Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

14.2.2011 19:35

aeroxman kirjoitti:Mites muuten nämä kilometrit motoissa? Tuntuu että kaikissa on alle 10 000km reilustikkin jopa -04 molemminpuolin. Eikö näillä yksinkertaisesti ajeta enemmän kuin esim. kyykky pyörillä? Vaikuttaa että joku 20tkm kin on jo hirveä määrä smotolle 8o


Taitaa johtua vaan siitä ettei noilla smotoilla ajaeta matkaa käytännössä ollenkaan. Pyöräkauppiaat osaa olla kieroja, tarkkana kaupoilla!

14.2.2011 20:25

No tarkkana varmasti ollaan kesällä kun näitä lähden katselemaan! Eniten kumminkin huolettaa että miten esim. tälläisen mittarinruuvailijan saisi kiinni. Toiselta foorumilta vasta luinkin dr-z sta, jossa vanha omistaja kertoi hänen entisestä pyörästä, mikä oli sillä hetkellä myynnissä nettimotossa. Hänen myytyä pyöränsä oli mittarissa reilu 20tkm, myynti-ilmoituksessa oli 16tkm. Pisti taas miettimään nämä käytetyt pyörät, mutta kun opiskelijalla varaa uuten ei ole niin käytetty on se ainoa vaihtoehto :|

Mutta eikai se auta kun vaikka tehdä myyjän kanssa kirjallinen sopimus pyörän "takuusta"! Tietysti viemällä ammattihuoltoon saisi varmistuksen pyörän sen hetkisestä kunnosta :)

14.2.2011 20:42

aeroxman kirjoitti:Mutta eikai se auta kun vaikka tehdä myyjän kanssa kirjallinen sopimus pyörän "takuusta"! Tietysti viemällä ammattihuoltoon saisi varmistuksen pyörän sen hetkisestä kunnosta :)


Pitää nyt ihan udella että minkälaiset takuuehdot ajattelit sopimukseen kirjata?

14.2.2011 21:03

http://www.motot.net/forum/viewtopic.php?f=6&t=78346&start=30 Tuolta lueskellessani idea päähän tuli. Mutta eikös kuluttujansuojakin takaa tälläisen "petoksen" JOS nyt sattuisi niinkin ikävästi, että pyörä pamahtaisi uudella omistajalla. Tietysti siihen vaaditaan ammattikorjaamon sana, että pyörä ei vastannut myyjän sanomaa. Eli periaatteessa siihen voisi melkenpä laittaa myyjän sanonnat pyörästä missä sen hetkisessä kunnossa, mitä osia vaihdettu yms yms... kaikki sellainen mikä sitten ei pitäisikään paikkansa.

Hankala hommahan siinä on tietenkin se mikä itsellä kävi, eli ostin pyörän syksyllä, ajoin 2-3tkm ja seuraavana keväänä sitten alkoi moottori oirehtimaan. Aikaa oli pyörän ostosta niin kauan joten tämän ja omaa nuoruuteni uskaliaisuutteni takia en uskaltanut mennä ent. omistajalle sanomaan, koska ei se läpi olisi mennyt. Saattoi viat johtua osittain minustakin, tiedä sitä. "Takuussahan" pitäisi sitten varmaankin lukea kummankin nimet nimikirjoituksineen. Pitäisi tietysti selvää siitäkin ottaa :) ! Venyipäs se tämäkin teksti pitkäksi... mutta siinä nyt jotain ;)

15.2.2011 17:06

Eipä se aina myyjäkään voi tietää milloin joku osa pyörästä sanoo sopimuksen irti. Omallenikaan en uskaltaisi takuuta myöntää, koska en ole konetta aukonut tai tiedä tarkemmin sen historiaa ;)

Itselläni on myös pari huonoa kokemusta käytetyistä, molemmat olen ostanut liikkeestä. Esimerkiksi edellisestä kawasakista oli toinen sytytystulppa väännetty väärälle kierteelle tai liian tiukkaan ja korkkasi alle 200km:n ajon jälkeen. Pikku vääntö piti käydä liikkeen kanssa takuusta, koska oli myynnissä asiakkaan lukuun eikä siis liikkeen oma vaihdokki. Korjasivat kuitenkin mieluummin kuin alkoivat kauppojen purkuun. Vahingosta viisastumatta ostin kuitenkin myös nykyisen hondani liikkeestä, joka kuitenkin toistaiseksi on toiminut, lukuunottamatta loppuunajettuja takapyöränlaakereita.

