Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
1.8.2008 21:51
mza kirjoitti:En kyllä käsitä mitä ihmiset pelkää?
Ensimmäistä pyörää ei kannata suunnitella tai sen enempää miettiä, senkun vaan ostaa kun ei vielä ole tietoa paremmasta?
Jos TZR:llä tuli ajettua 100tkm pelkästään 3 mäntää vaihtamalla, niin en kyllä käsitä mitä ihmiset pelkää jossain 30-50tkm ajetussa nelipyttysessä nelitahtisessa. Nykypyörät kestää järjestään sen 100tkm pelkästään tankkaamalla.
Elikkä ostaessa käytettyä 2000 luvun motskaria ei kannata säikähdellä 30 000 - 60 000 km matkoja?
2.8.2008 0:43
Blackswan kirjoitti:Elikkä ostaessa käytettyä 2000 luvun motskaria ei kannata säikähdellä 30 000 - 60 000 km matkoja?
Poislukien Kawasakit, yksimukiset ja twinit, niin kyllä
Kummallisen paljon ihmiset antaa painoarvoa mittarilukemille ja huoltokirjoille.
2.8.2008 4:36
No kyllä -95-> kawasaki kestää siinä missä mikä tahansa gsx-r:kin. Kawa on tehnyt joitakin paskoja malleja(zzr,zxr 750), mutta osa on ihan kärkipäästä kestävyydeltään. Sen uskallan ainakin sanoa että 97-> Zx9R ja Zx6R on niin varmoja vehkeitä, että sen takia ei kannata jättää ostamatta. Semmonen 40tkm niille sopiva sisäänajo. Ja miten hitossa 2000-luvun vehkeillä voi olla tuosta vähemmän ajettu? Itsellä tulis ainakin sen 10-20tkm kauteen(vähemmän, jos ei rahatilanne moista salli). Eli alle 10-v vanhalla pyörällä ois takuulla yli viiskymppiä ajettu. Itse ainakin pidän sitä parempana että pyörällä on ajettu ja huollettu asiallisesti, kuin seisotettu pölyttymässä ja napsittu vaan kuvia koneelle. Ajaminen se pääasiallinen tarkoitus niissä on, minulle kaikki kaikessa. Sitten jos päälle 100tkm menee, niin voi varautua remonttiin enemmin tai myöhemmin. 90tkm ajetulla 6R kawalla(98-99) oli vedetty remppaamatta samoja varttimaileja kuin mitä oli uutena päässyt, eikä mitään ongelmaa. Kavereilla/tuttavilla kuitenkin on ollut 1tkm-110tkm ajettuja vehkeitä, enkä sanoisi että siinä uuden luotettavuudessa kehumista olisi 110tkm ajettuun i/ö 1100 verrattuna, niin onhan siihen kerran kannentiiviste vaihdettu
Oma 2000-luvun pyörä täyttää juuri nelikymppisiään, eli aika keskiverto. Tai siis omasta mielestä vähän ajettu. Alkaisi itselläni hälytyskellot soida jos 5-v vanhalla pyörällä ajettu 15tkm, voi olla että matkamittari eliminoitu välillä. Tai joku -97 tuonti blade, 30tkm? - Ja vitut. 130tkm voi lähempänä olla. Ja kaverin yksimukisella darralla ajettu päälle 40tkm, ja mehtää ja kaikkee on varmasti mahtunut mukaan. En nää estettä ajaa toista mokomaa remppaamatta. Tosin mitään vähänkään vireämpää 1-mukista en uskaltaisi yli 30tkm ostaa. Voihan se remontti tulla vastaan missä vaiheessa tahansa, 1tkm,10tkm, 100tkm, 300tkm kohilla, mene ja tiedä. Se on sen ajan murhe kun se tapahtuu. Sitäkään kun ei voi ennustaa.
2.8.2008 11:39
SMRacing kirjoitti:No kyllä -95-> kawasaki kestää siinä missä mikä tahansa gsx-r:kin. Kawa on tehnyt joitakin paskoja malleja(zzr,zxr 750), mutta osa on ihan kärkipäästä kestävyydeltään. Sen uskallan ainakin sanoa että 97-> Zx9R ja Zx6R on niin varmoja vehkeitä, että sen takia ei kannata jättää ostamatta.
6R:ään en ota kantaa, mutta tuo ensimmäisen sukupolven 9R on ollut vähän ongelmainen. vuotavia vesipumppuja, venttiilin välyksiä saa tarkastella tämän tästä ja myös säätää. lisäksi halkeilevat kannet ja ehjiä kansia ei sitten enää löydy purkaamoilta juurikaan, koko euroopasta. en nyt mee vannomaan, että onko koko setti sinne 98 asti, jolloin pyörä uudistui vähän reilummin vai onko vain tietyt alkupään vuosimallit.
