Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 19:05

Ei se täynnä ole ollutkaan, vaan normaali rajassa. Nyt kävin käyttämässä konetta käynnissä, kaikki jäähytinletkut oli koneen käydessä aivan kivikovia ja lopulta sit ylivuotoletkusta "poksahti" nestettä pihalle. Eli nesteet ei maha kiertää ja kone keitti..

Kyl meinaa vähän jo vituttaa, eihän tämä kotari ole toiminu viikkoakaan vielä normaalisti..

Oisko nyt jollaki antaa vinkkiä mistä ois helpoin alkaa tutkimaan?

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 19:15

Veikkaan ensimmäisenä kannentiivistettä, sieltä se yleensä korkkaa. Jos kannentiiviste on hajonnut niin nestettä pitäisi päästä myös palotilaan, tuleeko putkesta höyryä tai haiseeko pakokaasu makealle?

Jos siinä ei ole flektiä niin pitkää tyhjäkäyntiä on syytä välttää, keittää aika nopeasti pitkissä liikennevaloissa ilman flektiä.

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 19:27

Murska kirjoitti:Veikkaan ensimmäisenä kannentiivistettä, sieltä se yleensä korkkaa. Jos kannentiiviste on hajonnut niin nestettä pitäisi päästä myös palotilaan, tuleeko putkesta höyryä tai haiseeko pakokaasu makealle?

Jos siinä ei ole flektiä niin pitkää tyhjäkäyntiä on syytä välttää, keittää aika nopeasti pitkissä liikennevaloissa ilman flektiä.

Jaaha, ei ole flektiä ei. Ajelin varmaan 10min n. kävelyvauhtia metässä. Siinähän se sitte tietenki keitti ja alko pukkaa sitä nestettä. Miten se kannetiiviste menny, vasta tehty koko kone remppa. oisko 500-1000km ajettu ihan katuajoa... Vaan meneehän se ku keittää? :paha: Pitäsköhän tuo yrittää konerempan tehneen firman piikkiin laittaa..

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 20:04

Ylikuumeneminen rikkoo kannentiivisteen, mutta näiden pitäisi kestää melkoisia lämpöjä ja keittämisiä ennen kun se korkkaa. Vaikee sanoa mikä on lopullinen syy.

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 21:50

Murska kirjoitti:Ylikuumeneminen rikkoo kannentiivisteen, mutta näiden pitäisi kestää melkoisia lämpöjä ja keittämisiä ennen kun se korkkaa. Vaikee sanoa mikä on lopullinen syy.

Aivan. No ompahan eka ja viimenen kotari mikä minun tallissa näkyy. Oisko kolme-neljä viikkoa ollu ja joka viikolle joku eri vika.

E: voisko tota nyt jotenki tarkistaa, että se on Varmasti kannentiiviste. :eek:

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 0:15

Laitas kone käymään ilman syyläri korkkia. Pitäisi kuplia aikalailla jos vuotaa kansipahvi.

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 7:44

Joonees kirjoitti:No ompahan eka ja viimenen kotari mikä minun tallissa näkyy. Oisko kolme-neljä viikkoa ollu ja joka viikolle joku eri vika.


Kotari on hyvä ja kestävä pyörä, mutta vaatii ennaltaehkäisevää huoltoa että pysyy nipussa. Nämä kuitenkin on tehty kisapyöriksi ja siksi niille on määrätty tiukat huolto/korjausvälit. Katukäytössä niitä voi pidentää mutta joka tapauksessa samat ohjelmat pitää käydä läpi tasaisin väliajoin jos haluaa pyörän toimivan ongelmitta.

Eikä tämä koske KTM kisapyöriä vaan kaiken merkkisiä kisapyöriä.

Vanhempi pyörä pitäisi aina ensimmäisenä purkaa osiin ja kasata uudestaan että tietää mitä siihen pitää uusia ja mitä pirkkavirityksiä entiset omistajat sinne on tehnyt. Fakta on se että hyvin harva katupyöräilijä panostaa kisapyörän huoltoon aktiivisesti ja tämä näkyy vanhemmissa pyörissä toistuvina vikoina.

Ei ole huonoja kisapyöriä, on pelkästään laiskoja, tietämättömiä ja persaukisia omistajia jotka ajaa näillä niin kauan kunnes joku paikka hajoaa, ja monesti matka jatkuu vielä kotiin asti.

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 12:15

Nojoo, omaa tyhmyyttäkin tietenki ja kun vielä sitä kokemusta näistä isoista pyöristä ei olekaan. Varsinkaan nelitaheista.

Ei siellä kuplia tullut, kun koneen laitoin kylmänä käyntiin ja annoin käydä noin minuutin ja välillä kaasuttelin.

Pitäsköhän mulla nyt testata ihan ajossa, että pukkaako se sitä nestettä sieltä ylivuodosta?

