Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

30.5.2003 20:21

Ja semmosta vielä että onkohan 600cc:lla vaikeaa alottaa meinaan et on vaan ollu scootteri et varmaan aika ISO ero :lol: ja jos laittas 600cc niin ei sitä viitti rueta rajottaan sehän menee sitten ihan v****s.
Ja eiko sinivuokot muka tarkista jos oot 18v ja ajaa 600cc prätkää?

30.5.2003 21:12

CBR 250:stä ei kai ole virallisesti tuotu koskaan Suomeen. Niitä ei tietääkseni ole yhtään myöskään Suomen rekisterissä.
Ajokorttiluokista sen verran, että a1 --> A-kortiksi 18-vuotiaana --> iso-A 20-vuotiaana tai yli 21-vuotiaana suoraan iso-A, joka vaatii ajot yli 35kW pyörällä...

30.5.2003 22:36

joo tosta kahen vuoden ajokokemuksesta piikkikortin kanssa on ollut kahta mieltä. kyllähän sitä taitaa saada pikku a:n 18 täytettyään.. kun eihän siinä iso ero ole..

tuo että onko iso ero alottaa 600:lla niin onhan siinä totuttelemista jos olet scootterilla ajellut.. mulla itelläni oli tollanen fiilis kun mopon jälkeen olin pyörää hankkimassa.. ajattelin että hankin ensin pienemmän ja ajelen sillä ainakin ekan kesän.. todellisuudessa ei mennyt kuin viikko kaksi kun alkoi kaipaamaan isompaa pyörää = 600cc. harjottelee vaan käsittelyä ja ottaa tuntumaa pyörään.. ei ole vaarallista 600:lla alottaa.. täytyy vain ajella maltilla..

sen cbr 250:n kohdalla huono puoli on luultavasti sen huono varaosa saatavuus.. harvinaisuus on aina huono siltä kantilta katsottuna..

30.5.2003 22:54

Japa kirjoitti:jos haluut mopon; osta customi.. jos haluut pyörän jolla pysyä vielä 600:n perässä niin osta joku käytetty *köh* TZR ;D


Heh! Hyvä heitto! :D Mutta vitsi, oletan? :)

30.5.2003 23:10

Seeber kirjoitti:Heh! Hyvä heitto! :D Mutta vitsi, oletan? :)


heh :lol: ikävä tuottaa pettymys mutta tolla värkillä valitettavasti pysyy 600:n perässä.. ;) jos ei nyt ihan tehokkain ärrä mallinen satu olemaan.. ja ajamaan >200km/h :)

31.5.2003 1:18

ratakettu kirjoitti:
Japa kirjoitti: jos ei ole piikkikortilla ajokokemusta 2 vuotta ennen A-välikortin suoritusta (18v) on pyörän tehot oltava <25kW. Ei ole kuutiotilavuuksilla väliä..


Ei ole mitään merkitystä onko ajanut piikillä kaksi vuotta ennen kuin täytää 18v ja saa pikku A:an (teho alle 25kw). Sen saa kaikki jotka vain haluavat suorittaa. Ja mitä tehoihin tulee niin kaikki joutuvat edelleenkin ajamaan alle 25kw tehoista sen välivaiheen ajan. Jos taas on sen a1-kortin suorittanut niin silloin saa ajaa 20-vuotiaana mitä tahansa moottoripyörää (muiden tieliikennelain pykälien mukaista). Muutoin joutuu ajamaan alle 25kw tehoisella 21-vuotiaaksi saakka.

Japa kirjoitti:ajanut piikillä kaksi vuotta


Onko tosiaan muka niin, että a1-kortti on oltava kaksi vuotta, jotta saa ajaa 20-vuotiaana vapaatehoista (edelleenkin kaikkien muiden pykälien mukaista). Jos siis on syntynyt esim. 6.6.xxxx ja suorittanut a1-kortin kuljettajatutkinnon 7.7 niin ei saa ajaa 6.6 (sinä vuonna kun saavuttaa tarpeellisen määrän vuosia) isommalla mopolla vaan 7.7?

Japa kirjoitti:mistä sä noi tiedot olet nykässyt. ota asioista selvää ennenkuin tulet tänne niitä latomaan niinkuin olisit tietoinen niistä.


Sinuna tekisin itse saman.


ja taas väärin :| jos on omistanut 2 vuotta a-kortin ni saa 20-vuotiaana A-kortin. eli piikkikortilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. jos ei ole ollut a1-korttia mut on saanu a:n ku täytti 18 ni tasan kahen vuoden päästä saa A:n. Tuliko nyt tarpeeks epäselvästi?

noi tehorajat on nyt vissiin selvät? a= max.25kW A=niin paljon ku uskaltaa 8)

31.5.2003 1:47

Japa kirjoitti:
Seeber kirjoitti:Heh! Hyvä heitto! :D Mutta vitsi, oletan? :)


heh :lol: ikävä tuottaa pettymys mutta tolla värkillä valitettavasti pysyy 600:n perässä.. ;) jos ei nyt ihan tehokkain ärrä mallinen satu olemaan.. ja ajamaan >200km/h :)


Noh, kaverilla on NSR 250 -91 kisaputkilla about 55 - 60hv eikä mitään farkkuja pysyä perässä suorilla ja kiihdytyksissä. Ts. jää kuin se kuuluisa tikku shittiin. :) Eli omakohtaista kokemusta on. Aika nuhainen 600cc pyörä saa olla, jos 250cc pyörällä pysyy perässä. Ne lähes 100hp kisapuolikkaat ovat sitten asia erikseen. Vai tarkoititko kenties Diversion, Bandit tai Deauville 600:sta?

