Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
28.1.2009 17:12
Tume34 kirjoitti:En ymmärrä mikä siinä normiajossa on niin hankalaa jos alla on se -90 vuoden ceebeeärrä tai muu pyörä? Eikö ne käänny vai eikö se kulje eteenpäin vai mikä?
Voi olla ettei käänny, eikös tuo pc25 ole aika kankea muihin kokoisiinsa7ikäisiinsä verrattuna ohjaukseltaan?
EDIT
Mitäs mieltä motot.netläiset on GSX 600f:stä, vuosimalli 1991 ja kilometrejä takana 60tkm? Yksilöitähän näin vanhat pyörät tuppaavat olemaan, mutta miten on GSX-F:n laita noin yleensä ensimmäisenä pyöränä?
30.1.2009 19:35
-Zone- kirjoitti:kawazami kirjoitti:...Silti väitän, että kolmeen tonniin et hyvää pyörää saa...
Hyvän käytetyn pyörän kriteerin määrää ainoastaan sen historia. Ei sen hinta.
Samat säännöt pätee kuin muussakin kaupassa esim. asunto/autokaupassa. Mihin hintaan saa esim. siistin 60 neliön kaksion helsinkin töölööstä. Siinäkin määrä varmaan pelkästään sen historia. Rahalla ei ole vaikutusta vai? Ei voi sanoa yleispätevää hintaa. Jos nyt vaikka kysyt mp-liikkeestä mihin hintaan pitäisi varautua jos haluisi hyvän ja luotettavan ensipyörän, ei varmaan sano et kolme tonnia! Ehkä alkaa seiskalla tai vähintään sen viisi tonnia saat laittaa. Halvalla et hyvää saa. Siis kolmen tonnin pyörän historia on tuskin kovin ruusuinen. Ainakaa jos puhutaan kyykystä. Kolmeen tonniin saa kolmen tonnin pyörän ja uskosin hinta vastaa usein laatua.
30.1.2009 21:17
Monessa tapauksessa hinta määräytyy vuosimallin ja tämmösten tekijöiden mukaan,eli kunnolla ei ole niinkään suuri merkitys... esimerkiksi juuri ukon XJ;ssä perushuollolla (sama tulee kyllä sille 7 tonnin pyörälle eteen) on täysin toimiva vehje,sattuu vaan olemaan että kysesillä pyörillä on jo enemmän käyttö kun rahallista arvoa ihan vaan vuosi mallin (ja no tässä tapauksessa mittari lukeman vuoksi)...
Sama juttu jos ostat vaikka kolaroidun uuden auton,hintaa on varmasti enemmän mitä toimivalla vanhemmalla autolla,huoltoa joudut tekemään kumpaankin mutta vanha auto tuskin enää juuri tiputtaa arvoaan.
Ja liikkeestä kysyttäessä on otettava huomioon että myynnillä se liikkeen omistaja elää,ei varmasti sano että osta naapurin arskalta parilla tonnilla se pyörä minkä se viime talvena kunnosti vaan on myymässä sinulle sitä kolmekertaa kalliimpaa ehkä jopa tekniikaltaan huonompi kuntosta pyörää ihan vain siksi koska eihän se kauppias siitä rahoo saa jos sie arskalta pyörän ostat...
Ennemmin kannattaa kysyä joltain yksityiseltä korjaajalta jos mielipiteen haluaa,mutta sekin mieli pide riippuu siitä onko korjaajalla varaa ostaa vaikka puol valtiota vai kuinka...
Eli halvallakin saa hyvän kun tietää ostaessa mitä tekee...
