Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

11.6.2004 5:33

Tulloo vähän offtopikkia mutta Aprilialta on tulossa uusi pyörä joka syrjäyttää rs250, uusimmassa bikessä on lisää tietoa, pirun hieno on ainakin minun mielestä ja kuutioita löytyy 450cc ja tehoa 70-80hp :P painonkin puhuttiin jäävän alle 150kg :D

11.6.2004 11:13

Hogelix kirjoitti:Tulloo vähän offtopikkia mutta Aprilialta on tulossa uusi pyörä joka syrjäyttää rs250, uusimmassa bikessä on lisää tietoa, pirun hieno on ainakin minun mielestä ja kuutioita löytyy 450cc ja tehoa 70-80hp :P painonkin puhuttiin jäävän alle 150kg :D

Luin sen artikkelin myös. Tommosta vois harkita 600cc:n vaihtoehtona. Ja sehän tehdään rs250 runkoon. Tehoa olis ihan kivasti ja painoakaan ei olisi paljon mitään. Hintaa vaan kun ei tiedä vielä :-?

11.6.2004 12:10

Je!
Ja on muuten hieno. "baby milleksi" kutsuvat.
http://www.motomaniacs.net/actu.php?id=23
meikä säästää tohon.
Viimeksi muokannut mitch päivämäärä 11.6.2004 13:33, muokattu yhteensä 1 kerran

11.6.2004 12:13

Noi toi näytti kyllä lupaavalta. Paha tosta on enää kauheesti paremmaks laittaa :D

Täytyykin etsiä lisää kuvia, jos vaikka löytyis :roll:

11.6.2004 16:18

Itekin saan pikku a:n kesän lopussa ja isompaa pitäis alle saada!
Onko supermotoja 250cc luokassa, tai että saisi ko. kortilla ajaa?
Entä ovatko piikkien kanssa samanlaisia, ettei pitemmälle matkalle taivu pyörä/kuski? Eli miten moottori kestää, kulutus ym?

Vaihtoehtona voisi olla cbr tai Aprilia, mutta smotoa kaipailisin 8)

11.6.2004 16:23

Gas Gasilla on 250cc supermoto, jonka tosin joudut kuristamaan, että pikku A:lla saisit ajella.

11.6.2004 18:36

Mulla on jonkun verran kokemuksia tosta puolikkaasta motosta ja ihan positiivisesti oon yllättyny sen ominaisuuksista. Kuutioita tossa on 249 ja sen ansiosta menee siis mukavaa vakuutusluokkaan. Kilowatteja rekisteriotteessa 19 eli saa ajaa pikku-a:lla.

Piikeistä mulla ei oo kokemuksia, mutta uskoisin ton olevan aika samanlainen. Penkki tossa on niin kapee ja kova, että joku 50km alkaa olla aika pitkä matka ja peppu kyllä puutuu aika mukavasti. Moottori kyllä kestää, mutta ei tietenkään mitään pitkää matka-ajoa. Jos vähän vaihtelee nopeutta, eikä aja koko ajan huippukierroksilla, niin kyllä se kestää ihan mukavasti. Kulutus kyllä on aika messevä ja revittämällä tankin saa tyhjäksi n. 50 kilsan ajon jälkeen. Tankkihan tossa on n. 10L eli kulutus saattaa nousta jopa 20L/100km. Rauhallisemmin ajamalla kulutus pienenee huomattavasti...

Kysy ihmeessä täällä tai yksityisviestinä, jos haluat tietää jotain. Tsekkaa myös galleriasta kuvat, niin saat osviittaa 8)

11.6.2004 20:04

Siinä on hieman kuvia omasta laitteesta: http://www.nic.fi/~time/mopo/
Jotkut kuvat ovat hieman vääristyneet, ja sen kyllä huomaa.

11.6.2004 21:57

Harvinaisen siistin näköinen peli. Onneksi olkoon vaan hienon pyörän hankinnan johdosta :D

12.6.2004 2:26

Onkohan Gas Gas:n ja KTM:n smotoissa suuriakin eroja kulutuksen ym. suhteen? Olisiko esim KTM:n 640cc prestige missään mielessä huonompi/parempi ostos, kuin Gas Gas:n 250cc?

Muuten smoto olisi varma ostos, mutta juuri tuo suuri kulutus ja epäkäytännöllisyys pitemmillä matkoilla harmittaa. :(

12.6.2004 9:08

No se 640 lc4 on ihan vessa. Matkamopo se taitaa enemmän olla, kuin kevyt ja ketterä pyörä. 250 2t vie taas niin älyttömästi enemmän bensaa verrattuna tohon ktm:n vessaan, että jos matkaa haluat motolla ajaa (jota en nyt välttämättä ymmärrä omien kokemusten perusteella), niin osta toi nelari mielummin. 2t kone olis taas aivan mahtava virittämistä ajatellen, mutta sit taas gasgas ei käy. Eihän siihen saa minkäänlaista palikkaa edes.

Mutta jos minä olisin sinä, niin harkitsisin vielä. Onhan se moto ihan kiva ajettava jossain keskustassa ja hiekkateillä. Joku 600cc kyykky olis taas kiva ajettava keskustassa ja matka-ajossa. Motovillityskin on jo omasta mielestäni mennyt jo vähän ohi, kun jokaisella on supermoto tallissa. Niistäkin tullut jo ihan perusmopoja.

