Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

19.5.2012 0:33

Lopuksi vielä täytyy ihmetellä tätä kuutioihannointia täällä. Oikeasti kun yhtään merkitystä ole sen "mopon karkaamiseen" sillä mikä on moottorin iskutilavuus, onko moottori ahdettu vai ahtamaton, kuinka paljon on sylintereitä tai missä asetelmassa ne teknisesti ovat, jos teholukema on x. Sillä on vaan kulkupuolen kannalta merkitystä(moottorin osalta) paljonko huipputehoa se moottori kehittää.

Tuo "tonninen kyykky" kun muutenkin on niin laaja käsite, että ihan naurattaa. Nekun on melko isolla haarukalla, pikkaisen merkitystä tarkoitetaanko sillä:

115rwhp V2
130rwhp vanhaa r1:stä
180rwhp BMW s1000rr

Joten ensipyörääkin valittaessa iskutilavuutta saanee olla vaikka 1800ccm, jos tehot eivät nouse pilviin. Iskutilavuuden sijasta kannattaa kiinnittää huomiota enemmän esimerkiksi aerodynamiikkaan, painoon, pyörän fyysiseen kokoon, moottorin huipputehoon. Ne oikeasti merkkaavat pyörän käyttäytymiseen/ kuinka vaikea se on hallita.

Ja mikäli ensipyörän hankkimisessa rajoitus on kulkupuolen suhteen, olisi 600cc sportti aika nopeasti siellä kielletyllä listalla. Vaikkapa 1200 banditti olisi sopivampi vaihtoehto.Asiasta mitään tietämättömät toki antaisivat essonbaarissa enemmän rispektiä sille "tonnikakssatasen" kuskille kuin kusiaiskuskille, koska heidän ajatusmaailmassaan teholukema=iskutilavuus. Vaikka todellisuudessa sen tonnikakssatasen kuski jäisi kahtelemaan hyvin nopeasti takavaloja.

n.150hp tai enemmän moottoritehoa kehittävää sporttipyörää en ensipyöräksi ottaisi. Puhumattakaan sitten mistään bemarin RR:stä, joka on totaalisen sairas laite vielä 150-heppaiseenkiin sporttipyörään verrattuna.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

19.5.2012 23:10

Hyviä pointteja, mutta käytännössähän melkein mikä tahansa 1000cc sportti on räväkämpi pienillä kaasun avauksilla ja matalammilla kierroksilla kuin 600cc. Toisin sanoen antaa hieman vähemmän virheitä anteeksi. Olen kyllä tietoinen V2-sporttien huipputehon "puutteesta", mutta ns. käytännön suorituskyky on varmasti parempi kuin 600cc.. 120hv 1000cc vs 120hv 600cc teho- ja vääntökäyrätkin ovat hieman erilaiset kuitenkin :lol:

Ja punainen lanka omissa kirjoituksissani on ollut se, että hieman pienemmästä ja "tehottomammasta" pyörästä saa ensipyöränä enemmän irti, kun ei suorituskykyä tarvitse jännittää. Kyllä siitä voi aina isompaan vaihtaa, jos alkaa kyllästyttää. Ja se tonninenkin voi käydä ensimmäiseksi pyöräksi ihan hyvin, varsinkin jos on sopivasti (mielellään tuoretta) kokemusta ajamisesta ja oikea asenne. ;)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2012 0:50

Nojoo kyllähän se on erilaista ajaa tuleeko se huipputeho 9000rpm vai 13000rpm kohdilla. Mutta ainakin mitä itse olen ajellut kusiaisilla, niin nehän oikein "anelee" sitä kierrättämistä. Kohta huomaakin että mutkapätkällä ei kierrokset halua enää alle 10t juuri laskeakaan.