31.1.2009 13:02
kawazami kirjoitti:
Samat säännöt pätee kuin muussakin kaupassa esim. asunto/autokaupassa. Mihin hintaan saa esim. siistin 60 neliön kaksion helsinkin töölööstä. Siinäkin määrä varmaan pelkästään sen historia. Rahalla ei ole vaikutusta vai? Ei voi sanoa yleispätevää hintaa. Jos nyt vaikka kysyt mp-liikkeestä mihin hintaan pitäisi varautua jos haluisi hyvän ja luotettavan ensipyörän, ei varmaan sano et kolme tonnia! Ehkä alkaa seiskalla tai vähintään sen viisi tonnia saat laittaa. Halvalla et hyvää saa. Siis kolmen tonnin pyörän historia on tuskin kovin ruusuinen. Ainakaa jos puhutaan kyykystä. Kolmeen tonniin saa kolmen tonnin pyörän ja uskosin hinta vastaa usein laatua.
Jep, tuohan se on loistava vertailukohde; asunto ja moottoripyörä. Asunnon hinnassahan ei tietenkään ole tuhatta muuta tekijää mitä ei moottoripyörästä löydä ts.veikkaanpa että 60 neliön kaksio maksaa töölössä aivan helvetisti enemmän mitä täällä 500km päässä. Mutta pyörien hinnoissa ei ole eroa tai ero on pieni.
Jos kerran olet noin varma että kolmella tonnilla ei voi ajettavaa pyörää saada niin miksi sitten voit yksinkertaisena kesäpäivänä todeta, että kyllä tuolla liikenteessä vaan on melkoisen monta kolmen tonnin pyörää ja hyvin näyttää pääsevän? Toki sinä itse voit olla mitä mieltä tahansa ja olla ostamatta niitä kolmen tonnin pyöriä jos näin haluat, mutta se ei tarkota sitä etteikö sillä hintaa saisi hyvääkin.
1.2.2009 23:08
Kawasaki zxr 750:n omistajat tai omistaneet. Kaipaisin tietoa pyörästä. olis kiikarissa ostaa katupyörä ja tollanen 92 sattu silmään. itsellä ei tietoa ole kuin offroadpuolen pyöristä eli jos valistusta sais. ja kaikki käy käyttö kokemukset huhupuheet kuhan mahollisimman paljon infoo sais..
Thänks etukäteen
3.2.2009 17:26
hartikaineneiosaa kirjoitti:Tume34 kirjoitti:En ymmärrä mikä siinä normiajossa on niin hankalaa jos alla on se -90 vuoden ceebeeärrä tai muu pyörä? Eikö ne käänny vai eikö se kulje eteenpäin vai mikä?
Voi olla ettei käänny, eikös tuo pc25 ole aika kankea muihin kokoisiinsa7ikäisiinsä verrattuna ohjaukseltaan?
EDIT
Mitäs mieltä motot.netläiset on GSX 600f:stä, vuosimalli 1991 ja kilometrejä takana 60tkm? Yksilöitähän näin vanhat pyörät tuppaavat olemaan, mutta miten on GSX-F:n laita noin yleensä ensimmäisenä pyöränä?
EI se kauheen epäketterä voi olla ku stunttauksessa nii suosittu...
4.2.2009 20:05
Pistetääs nyt tänne kun ei sopivampaa topikkia löytynyt enkä uutta halua aloittaa.
Elikkä ensimmäinen "oikea" pyörä on nyt suunnitteilla piikin jälkeen. Vielä tarkemmin että Triumphin Speed Four on suunnitteilla.
Paikallisesta liikkeestä löytyy yksi hyvään hintaan, mutta se on kaksikilpinen (vissiin kaadettu). Tiedän että se on vaikea myöhemmin myydä eteenpäin ja että korjauksen jälki kannattaa huolella tarkistaa, mutta onko muita ohjeita/vinkkejä/mietteitä/syvällisyyksiä?
Pyörä on vm. 2004 ja ajettu vain 7000km, eikä hintaa ole kuin karvan verran alle 5000e - eli todella hyvä diili.
Myyjä sanoi myös jotain että papereissa lukee että 1% osista vaihettu. Meinaako se siis että korjauksessa vaihettiin 1% osista?
