Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.10.2008 18:45

Ainoa vaan ettei kannata pihistellä isompaa 2-t:tä huoltaessa, kaikki pilipali tarvikeosat kostautuvat ominaisuuksissa ja kestävyydessä.

14.11.2008 10:27

Niin tosiaanhan tänä vuonna tuli Kawasaki ninja 250r myyntiin. Ite kiinnostuin keväällä kun näin pyörän tulevan markkinoille. Tyytyväinen pyörään vaikka paljoo en kerinny ajeleenkaan kun syntymäpäivät oli myöhään loppuvuodesta ja kortin korottumista odotin ennenkuin hyppäsin tielle ajoon. 24kw pyörässä on ja viriputkeekin saa jos kiinnostaa nostaa teholukemia, mutta kallista sekin on jos ei oo ylimäärästä rahaa taskussa. Mutta todella mukava pyörä ajettava kun itekin oon kohtalaisen pitkä (190cm), kaupunki ja maantie ajoon mukava eikä paljoo haukkaa löpöökään n.4-5l/100km kohti, riippuu ajotyylistä.

20.11.2008 11:16

Itseä alkanut tosi paljon kiinnostaa vaihtaa isompaan ja enskahan sen toki täytyisi olla, niin mitä sanoisitte tällaisesta 250 tai jopa 300 2-t kisaendurosta? En ole ennen ajanut isolla kakstahdilla mutta luulen että se voisi olla hienoa. Sanokaa toki jos näissä on jotakin minkä vuoksi kannattaisi harkita nelaria.

Verrattuna nykyiseen pyörääni pitäisi varmaankin näistä kyseisistä vehkeistä vääntöä löytyä jonkin verran tasaisemmin :D Mutta miten eroaa 125cc verrattuna esim. bensankulutus ja missä kohdin yleensä vaihdetaan alakertaan osia kun piikkisissä yleensä hieman 200h paremmalla puolella? Sitten vielä sellanen kysymys, että kun nämä puolikkaat tuntuvat olevan jonkin verran suositumpia verrattuna kolmesatasiin niin miten nämä oikeastaan eroavat toisistaan? Kuinka paljon on eroa tehossa ja väännössä? Kiitoksia.

21.11.2008 13:00

^Käy tuolta enduro-puolelta kysymässä, tietävät siellä paremmin. Huoltovälit ilmeisesti samaa luokkaa piikkien kanssa ja tuo 300 kuutioinen eroaa 250 kuutioisesta lähinnä sylinterin osalta. Väännöt ovat 300:ssa paremmat.

25.11.2008 23:09

Itseäni rupesi ihan mielenkiinnosta kiinnostamaan että millaisia ovat nuo nelitahtiset 250-400cc endurot/supermotot? Eivät taida olla hirveän mukavia pitkään matka-ajoon? Täytyykö sellaisia huoltaa minkä verran, esim. Husqvarnan pyörää?

26.11.2008 8:09

No ei varmaan kannata kyllä edes miettiä pitempään matka-ajoon tuollasta pyörää, järjen voi pitää päässä :D.

26.11.2008 20:16

Itse ainakin tykkään ajaa matkaa katuenskalla. XT350 on tullut kokeiltua ja se vaikutti todella mukavalta myös matkantekoon. 250cc nelari alkaa tosin olla vähän siinä ja siinä, että pitääkö mukavasti edes 100km/h matkavauhtia. Tai siis pitää tietysti, mutta joutuu vinguttamaan jo jonninverran. Siis jos puhe on 1-mukisesta enskasta. Tosiaan ainakin tuo Xt350 on semmoinen pyörä jolla varmasti taittuu monen sadan kilometrin taipaleetkin. Lisäksi soratiet on juhlaa. :P Tuossa on tosin topicin aiheeseen nähden 100cc liikaa. :)

27.11.2008 20:55

Toiset tykkää ajaa matkaa vauhdikkaammin kuin toiset :) Kyllähän vaikka pappatunalla voi ajaa matkaa(esim maailman ympäri), mutta makuasiathan ne ratkaisee homman. Vaikka ei pyörä edes olisi niin hyvä matka-ajossa, mutta pyörä itsessään miellyttää kuljettajaa. Esimerkkinä suikkelini. Saa vinguttaa kierroksia ihan kivasti isommissa vauhdeissa, että kiihtyy kunnolla. Jawasta nyt puhumattakaan jos ohi haluaa yli 80km/h vauhdeissa. Nuo 250cc nelarit voi olla ihan yhtä luumuja :) Joku 250rgv alkaisi jo olemaan riittävän räväkkä peli, mutta "monimutkainen" tekniikka ei tee siitä miljoonan kilometrin pyörää helpolla.

27.11.2008 21:42

Tuollaiset eivät kai vaadi sen enempää huoltoa kuin muutkaan 4t pyörät? Yamahan ja Suzukin pyörät on kyllä ihan hienon näköisiä.

27.11.2008 22:51

Eiköhän se huollon tarve riipu enemmän käyttötarkoituksesta (pyörän), kuin kuutiotilavuudesta.

28.11.2008 10:19

No siis pienempää pyörää joutuu huoltamaan tiheämmin kuin isompaa, sehän on melko selvä.

Pahoittelen väärinkäsitystä; assimiloin katuenduro/supermoton tarkoittamaan ktm:iä yms jotka ovat vähän eri viivalla kuin xt yms. katumopot.

28.11.2008 15:18

Jeps, nykyään tehdään useimmat pyörät niin korkeavireisiksi, että huoltamaan joutuu jatkuvasti. En ole pahemmin perehtynyt tämän vuosituhannen <-350cc katuenskoihin, mutta pääosin lienevät aika korkeaviritteisiä. Huoltovälit on sitten sen mukaisia. Mutta kun pitää olla kisapelin teho/luonne katukäytössä. Ihan alytöntä touhua. Eikä korkeaviritteinen pienikuutioinen pyörä ole juuri koskaan mukava matka-ajossa. No eihän tänäpäivänä kukaan(paitsi minä)ajakkaan matkaa alle 600cc pyörällä. :)

30.11.2008 14:40

Nojaa, kyllä sitä matkaa voi tehdä piikilläkin ja nauttia siitä, jos kerrankin lähtisi piikillä reissuun ilman kiirettä, tähän mennessä tasan kerran ollut reissussa ilman kiirettä (johtuen että lähdin aamuyöllä taipaleelle). se 80kmh on ihan riittävä matkustusvauhti, jos pitää nopeasti päästä paikasta toiseen ni menee sitten finnairilla.

30.11.2008 15:24

specialisti kirjoitti:blaablaa...tänäpäivänä kukaan(paitsi minä)ajakkaan matkaa alle 600cc pyö...glubglub


Ite ajellut korkeavireisellä josta vielä millin korotettu (sylinterit) niin Turku-Joensuu-Turku. Itse en sitä tuskaisena nähnyt ja siksi taidan tuon pyörän kanssa viihtyä vielä pitkään :)

30.11.2008 15:41

No nuohan on tietysti myös pyöräkohtaisia asioita. Ja mikä on sitten korkeaviritteinen? :) Viimekädessä kuitenkin ratkaisee kuskin omat mieltymykset. Matkanopeus pyörän mukaan. Minimivaatimus minulle on vaan, että pyörä pitää kevyesti 90km/h matkavauhtia myös ylämäissä ettei rekat tule ohi. Molemmat tämänhetkiset täyttää ko. vaatimuksen. Itse tykkään leppoisasta ja kiireettämästä matkaamisesta. Jos on kiire, niin menen autolla.