Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

2.11.2009 10:29

Itsellänikin isompi moto hakusessa ensi kaudelle, edellisen sivun alussa mainostettiin TM:ää, mikä olisi oikein mielenkiintoinen vaihtoehto. Tm Racingin omilla sivustoilla mainitaan isommissa temeleissä olevan viisi vaihdetta esim. Ktm:n kuuden sijaan. Kuinka vaikuttava tekijä se kuudes vaihde sitten on motossa katukäytössä? Radalla tuskin tarvinnee kuudetta. Kysyin samaa supermotopuolella, mutta siellä vastaus kestänee aika kauan.

Harmi kun on niin vähän noita pyöriä ettei löydä käytettyjä oikeen.

2.11.2009 19:10

nuppi_ kirjoitti:Riippuu ihan siittä paljonko sitä on huollettu ja miten pidetty huolta.


kaikki tietty riippuu siitä mistä roikkuu, mutta se on kuitenkin tosiasia, että se 2t tarvitsee enemmän huoltoa kuin 4t.

3.11.2009 16:13

Toki, pointtina vaan oli se että ei kaksitahtinen ole sen huonompi kun pitää tarpeeksi huolta.

4.11.2009 3:09

nuppi_ kirjoitti:Toki, pointtina vaan oli se että ei kaksitahtinen ole sen huonompi kun pitää tarpeeksi huolta.



2t kone ei edes rakenteensa puolesta voi olla yhtä kestävä kuin 4t. mutta tottakai jos käyttöpyörässä arvostaa suhteessa suurempia polttoainekuluja, paskan hajuisia vaatteita, 2t öljyllä leikkimistä, männänvaihtoa yms. muuta sellaista mopoikään kuuluvaa, niin 2t on juuri oikea valinta :).

ps. ei sillä, jos sitä rahaa olisi, niin ottaisin kyllä ihan mielelläni RGV250:sen omaan "talliini". mutta esim. ko. laite ei mielestäni ole lähimainkaan soveltuva ensimmäiseksi mopoksi, mistä täällä nyt oli puhetta

4.11.2009 14:01

No eikös se harrastaminen vähä sellasta ole?

6.11.2009 16:31

nuppi_ kirjoitti:No eikös se harrastaminen vähä sellasta ole?



itse en nyt ainakaan saa kummoisia kiksejä korjaamisesta/ huoltamisesta; se kun vielä vaivan lisäksi maksaa rahaa.

21.11.2009 22:57

eipä taida olla oikea topic, mutta laitetaan silti.

Mikä erottaa nakupyörät streetfightereistä? Nimittäin useat valmistajat markkinoivat nakupyöriään lähestulkoon streetfightereinä? Vai onko tämä vain Suomessa mainoskikka saada nakupyörät myydyksi?

Onko nakupyörä "alkuperäinen" ja faitteri sellainen, jota on muuteltu rajusti alkuperäiseen pyörään nähden?

Riittääkö katteiden riisuminen, suora stonga ja pieni etulyhty kutsumaan pyörää streetfighteriksi?

Taisi olla sekava viesti, koittakaa saada tolkkua... :roll:

22.11.2009 21:15

Nämä niin sanotut striitfaitterit ovat saatanan keksintö pyörämaailmalle.
Oikeat motoristit ihmettelevät miksi rakentajat tuhoavat pyöränsä ja tekevät niistä kaikista samanlaisia. Nämä rakentajat myöskin pilaavat "pisaralla-pisimmälle" - motoristien maineen koska ajavat liikenteessä sillä lailla kun faitterilla kuuluukin...

Elä missään nimessä sekaannu niihin,ota suunnaksi moottoripyora.årg

23.11.2009 14:03

Aivan helvetin turha provo, mee pois.

23.11.2009 20:13

Pakko tarttua kertaalleen keskusteluun 2T versus 4T..

Juha S on jossain muussakin triidissä (vaiko tässä samaisessa) muistaakseni tarttunut hyvin hanakkaasti tuohon 2-tahtarien huoltotarpeeseen. Moottoripyörät tarvitsevat kaikki huoltoa huomioimatta tahtien lukumäärää.