Jos käytännön suorituskyvyllä tarkoittaa kiihtyvyyttä isolla vaihteella/alhaisella pyörimisnopeudella niin aina isolla iskutilavuudella yleensä sitä on enemmän. Mutta vaihdelaatikkohan on sitä varten, että saadaan poljinta painamalla se sopivin välityssuhde tiettyyn tilanteeseen etsittyä. Ja toki välityssuhteet vaikuttaa myös tähän, eräässä mp lehdessähän oli suurimalla vaihteilla mitattu kiihtyvyyksiä 80-120km/h ja n.70hp kawasaki er6 päihitti siinä Suzuki B-kingin, jossa tehoa n.100hp enemmän. Hieman eri rpm-alueella käy noi koneet tossa 80km/h vauhdissa suurimalla vaihteella. Jos joku sen testin perusteella väittää er6:ssä olevan enemmän käytännön suorituskykyä niin täytyy ihmetellä ;)

Pitäisin omien kokemuksien mukaan veljen entistä 1200 Buell:ia jopa parempana ensipyöränä kuin samanikäistä 600 supersporttia. Jos omaan ensipyörääni vertaa joka aikanaan oli -98 ZX6r n.100 takarengashevosellaan, niin kyseinen Buell hieman piristeltynä yltää suunnilleen samoihin teholukemiin. Sillä erotuksella ettei kookasta V-twiniä tee edes mieli aina huudattaa, kun taas sitä Ninjaa on kiva käskeä sinne punarajalle kun tehoa on pähkinänkuoressa sitä enemmän, mitä enemmän moottoria kierrätät. Toki siinä suuressa twinissä on alhaisilla kierroksilla potkua paljon enemmän, mutta se ei kyllä taas pääse helposti yllättämään kun vääntömomentti kääntyy laskuun jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Ja tuollainen 600 sportti kun kelaa 10sekunnissa 200km/h nopeutta jos sitä käskee, naku-Buellilla hyvä jos koskaan tekee edes mieli ajaa noin kovaa.

Itselle ajateltuna aikanaan 600-sportti, ei edes aivan nopeimmasta päästä sellaisista, oli kyllä liian hurja peli kulkupuolensa vuoksi. Tehot eivät sinällään yllättäneet, hillitöntä powerwheelieta ei esiintynyt millään vaihteella. Mutta tyhmänä kortin saaneena sitä ihastuu siihen sporttipyörän nopeuteen ja ja tulee ajeltua sitten tieliikenteessä typerästi. Jos ei ole itsehillintää, niin kannattaa suosiolla ottaa joku max. 120hp nakupyörä, niillä ei tee mieli kovin lujaa edes ajella, eikä kiihtyvyyskään suurissa nopeuksissa ole niin yllättävää. Mikäli on järkeä päässä eikä tarvitse heti koetella rajojaan yleisillä teillä, pystyy kyllä aloittamaan tehokkaalla ja katetulla pyörälläkin.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2012 2:56

No miten sen v-twinin ylätehon "puutteen" nyt ottaa.

Kuva

Beemerissä on joo paukkua, mutta eipä duku ja kotari noille muille häpeä yhtään.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2012 14:16

Joo mut kyse oli käsittääkseni näistä vuosituhannen vaihteen aikoihin suunnitelluissa twineistä kuten TL1000R ja lähelle vastaaviahan ovat RSV1000, VTR 1000 SP1/SP2, Ducati 996 jne.

Kyllähän moottorityypistä riippumatta saadaan tehoja ulos jos halutaan. Ota huomioon että Ducati 1198:ssä ja Ktm RC8:ssa on molemmissa 100-200ccm suurempi iskutilavuus kuin ton käyrän 4-sylinterisissä pyörissä. Silti tehoero bemariin ~30hp.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.5.2012 18:37

Kyllä, mutta vertasit 90-luvun lopun pyöriä viime vuosikymmenen puolivälin kusiaiseen (joka sekin 636cc, xz6rr irtoaa vajaa 100 rwhp) joka ei ole ihan reilua. -06 999:ssä joka edustaa tuota aikakautta on ~130rwhp.

