Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
19.3.2013 1:03
nikla82,
ei noista millään pahasti metsään mennä, kunhan on hyvin huollettu, siis merkintöjä huoltokirjassa. Ja osaat tsekata kriittiset kohdat pyörästä. Jos et, pyydä joku tietävä kaveri mukaan.
CBR taitaa noista ulkoisesti olla rumin/tylsin, mutta pomminvarma vehje. Itsellä oli 3 vuotta sitten -93 cbr, ei opiskelijana ollut rahaa isoihin huoltoihin (tietenkin perus kulutusosat teetätin). Siis venttiilien säädöstä, kaasareiden synkkaamisesta oli aikaa ties kuinka kauan, nokkaketju rallatti kuin mikäkin paholainen, samoilla öljyillä ajoin liikaa. Mutta silti, bensaa tankkiin ja menoksi, aina lähti käymää eikä jättäny tielle.
20.3.2013 22:14
Kattelkaas samalla vakuutusten hintoja, kun haikailette mopoja...
On aika ikävänkarvas ylläri jos postiluukusta läpisee tonnin edestä vakuutusmaksuja vuodessa...
Muistakaa myös "kolmivarttiset"...
Niistä riittää kulkua pitempään, ovat vähä väännökkäämpiä entä 6-satkut ja lepposampia ajella.
Mulla on VFR 750F:ssä liikennevakuutus, 40%bonareilla + osakasko, 310e/vuosi.
Kuski 38v. Tampere. Pyörä vm.1995...
Vakuutusyhtiö: IF
Kun mopo ohittaa 10v. rajapyykin ja se ei ole mikään "suosikkimopo", niin vakuutukset on inhimilliset.
Kaveri osti just Kawa ZZR1200 -02, saman ikänen heppu, vakuutus noin 450e/vuosi...
Joo. No, kasawika ei välttämättä ole hyvä ekaksi isoksi pyöräksi, ja aika kankeakin on. Mut jerkkua löytyy kivasti.
Tutkikaa ja vertailkaa.
Ottakaa selvää vakuutusten hinnoista.
Ja miettikää, mikä olis ittelle sopiva pyörä.
Mikä tulee kokonaisedullisimmaksi, eli ostohinta, vakuutus, tehdyt ja tulevat huollot/remontit.
Ja vaihtuu se kuitenki jossainkohtaa, tylsistymisen tai mielenhäiriön vuoksi.
21.3.2013 0:13
Minkälaisia vaihto ehtoja on tarjolla jos etsii vähän huolto vapaampaa motoa, ensimmäiseksi isommaksi pyöräksi? Tai vähän enemmän huoltoa tarvisevaa pyörää? Mikä on ollut hyvä merkki sekä malli varaosien ja laadun kannalta?
21.3.2013 18:14
Vähän huoltoa olevat smotot ovat käytännössä Suizan DRZ400 ja kotarit LC4-koneella.
21.3.2013 23:01
ja 610 husqvarna.
21.3.2013 23:23
Entäs mites toi ktm smc? Siinä ei kai mitenkään hirvean tiheät taida olla
22.3.2013 0:48
SMC kuuluu lc4 koneellisiin. Uudessa -12 mallissa lienee jopa 10tkm ja -11 mallista alaspäin 7,5tkm muistaakseni. Öljyjä ovat kumminkin vaihtaneet 2-3tkm välein eli huoltokirja välit nuo.
22.3.2013 10:59
LC4 koneissa; 620, 625, 640 ja 690 mäntä ja nokkaketju vaihdetaan yleensä siinä ennen kun 30000km tulee täyteen. 690 ehkä vieläkin myöhemmin. Ainoa poikkeus LC4 koneissa on tuo 660 smc joka on hieman korkea viritteisempi. Öljyt noissa vaihtuu vähän omistajan mieltymysten mukaan, mutta 2500km on varmasti oikein hyvä.
23.3.2013 23:04
Motoista kun puhutaan niin onko noista 250cc supermotoista / enduroista motovanteilla mihinkään. Esim. Honda CRF250L (ja mahdollisesti tänä vuonna tuleva supermotoversio CRF250M), Kawasaki KLX250 tai Yamaha WR250X...Hinnat noissa olisivat ihan kohtuullisen järkevät (uutena n. 6te, vähän käytettyinä n.5te) ja osakaskon hinta näytti pyörivän n.500e/vuosi tonteilla.
Haussa olisi ns. ensimmäinen moottoripyörä ja käyttö tulee olemaan 95% työmatka-ajoa keskustassa. Minkäänsortin kikkailua, keulimista, kuminpolttoa jne en harrasta ja aika harvoin tulee moottoritiellekään mentyä. Ainut "huolenaihe" tosin on se, että ajan pyörällä kuukauden ja huomaankin, että tehoa saisi olla lisää. Toisaalta myöskään uuteen KTM 690 ei valuutta riitä millään ja mitään sen erikoisempaa paikkaa ei pyörän ropaukseen ole eli mieluusti pitäisi olla kohtuullisen uusi ja huoltovapaahko.
