Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Miksi 90% moottoripyöräliikkeiden asiakaspalvelusta huonoa?

28.7.2006 23:23

Mikä ihme siinä on, että lähes joka liikkeessä saa täysin ala-arvoista palvelua jos sitäkään?Todella ärsyttävää kantaa rahansa kauppiaille, jotka eivät ymmärrä olevansa palveluammatissa.Puhutaan kuitenkin todella kalliista harrastuksesta.Jos lähikaupassakin jaksetaan hymyillä ja olla mukavia asiakkaille niin miksi helvetissä ei prätkäliikkeissä.Ovatko myyjät täysin vailla alan koulutusta vai eikö yksinkertaisesti kiinnosta myydä tavaraa "häiritseville" asiakkaille?Tietenkin on hyvääkin palvelua, mutta omakohtaiset kokemukset ovat todella huonoja. Olisi joskus kiva kokeilla kuinka monta tuntia pyöriä tai varusteita saisi ihmetellä ennen kuin joku tulee kysymään "kuinka voin palvelella?".

28.7.2006 23:39

Se johtuu varmaan siitä, että niissä kaupoissa hyörii päivät pitkät sellasta jengii jotka ei aijo ostaa mitään, ja niiden osuus on enemmän kuin 90% koko asiakaskunnasta. Siihen ikäänkuin puutuu ja sitten valitettavasti loputkin saa saman "ei ole ketään asiakasta" palvelun.

Mutta asiasta voi varmasti mainita, niin HETI tulee pelvelua. Ei kuitenkaan tarvi mennä heti vittuilemaan "eiks tääl saa palveluuu hä?" asenteella, vaan pyytää ihan nätisti.

Vaikkakin, ne jotka ei osta mitään, kuuluisi saada jokatapauksessa palvelua. Eli olet asian ytimessä. Ite en ole tällaiseen törmännyt muualla kuin suomessa.

29.7.2006 0:00

Ainakaan minä alle 18-vuotiaana en saa minkäänlaista palvelua juuri missään moottoripyöräliikkeessä. Aina saa mennä siihen tiskille kysymään ja silloinkaan ei tulla auttamaan, vain sanotaan että joo, se on hyvä tai muuta turhaa paskaa. Mutta sitten kun tulee rikas, isomahainen 50-vuotias pappa niin heti ollaan levittämässä punaista mattoa.

29.7.2006 0:13

Näin se menee.Vaikka siellä kaupassa pyörii minkälaisia taivaanrannanmaalareita tahansa, kuuluu asiakasta palvella.Ei voi olla ylivoimaista tervehtiä ja kysyä voiko olla avuksi..siihen menee noin 5 sekuntia.Postissahan itsepalvelua kokeiltiin, mutta lopetettiin kun ei asiakas pitänyt.Eilen soitin yhteen liikkeeseen ja esitin asiani täysin kohteliaasti..asia kyllä hoitui, mutta myyjä tiuski ja sai aikaan aivan turhan vitutuksen tunteen asiakkaalle.Ei vaan voi käsittää millaiset tollot näitä asioita pyörittävät.

29.7.2006 0:21

Outoa, mulla kaikki kokemukset (tosin eri liikkeitä on about viisi) on positiivisia. Tän kauden alkuvaiheilla tuli käytyä ostamassa uudet ajokamppeet Moto-Seinäjoelta ja palvelua tuli heti kun edelliset asiakkaat oli saatu tyytyväisiksi :) Eli suuresta ruuhkasta huolimatta hymyillen tultiin kyselemään että onko pöksyt sopivan kokoiset. Niitä kun siinä juuri olin kokeilemassa.

Toista se mahdollisesti on muualla.. Ja samoinhan etenkin uusia autoja katselevat nuoret miehet jäävät hyvin usein palvelutta... Noh, mutta jos liikkeissä on valinnan varaa, niin toiseen liikkeeseen yrittämään. Omapa on menetyksensä. ;)

29.7.2006 1:32

Täysin samaa mieltä. Etenkin näin mopopoikana on aika vaikeaa saada palvelua, vaikka olis jotain isompaakin ostamassa, kuten ajotakkia tai kypärää. Rassaa vaan se, kun pitää väkisin käydä se myyjä itse hakemassa ja silloinkin palvelu on useimmiten tympeää.

