koheltamisintokin on jo tällä iällä aika hyvin laantunut.

Soppanestori kirjoitti:Ja ABS jarrut on todella hyvä lisävaruste

Mulle ABS taas on yksi perkeleen kirosana. En tykkää yhtään. Niin ja tallissani oleva härpäke ei ole edes 90 luvun laite vaan 80 luvun lopusta. Siinä ei ole mitään turhaa härpäkettä, vaan kaikki on moottoripyörää ja tehty vielä laadulla, ei halvalla. Se on mulle just hyvä ja sehän on pääasia.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

5.3.2014 13:04

Mä lähinnä vertaisin cbr:n konetta johonkin nykyaikaiseen autonmoottoriin, eli en avaisi =). omani on vasta 50tkm ajettu ja käy kuin kello, ei mitään soraääniä. Ja itselleni nätisti ajaminen lähinnä tarkoittaa että ei anneta mailaa kylmänä, ei polteta kumia tai muutenkaan kikkailla, se ei tarkoita ettei joskus tule annettua vähän enemmän kyytiä.

Gessussa on yks ikävä piirre, venttiiliensäätöväli. Se tuppaa olemaan mallia, joka kevät/kesä säädettävät, ellei gessu jää niin vähälle ajolle kuin meillä se on nyt jäänyt. eli tarkastusväli on ohjekirjan mukaan 6tkm, kun esim. z750 kawasakissa tarkastusväli on 24tkm. Omastani tosin niitä ei oltu tarkasteltu kun se mulle tuli, toinen pakovena ja toinen imuvena oli nollissa, eivät onneksi vielä olleet palaneet.

ABS jarruista voi olla montaa mieltä, autossa ehkä vielä menee (ei, en omista niin uutta autoa että siinä moiset olisivat), mutta moottoripyörässä ehkä turhimpia varusteita koskaan mitä mieleen voi tulla. Ja zone on kyllä siinä täysin oikeassa, 80luvulla vielä panostettiin siihen että kaikki on tehty hyvin ja kestämään, nykypäivän laitteissa on vähän enemmän kerskakulutuksen makua. Ja ei, en sano tätä sillä että olisi kateellisen puhetta, on meikälläkin ollut ihan uusi z750 kawa vuonna 2006, mutta sen jälkeen on palattu vanhempiin kikottimiin ja todettu että kivaa on ollut.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

5.3.2014 21:16

Mulle kyllä kelpais absimopo kunhan ne saa pois päältä niin halutessa, eivätkä lisää tolkuttomasti painoa. Sen lisäksi pitäis olla laajat säätömahdollisuudet, ihan vaan jos sattuis vaikka joskus oppimaan ajamaan.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

10.3.2014 0:52

Elikkäs, itsellä olisi mpkortin hankintaan kiinnostusta. Täytän syksyllä 18. Kokemusta on toistaiseksi vain vähän piristetystä mopostani. On tullut kokeiltua jotain Honda CB400 joskus ja sen sellasta.

Tuon B-kortin nyt kuitenkin kai hankin ensin. Onko mahdollista hankkia molemmat kortit menettelemällä niin, että maksaa ne ikäänkuin samalla, kun tulevat halvemmaksi niin, mutta isäni kuitenkin hankkisi opetusluvan autokortin kohdalla ja mpkortin suorittaisin sen jälkeen autokoulussa kokonaan?

Sitten niistä pyöristä, millainen ensimmäinen pyörä olisi esim. husqwarna, KTM tms. supermoto/enduro 250cc tai isompi, varmaan nelaria nyt miettisin?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

31.3.2014 17:00

Jepjep. Täällähän sitä taas pyöritään vaikka tuli luvattua ettei enää ikinä. Korttia pitäis ruveta suorittelemaan kunhan aloittavat kurssit, joten sillä aikaa kerätään tietoja tulevasta kaksi pyöräisestä. Suunnitelmissa olisi taistelukaksikko EXC 525 joko/tai SMR510. Kuppi on tällä hetkellä kallistumassa tuonne Hussen suuntaan... Onko näissä jotain mitä ehdottomasti pitää tarkistaa kun saapuu paikalle? Noin niinkuin yleisen kunnon päälle?

Ja, kyllä ensimmäistä mopoa hommaamassa (mitä nyt A2-kortilla voi ajaa..)