Iskutilavuudethan menee kulloistenkin sbk sääntöjen mukaan, kuten varmaan tiedät. Nuokin dynot on tosiaan usan pyöristä, euroiversioistahan yleensä irtoaa enemmän tehoa kiitos löysempien päästörajojen.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

21.5.2012 1:09

Kyllä. Mutta mikäli on käytettyä pyörää ostamassa keskiverto TL1000R:ään riittävällä budjetilla, niin siihen budjettiin mahtuisi myös 03-06 ZX6r esimerkiksi, mikäli edullisen yksilön löytää.

Toki jos siihen Telluun vertaa vaikka 98-01 ZX6r:ää, on tilanne vähän toisenlainen. Mutta ei se ero siltikään kummoinen ole noin suorituskyvyn kannalta. Ex- 98 6r potki melko neutraalissa penkissä 102rwhp pelkästään vaimenninviritteisenä. MCN:n mittauksien mukaan varttimaili 10,9s ja todellinen huippunopeus 263km/h. En tiedä mihin myötäpuuskaan se on ajettu, vähän optimaaliselta kuulostaa ainakaan keskiverto suomalaisen kokoisella kuskilla. Yli 250km/h todellista menee kuitenkin, kelissä kuin kelissä.

Ja toki SBK:n iskutilavuusrajojen puitteissa katuversiotkin pitäisi olla vertailukelpoisia. Mutta kyllä näissä katuversioissa twinit on olleet altavastaajana aina tehossa ja suorituskyvyssä, mutta niistä on tehtaan palikoilla saatu kaivettua sitten paljon enemmän lisätehoa SBK-kilpureihin kuin nelikoista. 03 vuoteen astihan nuo iskutilavuusrajat olivat 1000ccm 2-syl. tai 750 4-syl. kunnes muuttui nykyiseen 1200ccm 2-syl. tai 1000ccm 4-syl. Muistan erään mp-julkaisun 2000 vuoden testin, jossa oli ratatestissä aikanaan sen aikaiset SBK-replicat mitä nyt saatavilla oli(gsx-r 750, VTR SP1, RSV1000, Ducati 996SPS jne.). Se kommentti oli lähinnä "nelisylinterinen gsx-r suorastaan syö kaksisylinteriset vastustajansa". Ja mikäli nykypäivän SBK-replicoita( vaikka se 4-syl s1000rr tai 2-syl 1198) vertaa supersport-replicoihin(japsi kusiaiset) ero tehossa on paljon suurempi mitä se oli vielä 90 luvun lopulla esimerkiksi. Ei nykypäivänä vastaavassa tilanteessa paljon tarvitsisi miettiä, on uudet SBK-replicat niin raakoja pelejä oli sitten twini tai nelikko katteiden sisässä(esimerkiksi jos kaveri harkitsee ostaako ensimmäiseksi pyöräksi Ducati 1198 vai zx6r, ei paljon ole miettimistä, ne pyörät on jo aivan erilaisia teholtaan ja suorituskyvyltään.).

Re: Eka pyörä suunnitteilla

21.5.2012 1:55

Sen verran korjaan että 03-07 raja oli 1000cc myös twineille, 08 sitä muutettiin ducatin käskystä, kilpailukykyisen 1000cc twinin rakentaminen olisi kuulemma ollut liian kallista.

Mutta kyllähän se on ihan fakta että suuremmalla mukimäärällä saa enemmän tehoa jos iskutilavuus pysyy samana. Sen takiahan supersportissa rajat on 600, 675 ja 750.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

