Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

3.12.2009 23:50

specialisti kirjoitti: Tietysti jos päähän on pysyvästi jäänyt mopoajoista jokin trauma 2t koneita kohtaan, niin sillehän ei sitten mahda minkään. Kun se "pv oli paska ja leipoi" niin kaikki 2t moottorit ovat yhtä huonoja. Minun puolestani kaikki saavat ajaa kummalla tahtilajilla haluavat, kunhan ei syyttä suotta olla mollaamassa 2t:tä maanrakoon. Itse ajan molemmilla. 2t on yleisesti ottaen helpompi/halvempi huoltaa ja piste. Täältä tähän ja aamen...




emmämitään ole mollannu. itse nyt ensimmäiseksi käyttöpyöräksi hommaisin aivan jonkun muun kuin esim. vanhan 250cc tzr:n josta tää koko homma tais lähteä liikkeelle. ihan jo pelkästään sen iän takia, sekä sen, että se on 2t kaikkine pakoaukonsäätimineen jne. mutta ok, ok, kyl se 2t on edistyksellisempi kuin 4t, sen takia sen markkinaosuus isommissa pyörissäkin on.... mitä on :roll:

ps. Eipä miulle ole ikinä yksikään laite kiinni leikannut, ei 2t eikä 4t.

4.12.2009 2:51

2t ei ikinä ole yhtä huoltovapaa mitä 4t, specialisti vois tajuta, että ehkä ne 350cc 2t vekottimet ei ihan valtavirran suosikkeja ole, eikä ole ainuttakaan järkevää sarjatuotantoista 2t mallia joka olisi tehty 2000 luvulla (joo, jawaa ei lasketa)

ensimmäisen pyörän hankinnassa tärkeintä on imo luotettavuus (nykyaikaisuus), että sillä voi myös ajaa eikä vain huoltaa, näihin ei pahemmin vanhat 2t louskut kykene.

ettei nyt vaan olis jääny specialistille ja muille traumoja mopoaikojen 4t mankeista ku ne ei kulkenukkaa yhtä kovaa mitä japen 80cc lusu pv

4.12.2009 14:42

snuarrow kirjoitti:ensimmäisen pyörän hankinnassa tärkeintä on imo luotettavuus (nykyaikaisuus), että sillä voi myös ajaa eikä vain huoltaa, näihin ei pahemmin vanhat 2t louskut kykene.


Omien henkilökohtaisten kokemusteni perusteella luotettavuus ja nykyaikaisuus eivät todellakaan kulje käsi kädessä. Ei missään ajoneuvoissa. Itsellä juuri vanhaa perustekniikkaa edustavat pelit on olleet kaikkein luotettavimpia. Itselläni on/on ollut Yamahoita, Kawasakeja, Jawoja, Suzuki ja Honda. Noista peleistä ylivoimaisesti luotettavimmat on olleet Jawat ja KMX:ät. Ylivoimaisesti vähiten on tarvinnut näppejä liata juuri nykyisen Jawani kanssa. Pelkillä öljynvaihdoilla, ketjun rasvauksilla ja renkaanvaihdolla on päästy. Pyörän(vm.01) ostohinta oli 1400€ ja mittarissa tuolloin 8tkm. Mutta kai se on ymmärrettävä, että tuollaisella pyörällä ajamista pidetään jotenkin omituisena ja pidetään pilkkanaan. On se miten luotettava ja hyvä ajaa tahansa, niin se on paskaa koska se ei ole italo/japsi. :) Ainiin se ei kulje yli kahtasataa. ;)

4.12.2009 16:19

Moottori, jossa on reikiä sylinterissä, ja joka saa polttoaineensyötöstä puolet voitelustaan, ei voi kukaan järjellä varustettu väittää yhtä huoltovapaaksi kuin nelitahtista.

Specialisti tekee sen virheen että muodostaa käsityksensä ilmeisesti puhtaasti omista/lähipiirinsä kokemuksista.

4.12.2009 16:26

snuarrow kirjoitti:...ettei nyt vaan olis jääny specialistille ja muille traumoja mopoaikojen 4t mankeista ku ne ei kulkenukkaa yhtä kovaa mitä japen 80cc lusu pv

Tuo kyllä kieltämättä pitää paikkansa ja se tulisi aina muistaa. Vaikka tolla 4T scootterilla ei ole takana kuin vasta 8tkm, niin ruuvata sitä on saanut viikoittan enempi / vähempi ja jos lämpötila laskee alle nollan, niin loppuukin ajamiset totaalisesti. On aivan välttämättömyys lämmittää sitä konetta pakkasilla kuumailmapuhaltimella, jos mielii käymään saada.