23.3.2013 23:36
Vaikka onkin ensimmäinen pyörä kyseessä niin kannattaa silti aina ajatella myös tulevaisuuteen. Vaikka nyt tuntuukin siltä että 250cc riittää ja tuntuu mukavalta niin yhden kesän kun sillä rullailee, ja huomaa että tehoa on samanverran kuin naapurin ruohonleikkurissa, alkaa alahuuli väpättämään..
Siispä suosittelen kerralla hommaamaan 400-650cc "huoltovapaamman" supermoton, joita tuohon 6000€ saa kyllä. Niissäkään osakasko ei juuri tuota 500-600€ kalliimpi ole. Noissa 250cc motoissa on myös se huonopuoli että jälleenmyynti arvoa ei juurikaan ole, sen takia en myöskään ymmärrä miksi pitäisi välttämättä ostaa uutena.
Esimerkkeinä yllämainitut:
kaikki KTM LC4 mallit: 620, 625, 640, 690
Suzuki DR-Z
Husqvarna SM 610
25.3.2013 17:09
Kaverilla on tommonen Yamaha WR250X. Varsin pätevä laitos. Mukava ajaa, vääntävä, aika tyylikäs ja todella luotettava. Suorituskykykin on paljon parempi kuin Kawassa ja Hondassa.
Missään noista ei kyllä ole tehoa mitenkään yllin kyllin eikä tuo Yamaha säväyttänyt paljoa piikin jälkeen. Mutta jos kyseessä on ensimmäinen (eli sinulla ei ole ollut piikkiä?) moottoripyörä niin ei siihen ihan heti tylsisty. Eikä sillä missään nimessä jää liikenteessä jalkoihin.
25.3.2013 17:29
Mutta kyllä myös itse ehdottaisin nuita Haatsin ehdottamia pelejä. Sanotaan nyt että suzukilta tuo drz olisi varmasti tuollaiseksi ensimmäiseksi todella hyvä, ihan käypään hintaankin nuita saa.
25.3.2013 17:30
Hondasta en tiedä mutta joskus kun kattelin ekaa moottoripyörää niin kawassa ainakin pisti silmään ne tehot, jollen ihan väärin muista niin heppoja oli jotain 20 paikkeilla. Vaikka meneekin työmatkojen kulkemiseen niin omien kokemuksien perusteella se kahvan kääntäminen houkuttelee kummasti joka tapauksessa
250cc WR
F rupes itellä tökkiin jo ekan kesän jälkeen vaikken kans juurikaan kikkaillu ja siinä kuitenkin oli paukkua jonkun verran enemmän kun noissa huoltovapaammissa vehkeissä. Pari kaveria on valittanu kans ettei siitä wrxästä oo kovin pitkään iloa.
Voisin melkeinpä mututuntumalta suositella tota jo kertaalleen edellä mainittua suzukin derziä, kotareista taidan olla omien periaatteiden takia jäävi sanomaan mitään
25.3.2013 22:47
Kiitokset ideoista kaikille vastanneille!
Ihan ensimmäinen oma pyörä siis olisi tulossa ja kokemusta isommista on lähinnä autokoulun ER-6N:stä ja eräästä isommasta bemarista silloin tällöin. Toisaalta autojen puolelta on noita nopeampiakin ollut ja sen suhteen juurikin tuo alitehoisuus vähän epäilyttää. Tehoon tottuu kuitenkin yllättävän pian ja välillä pohdin, että itseä tässä huijaa vaan tuolla 250-kuutioisella (esim. juurikin tuohon ER-6N toivoi jo autokoulun tunneilla lisää paukkuja, tosin kyllähän sillä hyvin ehti).
Ei kai tässä muu auta kun pohtia jos saisi lisää budjettia kasaan sinne 7-8te paikkeille. DR-Z:n tarjonta ei päätä huimaa (ainakaan vakiokunnossa), SM-Husqvarnaa löytyy ihan hyvin, KTM:iä vieläkin enemmän ja jokerina Honda FMX:ää löytyy muutama kappale Nettimotosta. Jotenkin tuo henkinen raja vaan menee about tuossa 5-6v vanhan kohdalla ja kilsoissa reilussa 10tkm...
Saisi nyt Honda, Kawasaki jne lanseerata jonkun 400-600-kuutioisen "pomminvarman" perus-enduron/supermoton, luulisi menekkiä olevan.
25.3.2013 23:09
Itekin miettiny, että miksei mikään valmistaja tee just tollasta 400-600cc KEVYTTÄ (110-120kg) smotoa pidemmillä huoltoväleillä. Nyt täytyy joko valita kisäpyörän huollot tai katupelin paino.