Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
15.5.2016 12:40
Tervehdys, tässä ketjussa on varmasti puhuttu jo paljon ktm 530 kaasuttimen säädöistä, mutta voisiko joku vielä kerrata hieman?
Pyörä on ktm 530 -08 akran putkistolla eikä tahdo lähteä millään käyntiin polkemalla edes +10c keleillä, talvella ei ole toivoakaan saada käyntiin ilman moottorin lämmittämistä kunnolla puhaltimella. Kun saa koneen käymään ja on lämmennyt, niin lähtee jopa napista ja toimii muuten hyvin, paitsi nopeasti kaasua käännettäessä saattaa stumpata.
Venttiilinvälykset ok, tulppa vaihdettu, mutta suuttimia ei olla vielä tarkistettu.
Neulat, suuttimien koot ja neulan korkeus kesäävarten olisi kiva tietää näin valmiiksi kun kaasutinta lähtee avaamaan, myös jd jettingin neulat ja suuttimet saisin halvalla jos niistä olisi apua? Niillekkin sopivat suuttimien arvot olisi tervetulleita
15.5.2016 17:03
Ensimmäisena kannattaa katsoa mitkä suuttimet, mikä neula ja missä lovessa sokka on. Sitä ennen menee pelkästään arvailuksi.
15.5.2016 18:50
Täytyy kurkata alkuviikosta mitä siellä on sisällä, laitan sitten tänne tiedot.
15.5.2016 20:08
Tarkista samalla kiihdytyspumpun toiminta/säädöt, neulaventtiilin toiminta ja kohon korkeus. Hyvä lähtökohta on ohjekirjan säädöt, toimii 400 ja 450:ssä sellaisenaan vaikka on vaimennin vaihdettu avarampaan.
23.5.2016 23:50
Mikähän mättää keulassa? yläpäässä (raisereiden vieressä) olevat säädöt pyörii loputtomasti molempiin suuntiin
27.6.2016 14:45
Ekaksi isoksi mopoksi tuli hankittua tuollainen 530 EXC ja nyt olisi vähän kysymyksiä moottori- ja vaihteistoöljyistä.
Tässä mallissahan siis moottori- ja vaihteistoöljyt ovat erikseen ja kun tuota ohjekirjaa katselin niin samaa öljyä (SAE 10W50) kehotti laittamaan kummallekkin puolelle. Onkohan tuollainen CASTROL POWER1 RACING 10W-50 siis aivan pätevää? Mikä muu (ehkä vähän halvempi) öljy olisi toimivaa?
Lisäksi mietitystä aiheuttavat nuo öljynvaihtovälit. Mikä olisi optimaali vaihtoväli täysin katukäytössä moottori- ja vaihteistoöljylle sekä öljynsuodattimelle?
27.6.2016 16:20
Castrol on ihan jees, myös TB Superbike on toimivaa öljyä. Erillisillä öljytiloilla en hirveästi venyttäisi moottorin öljyn vaihtoa pienen öljytilavuuden takia, maksimissaan 10h moottori ja 20-30h vaihteisto. Jos joskus on kone auki ja yhdistät öljytilat niin sen jälkeen voi huoletta ajaa 20-30h vaihtovälillä katukäytössä.
27.6.2016 16:23
Vielä siis selvennyksenä, että voinko tuota Castrollia laittaa siis sekä moottori- että vaihteistoöljyksi? Ja mites tuo öljynsuodattimen vaihtoväli?
27.6.2016 17:15
Sopii molempiin. Moottorin puolella on suodatin ja sen voi vaihtaa joka toinen kerta, laatikon puolella ei suodatinta ole. Sihdeille riittää puhdistus niin pitkään kun ne on ehjiä ja pysyy muodossa. Proput momentilla kiinni ettei tule ongelmia kierteiden kanssa.
27.6.2016 17:19
Ok, kiitos neuvoista
9.8.2016 0:15
2008vm 450 exc kyseessä ja vilkkuihin liittyvää asiaa.
Eli eikös vakiopiuhasarjasta kuuluisi tulla maskintakana olevaan "sähkörimaan" kolmipinninen liitin johon tulee vilkkukatkaisia kiinni? Ja tuleeko sieltä piuhasarjasta sitten etuvilkkujen piuhat ja sitten vielä siitä piuhasarjasta ilmanputsarikoppaan liitin takavilkuille?
