Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
25.8.2012 20:39
Toinen audi lähti tänään pihasta. Eli nyt alkaa KTM:n metsästys!
Juu katukikkailuun se vehje on tulossa. + enskat oltava soratie/ihmisten mettien uritukseen. Ja isointa vaan mitä vehjettä saa, ei tässä nyt nuukailla. Vaihdetaan sit pienempään, jos ranteet liikaa venyy.
25.8.2012 22:35
Hyvä hyvä.
Jos asut yhtäänkään lähellä turkua niin tervetuloa koittamaan kuinka lussu se 450 on..
26.8.2012 17:44
450 ja 525 ovat täsmälleen saman tehoisia, eikä uudempi 450 ja 530 tunnu nekään eroavan kuin keskialueen väännön osalta. Pienempää luulee jopa persdynolla tehokkaammaksi koska tuntuu vetävän pidemmälle. 2012 malleissa eroa on sen sijaan huomattavasti monestakin syystä. Nokka-akselin vaihdolla tosin isompi menee lujempaa luonnollisesti menettämättä alavääntöjään.
26.8.2012 23:04
kurapäristelijä kirjoitti:450 ja 525 ovat täsmälleen saman tehoisia, eikä uudempi 450 ja 530 tunnu nekään eroavan kuin keskialueen väännön osalta. Pienempää luulee jopa persdynolla tehokkaammaksi koska tuntuu vetävän pidemmälle. 2012 malleissa eroa on sen sijaan huomattavasti monestakin syystä. Nokka-akselin vaihdolla tosin isompi menee lujempaa luonnollisesti menettämättä alavääntöjään.
Oma 450 on tarkoitus nyt kasasta -13 SMR nokalla sekä venttiileillä. Saattaa myös olla, että sylinterin alapinnasta silpastaan ylimääräistä pois. FMF käyrästöstä olisi tarkotus tuplaputket kietasta, niin pääsee jonnekkin vielä ajamaankin. Nyt ihan ensiksi pitää penkittää pyörä ns vakiokuntosena.
27.8.2012 11:39
450 exc malleista puhuin siis, sx ja smr mallithan on jo rfs-koneellisenakin oleellisesti erilaisia, puhumattakaan rf4 joka on dohc-kone, eikä sitä saa missään katulaillisessa kokoonpanossa.
450 tai 525 saa porattua tai vaihdettua sylinterin helposti ja halvalla jolloin sen voi kasvattaa aina 565cc asti, itse pitäisi 525 lisäarvona joitain satasia koska pytyn vaihtaminen on niin halpaa, muutenhan pyörät ovat identtisiä. xc4 450/530 on vähän vaikeampi koska lyhyempi isku ja kampura maksaa paljon enemmän kuin mäntä ja pytty.
27.8.2012 17:04
2012/2013 EXC/SXF/SMR pohjautuvat kaikki samaan moottorikonstruktioon. Eli yhdellä nokalla. Noihin uusiin ei ylikokoja taideta edes vielä myydä.
27.8.2012 17:25
Tosiaan 2013 sx-f ja smr saa uudet moottorit, se paljonko niillä on yhteistä exc:n kanssa ei ole mulle ainakaan ihan selvää, mutta konstruktio on kuitenkin sama. Osien vaihtokelpoisuus on vielä mysteeri. Onko tuotantomallin sx-f:n imukeinuvipu liuku vai rulla? Melkein luulisi ettei smr/sx-f nokka sovi exc:hen jos koneisto on kuitenkin niin erilainen vaikka kansi itsessää olisikin samasta muotista?
Niin ja uusiin käy vanhan sylineri käsittääkseni suoraan, eli ylikokoa saa aina 104mm eli 610cc saakka. Strokerin sopivuudesta ei ole tietoa.
28.8.2012 21:40
Sori ainakin niille kahdelle, joka oli tuosta DeLeTeDin vehkeestä jotain tarjonnut AVK:lla. Kattelin että homma menee kohta siihen pisteeseen, että jään nuoleen näppejäni. Joten kävin sitten työmatkalla tekeen heräteostoksen. Ei malttanut odottaa loppuviikkoon, sillon ois voinut saada vähän enemmän hintaa kohdilleen. No eipä siitä nyt liikaa tullut maksettua, jos runko ja etupumput vaan on suorat.
Huomenna varmaan hakeen vehje kotiin tai töihin ja mittauttaan runko. Pitää soitella että missä moinen onnistuu tampereen alueella ja mihin hintaan. Alkaa paras kausi oleen kohta ohi, niin jos vois vähän kilpailuttaa hintoja sen suhteen.
