Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 21:45

Tiukat venttiilivälykset voi olla syynä kuumana huonoon käynnistyvyyteen/käyntiin.

Re: ktm 450, 525

8.6.2015 22:01

Kiitosta kaikille vastanneille, mutta vika löytyi ja onneksi selvittiin säikähdyksellä.

Oli edellisellä omistajalla remontin yhteydessä jäänyt kiristin vapauttamatta.. Onni onnetomuudessa että oli ketju pysynyt vielä paikallaan tosin onhan uusi ketju sen verran jäykkä. Irroitin kiristimen ja painoin sen kunnolla pohjaan ja takas kiinni ja vapautus ja ketju oli kireällä.

Ja tosiaan viime moottoriremontin syynä oli juuri tämä öljypumpun rattaan pyöristyminen -> huono voitelu -> oli alkanu kiertarin laakeri ääntämään ja samalla sitten koko koneremppa.

Mites muut, onko porukka iskeny suoraan vaan sen 0,6l öljyä koneeseen korkin kautta vai ohjekirjan mukaan? Onko ilman haukkaamiseen oikeasti niin iso riski että pitää eka suodatinkotelo täyttää?

Re: ktm 450, 525

9.6.2015 6:19

Laitoin öljyt suoraan koneeseen, ei ongelmia. On sitten aika tarkka öljymäärästä ja oikea määrä on lähempänä 0.5l kuin 0.6l. Öljy ei saa tulla ikkunan yläreunaan, voi alkaa työntää öljyä huohotinletkun kautta ilmanputsariin. Tämäkin riippuu siitä mitä öljyjä käyttää, vaahtoavia vai ei.

Re: ktm 450, 525

10.6.2015 13:03

Tuli tuossa eilen ostettua uuden karhee 500exc ja on se kyl aivan uskomaton laite :D

Ja sitten asiaan... eli kyselisin vähän perus huollosta eli onko se niin että pyörässä ei ole ollenkaan erillistä vaihteistoöljy säiliötä kun ei sitä ohjekirjassakaan mainittu ollenkaan... eli pelkästään kun moottoriöljyjä vaihtelee 5-10h välein ja siinä samassa sitten ilmanputsarinkin öljyää, ja kuinkas usein tuota öljynsuodatinta olisi syytä vaihtaa uuteen kun pyörä on siis katukäytössä. Ja venttiilien välyksien tarkistamisesta olen kuullut puhuttavan että ne olisi syytä tarkistaa 40h välein. Entäs kun ohjekirja puhuu polttoainesihdin vaihtamisesta, niin miten on asian laita tämän kanssa?

Ja onkos kotkan omistajilla vinkkejä antaa että mistähän saisi castrolin tai muiden "parempien" valmistajien 10W50 öljyä hintaan minkä opiskelijankin kukkaro kestää? :D
Vaikka ohjekirja suosittelee käyttämään 10W50 öljyä niin onko se yhden tekevää vaika käyttäisi 10W40 öljyäkin??
Viimeksi muokannut Joku Heppu päivämäärä 10.6.2015 13:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: ktm 450, 525

10.6.2015 13:23

500EXC on yhdellä öljytilalla eli ei tarvii vaihtaa erikseen öljyjä koneeseen ja vaihteistoon, kuten 08-11 malleissa. Katukäytössä voisi ajatella öljynvaihdot 10h ja öljynsuodatin 20h välein. Ilmansuodattimen pesu/öljyäminen tarpeen mukaan, pölyssä ajaessa se on tukossa 2h kohdalla kun kadulla ajaessa voi helposti ajaa 20h, jopa enemmän.

Opiskelijan lompakon kestävä öljy on TB Superbike 15w50, Tokmannilla 35€/4l. Hyvä ja edullinen öljy näihin vehkeisiin.

Re: ktm 450, 525

10.6.2015 14:56

Itse vaihtaisin sen polttoaine sihdin joka kauden alussa...Ei varmaan ole hinnalla pilattu ja nopea prokkis vaihtaa.

Tuota itsekkin pitää kokeilla
TB Superbike 15w50, Tokmannilla 35€/4l. Hyvä ja edullinen öljy näihin vehkeisiin

Re: ktm 450, 525

10.6.2015 15:10

Bensasuodatin kannattaa tosiaan vaihtaa riittävän usein niin säästyy ruiskusuuttimen tukkeentumiselta, joissain (vuosi) malleissa on ollut taipumusta tukkia ruiskusuutin.

Kun laitoin ekaa kertaa Superbikeä XC4 nelisatkuun niin kiroilin ekat 300km vaihteiston tomintaa. Sen jälkeen alkoi kytkin ja vaihteisto toimimaan pirun herkästi ja alkoi löytyä vapaa, joka on kotareissa jonkilainen haaste saada vaihde vapaalle paikallaan. Pojan Betaan laitettiin samaa öljyä ja siinä myös positiivista palautetta vaihteiston/kytkimen toiminnan kanssa.

