Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

8.5.2012 14:01

Itsekkin olisin kiinnostunut tuosta ensi vuoden uudistuksen jälkeen sallituista pyöristä. (kuristettuna). Jos jollain on faktaa niin lyökää pöytään!

Re: Eka pyörä suunnitteilla

12.5.2012 20:29

Millanen tollanen Suikan Tl1000r olis pyöränä noin yleisesti, tyyppivikoja jnejne.?
Tarkotuksena olis siis laittaa alle 25kw papereihin..
Saiskos siihen sytkään laitettuu napin kautta toisen ohjelman posliinien varalle?
Kaasukahvaankin sais varmasti jonkun tapin väsättyä.. Mut toisaalta kyllähän sen sitte ymmärtää kun kone kiertää 3000rpm.. :D

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 0:52

Helvetin iso kone niin hankala kahvasta koittaa kuristaa. Ei sulla käänny se kahva muuten ku varmaan 8 astetta :D
Pakkoko on noin iso hommata? :lol:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 1:19

Itellähän r6 kääntösäde tais olla 6astetta...Oli aika naurettava, tämä siis 13kw kuristettuna :lol:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 14:24

No en mä millaan kusiaisellakaan halua ajaa, pituutta kuitenkin löytyy jonkin verran.

Mites Yzä, menikö posliineillä läpi toi 13kw? Saattaa herättää kiinnostusta.. :D

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 17:55

Eihän tuo Tellu edes ole juuri kusiaisia isompi ulkomitoiltaan. Kapeampikin varmaan, kun on V2-moottorilla. Suosittelisin kuitenkin 600cc tai vastaavaa ennen 1000cc pyörää.. Hieman mukavampi opetella ajelemaankin isoa pyörää, kun ei teho pääse niin herkästi yllättämään. Ja hauskempaahan on ajaa hitaalla pyörällä kovaa, kuin nopealla pyörällä hiljaa. ;) Ei sillä, että 600cc sportti olisi missään suhteessa hidas..

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 17:59

Alle 900 kyykkyä en ota. Jonkun nelipuokki moton vois ottaa mut kuitenkin matka-ajoa tulee jonkin verran, eikä mun perse kestä istua yli varttia kakkosnelosella.. :lol:

Ja onhan mulla ollu noita monttupyöriä laidasta laitaan, mut onhan nois kyykyis jonkin verran enempi tehoa..

Omaan silmään ainakin tellu näyttää isommalta mut kai mun silmä sitten kusee.

Tellun meinaan kuitenkin ostaa, ellei mitään muita siistejä tonnisia löydy.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 18:17

Juu no tuo TL-R onkin hieman "massiivisempi" kuin TL-S, jonka kuva ensimmäisenä tuli mieleen (tuli luettua hieman liian kiirellä ensimmäinen viestisi).

Kuristaminen 25kW tehoihin varmasti onnistuu keinolla tai toisella, mutta sen järkevyydestä on sitten hankala sanoa mitään. Tehon rajoitus kun voi onnistua eri tavoilla ja rajoitetun pyörän ajettavuus voi olla sitten hyvä tai huono..
Esim. kaasukahvasta rajoitetun pyörän ajaminen (varsinkin 1000cc, jonka kahva tuskin kääntyy sitten juuri mitään :D) voi olla hieman ärsyttävää.
Enkä ole kuullut mistään phot-eco -tyylisistä rajoittimista (kuten mopoissa), joilla tehoa saisi napin painalluksella rajoitettua, vaikka ovela veikko sellaisen varmasti jotenkin voisi kyhätäkin.

Pakko muuten kysyä, että oletko ajanut 600cc kyykkyä? Niidenkin huonoksi haukuttu alavääntö on normaaliin ajoon kyllä varsin riittävää.
Itse en ole katunut hetkeäkään, etten ottanut ekaksi isoksi kyykyksi tonnista.. Sen verran hurjia vehkeitä ovat, vaikka Tellu on ehkä niistä kuitenkin miedommasta päästä. Eka iso pyöräni oli Husse SMR510, sitten CBR600RR, sitten Husse 610, Yammu R6, ZX-10R, DR-Z 400 ja nyt siis CBR954RR. Kokemusta löytyy siis jonkin verran erilaisista vehkeistä :P

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.5.2012 20:30

EiNiinNopea kirjoitti:Pakko muuten kysyä, että oletko ajanut 600cc kyykkyä? Niidenkin huonoksi haukuttu alavääntö on normaaliin ajoon kyllä varsin riittävää.


