Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

13.3.2012 22:06

hei onkos mitään kyykkyä kakspuolikkaita lukuunottamatta, minkä saisi 2013 voimaantulevan lain puitteissa kuristettua? (eli 35kW ja alkuperäistehot alle 70kW) comettiha löytyy mut onko muita?

E: ja käykö silloin enää nykyiset esim R6:t mitkä on kuristettuna 25kW tehoihin? vai pitääkö ne silloin ottaa täysiin tehoihin

Re: Eka pyörä suunnitteilla

14.3.2012 18:45

Ainakin Kawasaki ER-6n jos sen kyykyksi laskee.. Onhan nuita kai muitakin kuussatasia alle tuon 70kW?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.3.2012 1:12

En parempaakaan topiccia kysymykselle löytänyt joten kysympä täällä: Onko mahdollista saada kawasaki kx 450 kilpiin, ja mitä siihen vaadittaisiin? Kuva ois meinaan aika maukas ;)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.3.2012 10:19

Eipä taida olla :)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.3.2012 14:01

Osa noista 90-luvun kusiasista taitaa olla alle 70kw täysitehoisena. Taitaa myös nuo 00-02 CBF hornetit olla ihan rajoilla, että saako ajaa.
Sattuuko kukaan muuten tietämään, koskea nuo uudet A2-ajokortin rajoitukset koskea nykyisen pikku-a:n omistajia? Eli saako ensikesänä enää ajaa alle 25kw pyörää, mistä tehot ylittyisi yli 70kw täysitehona, pikku-a kortilla?

Re: Eka pyörä suunnitteilla

23.3.2012 23:22

^tai että jos tämän vuoden puolella ostais vaikka 05 r6:n kuristettuna 25kW:iin niin onko se laillinen ensivuonna

Re: Eka pyörä suunnitteilla

25.3.2012 14:08

Minkälaisia nuo gas gassin 450 mallit ovat katupyörinä? Ilmeisesti yhtä kireitä kuin vastaavat kotarit ja husset. Huoltovälit varmaa suurinpiirtein samat, mutta onko nämä sitten oikeasti kestäviä laitteita? Kone taitaa olla gassun oma, joten varaosia ei ainakaan ihan joka paikasta saa? :)

Re: Eka pyörä suunnitteilla

27.3.2012 16:53

Pitemmän aikaa jo haaveillu että pääsis taas ajeleen 2- pyöräsellä. Viime kerrasta kuitenki jo 3v kohta ja sillon pyöränä oli luotettava Honda CBR 125 :D

Ja sit asiaan... oon katellut tuommosta Honda CB 600 Hornettia. Vaikuttas ainaki päällepäin ihan kelpo pyörältä, mutta luin että tuossa olisi istumakorkeus 790mm, ja itellä ei oo pituutta kuin ruhtinaalliset 172cm. Tuleeko tuosta ongelmaa? Kellään kokemusta pyörästä? tokihan takaiskari painuu jonkun verran alas ku istuu.

Saa antaa muunteki risuja ja ruusuja kyseisestä pyörästä, ja jos on parempia ehdotuksia nii voi antaa.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

28.3.2012 15:41

Ei tuosta pituudesta pitäis erityisemmin haittaa olla. Ite oon 174cm ja hyvin oon pyörien päälle päässyt. Ei niitä kuitenkaan jalat maassa ajeta. ;) Esim. liikkessä kokeilin Kawan Z750 ja istuinkorkeus 825 mm, ei tullut mieleenkään, että se olisi liian korkea.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

28.3.2012 20:52

No nii. tähän on tultu et pitäis alkaa kattelee sitä oikeeta pyörää. Oon mietiskelly että joko gsx-r600 -01 ja 36tkm. Tai sitten kawan zx6r 636 -02 39tkm
kawasakista oon lukenu että luotettava vehe
suzukista en oo lukenu mitää mutta kyllähän niitä liikentees näkee.. Eikös noi kummatkin oo jo ruiskulla? onko jotain isoja juttuja mitä pitäisi tietää kummastakin pyörästä, mitkä vaikuttaa suuresti pyörän valitsemiseen? :roll:

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.4.2012 2:40

JP_89 kirjoitti:CBR on enemmän tai vähemmän käyttökyykkyjen ikoni, kestävä ja miellyttävä, eikä tarvitse mutkaisellakaan tiellä häpeillä. Muut ovat ehkä vähän sporttisempia, mutta katuajoon ensimmäiseksi pyöräksi ottaisin aika varmasti cbr:n. Vikoina ei taida olla kuin nokkaketjun kiristin, jos sitä ei jo tuohon vuosimalliin korjattu?

Thundercat on myöskin hyvä vaihtoehto, cbr:n tapaan enemmän katuajoon suunnattu, mutta en ole varma oliko siinä vanhan R6:n tapaan ongelmia vaihteistossa? Se kannattaa ainakin kokeilla ostettaessa



Huomion arvoinen seikka se että tämä koskee vain F mallia. Ainakin 07-> RR mallit ovat kaikkea muuta kuin miellyttäviä käyttökyykkyjä, ajoasento ja polvikulma on aivan hirvittävä katuajoa silmälläpitäen jos vertaa vaikka ekoihin R6 jotka tuntuvat tämän jälkeen aivan touring pyöriltä pystyine ajoasentoineen ja loivine polvikulmineen.