Semmonen homma omassa pyörässä että ei ole mitään vilkkuihin liittyvää. Ostin sen vilkkukatkasian mutta ei ole mitään mihin sitä kytkeä eikä oikeastaan mitään muutakaan vilkkuihin liittyvää. Sähköistä sen verran että tankin alla siinä piuhasarjassa on osanumero minkä perusteella tuli että olisi kuitenkin ilmeisesti alkuperäinen piuhasarja mutta mietityttää että miksi olisi vakio liittimet sitten tuhottu ja hävitetty. Myös staattori vaihdettu kun sieltä kopasta tulevat piuhat on jollain muilla kun orkkis liittimillä kytketty tankin alla. Jännitteensäädin sijaitsee myös rungossa kiinni jalkatapin holleilla (eikö kuuluisi olla tankin alla tms?)
Kaikki kyllä toimii (ainoa ero vakioon verrattuna se että valot saa päälle katkasiasta vaikka pyörä ei käynnissä kun vakionahan ei ilmeisesti niin toimi?) Mutta haluaisin ne vilkut kuitenkin toimimaan ettei turhaa kitinää poliiseilta tule. Eli lähinnä ideoita että onko kukaan aikaisemmin törmännyt vastaavaan, että miksi esim staattorilla ei olisi orkkis piuhoja ja se että onko muita vaihtoehtoja kuin ostaa esim. Uusi piuhasarja yms että sais fiksusti ne vilkut pelaamaan kun ei kuitenkaan mitään patentteja jaksais tehä.
9.8.2016 21:51
Se tais tuon ikäisissä olla vilkuilla oma irrallinen johtosarjansa (ellei jopa 2-osainen) eli jos niitä vilkkuja ei oo kiinni ollut niin tuskin tuota johtosarjaakaan on paikoilleen laitettu.
Tarviit muuten tietenkin myös vilkureleenkin.
Käy Motokeitaan sivuilla selaamassa varaosakirjaa (tai lataa se).
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... tm-reset=1Sulla on ilmeisesti joko tehty staattorille ns DC-modi tai sitten vaihdettu isompi tehoinen staattori.
Monta piuhaa sieltä tulee tasurille?
Jos 3 (yleensä keltaista) niin sitten sulla on noin 200W 3-laturi
Jos 2 niin sitten on ns dc-modi
10.8.2016 6:13
Ktm 530 -08 ja stumppaa todella helposti kaasua annettaessa, vaihdoin jd jetting neulan kiinni jos auttaisi, mutta se vaan paheni. Punainen neula 5 lovi, 172 pääsuutin, 42 tyhjäkäynti ja seosruuvi 1.75 kierrosta auki. Nämä ohjeet sain suoraan jd jettingiltä...
Vanhalla neulalla ja sädöillä pystyi kuitenkin ajamaan ja stumppasi vain kun todella ripeään aukaisi kaasun
Vinkkejä kaivataan
10.8.2016 8:36
Lisättäköön vielä että mistä johtui että öljyt ei pysy omilla puolillaan? Kone tuli juuri huollosta kyseisestä syystä ja samalla tehtiin kattava koneen remontointi. Öljyt näyttäisi vieläkin sekoittuvan, tosin hitaampaa.
Edeliset kaasuttimen säädöt olivat, neula: OBDTR 4 lovi, pääsuutin 185, tyhjäkäynti 48, seosruuvi 2.15 kierrosta. Tällöin nopeasti kaasuttaessa saattoi stumpata mutta muuten pelasi hyvin. Uudella jd jetting kokoonpanolla stumppaa hyvinkin herkästi. Oma veikkaus olisi että laihalla käypi?
10.8.2016 10:15
Öljyjen sekoittuminen johtuu vanhan mallisesta tai muuten vuotavasta öljypumpun stefasta. Jokunen sivu taaksepäin on linkki toiselle foorumille missä on alkusarjan tyyppiviat XC4 koneelle, samassa on juttua miten öljytilat saa yhdistettyä.
Säädöistä en osaa sanoa, mulla oli 400 suositusten mukaissa säädöissä ja hyvin rokkasi. Ainoa ero oli että seosruuvi oli selkeästi enemmän auki että sai moottorijarrussa paukkumisen loppumaan.
Kiihdytyspumpun linkustoon laitoin pari O-rengasta että kiihdytyspumppu toimii reaaliajassa eikä viiveellä, tällä sain terävyyttä kaasun vastaavuuteen.
Oletko tarkistanut kiidytyspumpun ajoituksen? Jos ajoitus on pielessä niin kone stummppaa herkästi.