Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
9.11.2015 16:51
Käykö exc mallien jännitteensäätimet keskenää jos saman vuotisesta. Esim piikist-->450cc
10.11.2015 19:45
Sama tuote näkyis olevan molemmissa.
28.11.2015 20:05
Joo o... Vaihoin tuossa mopoon(KTM EXC 450 -05) nokka-akselin laakerit ja laitoin takas kassaan ni meni jumiin koko kone. No siinä sitte muutaman kerran ventiilikoppa auki ja ajotukset tarkistettiin, mutta ei mitään apua. Ainakun koppa on auki kone pyörii niinkuin pitää, mutta kun ventiilikopan laittaa paikalleen, puol polkasua ja mikään ei liiku mihinkään. Kaikki näyttää omaan silmään normaalilta ja mitään syytä ei tälle ihmeelle keksitä, jos joku osaisi jotenkin auttaa olisin kiitollinen.
28.11.2015 20:58
Ei mitään käsitystä kyseisen pyörän kokoonpanosta, mutta omien mopojen kanssa räpeltäessä viisastuneena, että oiskohan joku jousi menny väärinpäin? Jos siellä edes sellasia on
29.11.2015 0:07
Tarkista että nokan ajoitus ei ole 180 astetta pielessä. Eli kun mäntä on ykk, täytyy nokka-akselin nokkien osoittaa molempien alaviistoon. Jos näin ei ole niin venttiilit nappaa mäntään kun vent.koppa ja keinuvivut on paikallaan ja lyö koneen jumiin.
Jos tuo on kunnossa, tarkista puolipuristimen toiminta.
6.12.2015 20:37
Minkäslaist remonttia porukka on tehny näihin 200h kohdilla. Riittääkö pelkkä männän vaihto?
6.12.2015 21:53
Jos omistat 08-11 mallisen niin omien kokemusten perusteella ei riitä. Öljypumpun muovirattaat vaihtoon(billet) heti jos ei vielä ole vaihdettu! Niistä irtoaa hampaat ja sen jälkeen koko kone leikkaa.
Itekkin vaihdoin ensin männän ja ketjun 210h kohdalla ja sitten posahti kiertokanki 260h kohalla vaikka huollettu uudesta asti säännöllisesti ja ajettu pääasiassa kadulla. Myös runkolaakerit olivat ehtoopuolella joten tein koko koneen uusiksi ja yhdistin samalla öljytilat. Nyt saa vetää taas huoletta.
7.12.2015 8:25
-11 mallissa on vahvistetut öljypumpun rattaat, rattaiden hajoaminen on lähinnä 08-09 ongelma. -11 mallissa on kaikki muutkin jutut korjattu mitkä vaivaa em vuosimalleja. Voi toki laittaa billet rattaat mutta se ei ole välttämätöntä, uudemmat vahvistetut rattaat tuntuu kestävän hyvin.
Riippuu käytöstä mitä sinne pitää uusia, sievällä käytöllä ja hyvällä huollolla koneella ajaa 300-500h avaamatta sitä. Kovakätisellä käytöllä voi 200h kohdalla olla iso remontti edessä. Käyttö ratkaisee osien vaihtamisen laajuuden.
Männäksi laittaisin alkuperäisen Elkan valumännän, on hyväksi ja kestäväksi todettu ja hinta kohdallaan täydellisenä pakettina missä tulee tiivisteet mukana.
Jos haluat kestävyyttä koneeseen niin männänvaihdon yhteydessä kannattaa laskea puristussuhdetta laittamalla alatiivisteitä 3kpl päälekkäin. Nelisatkussa puristussuhde putosi alle kymppiin ja puristussuhteen alenemisen johdosta alakerran pistekuormat putoaa merkittävästi. Tehoissa ei juurikaan huomaa eroa.
Jos avaat lohkot niin öljytilat kannattaa yhdistää kuten edellä mainittiin. Tuolta löytyy juttu yhdistämisestä ja muuta ihmettelyä XC4 koneesta:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewt ... &start=105
7.12.2015 12:15
-11 malli iteltä löytyy. Pyörässä on nyt ajettu 180h. Huoltohistoriasta tosi huonosti tietoa. Oon kyl miettiny et jos varuilta avais koneen ja tekis kaiken nii ei tarvis sitä murehtia. Jotkut taas sanoo ettei mitää järkeä avata konetta vielä.
Pyörä ollu harrastekäytössä ennen ja nyt itellä ollu kadulla pelkästää.
7.12.2015 13:33
Nyrkkisääntönä voi pitää että jos kone ei savuta, ei syö öljyä, ei kolise, öljynsuodattimessa/sihdissä/magneetissa ei ole metallia niin konetta ei tarvii availla. Jos se on ollut perus enska käytössä niin kone on aika vähällä päässyt, keskiverto enskapena ei pahemmin happea anna spoorissa.
