Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

4.12.2008 22:21

No enpä sanoisi että toi 100tkm on superbikellekään paljon, riippuu varmaan pyörästä. Mut hyvin monesti ne koneet pohjautuu R ja F malleissa samalle pohjalle. R:ssä tietysti vähän kovempi viritysaste. Niinkuin vähän vanhemmissa Suzukeissa esimerkiksi. Joku zxr&zzr kawa tai fzr yammu voi olla lopussa tuossa vaiheessa, mutta melkein mikä tahansa luotettavaksi havaittu rivi-4 koneinen +500cc katupyörän kone kyllä kestää yleensä pidempäänkin hyvällä pidolla. Varmaan myös V-koneiset ihan samaan malliin. Sillon voi lopussa ollakin, jos ajetaan rata-ajoa kesästä toiseen kierrokset punarajalla jatkuaan. Tosin ei siinäkään pitäisi hajota, on se nähty että vaan tykkäävät kovista kierroksista. Ja onhan noilla Saksasta uitetuilla vehkeillä ajettu monesti se 100-200tkm, ja mittarissa lukee 10tkm. Hyvän ne silti pelaa. Ja on niitä paljon ihan Suomi pyörissäkin. 50-60tkm ajetuista sporteista on kokemusta omalta ja kavereiden/tuttavien osalta, ne vaikuttvat hyvin pidettyinä juuri sisäänajetuilta. Tiedän 110tkm ajetun Gsx-r:n(myös paljon rata-ajoa), eikä ole kyllä moksiskaan. Käy siinä missä vähemmän ajetutkin.

Näyttää 1-mukiset endurot esim. Dr menevän sen 50-100tkm ilman remonttia, käyttäjästä riippuen. Poikkeuksetta useampi sylinteriset katupyörät kestää vielä huomattavasti pidempään. Itse alkaisin nokkaketjua vaihtamaan tuossa 80tkm paikkeilla sporttipyörään, siihen asti pitäisi päästä venttiilien säädöllä ja nokkaketjun kiristin välillä hyvä vaihtaa. Mutta isompaan remonttiin ei monella moottorilla ole mitään tarvetta vielä 100tkm kohdalla.

5.12.2008 0:17

Sehän kuulostaa ihan järkeenkäyvältä, että 1-mukisessa(etenkin korkeaviritteisessä)menee laakerit loppuun aikaisemmin, kun multisylinterisessä. 1-mukisessa kun kohdistuu kampikoneiston laakereille suurempi rasitus. Ketjutkin venyy nopeammin 1-mukisessa. Toki matalaviritteinen ja sisuskaluiltaan ylimitoitettu 1-mukinen kestää sen minkä monisylinterinenkin. Ajotyylillä lienee erittäin suuri vaikutus, ettei vedätellä isoilla vaihteilla liian pienillä varveilla. Onhan noilla Yammun 600:lla Tenereilläkin ajeltu pitkästi yli 100tkm ilman koneen availuja...

5.12.2008 9:25

Itsellä ei nyt hirveästi kokemusta isommista pyöristä ole :). Mutta taka-ajatuksen itsellä oli se, että usein nuita 100tkm ajettuja pyöriä on historiansa aikana ollut vaikka minkä näköisillä wnb pommittajilla ja aloittelioilla. Hirveän moottoriystävällinen ajotapa kun ei kummallakaan tyypillä ole. Nyt voi sitten rauhallisin mielin katsella hyvässä kondiksessa olevia vanhempia pyöriä, kun kerta kestävät noin paljon ajoa :)

5.12.2008 18:56

no kyllä alottelijoilla yleensä on suht hyvä ajotyyli teknisesti katsottuna. Siinä lähinna kuluu kaikki muu koneen ympärillä. Mutta pommittajat o pommittjajia ja niiltä ei kannata pyörää ostaa ihan summanmutikassa. Tietysti niitäkin on joilla koneet on aina levällään ja sitä kautta aina kunnossa ;)

Ja edelleen, se 100 tonnia ei ole paljoa - mallipoikkeuksin.

5.12.2008 20:52

Kyllä nuo 100tkm ajetut järjestään aika raatoja on... toki ne vielä hyvin toimii, mutta onko niillä ajaminen sitten mukavaa, se on sitten toinen kysymys. Eikä se kone, vaan koko pyörä.