29.7.2006 1:57

Ja onneksi voi äänestää kauppaa ja ostaa kamansa sieltä missä se palvelu on mukavinta. Silleenhän ne kaikenmailman paikat karsiutuu... toisaalta sitten muutamat saa yliotteen ja tuloksena taas huono palvelu, kun luullaan että ollaan itsestäänselvyys.

Palvelun parantamista

29.7.2006 20:41

Hyvänä aloituksena voi kokeilla mennä suoraan tiskille ja sanoa myyjälle etsivänsä ajopeliä. Johan pitäisi löytyä kiinnostusta esitellä tarjolla olevia pyöriä.

Jos palvelu on sittenkin huonoa, kannattaa antaa liikkeelle palautetta asiasta - ystävällisesti ja rakentavasti. Sillä tavalla liike saa tilaisuuden tehdä asialle jotain. Asiakkailtahan ne palkkarahatkin lopulta tulevat, kyllä joka liikkeen pitäisi olla kiinnostunut siitä, että asiakkaat tulevat uudelleenkin.

Eräs toinen kirjoittaja totesi, että tämä on suomalainen ilmiö. Olen aivan samaa mieltä. Muualla maailmassa kysytään jokaiselta asiakkaalta, miten voidaan auttaa. Meillä saattaa olla liian vähän kilpailua, jos huonolla palvelulla joku voi ansaita rahaa.

29.7.2006 21:05

Donald79 kirjoitti:Olisi joskus kiva kokeilla kuinka monta tuntia pyöriä tai varusteita saisi ihmetellä ennen kuin joku tulee kysymään "kuinka voin palvelella?".


Pitäisi tietysti aina muistaa, että meitä asiakkaita on erilaisia ja myyjän on osattava arvioida tätä.

Itse olen sellainen asiakas, että haluan ehdottomasti olla rauhassa liikkeissä. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin myyjä joka seuraa perässä eikä anna rauhassa katsella. Sitten, kun olen ostamassa, osaan kyllä hakea sen myyjän sieltä tiskiltä. Teen perusteelliset pohjatyöt tuotteista itse valmiiksi ja myyjän osuudeksi riittää kassakoneen käyttäminen. Olen keskustellut asiasta parin kaverin kanssa, ja he ovat täsmälleen samanlaisia kuin minäkin.

Toki mp-liikkeissä voi joskus myyjääkin tarvita, jos tarvitsee lisätietoja jostain pyörästä. Mutta yleensä ei, varsinkin kun itselläni on yleensä paljon paremmat tiedot katsomastani tuotteesta kuin sillä myyjällä. Näin varsinkin viihde-elektroniikan suhteen, mutta helposti myös mp-liikkeissä.

Näin ollen itse annan täydet pisteet kaikille kaupoille, joissa ei turhaan ahdistella. Jos myyjä tulee kysymään, voiko palvella, on tärkeintä seuraava lause: "Katsele vain rauhassa ja kun tulee kysyttävää, nykäise hihasta". Tämän osaisin kyllä tehdä sanomattakin, mutta tuntuu toki ihan hyvältä. Sen sijaan esim. kerran sama myyjä tuli kolme kertaa muutaman minuutin väliajoin kysymään "Ja minkaslaista??" - ihan kuin joka kerran olisi ollut uusi asiakas kyseessä...

Asioin yleensä aina supermarketeissa pienten liikkeiden sijaan, silloin kun tuotevalikoima sen mahdollistaa. Saa miettiä rauhassa vaikka viisi tuntia, eikä kukaan hengitä niskaan "otatko vai etkö". Ja todellakin, Suomessa voi olla erilaista mutta passaa meikäläiselle hyvin (tosin vieläkin liikaa palvelevat minun makuuni). Pahin esimerkki vastakkaisesta (eli siitä hyvästä palvelusta) tapahtui Lontoossa, kun kenkäkauppaan astuttaessa kolme(!) myyjää tuli yhtäaikaa kumartelemaan viereen - heitin samantien u-käännöksen ja kiirehdin ulos, toki kohteliaasti hymyillen... :-D

Ostin pyörän viisi päivää sitten. Täydet pisteet myyjälle, joka tajusi antaa tilaa. Katselin pitkään, kysyin pari kysymystä. Sitten pyysin koeajoa, ja tunnin päästä olikin kauppakirjojen teon aika. Jos olisi ollut kärppänä mukana pyörivä myyjä, niin liikkeeseen olisi jäänyt.