2.8.2008 12:33
Niin meinasin 98:ia ja siitä eteenpäin. -97 on vielä tuota perustekniikaltaan samaa mallia. Ensimmäisissä 6R:ssä eli 95-97 on myös ollut vielä kansiongelmia käsittääkseni.
2.8.2008 15:49
10r:ssä halkeilevia runkoja ja vanteita, vuotavia kansia, katkeilevia pakoventtiileitä... täsmälleen samoja ongelmia kuin vm84 kawassani
Gixerin mittarissa on 2tkm, ja sekin vain senkin ansiosta että otin yhden viikonlopun vapaaksi kaikesta elämästä ja kiersin Suomen. Pidän kyllä ihmeenä jos tämän kauden lopussa on mittarissa edes 4tkm. Eikä pahemmin edes kiinnosta ajella, toi rajotusten mukaan ajeleminen lähes suoria teitä on aika kypsää hommaa... radalle pitäis päästä mutta se on käytännössä mahdotonta kun ei normi ajeluunkaan meinaa riittää aika.
3.8.2008 10:34
Keskimäärin suomalainen motoristi ajaa (muistaakseni) 4400km/kausi. eli 10v vanha pyörä on tosiaan aika ihmeellistä jos sillä on ajettu alle sen 40-50tkm. Saatika sitten joku kasari. Mun oma CX on 25v vanha ja ajettu todella vähän eli 50tkm. Syy on siinä että se ehti seisomaan välillä toistakymmentä vuotta eikä sillä kuulema ikinä ajettu pitkää reissua.
9.8.2008 14:08
Itse olisi tarkoitus hankkia eka kunnon prätkä ensi vuonna joten kysäisin pari juttua. Kuussatku rivinelosta olen kovasti katsellut ja pyörä tulee olemaan luultavasti 98-2000-vuosimallia budjetin takia. Mistään himosporttisesta en varmaan välittäisi joten thundercat, cbr ja zxr olisi varteenotettavia vaihtoehtoja. R6:ssahan on melko "tiukka" ajoasento kuulemma, samoin kuullut myös gsxr:stä. Ninja olisi noista vaihtoehdoista eniten mieleen ulkönäön puolesta ja kuulemma ajoasentokin on kompromissi sporttisesta ja matkamaisesta jollaista olisin hakemassa. Pitääkö nuo ns. olettamukseni/kuulemani paikkansa?
9.8.2008 15:25
On siinä Ninjassa normaaliajoon ainakin paljon mukavampi ajoasento kuin nykyisessä gsx-r:ssä. Eli polvikulma ei ole liian tiukka pidemmällekään kuskille, eikä paino ole siinä määrin käsillä mitä vaikka tuossa gsx-r:ssä. Ninja noista on kiihkein liikkumaan, eihän niissä tosin suuria eroja ole. Eikä ole huono radallakaan ajaa. 98-02 kawassa on varma tekniikka... r6 suunnilleen yhtä suorituskykyinen kuin ninja, ajoasento on vaan paljon tiukempi. Suosittelen kawaa... ei varmaan F4 cbr:kään huono valinta ole, siinäkin ajoasento on suht maltillinen suorituskyvystä tinkimättä.
Ja SRAD gsx-r:t unohtaisin heti, ei ole mielestäni kovinkaan onnistunut malli. Eli käytännössä gsx-r kannattaisi valita 01-> jos 600cc puhutaan. Thundercat ei vaan oikein iske, sporttipyörän ja matkamopon sekotus, jota voi myös <-99 cebareista todeta. Sanoisin että kawa/f4 cbr kadulle, r6 radalle jos pitäisi valita.
9.8.2008 15:36
Onko Kawasaki Z750 liian muhkea pyörä moposkootterin jälkeen?
Kaikki pyörässä miellyttää; Hinta alkaa olla sopiva, ajoasento, nakupyörä, isolle miehelle isompi pyörä ja sitä rataa. Enempiä itseäni kehumatta olen mielestäni järkevä ajaja, ainakin mopolla. Tiedän missä raja menee liikenteessä sun muuta. =)
Tarkoitus olisi myös kuristaa pyörä 25kW ihan ajonautinnon takia; En halua pelätä ajaa pyörällä enempää kuin on tarve.
9.8.2008 17:27
Blackswan kirjoitti:Onko Kawasaki Z750 liian muhkea pyörä moposkootterin jälkeen?
Kaikki pyörässä miellyttää; Hinta alkaa olla sopiva, ajoasento, nakupyörä, isolle miehelle isompi pyörä ja sitä rataa. Enempiä itseäni kehumatta olen mielestäni järkevä ajaja, ainakin mopolla. Tiedän missä raja menee liikenteessä sun muuta. =)
Tarkoitus olisi myös kuristaa pyörä 25kW ihan ajonautinnon takia; En halua pelätä ajaa pyörällä enempää kuin on tarve.