Tietty pitäisi muistaa, että valmistusmaahan on kiina, mutta ei sille mitään mahda, että se tahtoo vaikuttaa siten, että seuraavaksi ottaisin mielummin 2T version. Kokemusten perusteellahan ne mielikuvat syntyy ja jos ne on huonoja, on rakennetta vaikea osata arvostaa. Sellaisia me ihmiset ollaan.

4.12.2009 16:43

Eikös ruisku 2t pitäisi olla kestävä? niin ainakin kelkoista ja veneistä väitetään.
Myös uuden rd 350 (luin bomber lehdestä ja netistä :D ) pitäisi olla ruisku 2t. Tuon avulla pitäisi mylly tulla huoltovapaammaksi ja pienemmäksi juopoksi.

Nuo 2t kulutus + pieni huoltoväli melkeempä ovat itsellä syyt miksi 4t otin mieluummin.

4.12.2009 16:50

Kyllähän kaasuttimellakin pitäs saada seokset ihan kohdalleen. Tai sitten säätäjässä/kaasuttimessa vika. Tottakai 2t kuluttaa enemmän, imeehän se 2x siinä ajassa mitä nelari kerran. Lisäksi pakoaukkoonhan karkaa aina osa polttoaine/ilmaseoksesta, tosin pakoputken rakenne jne. vaikuttavat siihen kuinka paljon siitä karanneesta seoksesta saadaan hyödynnettyä takaisin. Viisaammaat kertokoon yksityiskohtaisemmin mitä siellä tarkalleen ottaen tapahtuu.

Mutta itsekin olen sitä mieltä että ehdottomasti jos moottoripyörä harrastusta aloittelee, kannattaa laittaa alle joku suhtkoht nykyaikainen 4t pyörä. Varmasti jossain 350cc 2t jawassa on puolensa(joidenkin mielestä), mutta valtavirta ajaa varmasti mieluummin modernimmalla 4t pyörällä. Tuskin pelkästään luotettavuuden takia, mutta eihän 2t-koneita ole asennettu mihinkään ns. kilpailukykyiseen alustaan/runkoon(katukäyttöä ajatellen). Ainoana mieleen tulee 250cc Aprilia Rs, joka ei sitten taas varmasti ole sieltä luotettavimmasta päästä. Ja sekin lähinnä rata-ajoon suunniteltu. Jos 2-t pyörän omistaa, kannattaa kyllä olla ns. rasvanäppi. Voihan se olla, että perushuollolla pääsee pitkälle, mutta yleensä sitä ropaamista on jos jonkinlaista. Ainakin pienempää säätämistä. 2-t yleensä ottaen paljon tarkempi seoksesta, tulpista jne.

4.12.2009 17:05

Tume34 kirjoitti:Moottori, jossa on reikiä sylinterissä, ja joka saa polttoaineensyötöstä puolet voitelustaan, ei voi kukaan järjellä varustettu väittää yhtä huoltovapaaksi kuin nelitahtista.

Specialisti tekee sen virheen että muodostaa käsityksensä ilmeisesti puhtaasti omista/lähipiirinsä kokemuksista.


Minulla ei vaan ole tapana muodostaa mielipidettä netistä luetun perusteella, vaan yleensä juuri livenä omien silmien ja korvien kautta aistitun perusteella. ;) Olen pyörinyt eri mp-tapaamisissa vuosia ja jutellut paljon eri merkeillä ajavien kanssa kokemuksista. Ne ketkä ovat mm. tuollaisilla uudemmilla Jawoilla ajaneet, ovat puhuneet juuri samasta huoltovapaudesta kuten minäkin.

Esim. juuri Jawasta, suurin osa ihmisistä muodostaa mielipiteensä juuri netistä luetun (useimmiten paskapuheen) perusteella. Mistä ihmeestä se voi johtua, että juuri nämä kyseistä pyörätyyppiä arvostelevat, eivät omaa minkäänlaista käytännön kokemusta ko. laitteista? Tume34 muodostaa mielipiteensä taas puhtaasti oletuksiin. Vai montako vuotta olet 350cc 2t:lla ajanut? Ei sitten herneitä nessuun!

Toinen pointti on, että miksi vaikkapa Jawaa verrataan yli kolme kertaa kalliimpiin nelitahtisiin? Jos otetaan joku samaa 4000€ hinta/kokoluokkaa oleva 4t, niin se on jokin kiinassa valmistettu Honda kopio. Sellaiseen voi sitten mennä oikeaoppisesti vertaamaan laatua/luotettavuutta. ;) Kummalla lähtisit vaikkapa 5000km reissulle? EU:ssa valmistetulla Jawalla vai kiinalaisella XingXongqiung hondakopiolla?