21.5.2012 21:19

SMRacing kirjoitti:Toki jos siihen Telluun vertaa vaikka 98-01 ZX6r:ää, on tilanne vähän toisenlainen. Mutta ei se ero siltikään kummoinen ole noin suorituskyvyn kannalta. Ex- 98 6r potki melko neutraalissa penkissä 102rwhp pelkästään vaimenninviritteisenä. MCN:n mittauksien mukaan varttimaili 10,9s ja todellinen huippunopeus 263km/h. En tiedä mihin myötäpuuskaan se on ajettu, vähän optimaaliselta kuulostaa ainakaan keskiverto suomalaisen kokoisella kuskilla. Yli 250km/h todellista menee kuitenkin, kelissä kuin kelissä.
Kyllähän nuo narukireenä vetämällä melko samanlaisiin lukemiin menee. Muuten en suoraan lähtisi vertaamaan isoa twiniä ja 600 sporttia keskenään. Luultavasti alottelijalle tuo iso twini aiheuttaisi helpommin ns. "oho"-fiiliksiä, huolimattomalla kaasunkäytöllä voi tuollaisen isommalla mosalla varustetun vekottimen saada melko helposti esim. poikittain. 600 sportti tässä suhteessa antaa kivasti anteeksi kuminauhamaisen tehon ulosannin vuoksi. Syykin löytyy kun tuijottaa hevosvoimamääriä syvemmälle. Kun näistä kusiaisista lähtee se n.55-65nm vääntöä jossain 10 000-10 500rpm hujakoilla. Vääntää tuollainen tonninen twini samat lukemat n.3000rpm, huippuväännön ollessa jossain 100-120nm välimaastossa. Se jos mikä on omiaan aiheuttamaan tahattomia takapyörän pidonmenetyksiä tai mutkapätkällä yllättäviä keulankevennyksiä.

Eli siis puhutaan voimasta ja hevosvoimista. Ekaa pyörää suunnittelevalle tuo 600 on ihan mukava peli moottorin luonteen takia ja kulkeekin sitten niin perkeleesti tarvittaessa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

25.5.2012 11:33

Olis tässä mahdollisesti moottoripyörä hankinnan alla. Vaihtoehtoina ovat lähinnä Yamaha FZR 600 ja Honda Cbr 600 pc25, muiden vastaavien japsipyörien ollessa ilmeisesti aika kehnoja ainakin jos nettiä on yhtään uskominen? Budjetti on aika tiukka, max pari tonnia mikä näyttäisi samalla olevan miltei minimisumma millä tuommosia saa. Ja itse kysymys kuuluukin, että kumpi kannattais valita? Yamahan muotoilu iskee omaan silmään, vaikkei Hondakaan ruma ole. Honda on ilmeisesti luotettava, miten Yamahan laita? Olis kiikarissa pari yksilöä, joista Yammu olis vähän halvempi ja kuvien perusteella siistin näköinen, Honda vastaavasti vähän rumemman värinen. Molempien pitäis olla toimivia kamppeita, vaikkakin Yamaha olis vähän halvempi. Molemmissa venttiilien ja kaasarien säätö kuulemma toteutettu ja yleensäkin omistajat kehuivat pyöriensä toimivan kutakuinkin moitteettomasti.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

3.6.2012 21:25

http://www.motot.net/galleria/ajoneuvo13945/ Tollanen päristin löytyy pihalta :)
14pv pitäis mennä penkitykseen et sais 25kw papereihin.. Ja 15pv pitäis olla pyörä liikenteessä :D

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.6.2012 8:48

Itellä olis kiikarissa nyt -92 vuoden kawan seiskapuolikas zxr, jota sen verran laitettu että takapyörältä penkitetty 136 hummaa. Liekö liian tehokas ensimmäiseksi pyöräksi ja liian vanha, vaikka kuittien mukaan lähes kaikki osat uusia ja vanhatkin osat kunnostettu kuten esim. lohkot koneistettu?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.6.2012 9:57

Vanhaa pyörää tietty aina roplailtu jne. enemmän. Enemmän nippuside patentteja yms. Ei toi varmaa vielä liian tehokas oo, oikealla kädellähän sitä tehoa säädellään. Jos uutta hyväkuntoista löytyy jo samaan hintaan, niin tottakai se uudempi. Toki vanhakin voi olla tekniikaltaan parempi kuntoinen, kuin lähes uusi ja huonosti pidetty.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

4.6.2012 13:15

Mitä tohon zxr:ään oikeasti tehty että tollaiset tehot irtoaa? Onko vedetty jossain optimistisessa penkissä, vai oikeesti tehtaan SBK-kittiosat kiinni? Niillä voisikin lähteä ton verran.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

6.6.2012 23:55

Racing kitti kiinni, akran täysputkisto ja 800:seksi porattu mylly. Dynossa penkitetty se 136 hevosta.