5.12.2008 21:31

niin loputhan onki sitte ylläpidollinen kysymys. Löytyy hyviä ja löytyy myös romuttamollekin kelpaamattomia.

5.12.2008 22:42

Kyllä joskus pidin itsekin 100tkm ajettua bladea "kuin uutena" ja vanhaa gpzetaa vielä hyvänä pyöränä.

Mutta nyt kun pitkästä aikaa kokeili niitä uudempien pyörien jälkeen niin hmm... Klappia sielä, klappia täällä, vaijerikytkimiä, ryyppy, tehonpuute, paino, ajoasento, yms. museoon kuuluvaa. Suorastaan pelotti välillä. Kiitos, ei enää ikinä :)

Ei olis ikinä pitänyt kokeilla uudempaa, niin selviäisi paljon halvemmalla.

6.12.2008 14:18

On ne 2009 mallin gixeriin sen museokeksinnön: vaijerikytkimen, ottaneet taas käyttöön, mikäli oikein muistan. :D

Itse pidän vaijerikytkintä parempana, nestekytkimeen jos tulee vikaa/tiivisteet paukkuu niin on hemmetin paljon suurempi homma huoltaa se taas kuntoon kuin yhden vaijerin vaihtaminen.

Ja toki esim. pyörän alustan säännöllinen huolto on varmaan tärkeintä ajomukavuuden kannalta, kaikki ei siihen ryhdy, mutta sitten ne enemmän ajetut vehkeet onkin niitä jokapaikasta väljiä. Ohjauslaakereita, etupumppujen stefoja ja öljyjä, mahdollisesti jopa jousia, linkun laakereita(jos sellainen on) yms. joutuu kyllä vaihtamaan. Eli rahaahan siinä palaa, mutta täytyy muistaa että ei se uudenkaan vehkeen ylläpito aivan halpaa ole.

Helpoin tapa olisi ostaa uusi vehje ja huollattaa/korjauttaa se merkkiliikkeessä, kaikilla ei ole siihen varaa, tai vaikka olisi niin joitain se ei kiinnosta.

6.12.2008 15:08

Mutta neste ei katkea eikä jumi.

8.12.2008 0:07

SMRacing kirjoitti:Helpoin tapa olisi ostaa uusi vehje ja huollattaa/korjauttaa se merkkiliikkeessä, kaikilla ei ole siihen varaa, tai vaikka olisi niin joitain se ei kiinnosta.


Itse olen sitä mieltä, että jos pyörästä haluaa nauttia, on se ostettava uutena ja pidettävä itse kunnossa. Ammatti koulun räkä nokat merkki huolloissa ei yhdys sanojen lisäksi osaa paljoa muutakaan, eikä niitä sen enempää kiinnosta tehdä moottori pyörällesi kuin ne pakolliset mitä vihkossa lukee :)

Uutta pyörää ei kannata ostaa, jossei sitä pysty pitämään pystyssä tai kunnossa, valmiiksi raiskattu on hyvä vaihtoehto :)

8.12.2008 15:12

SMRacing kirjoitti:Ja toki esim. pyörän alustan säännöllinen huolto on varmaan tärkeintä ajomukavuuden kannalta, kaikki ei siihen ryhdy, mutta sitten ne enemmän ajetut vehkeet onkin niitä jokapaikasta väljiä. Ohjauslaakereita, etupumppujen stefoja ja öljyjä, mahdollisesti jopa jousia, linkun laakereita(jos sellainen on) yms. joutuu kyllä vaihtamaan. Eli rahaahan siinä palaa, mutta täytyy muistaa että ei se uudenkaan vehkeen ylläpito aivan halpaa ole.


Itselläni ainakin suunnitteilla ostaa 2000-3000eurolla pyörä toivottavasti jo ensi talvena, jota laittelen sitten kesäksi kuntoon. Eli nimenomaan rungon laakereita vaihtoon mikäli tarvetta, jarrut läpi ja iskarit kuntoon. Tällä pyrin varmistamaan sen, että saa sitten kesällä nauttia lähinnä pyörällä ajamisesta eikä seuraavan osan hajoamisen odottamisesta. :D Toki halpoihin pyöriin tulee aina mitä mukavampia yllättäviä vikoja. ;) Lähinnä asennekysymyshän tuo on ja onneksi itselleni ei ole ainut liikkumistapa tuo moottoripyöräily.