4.12.2009 17:13

specialisti kirjoitti:Minulla ei vaan ole tapana muodostaa mielipidettä netistä luetun perusteella, vaan yleensä juuri livenä omien silmien ja korvien kautta aistitun perusteella. ;) Olen pyörinyt eri mp-tapaamisissa vuosia ja jutellut paljon eri merkeillä ajavien kanssa kokemuksista. Ne ketkä ovat mm. tuollaisilla uudemmilla Jawoilla ajaneet, ovat puhuneet juuri samasta huoltovapaudesta kuten minäkin.


Minulla on tapana muodostaa tämäntyyliset mielipiteeni puhtaiden faktojen perusteella laajammasta otannasta kuin pienehkö piiri jossa jo sattumalla voi olla suuri vaikutus.

En missään vaiheessa Jawaasi vastaan ole hyökännyt, joten unohdappa se nyt kokonaan.

specialisti kirjoitti:Esim. juuri Jawasta, suurin osa ihmisistä muodostaa mielipiteensä juuri netistä luetun (useimmiten paskapuheen) perusteella. Mistä ihmeestä se voi johtua, että juuri nämä kyseistä pyörätyyppiä arvostelevat, eivät omaa minkäänlaista käytännön kokemusta ko. laitteista? Tume34 muodostaa mielipiteensä taas puhtaasti oletuksiin. Vai montako vuotta olet 350cc 2t:lla ajanut? Ei sitten herneitä nessuun!


Edelleen; Kukaan tai ainakaan minä, en ole muodostanut jawasta yhtään minkäänlaista mielipidettä, en kertakaikkisesti minkäänlaista. Ja edelleen, en pidä edes omia kokemuksiani läheskään samanarvoisena kuin laajempaa tilastoa, ellen sitten ole itse huomannut ja todennut jotain selkeästi heikkoa kohtaa pyörässä.

specialisti kirjoitti:Toinen pointti on, että miksi vaikkapa Jawaa verrataan yli kolme kertaa kalliimpiin nelitahtisiin? Jos otetaan joku samaa 4000€ hinta/kokoluokkaa oleva 4t, niin se on jokin kiinassa valmistettu Honda kopio. Sellaiseen voi sitten mennä oikeaoppisesti vertaamaan laatua/luotettavuutta. ;) Kummalla lähtisit vaikkapa 5000km reissulle? EU:ssa valmistetulla Jawalla vai kiinalaisella XingXongqiung hondakopiolla?


Nii-in, miksi niitä pyöriä verrataan? Et voi ottaa hintaa ainoaksi kriteeriksi arvioida eri pyöriä, siinä ei ole mitään järkeä. Ja miksi puhut jatkuvasti Jawasta, kun minä puhun kaksitahtisista? Vaikka Jawa onkin kaksitahtinen, ei kaksitahtinen ole automaattisesti jawa.

4.12.2009 18:47

Tume34 kirjoitti:Nii-in, miksi niitä pyöriä verrataan? Et voi ottaa hintaa ainoaksi kriteeriksi arvioida eri pyöriä, siinä ei ole mitään järkeä. Ja miksi puhut jatkuvasti Jawasta, kun minä puhun kaksitahtisista? Vaikka Jawa onkin kaksitahtinen, ei kaksitahtinen ole automaattisesti jawa.


Sanoppa sitten mitkä ne kriteerit sitten ovat? Minusta taas on järjetöntä verrata esimerkiksi 4000€ Hintaista jawaa ja jotain tuplasti kalliimpaa pyörää. Tottakai se kalliimpi pyörä on luultavasti paremmilla jarruilla ja rungon ominaisuuksilla jne. varustettu. Puhuinkin hinta/laatusuhteesta, joka onkin merkittävimpiä tekijöitä ostettaessa sitä ekaa pyörää. Kaikki eivät välttämättä halua/pysty sijoittamaan suuria rahasummia harrastukseensa.

Ja miksi puhun Jawasta? Siksi koska se edustaa mielestäni täysin eri koulukuntaa, kuin modernit lähinnä kilpapuolelta vaikutteensa saaneet kireät 2 tahtarit. Minusta nuo kireät 2-tahtiset eivät todellakaan ole sopivia ensimmäiseksi pyöräksi hyvin suuren huoltotarpeensa takia. Perus matalahkovireinen 1 tai 2-mukinen nelari on huomattavasti parempi ensipyörä...