Itselläni on molempia kategorioita edustavat räpättimet tällä hetkellä ja voin todeta, että kaksitahtisen kaikki huollot täydellisestä koneremontista lähtien olen tehnyt ja teen jatkossakin itse. Nelitahtisen huolloista teen kaiken sellaisen itse, jotka vain pystyn. Esimerkiksi FZR:rän venttiilinsäädöistä ei ole mitään hajuakaan, joten sellaiset menevät teettämislinjalle..ja luonnollisesti teettäminen maksaa osien lisäksi työn.

Osaava omistaja tekee tietysti kaikki huollot itse tahtien lukumäärää laskematta, mutta pienenä verrokkina omista mopoistani pidän isomman huollon tarvetta RD350 ritsalle noin 30tkm ja FZR1000 räpättimelle 20tkm, koska molemmat mopot edustavat vanhan liiton aparaatteja.

Isommalla huollolla tarkoitan tässä yhteydessä nelitahtisen osalta venojen säätöä/suotimia/tulppia/kaasareiden synkkausta/öljyt/nesteet/kaikki tarpeelliset tarkistukset.

Kaksitahtisen osalta isompi huolto käsittää yläkerran tarkistuksen/ilmansuotimen puhdistuksen/tulpat/vaihteistoöljy/nesteet/kaikki tarpeelliset tarkistukset.

Eli loppupelissä ihan samoja huoltotoimenpiteitä suurin osa. Nelarin venttiilien säätö vastaa kaksitahtisen sylinterien hoonausta+uusia männänrenkaita. Muuten ihan sama kaava ja saman verran tulee hintaa.

Tämä vain oma mielipiteeni, jonka mukaan mopoilijoiden ei kannata suotta pelätä kaksitahtisia isompia mopoja. Ei ne sen kummempia laitteita ole, ajossa usein jopa hauskempia kuin nelitahtipelit.

Ja ne kaksitahtisen pakokaasut haittaavat ainoastaan ohitettavia..

25.11.2009 23:19

S^X kirjoitti:Nämä niin sanotut striitfaitterit ovat saatanan keksintö pyörämaailmalle.
Oikeat motoristit ihmettelevät miksi rakentajat tuhoavat pyöränsä ja tekevät niistä kaikista samanlaisia. Nämä rakentajat myöskin pilaavat "pisaralla-pisimmälle" - motoristien maineen koska ajavat liikenteessä sillä lailla kun faitterilla kuuluukin...

Elä missään nimessä sekaannu niihin,ota suunnaksi moottoripyora.årg


enkö saa yhtään parempaa vastausta/keskustelua aikaiseksi kuin tämä todella älytön vastaus...?

26.11.2009 17:49

Georg kirjoitti:Pakko tarttua kertaalleen keskusteluun 2T versus 4T..


Itsekin voisin tarttua senverran toteamalla, että itsellä yhdeksästä omistamastani pyörästä juuri 2-tahtinen(set) on se vähiten huoltoa tarvinnut. Puhummattakaan siitä, kuinka paljon edullisemmaksi 2t on tullut pitää. Itse pidän 2-tahtista myös huomattavasti helpompana huoltaa, kun 4t.

Tälläkin hetkellä tallissa on molempia tahteja edustava pyörä, joista 2-tahtista pidän simppelimpänä huoltaa. Tässä tietenkin vaikuttaa myös pyörän malli, mutta kuintenkin. Etenkin aloittelijalle, jolla ei ylimääräistä valuuttaa taskussa pullistele, suosittelen jotain matalaviritteistä 200-350cc 2-tahtia. Nyt kaikki tietysti vastaavat, että "painu pois noitten paskojen Jawojesi kanssa", mutta tämä on minun hyvin vankka mielipide. Olen oldschool-mies ja pyydän sitä syvästi anteeksi.... ;)

30.11.2009 22:06

stumpe kirjoitti:enkö saa yhtään parempaa vastausta/keskustelua aikaiseksi kuin tämä todella älytön vastaus...?

naku... termi ilmestyi suunilleen japanilaisten pyörien alkaessa yleistyä 60 luvulla kun piti saada erotella katteelliset katteettomista. tarkoittaa siis klassista pelkistettyä, katteetonta, mukavaa, edullista, helposti valmistettavaa ja ylläpidettävää peruspyörää, kyllä se on lähes aina alkuperäinen tai rakennettu niin että se näyttää alkuperäiseltä. Nakut ei myöskään yleensä ole kovinkaan tehokkaita. maailman myydyimmät nakut on katteettomat Honda CB ja Suzuki GS sarjat.