Öljyt vaihtaa tiheästi koska 0.6l öljyt happanee nopeasti ja pitää ilmansuodattimen puhtaana/öljyttynä niin noilla koneilla ajaa yllättävän pitkään. Tiheät öljynvaihdot on hyvä indikaattori sille että joku paikka alkaa pettämään, siinä vaiheessa viimeistään pata levälleen.
9.2.2016 14:43
Tervehdys!
Ensimmäisen 4 tahti pyöräni ostin tuossa tovi sitten ja KTM 525 EXC -03 tuli hankittua,
nyt alkoi naputusta / rohinaa kuulumaan ja kylmänä ei kytkin pidä vaan tahtoo lähteä heti liikkeelle kun vaihteen laittaa silmään sekä kierroksia kun antaa niin mainaa "tsupata" ja liekki käy putken päässä.. mistäköhän mahtaa moinen johtua? perusjutut tein nyt ensin alkuun.. vaihdoin öljyt, tulpan ja ilmanputsarin... ei vaikutusta näillä tähän onkelmaan.. mistä seuraavaks lähteä vikaa ettimään?
ja hetken kun pyörää käyttelee sama ääni muuttuu terävemmäksi sekä loppuu kun vetää kytkin kahvan pohjaan...
Kiitoksia asiallisista vastauksista jo etukäteen!
Ps. mistä muuten ootte osia näihin hommannu? ja tekeekö tarvike osilla mitään vai pelkästään OEM näiden nelarien kanssa?
Viimeksi muokannut ree5 päivämäärä 17.4.2016 13:32, muokattu yhteensä 1 kerran
12.2.2016 13:52
Terve!
Aikamoinen rahina ja kalkatus lähtee, varmaan selkeämpi vain avata koppa ja katsoa mitä sille kytkimelle kuuluu. Jos vaikka levyt hakanneet kruunuun lovet ja pääsee siitä paukuttamaan. Kytkimen neulalaakeritkin voi olla tietysti lopussa, jolloin olisi klappia akselilla.
Kannattaa varmaan myös tarkistaa venttiilivälykset, nokkaketjun kiristäjä ja ehkä putsata kaasari ajatuksella. Tuo tukehtuminen viittaisi siihen että kiihdytyspumppu ei ole ihan messissä ja ehkä samalla hitusen säätää kaasaria.
Itse olen hommannut kaikki koneen osat maahantuojalta, sillä ktm on monesti yllättänyt positiivisesti hintojen suhteen. Pääosin kulutusosat ja tiivisteet tuntuu olevan halpoja. Muutkin osat tulee aina tutkittua ensin Motokeitaan hinnastosta ja jos saa "laadukasta" tarviketta edullisemmin niin sitten sellaista.
Sellaisen huomion olen tehnyt että nyt Twentyn rattaita käyttäessä vetoaselin poorit on lähteneet pyöristymään. En tiedä sitten onko niissä jotenkin erilainen pooritus vai mikä, toisaalta pyörällä on nyt rullattu sen 45tkm/790h. Mutta jatkossa käytän vain alkuperäisiä eturattaita, kuitenkin ovat samanhintaisia ja paikoin edullisempiakin.
25.2.2016 19:21
Onkos porukalla ollu ongelmia nopeusmittarin kanssa? Itellä ei suostu vaihtamaan trippiä esim tuntimittarin puolelle vaikka kuinka painais sitä nappia.
Mittari toimis ihan normaalisti smotot alla kesällä ja nyt vaihdoin endurokumit alle ja unohtus ensin se magneetti, laitoin sen paikallee ja mittari heräs henkiin mut ei tottele nappeja enää
Tuskin kyl vanteet tohon mitää vaikuttaa
25.2.2016 19:49
Ei sen nopeusmittarin anturan pitäisi vaikuttaa mitenkään siihen mittariin, ellei siellä sisällä ole tapahtunut jotain hirveää. Realistisempaa olisi että napin mikrokytkin menossa rikki. Kuten kävi mullekin syksyllä, kun satunnaisesti nappi ei totellut ja lopulta meni kokonaan mykäksi. Tilasin Ebaystä kasan
mikrokytkimiä ja pikku kolvilla vaihdoin, nyt hipasu riittää
ps. Olisi vielä 9kpl jäljellä
29.2.2016 15:15
häiritseekö ketään muuta kelluvan jarrulevyn pitämä helinä/kilinä? kait sen kuuluu olla tollanen mutmut
mieli tekis vaihtaa normaaliin