Ihan hyvin tuollaisella kawalla pärjää vaikka ei ajokokemusta olisikaan. Ja tuota kuristustamista en kyllä menisi tekemään koska näissä ei niin hirveän isoissa rivikoneissa voimaa on kumminkin vasta sielä isoilla kierroksilla missä tuskin alottelijan tulee vahingossa ajeltua ja tuollainen 25kw tehoinen pyörä alkaa tuntumaan about 3päivässä mopolta kumminkin
Jos nakupyörät kiinnostavat ja välttämättä haluat sen 25kw pelin niin itseltä olisi riumppi lähdössä vaihtoon
http://lyhytlinkki.net/?i27gjoi8
9.8.2008 18:23
Sergey kirjoitti:Keskimäärin suomalainen motoristi ajaa (muistaakseni) 4400km/kausi. eli 10v vanha pyörä on tosiaan aika ihmeellistä jos sillä on ajettu alle sen 40-50tkm. Saatika sitten joku kasari. Mun oma CX on 25v vanha ja ajettu todella vähän eli 50tkm. Syy on siinä että se ehti seisomaan välillä toistakymmentä vuotta eikä sillä kuulema ikinä ajettu pitkää reissua.
Isäukon CX on -80 ja mittarissa 42tkm, tämäkin on täysin paikkaansapitävä luku koskapa pyörän historia on täysin selvillä. Ja siitäkin sen omia ajoja taitaa olla vajaan 4tkm tässä reilu 4v aikana, että ei se nyt mikään kumma ole.
9.8.2008 19:11
vuohi kirjoitti:Blackswan kirjoitti:Onko Kawasaki Z750 liian muhkea pyörä moposkootterin jälkeen?
Kaikki pyörässä miellyttää; Hinta alkaa olla sopiva, ajoasento, nakupyörä, isolle miehelle isompi pyörä ja sitä rataa. Enempiä itseäni kehumatta olen mielestäni järkevä ajaja, ainakin mopolla. Tiedän missä raja menee liikenteessä sun muuta. =)
Tarkoitus olisi myös kuristaa pyörä 25kW ihan ajonautinnon takia; En halua pelätä ajaa pyörällä enempää kuin on tarve.
Ihan hyvin tuollaisella kawalla pärjää vaikka ei ajokokemusta olisikaan. Ja tuota kuristustamista en kyllä menisi tekemään koska näissä ei niin hirveän isoissa rivikoneissa voimaa on kumminkin vasta sielä isoilla kierroksilla missä tuskin alottelijan tulee vahingossa ajeltua ja tuollainen 25kw tehoinen pyörä alkaa tuntumaan about 3päivässä mopolta kumminkin
Jos nakupyörät kiinnostavat ja välttämättä haluat sen 25kw pelin niin itseltä olisi riumppi lähdössä vaihtoon
http://lyhytlinkki.net/?i27gjoi8
Hienohan tuo on =) Ikää tässä lähinnä odotellaan vielä.
Ajamisesta sen verran, että sääntöjen mukaan on aina tullut ajettua ja aina tulee ajettua.
Joten se keula pysyy maassa (
saa nähdä) ja tilannenopeus pidetään mielessä. Ei tässä tarvitse enää enempiä murheita omien virheiden takia.
Ja pyörä pysyy 25kW ainakin sen kaksi vuotta, se on selvä.
10.8.2008 23:22
Blackswan kirjoitti:Ja pyörä pysyy 25kW ainakin sen kaksi vuotta, se on selvä.
Helppo sanoa
11.8.2008 0:17
Lainaanpa uutena jäsenenä tätä ketjua.
Harkinnassa on, että hankkisin ekan pyörän minäkin. Mopoa isommalla ei ole juuri tullut koskaan ajettua. Ikää on nelisenkymmentä, painoa satakunta ja korttia moottoripyörästä kuorma-autoon saakka.
Lähtökohtana olisi edullinen (selvästi alle 5 tuhatta) käytetty pyörä, joka olisi toimintavarma eikä vaatisi jatkuvaa huoltoa. Tehoilla ja nopeuksilla ei ole niin väliä, minulle riittäisivät varmasti vähemmätkin kunhan nyt tavallisessa liikenteessä pysyisi mukana. Ajoasento saisi olla leppoisa, customi tai peruspyörä siksi, ei mitään kyykkypyörää. Pyörän ulkonäöllä ei ole niin suurta väliä, omaan silmään itse asiassa sopisi paremmin karussa kunnossa oleva rottapyörä kuin joku kromijoulukuusi. Ajoa tulisi varmaankin kesässä vain muutamana päivänä, minkä vuoksi ei viitsisi käyttää tolkuttomasti rahaa eikä toisaalta käyttää niitä päiviä pyörän korjaamiseen/huoltamiseen.
Onko ehdotuksia mikä sopisi tuollaisilla lähtökohdilla? Vanhoja bokseribemareita joku kehui muinoin varmoiksi peleiksi, mutta mitäpä mieltä olette?
Kiitokset!