Uskon siis, että helpommin omistaja sen tiedostetun "pommin" tuuppaa sinne liikkeeseen myytäväksi tai vaihdossa, kuin alkaa myymään itse ja toivoo kestävän niin kauan ettei sanomista tule. Ja vaikka liikkeellä onkin jonkinlainen vastuu myymistään käytetyistäkin pyöristä, niin se korjauksen vaatima kuukausi on kuitenkin pois ajokaudesta, mikä varsinkin syksyllä harmittaa kun ei saa pyörää remontista ennen pakkasten ja lumen tuloa.

Yksityiseltä pyörää ostaessa on oikeastaan jopa helpompi päätellä pyörän kuntoa, koska myyjän olemus ja asiantuntemus sekä pyörän ulkoinen kunto ja varustelu kertovat paljon. Myyjän asiantuntemusta on helppo arvioida vaikka juttelemalla vähän yleisesti pyöristä ja tekniikasta, sillä nykyään kun moottoripyöriä alkaa olemaan joka pojalla ja tytöllä, on selvää etteivät kaikki voi olla yhtälailla harrastukselleen vihkiytyneitä.

Loppujen lopuksi käytetyn kauppa on aina lähinnä onnenkauppaa, vaikkakin varmasti suurin osa myytävistä pyöristä on asiallisesti pidettyjä ja huollettuja.

15.2.2011 17:14

Nii ohan tuo käytetyn ostaminen vähän jännää touhua. Ite ostettiin viime lokakuussa tuo 06 jammu, 13tkm rullattuna ilman huoltokirjaa tosin. Netin syövereistä sentään löydettiin vähän todisteita historiasta.

Näytti vaan ulkoapäin niin pirun siistiltä ja kivasti laitetultakin, vaikka itse pyörän omistaja ei tiennyt oikein mitään koko pyörästä. Oli ostanut tuon ja sitten tajus, että sehän pitäs kuristaa jotta sais ajaa ni myi sit sen takia. Että palaavaa intohimoa harrastusta kohtaan tuskin hirveesti löytyi.

Hyvin se sit toimi viime syksystä ne mitä tuli ajettua ja nyt heti keväällä uudet öljyt ja suodatin ni eiköhän tuo rokkaa :)

20.2.2011 0:40

Eka isompi prätkä ois suunnitteilla tässä hankkia. Sen verta että aikasemmin on ollut vanha piikkinen dt joku pari vuotta sitten ja tällähetkellä löytyy piikkinen motocrossi pyörä joten isoista kokemuksia ei ole hirveästi. Olen katsonut lähinnä 600cc kyykkyjä honda cbr, yamaha yzf thundercat ja suzukin gsx-r 600 sekä 750. Mitä noista suosittelisitte? Ajo olisi aika sekalaista enemmän tavoitteena olisi matkaa ajaa.

20.2.2011 12:06

HeeBoF kirjoitti:Eka isompi prätkä ois suunnitteilla tässä hankkia. Sen verta että aikasemmin on ollut vanha piikkinen dt joku pari vuotta sitten ja tällähetkellä löytyy piikkinen motocrossi pyörä joten isoista kokemuksia ei ole hirveästi. Olen katsonut lähinnä 600cc kyykkyjä honda cbr, yamaha yzf thundercat ja suzukin gsx-r 600 sekä 750. Mitä noista suosittelisitte? Ajo olisi aika sekalaista enemmän tavoitteena olisi matkaa ajaa.

riippuen vähän budjetista, että minkä ikäisiin päädyt. Vanhemmista lähtisin cbr:ää katselemaan. Uudemmista ihan oman maun mukaan, kohtuu samoja pelejä kuitenkin. Koeajoille vaan keväällä jos on vaikea päättää :)

20.2.2011 14:33

Budjetti on max 4000e. Keskiviikkona ilmeisesti lähden yhtä thundercattia katsomaan lähinnä sellainen olisi haussa, mutta kyllä cbr:äkin kelpaa.