4.2.2009 20:15
Jotain osia on vaihdettu. 1% on niin häviävän pieni prosenttimäärä, ettei tarvitse edes välittää mokomasta. Kysy myyjältä tarkkaan, että mitä on korjattu ja mistä 1% johtuu. Myyjän ei tarvitse valehdella suoraan, jos ostaja ei osaa kysyä.
4.2.2009 20:26
Kysyin mitä korjauksessa uusittiin, mutta myyjä sanoi ettei tiedä. Kuulemma myös joku toinen pyörästä kiinnostunut oli ottanut pyörän aikaisempaan omistajaan yhteyttä, mutta hänkään ei osannut sanoa.
Kyllä pyörä hetken vilkuilun jälkeen ihan hyvältä näytti, etten ainakaan ulkoisesti mitään ongelmia huomannut.
Voisiko se 1% olla vilkuista tai pöntöstä, jotka pyörään oli vaihdettu?
5.2.2009 1:59
Hiitti kirjoitti:Voisiko se 1% olla vilkuista tai pöntöstä, jotka pyörään oli vaihdettu?
AKE kirjoitti:8. Pakoputkisto 2%
-alkukäyrät 1%
-äänenvaimentimet 1%
9. Ajovalot 2%
-etuvalo 1%
-takavalo 1%
Noista ilmeisesti joku, jos vaimennin on vaihdettu niin luultavimmin se.
Kaikki muut osat oli 2% tai yli, mitä tuolla oli lueteltu.
5.2.2009 18:53
ja prosenttejahan tulee vain jos alkuperäisosat vaihdetaan tarvikkeisiin. Luultavimmin se on joku tarvikepakoputki joka siellä kummittelee. Ei välttämättä edes korjauksen takia vaan lainkuuliainen edellinen omistaja joka on tehnyt asian säädöstenmukaisesti ja
muutoskatsastanut sen sliparin
eli juuri niin kuten homma pitäisi (aina) tehdä.
5.2.2009 19:19
Selvä homma, kiitoksia vastauksista
Ei sitten varmaan auta muu kuin äkkiä myydä piikki pois ja mennä hieromaan kauppoja!
E: Nyt tulee puolestaan tyhmä kysymys mutta menkööt. Miten liikkeet yleensä toimii koeajojen kanssa talvisin? Tykit jalkaan ja menoks vai odotellaanko sulia? Varmaankin aika liikekohtaista?
6.2.2009 19:30
Kawasaki zxr 750:n omistajat tai omistaneet. Kaipaisin tietoa pyörästä. olis kiikarissa ostaa katupyörä ja tollanen 92 sattu silmään. itsellä ei tietoa ole kuin offroadpuolen pyöristä eli jos valistusta sais. ja kaikki käy käyttö kokemukset huhupuheet kuhan mahollisimman paljon infoo sais..
Thänks etukäteen
8.5.2009 7:44
Tänne sitä "eka pyörä keskustelua"
8.5.2009 18:05
No niin. Nyt on noin 85%:n varmuus siitä, että iso A on kesän jälkeen takataskussa. Aiemmassa ketjussa pienelle naisimmeiselle suositeltiin esim. Yamaha Virago 535:sta aloitusprätkäksi. Mitäs luulette yltääkö nipin napin 160 cm pitkä nainen ajelemaan tuollaisella?
Muitakin ehdotuksia ekasta suht kevyestä, vähävikaisesta ja ei niin kovin kalliista pyörästä aloittelijalle saa tehdä. Viragon ulkonäkö miellyttää ja custom sen pitää joka tapauksessa olla. Vaikka en edes tiedä millainen niillä on ajaa, kun en millään ole vielä ajanut...
Kiva olisi myös itse testata (vaikka ilman sitä korttiakin kuivaharjoitteluna) omaa perstuntumaa tuollaiseen pyörään. Missähän sellainen pk-seudulla onnistuisi? Kun noita näyttäisi olevan lähinnä yksityisillä myynnissä.