Alustassa ei piisaa jotakuinkaan missään japanilaisessa säädöt yli 70kg kuljettajalle eli sen takia ei kannata "sportimmasta" maksaa, samat touring alustat niissä kawoissa jammuissa sukisukeissa ja hondissa on.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

20.4.2012 2:47

jaqee kirjoitti:No nii. tähän on tultu et pitäis alkaa kattelee sitä oikeeta pyörää. Oon mietiskelly että joko gsx-r600 -01 ja 36tkm. Tai sitten kawan zx6r 636 -02 39tkm
kawasakista oon lukenu että luotettava vehe
suzukista en oo lukenu mitää mutta kyllähän niitä liikentees näkee.. Eikös noi kummatkin oo jo ruiskulla? onko jotain isoja juttuja mitä pitäisi tietää kummastakin pyörästä, mitkä vaikuttaa suuresti pyörän valitsemiseen? :roll:


Molemmat ruiskulla, katso vain että on vuosimalli eikä käyttöönotto ylivuotisena.

Kawasakeissa rallattaa nokkaketjut, kuuluu asiaan ja korjaantuu käsin kiristettävällä kiristäjällä.

Noilla kilometreillä varmistu että venttiileistä tarkistettu välykset.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

1.5.2012 22:02

Heitetäänpä tähän ketjuun omaa pohdintaa aiheesta kun otsikkokin sopii.

Tarkoitus olisi siis näillä näkymin alkavana kesänä ajaa prätkäkortti, kun se jäi siinä muutama vuosi sitten autokoulussa tekemättä ja kesällä voisi sen verran ylimääräistä löytyä opiskelijankin taskunpohjalta.

Kunhan nyt ensin on kortti hankittu, pitäisi varmaan mopoa ostaa. Vaihtoehdot olisivat lähinnä joku perusmatkapyöränoloinen vempain, supermoto tai joku matkaenduromallinen vehje, mutta joku perverssi veto on noihin hiukan enemmän maastoon tarkoitettuihin vehkeisiin. Tuskin nyt ihan pahimpia kurarännejä tulisi ajeltua, mutta metsä- ja pikkuteitä mieluummin kuin motaria.

Rahaa kun on vähän, tutkailin nettimoton tarjontaa, ja havaitsin ilokseni, että vanhoja Yamahan XT:tä näyttäisi saavan parin tonnin pintaan kivasti. Ymmärtääkseni ko. pyörä on melkoisen idioottivarma vehje, yksinkertaista tekniikkaa, pärjää niin pikkuteillä kuin isommillakin (motari lienee melko tuskaista tosin) ja muutenkin jotenkin vetoavan oloinen peli. Ja olisihan tuollainen vanha, hiukan rohjo yksipyttyinen enska aika miehekäs vehje ;)

Olisiko jollakulla mielenkiintoa heittää nyypälle kommenttia, että kannattaako ko. vehkeitä harkita ollenkaan ja olisiko jokin syy ostaa joku muu, vastaava malli tai vaihtoehtoisesti välttää jotain vastaavaa vehjettä kuin ruttoa?

Vaikka olenkin kaukana moottoripyöräasentajasta, niin ihan keskellä kämmentä peukalo ei kuitenkaan ole, joten jotkut pienet remppahommat eivät masenna. Kerrostaloasukkina kuitenkin isommat asennusprojektit ovat melkoisen vaivalloisia. Vähän kuitenkin jopa hävettäisi ajaa sellaisella pyörällä, jossa ei tarvitsisi ikinä sormiaan liata...

Noh, aika alkutekijöissään tämä koko ajatus nyt vielä on, mutta taas ollaan pykälän lähempänä toteuttamista kun tämän viestin sai kirjoitettua...

Re: Eka pyörä suunnitteilla

6.5.2012 16:33

Mitäs mieltä olette Honda Hornetista? Ekaa isoa pyörää olen suunnittelemassa ja Hornet pisti silmään. Onko miten luotettavia pelejä jne? Saa myös ehdottaa muitakin pyöriä.

Re: Eka pyörä suunnitteilla

7.5.2012 14:08

|Psychosocial| kirjoitti:^tai että jos tämän vuoden puolella ostais vaikka 05 r6:n kuristettuna 25kW:iin niin onko se laillinen ensivuonna
Vile11 kirjoitti:Sattuuko kukaan muuten tietämään, koskea nuo uudet A2-ajokortin rajoitukset koskea nykyisen pikku-a:n omistajia? Eli saako ensikesänä enää ajaa alle 25kw pyörää, mistä tehot ylittyisi yli 70kw täysitehona, pikku-a kortilla?

Pakkohan sen on olla ja saada ajaa, ei lakimuutosta voida tehä suoraan niin että se tekisi jonku omaisuudesta käytännössä "arvotonta" tai hyödytöntä omistajalleen eikä koskaan ole tehtykkään, kuvitellaan että mulla vaikka olisi sellainen pyörä nyt jo odottamassa missä yli 70kw tehoa ja pikku-A, niin en saisikaan käyttää sitä liikenteessä.

Eli luultavasti tulee jokin siirtymä aika, taikka liikeenteeseen jää kahden lakipykälän alla kulkevia pyöriä. Samalla lailla kun esimerkiksi matkailuautoihin tuli sisäkorkeusmuutos, minimi 190cm, ennen ei ollut mitään rajoitusta, joten vanhoistahan olisi tullut laittomia ja ne ei olisi voinut toimia enää matkailuautona jos ne olisi kielletty kokonaan. Niin nykyäänkin liikenteessä kulkee kahden lakipykälän mukaisia matkailuautoja. :)