20.2.2011 14:37

HeeBoF kirjoitti:Olen katsonut lähinnä 600cc kyykkyjä honda cbr, yamaha yzf thundercat ja suzukin gsx-r 600 sekä 750. Mitä noista suosittelisitte? Ajo olisi aika sekalaista enemmän tavoitteena olisi matkaa ajaa.


Jos matka-ajo kiinnostaa niin ajoasento on melko lailla ratkaiseva tekijä noissa. Voin kertoa että Ninjassa ollaan niin helkkarin syvällä niin eipä jaksa montaa tuntia motarilla. Etäisyyksinä pisimmät matkat mitä on tullut ajeltua on tyyliin Espoo-Hämeenlinna-Tampere akselilla, mutta kyllä sillä varmasti pidempikin reissu taittuisi, kunhan vähän asennoituu :P
En ole thundercattia kokeillut, mutta käsittääkseni ei ole ihan supersport-kyykky, joten se saattais olla ihan jees tuohon tarkoitukseen.

Myös pleksi kannattaa ehdottomasti vaihtaa korkeampaan tai edes tuplakuplaan, eron kyllä huomaa.

Ei muuta kun kokeilemaan eri pyöriä, sillähän se homma ratkeaa!

20.2.2011 20:53

Mitäköhän pyöriä osaisitte suositella näistä. yamaha r6r tai fz6-n. Kawan ninja tai z750. Hondalta cebari tai hornetti. Suizalta gsr tai gsx-r. Kaikki on 600cc paitsi zeta kawa. Mielessä on pyöriny ktm:n huoltovapaammat motot, mutta niissä pelottaa että loppuu meno kesken (liian vähän tehoa). Budjetti on sellanen 6-8 tonnia ja vuosimallit mielummit alkaen -05. Pyörä pitäisi saada papereihin 25kw ja mieluiten joku muu kuristus kun kahvasta, ei taida poliisit tykätä jos ei oo kuri paikoillaan. Ajattelin mennä mp liikkeisiin potkimaan renkaita jahka nyt ajokelit alkaa. Kyykyssä tuntuu eturengas jotenki huteralta, kun sen on sellasen "laatikon" sisällä. Ajokokemusta on piikistä. Onko tohon kategoriaan vielä muita miettimisen arvoisia pyöriä?

20.2.2011 21:22

Laatikon sisällä? :)

Voihan se enskan jälkee olla vähä outo ajaa, ite en taas kyllä enää osaa kuvitella ajavani millään muulla kuin kyykyllä, paras ajo-asento mulle ajamisen kannalta.

Itellä ei oo kokemusta, ku tuosta ärrästä, suosittelen kevyt ja helppo käsitellä.

zeta on taas paljon isomman tuntunen, mulle pienelle ihmiselle ainakin aivan liian levee.

Pyöriä vaan kokeileimaan kuhan lumet sulaa ;)

20.2.2011 21:36

Yzä kirjoitti:Laatikon sisällä? :)

Voihan se enskan jälkee olla vähä outo ajaa, ite en taas kyllä enää osaa kuvitella ajavani millään muulla kuin kyykyllä, paras ajo-asento mulle ajamisen kannalta.

Itellä ei oo kokemusta, ku tuosta ärrästä, suosittelen kevyt ja helppo käsitellä.

zeta on taas paljon isomman tuntunen, mulle pienelle ihmiselle ainakin aivan liian levee.

Pyöriä vaan kokeileimaan kuhan lumet sulaa ;)


No toi laatikko vertaus ei ehkä ollu mikään ihan paras, mutta kun menee ne katteet siinä sivussa ja ne yhtyy maskii silleen jännästi :D . Pituutta on 184, ninja taitaa olla vähän liian pieni meikälle?

20.2.2011 23:22

juudso kirjoitti:Pituutta on 184, ninja taitaa olla vähän liian pieni meikälle?

En usko. Itsekin olen reilu 195cm eikä Ninja (ZX-6R) liian pieni ole. Mutta ei sillä, ei lisätila olisi pahitteeksikaan. Asennekysymys. ;)

20.2.2011 23:44

khor kirjoitti:
juudso kirjoitti:Pituutta on 184, ninja taitaa olla vähän liian pieni meikälle?

En usko. Itsekin olen reilu 195cm eikä Ninja (ZX-6R) liian pieni ole.


Komppaan. Ninja on fyysiseltä kooltaan yksi isoimmista kuussatasista.