31.8.2012 23:03
Nooooni! Nyt on vehje käytetty kunnon runkomittauksessa eikä missään arvuuttelussa. Runko oli täysin suora joka suuntaan, kuulemma uus vehje voi olla kierompi. Myös etupumput oli täysin suorat.
Sit vaan alkaa pyörän roplaus. Eiköhän siitä selviä maalaisjärjellä, vaikkakin nelitahti vehkeisiin ei ole koskettu kuin auton muodossa. Mutta ei sekään rakettitiedettä ole ollut.
Onko joku asentanut pyöräänsä tuota 2012 vuoden exc-f 350 jenkkimallin virtalukkoa? Siinä kai tulee rattilukko ja virtalukko samassa paketissa + kaksi avainta.
1.9.2012 12:54
Tervehdys ketjulaiset,
onko kenelläkään suositella jotain sliparia/putkistoa ktm 525 -07:aan. Hieman häiritsee tuo vakioputken rikkonainen ääni, eli pitäisi saada hieman matalampi ja mielellään hiljaisempi ääni
. Myös alavääntö on tervetullutta!
Tässä olisi halpa vaihtoehto rapakon toiselta puolelta:
http://www.motorcycle-superstore.com/11/54/711/6910/22787/PITEM/FMF-Power-Core-4-Slip-On-Exhaust-2007-KTM-525-EXC-Parts.aspxOnko noissa putkistoissa millaisia mallikohtaisia eroja 03-07 ? ettei tule tilattua vääränlaista putkea..
3.9.2012 19:23
Mitä Mobilin Devac -öljyä Kurapäristelijä suosittelee 530 lootaan. Näyttää saavan isommissakin purnukoissa.
Näyttää olevan niin monta sorttia hyllyillä.
Moottoriöly myös vielä uupuu mitä sinne tuuppais. Ketju on kyllä täynnä öljytarinoita, mutta suurin osa on vain tyyliltään "pitää tilata" tai "ajattelin koittaa".
3.9.2012 20:21
Toi power core nyt ei mikään kovin hiljainen ole:) Jos matalia ääniä haluat niin pidä vakiopönttö kiinni.
3.9.2012 22:49
Ihan sama mitä mustaa ja liukasta sinne moottoriin lykkäät, 10W50 tai 15W50. Vaihtoväli on kuitenkin niin tiuha että kannattaa jättää ne Motorexin KTM superhyperdyper 120€/4L purkit sinne hyllyyn. Tämmöistä infoa tuli siis alan vakaalta harrastajalta ja 13-kertaiselta suomen mestarilta.
http://www.24mx.fi/motocross/p%7C837/5l-oljy-ja-3-kpl-oljynsuodattimia-ktm-530exc-2008/14084/oljyt-ja-voiteluaineet/k29//Tämä ainakin aika sopuhintanen.
4.9.2012 15:04
Itse ja liki kaikki tututkin käyttävät Delvac MX 15W-40 koska sitä on tarjolla halvalla, ja se taitaa olla noista delvaceista parasta.
En nyt muista missä noista delvaceista on eniten sinkkiä, mutta se toki olisi hyväksi pyöränkin koneelle, sen määrää vain on päästöjen tms. takia laskettu. En nyt muista miten Super 1300 15W-40 eroaa MX öljystä, mutta niitä ohuempia 30w öljyjä ei varmaan kannata pyörissä käyttää, vaikka voisihan se talvella laatikossa ollakin ihan sopivaa?
Eikä kannata pelätä vaihtaa laatikkoöljyn tyyppiä, joskus erimerkkiset kytkinlevytkin toimivat huonommin toisten öljyjen kanssa joten kai se on vähän tapauskohtaista. Mutta enimmäkseen delvac toimii paremmin kuin kalliimmat
4.9.2012 23:53
Juu, tuossa kun googlailua harrastin hyvän tovin sain käsityksen, että aika paljon porukka käyttää Devac MX:ää. Eli sitä hakeen 20 litraa suorilta jostain maatalousfirmasta kotiin.
Ja eiköhän sitä moottoriinkin joku löydy, kun ehdin nettiä hetken kaivaan jossain välissä lisää. Ellet meinaa että työntää Devacia moottorin kiertoonkin? Meneekö jo liian litkuksi, talvella varmaan passais ajella, mutta kesähelteillä voi olla jo kovien lämpöjen takia liian lirua. Ellei muuta vikaa sitten ole?
Jos ens viikolla sais hyvällä tuurilla pyörän ajoon. On vaan jonkin verran tavaraa, jota tarvii tilailla. No-Toil:n putsariöljyä ja puhdistusainetta on aika paljon kehuttu, niin meni sekin hankintalistalle. Samalla taidan tilata pari kolme saman valmistajan putsaria, niin on aina valmis hyllyssä odottamassa.