Tähän täytyy sen verran sanoa että ite olen kyllä rehellisesti sanottuna seiskapuolikkaallakin kaivannut lisää alavääntöä.. Ja huipputeho ja -vääntö kuitenkin tulevat tuossa pari kolme tonnia alemmilla kierroksilla kuin perus 600cc kyykyissä.

Toki normiajosta puhuttaessa paukkua on kuussatasissa ihan riittävästi mutta eihän niillä alun toistasataa hevosvoimalla nyt muutenkaan tee normiajossa (lue: ajossa jossa hypoteettinen tutkaa käyttelevä poliisisetä ei nappaa korttiasi hyllylle) yhtikäs mitään.. :)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

14.5.2012 16:17

Mulla on ollu 80-500cc kaksteet ja 525 kööteeäm monttupärrinä..
Ja noilla tehoilla en tiiä jaksaako kadulla kauan räppäillä.. Molemmissa viissatkuissa oli isompaa ja pienempää palikkaa..

Tutun 1000i/ö kikkaretta tullu jonkin verran joskus ruuvattua.. Kyllähän se ihan kivasti meni.

Mulla on pituutta sen kaks metriä ja muutenkin tekis mieli tonnista pärrää, varsinkin V-motilla.
Lähinnä äänien ja väännön puolesta.

Jos ostan pyörän niin se ei tosiaan jää niihin tehoihin mitä papereissa on, mä en nää siinä minkään näköstä järkeä et tukehduttais pärrän menohaluja. Melkeen vois verrata siihen et jokaselle lykättäis jonkin näkönen kuristeholkki rectumiin :lol:

Mulle tuli kuristamisen suhteen vaan mieleen kaasukahvan rajotus, luistin rajotus tai sytkäpoksiin kaks eri ohjelmaa jos vaan mahdollista.. Luistista rajottimen voi olla jännää ruiskupärrissä? Mut toisaalta se on varmaan ajon aikana vaikee laittaa takasin paikoilleen.. :D

Onkos kellään kokemusta/essonpaari juttua ylitehosella kiinni jäämisestä?
Useinhan huudellaan et jos nätisti jnejne. ajelee niin ei ole ollut ongelmia. No näinhän se kyllä on, ei muakaan ole poliisit pysäyttäneet muuta kuin puhallusratsioissa. Tai saaneet kiinni.. :roll:
Pitää vähän silmäillä tilannetta ennen kuin kaahailee.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

14.5.2012 20:16

Saari^ kirjoitti:Onkos kellään kokemusta/essonpaari juttua ylitehosella kiinni jäämisestä?
Useinhan huudellaan et jos nätisti jnejne. ajelee niin ei ole ollut ongelmia. No näinhän se kyllä on, ei muakaan ole poliisit pysäyttäneet muuta kuin puhallusratsioissa. Tai saaneet kiinni.. :roll:
Pitää vähän silmäillä tilannetta ennen kuin kaahailee.

Korttia se uhkas viedä, mutta selvisin puhumalla. Pyöränhakureissun kotimatkalla pysäytti ja selvisin "tietämättömyydelläni". Papereissa oli jotain 86kw tms. Kävi vielä kokeilemassakin ja totes "ei tää kyllä täystehonen oo", vaikka oli hieman piristetty powercommanderilla ja sliparilla.
Kuva

Re: Eka pyörä suunnitteilla

18.5.2012 15:51

xpSan kirjoitti:Itsekkin olisin kiinnostunut tuosta ensi vuoden uudistuksen jälkeen sallituista pyöristä. (kuristettuna). Jos jollain on faktaa niin lyökää pöytään!


http://www.trafi.fi/tieliikenne/ajokort ... ttoripyora
Mutta käsittääkseni me kenellä on pikku a tällä hetkellä ni korottuu automaattisesti isoks aaks kun pikku aa on ollu voimas 2vuotta??