Eipä sitä voi toisen päätä kääntää keskustelupalstan kautta, joten kokeile pyöriä ja tee valintoja. Kyllä sitä sitten joskus huomaa, että mikä oli kivaa ja mikä ei.

12.6.2004 12:36

drago kirjoitti:Onkohan Gas Gas:n ja KTM:n smotoissa suuriakin eroja kulutuksen ym. suhteen? Olisiko esim KTM:n 640cc prestige missään mielessä huonompi/parempi ostos, kuin Gas Gas:n 250cc?

Muuten smoto olisi varma ostos, mutta juuri tuo suuri kulutus ja epäkäytännöllisyys pitemmillä matkoilla harmittaa. :(


Aika lailla samoilla linjoilla oon wertin kanssa. Kyllä toi 250cc 2T ja 640cc 4T on täysin eri planeetoilta.

2-tahtisen hyviä puolia on keveys, ketteryys ja suhteellisen mukava kiihtyvyys. Varsinkin kaupungissa ihan mukava peli. Kulutus on taas suuri, jos kunnolla käskee.

4-tahti on ajokäytökseltään hieman rauhallisempi ja tehoa tulee tasaisesti läpi kierrosalueen. Ei ehkä revi niin paljoa kiihdytyksissä ja kuluttaa vähemmän. Tällä voi lähteä vähän pidemmällekin.

Koita kertoa tarkemmin millaiseen käyttöön moposi tulee. Esim. 90% kaupungissa ja 10% maantiellä...vai kuinka?

12.6.2004 15:06

opa82 kirjoitti:Koita kertoa tarkemmin millaiseen käyttöön moposi tulee. Esim. 90% kaupungissa ja 10% maantiellä...vai kuinka?


Nyt piikillä on tullut ajeltua ehkä 70% kaupungissa ja 30% maantiellä.
Kaupungissa tulee/joutuu ajelemaan koulun ja duunin takia ja muutenkin, mutta sitten tykkään lähteä ajelemaan kaupungin ulkopuolelle vaikka ~100km lenkkejä rauhallisemmille teille. Ja haluan, että voin lähteä pitemmälle matkalle Suomeen, jos siltä tuntuu.

Pyörällä tulee kuitenkin ajettua melko paljon, joten suuri kulutus tyhjentää lompakon turhan kovaa vauhtia. Nyt kun olen kyykyllä ajellut pari vuotta, niin tekisi mieli kokeilla tässä välissä jotain muuta (sitten vanhempana päättää kokemuksen perusteella minkälaisen ison pyörän hommaa). 600cc kyykkyä en aio ostaa, koska hinta on melko suuri ja kuristus ei tee oikeen hyvää. Ja intin ajaksi jäisi sitten talliin.

Mopona oli Rieju RR, jonka takia tuo moto- ja krossi -rintama houkuttaa jälleen kovasti, eikä yleinen villitys niinkään.


Tuli aika pitkä teksti, joten koitan saada yhteenvetoa tähän:

Tahdon (mieluusti) moto -tyyppisen pyörän, jolla voi ajaa yli 50km ilman, että bensa/mies loppuu kesken ja että tehoa löytyy mukavasti suhteessa panoon (viritys mahdollisuus).

Nojaah.. Tuollaista unelmaa ei vain taida olla olemassa :|

Kiitos vielä kaikille auttaneille!

12.6.2004 20:06

No tosta sun käytöstä päätellen voisi heti suoralta kädeltä sanoa, että voit unohtaa kaikki 2-tahtiset vaihtoehdot. Tuollaiset n. 100 kilsan keikat on yksinkertaisesti mahdottomia esim. 250 2T-motolla ja pelkästään bensan ja öljyn hinta on noissa ajomäärissä mukavan korkea.

Et ole toistaiseksi sanonut haetko uutta vai käytettyä pyörää ja millainen budjetti on käytettävissä?

Jos nyt uusia pyöriä haetaan, niin KTM:ltä taitaa löytyä parhaat vaihtoehdot.

Miten esim. nämä:
1. http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2581 (KTM 640 LC4 Supermoto)

2. http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2579 (KTM 660 SMC)

3. http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2583 (KTM 640 Duke II)

4. http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2582 (KTM 640 LC Adventure)

2 viimeistä ei supermotoja ole, mutta mitä mieltä oot noista yllämainituista peleistä? Noilla voi taittaa vähän pidempääkin matkaa ja kuluttaa eri malliin kuin 2-tahtiset...

13.6.2004 0:40

Tässä olen nyt tutkaillut ja pohtinut erillaisia vaihtoehtoja.

Ite kanssa hylkäsin 2t härvelit ja päädyin 4t. Kotarilta näyttäisi löytyvän hyvin vaihtoehtoja, joista erityisesti 640 LC4 ja Duke II, vaikka Duke olekaan moto, mutta silti mieleen :D

Rahaa ei ole todellakaan liikaa :P mutta jos ei käytettyä löydy, niin uutta katellaan. Kuinkas muuten kannattaa käytettyä motoa ostaa? Vieläkö voi luottaa, että kestää vielä omassa käytössäkin? Kuinkas pitkät huoltovälit? Ja kuinka helposti käy kuristaminen 25kW papereihin? Eikös kotareilla olekin omat kuripalikat suoraan pyöriin?