Mä en ole samaa mieltä. Aiemmin oli muutamana kesänä 690 Enduro ja viime kesä mentiin 400EXC-R:llä. Ihan samalla tavalla EXC:llä ajaa pientä reissua kuin 690:llä, oikeastaan EXC on siinä suhteessa miellyttävämpi että sen moottori tärisee vähemmän kuin 690:ssä. Matkavauhdit on siinä 80-100 välimaastossa, yli satasta en aja muualla kuin sopivalla mettä/soratiellä
Jos vertaan noita kahta pyörää ajo ominaisuuksiltaan niin EXC pieksee 690:en monessa suhteessa, varsinkin kun tiet alkaa syheröityä ja keventua. 690 kirous on pyörän balanssi joka on takapainoinen, tämän seurauksena keula on ärsyttävän kevyt ja keulii liian herkästi, vaikea ajaa mutkatietä kun erurengas pomppii jatkuvasti ilmassa ja joutuu ajamaan keulan pidon ehdoilla. Vaikka 690 on kohtalaisen kevyt ja tehty SMC/Enduroksi niin se on EXC:hen verrattuna aika möhkö ja matkapyörän oloinen, siitä syystä se onkin isossa suosiossa reissupyörän aihiona.
EXC:n koneella ajaa 200-400h riippuen käytöstä ja käyttäjästä, jotkut on ajaneet jopa 600h avaamatta kertaakaan konetta. Sitten kun koneen avaa noilla tunneilla niin osiin menee helposti 1500-2000€ kun käytännössä kaikki kulutusosat menee vaihtoon.
Moni enska/krossikuski ajaa Delvacilla mutta vaihtovälit on 5-10h. Katukäyttöön laittaisin laadukkaampaa öljyä ja TB Superbikestä on hyviä kokemuksia ja maksaa 40€/4L. Superbikellä on välillä öljynvaihdot lipsahtaneet 20 tuntiin eikä ole ollut mitään ongelmaa öljyjen kanssa. Muitakin laadukkaita 10€/1L maksavia öljyjä löytyy joten en keksi yhtään hyvää syytä miksi katukäytössä pitäisi käyttää Delvacia, vaikka se moneen paikkaan hyvää öljyä onkin.
Vaikka pidän EXC:tä ajettavuudeltaan parempana pyöränä kuin SMC/Enduro niin katupainoitteiseen käyttöön kannattaa valita jompi kumpi jälkimmäisistä. 690 kanssa pääsee paljon helpommalla ja remonttirahat voi käyttää bensaan tai ajovarusteisiin. 690 on loistava pyörä kisaenskan ja matkamöhkön välimaastossa, ainut laatuaan monipuolisten ominaisuuksien ja varusteltavuuden takia. Mutta jos ajot suuntautuu sivuteille, mettäpoluille, stuntti- tai supermotoradalle niin EXC on parempi valinta.
Sen verran tykästyin EXC:hen että teen siitä reissu/seikkailupyörän enkä 690:stä mistä se piti alunperin tehdä. Pyörän paino jää tankattuna alle selkeästi 150 kilon, toimintasäde +400km ja samalla pyörällä hoituu kaikki ajot, kuntokrossista pikitien kautta makkaranpaisto poluille. Moottoriin on tehty muutoksia kestävyyden parantamiseksi ja aika näyttää missä vaiheessa kone pitää avata.
Viimeksi muokannut Murska päivämäärä 21.4.2015 8:08, muokattu yhteensä 2 kertaa