Faitterithan on R-pyöristä (yamaha R, suzuki GSX-R yms) riisuttuja mahdollisimman tehokkaita laitteita ja niiden pääasia on teho, käsiteltävyys ja agressiivisuus. Kyllä se katteiden riisuminen ja stongan vaihto riittää periaatteessa nimen vaihtoon :) Tai ainakin siitä tulee streetfighter-look. Todellisuudessahan modausta tehdään myös pintaa syvemmälle, lievimpänä esim jarrujen muutokset.

3.12.2009 20:41

Georg kirjoitti:Pakko tarttua kertaalleen keskusteluun 2T versus 4T..

Juha S on jossain muussakin triidissä (vaiko tässä samaisessa) muistaakseni tarttunut hyvin hanakkaasti tuohon 2-tahtarien huoltotarpeeseen. Moottoripyörät tarvitsevat kaikki huoltoa huomioimatta tahtien lukumäärää.

Itselläni on molempia kategorioita edustavat räpättimet tällä hetkellä ja voin todeta, että kaksitahtisen kaikki huollot täydellisestä koneremontista lähtien olen tehnyt ja teen jatkossakin itse. Nelitahtisen huolloista teen kaiken sellaisen itse, jotka vain pystyn. Esimerkiksi FZR:rän venttiilinsäädöistä ei ole mitään hajuakaan, joten sellaiset menevät teettämislinjalle..ja luonnollisesti teettäminen maksaa osien lisäksi työn.



Jollain tavalla on erikoista, että koneremppa 2t:hen luonnistuu, mutta venttiilinsäätö 4t:hen on ylivoimainen projekti. Minulla ei ole hajua, että onko fazussa palasäätö vai mikä, mutta on se koneen pyörittely ja välysten mittaaminen mielestäni nopeampaa ja helpompaa ku täydellisen konerempan tekeminen :roll: . Ja venttiilien säätäminen/tarkistaminen (SV:ssä ei tarvinnut tehdä muuta kuin tarkistaa; välykset ku ei ollu muuttuneet, n.10min homma) ei maksa kuin uuden tiivistesarjan, tai ei välttämättä sitäkään.

Ei minulla ole oikeastaan mitään intressejä käydä tästä enempää vääntämään, mutta ok, jos voitte ajaa 2t vehkeillänne vaikka 80tkm yhtä pienillä huolloilla kuin 4t:tä :roll: .....

ja kohta joku vetää jawakortin esiin :lol:

3.12.2009 23:24

Juha S kirjoitti:Jollain tavalla on erikoista, että koneremppa 2t:hen luonnistuu, mutta venttiilinsäätö 4t:hen on ylivoimainen projekti. Minulla ei ole hajua, että onko fazussa palasäätö vai mikä, mutta on se koneen pyörittely ja välysten mittaaminen mielestäni nopeampaa ja helpompaa ku täydellisen konerempan tekeminen :roll: . Ja venttiilien säätäminen/tarkistaminen (SV:ssä ei tarvinnut tehdä muuta kuin tarkistaa; välykset ku ei ollu muuttuneet, n.10min homma) ei maksa kuin uuden tiivistesarjan, tai ei välttämättä sitäkään.

Ei minulla ole oikeastaan mitään intressejä käydä tästä enempää vääntämään, mutta ok, jos voitte ajaa 2t vehkeillänne vaikka 80tkm yhtä pienillä huolloilla kuin 4t:tä :roll: .....

ja kohta joku vetää jawakortin esiin :lol:


:lol: :lol: Itse en ole yhteenkään 2t pyörään täydellistä koneremppaa tehnyt ja nykyiseen en minkäänlaista(koska mitään vikaa ei ole ollut), kun se on niin helvetin paska "itäblokin tuote", ettei sillä tee yhtään mitään. ;) Tietysti jos päähän on pysyvästi jäänyt mopoajoista jokin trauma 2t koneita kohtaan, niin sillehän ei sitten mahda minkään. Kun se "pv oli paska ja leipoi" niin kaikki 2t moottorit ovat yhtä huonoja. Minun puolestani kaikki saavat ajaa kummalla tahtilajilla haluavat, kunhan ei syyttä suotta olla mollaamassa 2t:tä maanrakoon. Itse ajan molemmilla. 2t on yleisesti ottaen helpompi/halvempi huoltaa ja piste. Täältä tähän ja aamen...