31.5.2003 18:00

Seeber kirjoitti:Noh, kaverilla on NSR 250 -91 kisaputkilla about 55 - 60hv eikä mitään farkkuja pysyä perässä suorilla ja kiihdytyksissä. Ts. jää kuin se kuuluisa tikku shittiin. :) Eli omakohtaista kokemusta on. Aika nuhainen 600cc pyörä saa olla, jos 250cc pyörällä pysyy perässä. Ne lähes 100hp kisapuolikkaat ovat sitten asia erikseen. Vai tarkoititko kenties Diversion, Bandit tai Deauville 600:sta?


kuskistakin vähän kiinni.. 0-70km/h ainakin mun omani ehtii 600cc:n vierellä mutta sen jälkeen tehoero tulee vastaan.. jää jälkeen.. eli 0-100km/h tulee eroa vähän reilu sekuntti.. ja tää 600cc on yamaha fzr..

OFFTOPIC: onneksi olkoon ylioppilaat! itselläni oli pe omat valmistujaiset.. *datanomi*

1.6.2003 11:47

tullimies kirjoitti:jos on omistanut 2 vuotta a-kortin ni saa 20-vuotiaana A-kortin. eli piikkikortilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa. jos ei ole ollut a1-korttia mut on saanu a:n ku täytti 18 ni tasan kahen vuoden päästä saa A:n.


Katos näinhän asia onkin. Autokoulussa opettajani antoi sitten virheellistä tietoa sanoessaan, että 20-vuotiaana saa A-kortin kun on ajanut aikaisemmin a1-kortin.

8 § (19.12.1997/1243)

Ajo-oikeutta koskevat erityiset rajoitukset:
A-luokan ajoneuvoa, jonka teho ylittää 25 kW tai tehon suhde omamassaan ylittää 0,16 kW/kg, saa kuljettaa vain se, jolla on ollut A-luokan ajoneuvon ajo-oikeus vähintään kaksi vuotta tai ajokortista ilmenevän merkinnän perusteella se, joka on täyttänyt 21 vuotta ja suorittanut hyväksytysti kuljettajantutkinnon ajokokeen moottoripyörällä, jonka teho on vähintään 35 kW.

1.6.2003 11:51

Unohdin kirjautua edellistä viestiä kirjoittaessa, mutta otan siis vastuun siitä ja ilmoitan vielä ajo-oikeuden erikoisrajoituksia koskevan sitaatin lähteeksi finlexin niin tulee kaikki pykälät täytettyä

1.6.2003 15:19

Japa kirjoitti:
Seeber kirjoitti:Noh, kaverilla on NSR 250 -91 kisaputkilla about 55 - 60hv eikä mitään farkkuja pysyä perässä suorilla ja kiihdytyksissä. Ts. jää kuin se kuuluisa tikku shittiin. :) Eli omakohtaista kokemusta on. Aika nuhainen 600cc pyörä saa olla, jos 250cc pyörällä pysyy perässä. Ne lähes 100hp kisapuolikkaat ovat sitten asia erikseen. Vai tarkoititko kenties Diversion, Bandit tai Deauville 600:sta?


kuskistakin vähän kiinni.. 0-70km/h ainakin mun omani ehtii 600cc:n vierellä mutta sen jälkeen tehoero tulee vastaan.. jää jälkeen.. eli 0-100km/h tulee eroa vähän reilu sekuntti.. ja tää 600cc on yamaha fzr.


Kyllä se kuskistakin on kiinni, mutta ei tässä tapauksessa. Nasumies on kyllä ajellut jos jonkin näköistä mopotinta ja nykyisellä NSR 250:llä on menossa muistaakseni kolmas kausi...

1.6.2003 17:41

japa, paljonko tuo tzr 250 painaa?

1.6.2003 17:53

laiskahanska kirjoitti:japa, paljonko tuo tzr 250 painaa?


150kg kuivapaino

1.6.2003 17:56

Seeber kirjoitti:Kyllä se kuskistakin on kiinni, mutta ei tässä tapauksessa. Nasumies on kyllä ajellut jos jonkin näköistä mopotinta ja nykyisellä NSR 250:llä on menossa muistaakseni kolmas kausi...


onhan siinä huomioitava vielä kuskin paino.. parikymmentä kiloa tekee jo hurjasti eroa.. ainakin 2tahtien kanssa.. ite painan vähän reilu 55kg eli teho/paino suhde senkuin nousee..

tzr 250 vs cbr 600

2.6.2003 14:21

Japa kirjoitti:
Seeber kirjoitti:Heh! Hyvä heitto! :D Mutta vitsi, oletan? :)


heh :lol: ikävä tuottaa pettymys mutta tolla värkillä valitettavasti pysyy 600:n perässä.. ;) jos ei nyt ihan tehokkain ärrä mallinen satu olemaan.. ja ajamaan >200km/h :)


ikävää todeta,mutta tolla tzr 250 pesee mennen tullen vanhan cebarin (täystehoisen,vm 88-91) on meinaan tullu kokeiltua! uudemmallekin cebarille pärjää vielä sataseen saakka mutta sitten menee honda ohi...