Sitten vähän itse asiaa eli pieni pyöräkuume täs olis ja kattellu lähinnä noita perus katteettomia pyöriä. Kun toi kyykkyjen ajo asento ei oo mun mieleen. Edullinenkin olis kiva olla. Tommosia suzuki gs ja kawasaki er-5 yms. eli 500cc sais aika edullisesti mutta onks niistä mihinkään vai pitäskö suosiolla siirtyy kuus satasiin esim suzuki sv on herättäny kiinnostusta ku olis vee koneella ja mitä muita näitä nyt olis gsf 600, yamaha xj, honda cb 600f yms. Ja onks kellään kokemuksia Kawasaki ZR-7c, et millanen pyörä on?. Eli kyselisin vähän miten käytännössä noi kuutio tilavuudet vaikuttaa pyörään, alkuun täystys 25kw papereihin toki rajoittaa ... mutta jossain vaiheessa ne kurit sielt lähtee. Pituutta löytyy reilu 180 eli mielipiteitä jos joku haluu heittää et mikä olis sopiva pyörä, 3000-4000 euron budjettilla?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

18.5.2012 23:45

EiNiinNopea kirjoitti:Juu no tuo TL-R onkin hieman "massiivisempi" kuin TL-S, jonka kuva ensimmäisenä tuli mieleen (tuli luettua hieman liian kiirellä ensimmäinen viestisi).

Kuristaminen 25kW tehoihin varmasti onnistuu keinolla tai toisella, mutta sen järkevyydestä on sitten hankala sanoa mitään. Tehon rajoitus kun voi onnistua eri tavoilla ja rajoitetun pyörän ajettavuus voi olla sitten hyvä tai huono..
Esim. kaasukahvasta rajoitetun pyörän ajaminen (varsinkin 1000cc, jonka kahva tuskin kääntyy sitten juuri mitään :D) voi olla hieman ärsyttävää.
Enkä ole kuullut mistään phot-eco -tyylisistä rajoittimista (kuten mopoissa), joilla tehoa saisi napin painalluksella rajoitettua, vaikka ovela veikko sellaisen varmasti jotenkin voisi kyhätäkin.

Pakko muuten kysyä, että oletko ajanut 600cc kyykkyä? Niidenkin huonoksi haukuttu alavääntö on normaaliin ajoon kyllä varsin riittävää.
Itse en ole katunut hetkeäkään, etten ottanut ekaksi isoksi kyykyksi tonnista.. Sen verran hurjia vehkeitä ovat, vaikka Tellu on ehkä niistä kuitenkin miedommasta päästä. Eka iso pyöräni oli Husse SMR510, sitten CBR600RR, sitten Husse 610, Yammu R6, ZX-10R, DR-Z 400 ja nyt siis CBR954RR. Kokemusta löytyy siis jonkin verran erilaisista vehkeistä :P



Milla mittapuulla Tellu-Suiza on hurja peli verrattuna nopeimpiin kusiaisiin? Tehoa muutama heppa enemmän kun esim. 05/06 ZX6R, mutta niin on kokoa ja painoakin.

Ja lisäksi onhan Tellu ulkomitoiltaan jättilaissarjaa verrattuna vähänkään uudempiin 600 sportteihin. Vielä sen ajan pyörä, kun sporttipyörätkin oli suunniteltu käypäiseksi isommallekin kuljettajalle. Varttimaililla saattaa olla kymmenyksen-kaks nopeampi kuin joku ZX6R ja huippunopeudessa voi jäädä jopa toiseksi.

Joten en nää mitään ongelmaa, ei ainakaan suorituskyvyllä ja teholla mitattuna ole yhtään sen hurjempi peli kun 600cc sportti. Se taas tuleeko se huipputeho 9trpm vai 13trpm kohdalla on aivan yhdentekevää, sillä on täysin sama vaikutus pyörän etenemiseen ja käyttäytymiseen.

Veljellä oli vuosia sitten 04 Aprilia RSV 1000 factory putkiviritteinen, ja kyllähän se ihan kiehtova peli oli muuten, mutta jos sitä luonnetta ja nopeutta vertaa omiin entisiin 00-01 750 gsx-r:ään, niin eihän siinä twinissä sitten tapahdu yhtään mitään kun vedetään 200km/h gps-nopeutta, kierrokset punarajalle ja kuski matalaksi. Vaikka paperilla RSV ei hirveän paljoa tehottomampi ja painavampi ollut. Minusta ainakin oli varsin hauskaa että gsx-r:ssä tehokäyrä nousi lineaarisesti aina 13600rpm asti, kun noissa twineissä paras teho saavutetaan jo ennen 10t, ja kierroksetkin loppuvat nopeasti kesken. Toki ei se RSV:kään niin mahdottoman hidas ollut loppupeleissä.