4.12.2009 20:01

specialisti kirjoitti:
Sanoppa sitten mitkä ne kriteerit sitten ovat? Minusta taas on järjetöntä verrata esimerkiksi 4000€ Hintaista jawaa ja jotain tuplasti kalliimpaa pyörää. Tottakai se kalliimpi pyörä on luultavasti paremmilla jarruilla ja rungon ominaisuuksilla jne. varustettu. Puhuinkin hinta/laatusuhteesta, joka onkin merkittävimpiä tekijöitä ostettaessa sitä ekaa pyörää. Kaikki eivät välttämättä halua/pysty sijoittamaan suuria rahasummia harrastukseensa.


En ole tume, mut eikös käytettyjä pyöriä saa ostaa?

Voidaan tehdä vaikka galluppi et kumman porukka ottaa ennemmin tollain 1990 suzukin gsx-r/ Hondan 1000 cbr/ Yamahan Fzr joiden hinnat max 4000e vaiko joku 2000 luvun jawa? :roll:

4.12.2009 21:10

Suhteellisen turhaa vaantoa, jos topikin otsikko ensipyorani. Ennen kaikkea ensipyoran valintaan KUITENKIN vaikuttaa ulkonako, hinta ja merkin ja\tai mallin brandi. Ei kukaan osta Jawaa ensipyorakseen, koska se on niin v**** ruma itablokin lotkotin.

4.12.2009 22:33

:lol: :lol: Tulihan se totuus sieltä! Voivoi tämä taitaa olla pikkasen väärä foorumi meikäläiselle. :) Onhan tuota minun pyörävalintaa ihmetelty ja naureskeltu ennenkin. "***tu minkä näkönen" taitaa olla yleisin kommentti perus teinin suusta. :lol: Enhän ole siis edes oikea motoristi koska ajan Jawalla, vaikka parhaimpina kausina tulee yli 20tkm kesässä ajettua. Pitää vissiin ostaa se 600cc+ rivinelikko ja mennä motarille vetää 200+, ennenkun olen motoristi ja saan täällä mielipiteilleni hyväksynnän. Anteeksi.....

5.12.2009 1:17

Ehkä nyt aika montakin viestiä tässä topicissa painottunut tohon Jawaan. Mielestäni tässä ei ole kyse ollut pyörän ulkonäöstä tms. jawan huonoudesta, tuota yhtä postausta lukuunottamatta. Painotan sitä että ulkonäkö tai pyörän valmistusmaa ei ole ollut tässä nyt päätekijöinä, jotka puoltavat 4-tahtista. On hyvä että 2-tahtisilla prätkillä on oma kannattajakuntansa, mutta sanotaanko että 9/10 ottaisi katupyöräksi sen 4-tahtisen, sen takia 2-tahtisen suosittelu täällä on aika turhaa. Ja ei tämä mikään pommittajafoorumi sentäs ole. Niin ja eihän se kusiainen motaria vaadi vetääkseen 200+, 400m kiihdytyskin riittää.

5.12.2009 1:53

SMRacing kirjoitti:Ehkä nyt aika montakin viestiä tässä topicissa painottunut tohon Jawaan. Mielestäni tässä ei ole kyse ollut pyörän ulkonäöstä tms. jawan huonoudesta, tuota yhtä postausta lukuunottamatta. Painotan sitä että ulkonäkö tai pyörän valmistusmaa ei ole ollut tässä nyt päätekijöinä, jotka puoltavat 4-tahtista. On hyvä että 2-tahtisilla prätkillä on oma kannattajakuntansa, mutta sanotaanko että 9/10 ottaisi katupyöräksi sen 4-tahtisen, sen takia 2-tahtisen suosittelu täällä on aika turhaa. Ja ei tämä mikään pommittajafoorumi sentäs ole. Niin ja eihän se kusiainen motaria vaadi vetääkseen 200+, 400m kiihdytyskin riittää.


Varmasti suhteessa ja määrässäkin enemmän tuolla bomber-forumilla on isoilla 2-t pyörillä ajajia on.

Kaikesta vakuuttelusta huolimatta eräs nimimerkki, joka ajaa ulkonäöttömällä, aliarvostetulla pyörämerkillä tuntuu itsekorostavan itseään internetissä. Selkeä ison pojan ja hienon miehen merkki, aivan kuten noilla kauniilla 600cc sporttipyörillä ajavillakin. Mitään eroa ei ole. Todiste: viimeisin viestini tässä keskustelussa ennen tätä viestiä. Kyse ei ole ollut missään vaiheessa teknisestä keskustelusta, ei innovaatioista, ei eduista ja haitoista. Vain keskustelijoista itsestään.