Eli tarkennampa nyt tätä. Eka kerralla kun tää keitti, ajoin tyhjäkäynnillä metässä lämpimällä kelillä n. 10min. Toisella kerralla ajoin n. 100metriä ja jätin tyhmänä poikana tietämättä sitä että nää keittää näin helposti, käymään tyhjäkäyntiä varmaan noin. 5 minuutiksi.. Ja kun joku tässä totesi, että noi kannentiivisteet näissä kestää suuriakin lämpöjötiloja muutamia kertoja?

Ja kerta tuolta ei kuplia tullut kun syylärin korkin avasin ja konetta käyttelin käynnissä, niin onko tässä edes välttämättä se kannentiiviste vaihtokunnossa.. :nörtti:

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 13:17

Ei muuta kun katsot että jäähdyttimen kennot on nesteen peitossa ja lähdet ajamaan lenkin, ilman mettäpolkuja tai tyhjäkäyntejä. Ajon aikana tunnustelet onko molemmat jäähdyttimet lämpimiä, jos menee yhtäkkiä yläosat viileiksi/kylmiksi niin nesteet on karanneet jonnekkin. Toinen jäähdytin on aina vähän viileämpi ajossa kun toinen, se on normaalia.

Jos nesteet ei ole hävinneet tai ei työnnä hukkaletkusta nesteitä pihalle niin kaikki on kunnossa. Se tosiaan työntää helposti ylimääräiset nesteet letkusta ulos kun mennään kiehumispisteeseen, ja tollasia pikku porinoita kone ja kannentiiviste kestää yllättävän hyvin näissä vehkeissä.

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 15:38

Murska kirjoitti:Ei muuta kun katsot että jäähdyttimen kennot on nesteen peitossa ja lähdet ajamaan lenkin, ilman mettäpolkuja tai tyhjäkäyntejä. Ajon aikana tunnustelet onko molemmat jäähdyttimet lämpimiä, jos menee yhtäkkiä yläosat viileiksi/kylmiksi niin nesteet on karanneet jonnekkin. Toinen jäähdytin on aina vähän viileämpi ajossa kun toinen, se on normaalia.

Jos nesteet ei ole hävinneet tai ei työnnä hukkaletkusta nesteitä pihalle niin kaikki on kunnossa. Se tosiaan työntää helposti ylimääräiset nesteet letkusta ulos kun mennään kiehumispisteeseen, ja tollasia pikku porinoita kone ja kannentiiviste kestää yllättävän hyvin näissä vehkeissä.

Aivan normaalistihan tuo toimi =) pitää vältellä nuita pitempiä tyhjäkäyntejä jatkossa.. Kiitokset sulle vaivannäöstä :D

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 16:14

Eipä mitään, autellaan kun pystytään :)

Flekti kannattaa hommata niin ei tarvii miettiä keittämistä, lämmin keli ja liikennevalot on myrkkyä ilman flektiä. KTM:än oma flekti on reilu satasen ja siinä tulee lämpötila anturi mukana. Jotkut on laittaneet Derbi mopin flektejä erillisen katkaisijan kanssa.

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 16:57

Murska kirjoitti:Eipä mitään, autellaan kun pystytään :)

Flekti kannattaa hommata niin ei tarvii miettiä keittämistä, lämmin keli ja liikennevalot on myrkkyä ilman flektiä. KTM:än oma flekti on reilu satasen ja siinä tulee lämpötila anturi mukana. Jotkut on laittaneet Derbi mopin flektejä erillisen katkaisijan kanssa.

Juu tätä mulla pitikin vielä kysellä. Motokeitaalla näyttäs olevan, mut sopivuutta näyttää 03-07 vuosimalleihin. Itsellähän on -02. Mahtaa passata? :roll:

Lämpöanturilla lähtee päälle automaattisesti ku kuumenee liikaa?

Re: ktm 450, 525

14.6.2015 18:28

Juu, lämpöanturilla flekti toimii automaattisesti. Sitä en osaa sanoa sopiiko 02 malliin, Motokeitaassa ne varmaan tietää. Örthen Vantaalla on kanssa paikka mistä kannattaa kysyä ja tilailla osia, palvelu on kohdillaan.

Re: ktm 450, 525

16.6.2015 17:59

Missä asteissa näissä kuuluu flektin lähteä käyntiin, ja missä kohtaa anturi on? Josko omaankin laittais flektin ohjauksen anturilla, niin ei tarttis manuaalisesti käyttää.

Re: ktm 450, 525

16.6.2015 18:57

Kytkeytymis astetta en tiedä. En myöskään tiedä onko säädettävää anturia erikseen saatavana. Säädettävällä anturilla saa koko flekti pakettia ainakin 08-11 malleihin, saa ite asettaa missä lämmössä flekti lähtee päälle ja pois. Paketti maksaa noin 120€.