29.7.2006 23:57

en jaksanut lukea aikaisempia viestejä, mutta totean tähän, että: Parasta palvelua mitä MISSÄÄN kaupassa on tullut vastaan(muutkin kuin moottoripyöräliikkeet) on ollut RM. Heinolla, Tampereella.
Aina tullaan kysymään jos on vapaita myyjiä, ja osaavat myös asiansa. suosittelen lämpimästi!

espoon puljussakin varmaan on ihan ok palvelu, en oo siellä kyllä käyny.

30.7.2006 0:08

Johnnie kirjoitti:Itse olen sellainen asiakas, että haluan ehdottomasti olla rauhassa liikkeissä. Mikään ei ole niin ärsyttävää, kuin myyjä joka seuraa perässä eikä anna rauhassa katsella. Sitten, kun olen ostamassa, osaan kyllä hakea sen myyjän sieltä tiskiltä. Teen perusteelliset pohjatyöt tuotteista itse valmiiksi ja myyjän osuudeksi riittää kassakoneen käyttäminen. Olen keskustellut asiasta parin kaverin kanssa, ja he ovat täsmälleen samanlaisia kuin minäkin.

Toki mp-liikkeissä voi joskus myyjääkin tarvita, jos tarvitsee lisätietoja jostain pyörästä. Mutta yleensä ei, varsinkin kun itselläni on yleensä paljon paremmat tiedot katsomastani tuotteesta kuin sillä myyjällä. Näin varsinkin viihde-elektroniikan suhteen, mutta helposti myös mp-liikkeissä.

Näin ollen itse annan täydet pisteet kaikille kaupoille, joissa ei turhaan ahdistella.


Samoilla linjoilla minäkin, mikä tahansa kauppa niin ärsyttävää jos myyjä tulee hengittämään niskaan. Ei siinä voi edes rauhassa kattoa mitä on ostamassa.

Ja toi mitä sanoit että tietää yleensä ite enemmän kun myyjät, niin johtuu siitä että suurin osa myyjistä on kauppiksen käyneitä ja jos eivät alaa harrasta niin tietävät tasan sen mitä tietokone kertoo.

3.8.2006 12:16

Paikallisessa stormissa palvelun laatu riippuu ostoksen käytetystä rahasta. Olin ostamassa suuttimia niin myyjä sano, että ei ole niin pieniä. Vähän ajan päästä vaivaitui menemään katsomaan ja tuli takas naurahtaen olis pienenpiäkin ollut. Kun kypärää olen ollut ostamassa niin palvelu on ollut aina hyvää.

3.8.2006 13:11

Johnnie kirjoitti:Näin ollen itse annan täydet pisteet kaikille kaupoille, joissa ei turhaan ahdistella. Jos myyjä tulee kysymään, voiko palvella, on tärkeintä seuraava lause: "Katsele vain rauhassa ja kun tulee kysyttävää, nykäise hihasta". Tämän osaisin kyllä tehdä sanomattakin, mutta tuntuu toki ihan hyvältä.
Vaikkei minulla mopoilijana ole ollut tapana kirjoitella tänne mp-puolelle niin tähän aiheeseeen oli pakko tarttua.
Itse olen juuri samalla kannalla lainaamassani osassa Johnnien kanssa, turha tyrkyttäminen on ärsyttävää, mutta ainakin mulla jää mukava fiilis liikkeestä, kun ensiks kysytään, että "voinko auttaa?" ja jos kertoo vain katselevansa niin tulee juuri vastaukseksi "katsele rauhassa, jos tulee kysyttäävää niin kysy ihmeessä". Itse olen huomannut palvelun pelaavan parhaiten mahdollisimman pienissä mp-liikkeissä, isot liikkeet eivät tunnu antavan palvelua mitenkään. Harmillisesti joudun asioimaan usein Helsingin pyörässä ja mopossa, jonka palvelu on yleensä aika ala-arvoista. Tietysti iälläni on aina tietty merkitys, mutta ei se ole kovin iso vaiva kysyä "voinko auttaa?", koska saatanhan eräänä päivänä olla valitsemassa liikettä, mistä ostan itselleni isomman pyörän. Mieluiten tietysti ostaa paikasta, josta tietää saavansa palvelua.