Öljyn speksit lupaa myös hyvää lämmönkestoa ettei mene ihan heti liruksi. 40c 135, 100c 17.3 ja viskositeetti-indeksi 142.

Re: ktm 450, 525

10.6.2015 16:02

Pitää kokeilla, kuulosta hyvältä 8)

sitten joskus kun pyörä tulee ajoon :nolo:

Re: ktm 450, 525

12.6.2015 15:44

Onkos muilla sellasta ongelmaa että ketjut kuluttavat tosi paljon tuota ketjujen pientä laahauspalaa joka sijaitsee tuossa jalkatapin lähettyvillä takahaarukan alapuolella... Eli se sitten siinä ikävästi sotkee paikkoja ja ketjujakin. Kuitenkin uudesta pyörästä on kyse että olisikohan huoltomiehet taas sössinyt ketjujen asennuksessa? :|

Re: ktm 450, 525

12.6.2015 16:44

Tarkista ettei ketjut ole liian kireällä, ei niiden laahauspalojen pitäisi kovin nopeasti kulua jos kaikki on kunnossa.

Re: ktm 450, 525

12.6.2015 16:48

Murska kirjoitti:Tarkista ettei ketjut ole liian kireällä, ei niiden laahauspalojen pitäisi kovin nopeasti kulua jos kaikki on kunnossa.

Vika ei ole kyllä siinä kun ne juuri laitoin oikeaan kireyteen... :s

Re: ktm 450, 525

12.6.2015 16:51

Onkohan mun enskavanteista mennyt laakeri kun ajaessa pompottaa ja tuntuu tosi epänormaalilta, jarrupoljinkin tuntuu siltä kuin olisi abs jarrut kun painaa :lol: Nyt ärsyttää kun teki mieli enskaamaan mutta eipä sitten onnistukkaan..
edit: Paikaltaan/pukilla ei tunnu välystä..

Onko muilla tuota K&N ilmansuodatinta? Mitä ootte käyttäny puhdistukseen/öljyämiseen, ja kuinka usein? En viitsisi rueta tilailemaan sitä puhdistussarjaa kun jo postit monessa paikassa lähellä kymppiä. Löytyykö jostain kaupasta? (tyhmä kysymys, etsimällähän se selviäisi, mutta ei täällä peräkylillä oikein kauppoja ole..) :roll:

Vielä lisäksi, mistä saa/olisko kellään myydä mustaa tankkia ja takakatetta? Kyseessä 450 exc -07

Re: ktm 450, 525

12.6.2015 19:37

Joku Heppu kirjoitti:Vika ei ole kyllä siinä kun ne juuri laitoin oikeaan kireyteen... :s


Oikea kireys on valmistajan ilmoittamaa löysemmällä, tehtaan suosituksen mukaan ketjut jää liian kireälle. Jos mahdollista niin nosta pyörä pukille ja irroita takaiskari, 3 minuutin homma. Sen jälkeen pääset liikuttamaan takasvingiä ylös-alas ja tarkista ketjujen kireys svingi vaaka-asennossa jolloin ketjut on kireimmillään, pitäisi olla löytyä parin sentin liike. Samalla voit katsoa miten ja miksi ketjut kuluttaa laahainta, äkkiseltään ei tule mieleen mikä sitä kuluttaisi normaalia enemmän.

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 17:53

Olin tossa eilen ajelemassa metässä jotain kävely vauhtia ja tuli sit kaaduttua. Sen jälkeen jatkoin samanmoista ajelua jonkumatkaa ja pysähyin, niin syylärin ylivuodosta alko puskemaan tavaraa. Ajelin talliin ja pukkas vieläki, ei hirveästi, mutta tiputtaa kuitenki.

Tänään laitoin käyntiin, ajelin koneen lämpimäksi ja taas sama.

Oisko voinu ilmat vetästä kaatumisen yhteydessä? (onko näissä ilmausruuvia jäähd.järjestelmälle?) vai mikä tossa romussa nyt mättää? :paha:

Kyseessä siis 525 KTM. Kiitokset etukäteen, joka jaksaa vaivautua vastaamaan.

Re: ktm 450, 525

13.6.2015 18:31

Jäähdytintä ei saa laittaa aivan täyteen, mutta jos laittaa niin sieltä poistuu ylimääräiset nesteet kun mennään kiehumisrajalle. Jäähdyttimessä pitää olla pieni ilmatila nesteen laajenemiselle kun näissä ei ole paisuntasäiliötä.