Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.9.2013 18:16

On muuten ankee uudistus tuo kuristussysteemi! Kuussataset jää nurkkiin lojumaan ja käytettynä ettiminen on sitä klassista neulaa heinäsuovasta...

Itellä tuli toukokuussa 2v täyteen kevarikortista ja peräti tänään sain A2 luvat poliisille vetämään, aikalailla ensmäisten joukossa Joensuussa... Turhauttavaa, kun kesä meni odotellessa, että millon lähtee kurssit pyörimään :( ja vituttaa kahta kauheemmin huomata, että valinnanvara kyykyissä on oikeestaan olematon...

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.9.2013 19:17

Niinpä, kyykyt on oikeastaan pois pelistä. Vaan uudet 500cc kyykyt käy, mutta 1. ne on uusia --> uusien hinta ja 2. paljon vähemmän tehoa (oletettuna että ajetaan kuristamattomana).

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

8.9.2013 14:48

Ostakaa kaikki Yamaha FZR 600 :lol:

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.9.2013 7:56

En tiedä onko tässä jo mainittu, mutta tulevat remppaamaan tätä uudistusta lähiaikoina (ensi vuoden alussa?) Mukana mm. A2-kortin kW rajat.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.9.2013 8:24

Mitä muutoksia on tulossa?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.9.2013 8:34

Missä sanotaan, että tehorajat otetaan uudestaan käsittelyyn?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.9.2013 10:26

http://www.lvm.fi/web/hanke/ajokorttilakiuudistus

Ei ole mitään kw uudistuksia tulossa...

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.9.2013 10:50

Lähetin liikenneministerille sähköpostia noista rajoista ja tuli vastausta, että otetaan esille remontin toisessa osassa.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

30.9.2013 8:17

Tää olis kyllä hieno homma jos niin tapahtuis, lähtis iteltäkin kotari kiertoon.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

28.10.2013 22:00

jos joku haluaa niin tätähän voi kansalaisalotteella yrittää muuttaa vaikka sillee että a2
kortilla pystyisi ajamaan 40-50kw "rajoitettu jostain 600cc pyörästä" vetoamalla siihen että nyky pyörissä on tarpeeksi hyvät ohjaus laitteet ja on tolla vaikeaa löytää moottori pyörää joka menisi noista nykyisitä a2 kriteereistä läpi

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

28.10.2013 22:26

tudde23 kirjoitti:jos joku haluaa niin tätähän voi kansalaisalotteella yrittää muuttaa vaikka sillee että a2
kortilla pystyisi ajamaan 40-50kw "rajoitettu jostain 600cc pyörästä" vetoamalla siihen että nyky pyörissä on tarpeeksi hyvät ohjaus laitteet ja on tolla vaikeaa löytää moottori pyörää joka menisi noista nykyisitä a2 kriteereistä läpi

Todella vaikea ei ainakaan menisi läpi koska ei oikeastaan ole vaikeaa ja koko aika tulee lisää:D
Omasta mielestä TT rajan saisi nostaa 75-80kw vetoamalla siihen että rahaahan te haluatte? Hirveän moni ei jatka harrastusta kyseisten rajoitusten takia

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

28.10.2013 23:00

tudde23 kirjoitti:vetoamalla siihen että nyky pyörissä on tarpeeksi hyvät ohjaus laitteet ja on tolla vaikeaa löytää moottori pyörää joka menisi noista nykyisitä a2 kriteereistä läpi

Sehän se taitaa olla lakiuudistuksen takana, että tehokkaat kuussatkut saadaan alottelijoiden käsistä pois. Kyllä niitä prätkiä tuohon luokkaan löytyy ja kuten Vamos sanoi, niin valmistajat tuo niitä kovaa vauhtia markkinoille.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

29.10.2013 15:37

tudde23 kirjoitti:jos joku haluaa niin tätähän voi kansalaisalotteella yrittää muuttaa vaikka sillee että a2
kortilla pystyisi ajamaan 40-50kw "rajoitettu jostain 600cc pyörästä" vetoamalla siihen että nyky pyörissä on tarpeeksi hyvät ohjaus laitteet ja on tolla vaikeaa löytää moottori pyörää joka menisi noista nykyisitä a2 kriteereistä läpi

Taitaa olla se ongelma enemmän ohjaajissa kuin ohjauslaitteissa. Tosin turha varmaan odottaa mahdottoman suuria muutoksia, kuiten pyritään kohti EU:n yhtenäistä käytäntöä.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

28.11.2013 20:20

Tuo uudelleentarkistus koskee lähinnä opetuslupaa joka tuli liian kalliiksi ollakseen järkevä vaihtoehto. Mitään toivoa siitä että kW rajoja nostettaisiin ei ole, koska näin se nimenomaan haluttiin että uudet kuljettajat ei saisi niitä 600cc pyöriä haltuunsa. Kitkee kyllä koko pyöräilijöiden määrää samalla, tahallisesti tai ei. 400-500cc supermoto olisi mielestäni sellainen optimivaihtoehto tuohon A2-luokkaan, sellaiset vaan maksaa aika paljon. Tosin mikäs harrastus se sellainen on mihin ei mene kaikki rahat :lol:

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

19.1.2014 18:43

Siis jos haluan hankkia A-kortin 20-vuotiaana mun pitää ens ottaa A2-kortti nyt ku täytän 18?

Mulla on jo A1 ja näköjään toi A2 maksaa 470 euroa turussa (2 teoria ja 5 ajotuntia, sit vaan paperit poliisille), sit varmaan saman verran ku täytän 20v. Jos en hanki A2-A niin saan vast 24-vuotiaana hankkii iso-A:n.

Onks tää nyt sit näin? Mun mielest ihan turhaa rahastusta, huhhuh.