Erään erittäin tökerön palvelun esimerkin voin antaa Frank Nymanista. Kerran olin asioinut ja liikkeestä oli jäänyt hyvä maku, joten kävin uudestaan. No aikani kuluksi istahdin liikkeessä olleeseen gixeriin. Kun olin noussut pyörästä pois niin vastakkaiselta puolelta joku kahvitauolla oleva myyjä tms. huutaa "onkos pojalla rahaa taskussa ku moottoripyörien päällä istuskelee?". Meinas pikkasen alkaa keittää, nimittäin, entä jos olisin ollut ikäistäni nuoremman näköinen mp:tä hankkimassa oleva ihminen?

neulalaakeri kirjoitti:en jaksanut lukea aikaisempia viestejä, mutta totean tähän, että: Parasta palvelua mitä MISSÄÄN kaupassa on tullut vastaan(muutkin kuin moottoripyöräliikkeet) on ollut RM. Heinolla, Tampereella.
Aina tullaan kysymään jos on vapaita myyjiä, ja osaavat myös asiansa. suosittelen lämpimästi!

espoon puljussakin varmaan on ihan ok palvelu, en oo siellä kyllä käyny.
KYLLÄ, olen samaa mieltä, tosin kokemusta on vain espoon liikkeestä. Pari-kolme kertaa oon käynyt ja joka kerta on oltu halukkaita palvelemaan, eli on aika nopeasti kysytty "voinko auttaa?" ja hymyilty, vaikka olen kertonut vain katsovani.[/quote]

3.8.2006 14:14

Tuttua touhua... Menee jo "Naming and shaming" osastolle, mutta Tampereen JJ-Motoringissa olen käynyt liikkeessä noin 10 kertaa ja joka kerta erittäin ihmeellistä/töykeää palvelua, esim: Kysyin kerran piikin tehoputkista taannoin (ja oikeasti ostoaikeissa, ostin myös piikkini kyseisestä liikkeestä), niin liikkeen omistaja vain nauroi päin naamaa ja sanoi että kannattaa ostaa isompi pyörä, ja jätti asian sikseen - kyllä tulen ostamaankin isomman sitten kun on aikaa pyöräillä enemmän, mutta en todellakaan tuosta liikkeestä.

Ja pari kertaa antanut takuuaikana heidän huoltaa pyöränkin, mutta yhdelläkään kerralla ei ole saanut mitään kunnollista selvitystä(saati kuittiakaan) vaihdetuista osista tjsp, ja välillä itse kun katsoin jälkeen päin niin tais olla ilmansuodatin vaan jollain puhallettu eikä vaihdettu uuteen. Ihan v:n mielenkiintoista sitten kuulla "Juu tota kai siihe vaihdettiin toi toi toi ja toi ja toi ja se tekee 100e".

Ainoat positiiviset moottoripyöräliike-kokemukset on tullut Ylöjärven Motokeitaassa asioitaessa, ja päädyin sieltä ostamaan kaikki ajovarusteet ja parit kypärätkin samalla. Ja sieltä sai jopa asialliset kuititkin, oli ostos mikä tahansa.

On se vaan kumma juttu kun kaiken maailman paviaaneja pistelee liikkeitä pystyyn ja luulee sitten pärjäävänsä sillä, kun tietää moottoripyörän tekniikan eikä kaupankäynnistä yhtään mitään.

3.8.2006 14:42

Kzk kirjoitti:On se vaan kumma juttu kun kaiken maailman paviaaneja pistelee liikkeitä pystyyn ja luulee sitten pärjäävänsä sillä, kun tietää moottoripyörän tekniikan eikä kaupankäynnistä yhtään mitään.


Liikkeen pomo saattaaki olla tällänen, kun taas muut työntekijät mahdollisesti ovat just kauppiksen käyneitä täysin myytävistä artikkeleista tietämättömiä.

Muistaakseni tuolla ennemminkin kehumassani Moto-Seinäjoella suurella osalla on omat pyörät ja täten myös tietämystä ja kokemusta aiheesta. Jos joskus tulee tarvetta (ja rahaa ;)) ostaa uutta pyörää, niin kyllä sinne tekee mieli ensimmäisnä mennä, vaikka taitavatkin myydä vain Hondaa, KTM:ää, H-D:ta, Buellia ja Triumphia. Noh, ehkä voikin olla, että kun ikää on sen verran että on rahaa ostaa pyörä uutena, niin haettava pyörä voi olla Goldwingiä, H-D:ta =D No ei sentään ;)