Kuristaminenkaan ei ole mitenkään ongelmallista. Kahvan avautuma toki jää pienemmäksi, kun suuremmassa moottorissa on suurempi vääntömomentti(enemmän tehoa alhaisilla pyörimisnopeuksilla). Pitää olla todella jo todella iso moottori, jotta kahvakuristaminen ei onnistuisi.

Eli osta vaan Tellu Ärrä jos siltä tuntuu, ja pistä alta 25kW papruihin.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 19.5.2012 0:47, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Eka pyörä suunnitteilla

19.5.2012 0:13

Voin vielä lyödä tohon sportriderin testaamat/mittaamat painot ja suoritusarvot tiskiin, niin vertaileminen onnistuu helposti.

TL1000R ('98)
teho takapyörällä 118.6 hp@ 9000rpm
paino märkä 505lbs kuiva 478lbs
varttimaili 10.76s @ 129.14mph
huippunopeus 163,8mph

ZX6R 06'
teho takapyörällä 113.8 hp@ 13,250 rpm
paino märkä 427lbs kuiva 400lbs
varttimaili 10.38s @ 135.6mph
huippunopeus 166mph

06 ZX6R:ää käytin vertailukohtana, koska se on käsitykseni mukaan tehokkain ja nopein 600-sportti mitä on tähän päivään mennessä valmistettu. Sarkastisesti voisi siis tuumata ton: Onko mukavampaa ajaa hitaalla pyörällä kovaa(TL1000R) tai nopealla pyörällä hiljaa(ZX6R). Se jääköön jokaisen pääteltäväksi.

Mut on hurjan nopeita pyöriä molemmat ensipyöräksi. Ei kuitenkaan vaarallisen tehokkaita missään suhteessa, nuo teholukemat on vielä helposti hallittavissa. Ei tule powerwheelieta yllättäen 150 vauhdissa. Fakta on vaan se, että kulkupuoleltaan tuollainen ripeä 600cc on hurjempi. Näköjään kiihtyvyyskin on reippaasti kovempaa mitä Tellu-ärrässä. Mielipidekysymys lienee tykkääkö matalavireisemmästä isosta V-twinistä suuremmassa ja massiivisemmassa rungossa, vaiko korkeavireisestä reilusti kiertävästä pienemmästä rivi-4 kompaktimmassa rungossa.

Toki 2-metristä kaveria ei tuollaiseen 600cc supersporttiin järkevästi saa mahdutettua mitenkään. Joten varmasti järkevämpi vaihtoehto on juurikin fyysisiltä mitoiltaan kookkaampi pyörä.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 19.5.2012 0:44, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Eka pyörä suunnitteilla

19.5.2012 0:23

Lisäksi tiedoksi, että mitään luistista rajoittamista ei ruiskupyörässä ole mahdollista tehdä(vastaus aiempiin kirjoituksiin). Polttoaineen suihkutuksella varusteituissa moottoreissa ei mitään luistia ole(niinkuin kaasuttimissa), vaan kaasuläppä/läpät läppärungoissa. Polttoaineen säätely kun sitten hoidetaan ihan eri tavoin kuin kaasuttimilla. Myöskään säädettävää sytytystä/moottorinohjausta noissa ei niin ole, että sieltä rajoittaminen onnistuisi. Ainut järkevä keino on rajoittaa kaasukahvan liikettä.


Toivottavasti tämä selvensi, ei ole ongelmaa kuristaa tuollaista pyörää 25kW papereihin. Kilvet lähtee jos on täysitehoisena liikenteessä, mikäli asiansa osaava mp-poliisi sattuu pysäyttämään. Mut samanlailla lähtis siitä 600cc sporttipyörästä myöskin.
Viimeksi muokannut SMRacing päivämäärä 19.5.2012 0:50, muokattu yhteensä 4 kertaa