8.12.2008 17:55

Oma vajaa tonnin CX ollu nyt kunnostuksen ja maalauksen jälkeen liikenteessä n 40 tonnia ja sitä ennenhän siihen oli (ehkä) vaihdettu männänrenkaat ja hoonattu kone ja vaihdettu kaikkea pikkukamaa, ketju, jarrupalat jne. (paitsi kytkintä) ennen kuin edellinen omistaja kuoli.

Ostin siis kuolinpesälltä palasina sen ja kokosin niiden (kaverini) tallissa 3 viikkoa ajokuntoon sitä. 40 tonnin aikana en ole rehellisesti sanottuna tehnyt sille yhtään mitään. Ajanut vaan ja vaihtanut öljyt jokatoinen talvi (kun viimetalvenahan ei seisomista tullut lainkaan! mitä nyt vajaa 3 viikkoa).

Nyt ajattelin että olisi aika vaihtaa kytkin kokonaisuudessaan kun tulee laitettua uudet delvacit koneeseen. Alkuperäinen honda tehtaan kytkin siellä koneessa on edelleen ja siis ajettu 26 vuotta/200 tonnia. Samoten vois etupäälle jotain tehdä kun on liian jäykkä. Samoten ventiilien välykset on jo selvästi vähän viturallaan.

Eli parhaimmillaan halpa pyörä voi olla tosi hyvä... toisaalta se voi olla myös täysin romu. Pitää vähän siis katsoa minkä tyylinen ja milainen omistaja sillä on ollut. Itsellä nyt oli melko helppoa kun oli kyseessä kaverin kuollut isä jolla metallikoneistamo missä itekki poraillu mopon sylintereitä jne. penskana.

10.12.2008 21:50

SMRacing kirjoitti:Joku zxr&zzr kawa tai fzr yammu voi olla lopussa tuossa vaiheessa, mutta melkein mikä tahansa luotettavaksi havaittu rivi-4 koneinen +500cc katupyörän kone kyllä kestää yleensä pidempäänkin hyvällä pidolla. Varmaan myös V-koneiset ihan samaan malliin.


Itsellä ZXR750 Kawa. Nyt 93 tkm mittarissa. 88 tkm kohdalla penkitetty ja tehot tallella, 108,8 hv takapyörältä. Siitä kun konetehon haluaa niin plussaa 12-14%. Eli 121,9 - 124,0 hv. Tuossa tosin on Laserin bolt-on ja Factoryn suutinsarja mutta niillä se tehonlisäys on varmaan 0-3 hv. Uutena Kawasakin ilmoittama 122 hv.

En halunnut tällä muuta tuoda esiin kuin sen, että tosiaan niinkuin sanoit, hyvällä pidolla! Säännölliset öljyn- ja ilmansuodattimen vaihdot meinaa todella paljon.

10.12.2008 22:34

pepper2 kirjoitti:
Poko kirjoitti:ok


Kyllä se maantiellä on ala-vääntö millä mennään eikä vinguttamalla niitä kierroksia ja maantiellähän on vain eduksi se pyörän paino kun ei ole niin herkkä tuulille yms...


No joo. Kyllä tolla mun mopolla pääsis varmaa kutosella liikkeelle eli ei ois ne kierokset sillon kovin korkeel. Mut punarajalla sitä yleesä ajellaa, eiks je? :lol:

11.12.2008 0:35

Itse käytän 750cc rivi4 kierrosaluetta 3t-13,7t ongelmitta. Totuushan on se jotta velipojan buellissa olisi varmaan 2x vääntömomentti tuolla 3t kierroksilla, en oo vaan vieläkään tajunnut mitä sillä tekisin. Yleensä tulee kierrätettyä sitä 3t-8t väliä jos kadulla ajaa, ja se lähtee kutosvaihteellakin riittävän nopeasti kiihtymään pieniltä kierroksilta jos tarvitsee. Jos ei riitä niin heittää vasemmalla jalalla kolme liikettä alaspäin... Tyhjäkäyntiväännöt on niille jenkkimiehille, jos minulta kysytään :lol: Jotkut tarvii, joillekin riittää jo paljon vähempikin. Itse en peräkärryä tai asuntovaunua vedä niin kytkin kestää kyllä ne alakierroslähdöt valoista hyvin, samoin on mahdollista ohittaa täyspitkä siitä 90km/h-> kutosella riittävän ripeästi, vauhteja täytyy ihan seurailla jos aikoo lähellä rajoitusnopeuksia pysytellä. :D