Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

19.9.2010 19:27

Laareppi kirjoitti:No sitten sanot äijälle että dollaria ei tipu tiskiin ennen ku on huoltoleima kirjassa

Kuulemma laitteeseen tehty 20tkm nurkilla tämä "isompi" huolto, edellisen omistajan mukaan. Saas nähdä.

Asiasta kolmanteen, tarviiko näissä säädättää ruiskua ollenkaan sliparille?

19.9.2010 22:21

khor kirjoitti:Asiasta kolmanteen, tarviiko näissä säädättää ruiskua ollenkaan sliparille?


Riippuu mitä sliparilta haluat. Jos pelkästään ulkonäkö ja äänet kiinnostaa ja hyvin tuntuu toimivan niin siinä tapauksessa ei oo pakko.

Mutta suosittelisin lämpimästi että käyt säädättämässä. Joskus pelkällä sliparin, pieni modifikaatio sinänsä, vaihdolla teho saattaa jopa laskea ja seokset ei mee ihan yks yhteen, toisin sanoen ei-säädetystä sliparista voi olla haittaa. Toisaalta saattaa olla että tää on lähestulkoon paranoiaa, kyllä kuitenkin näin uudet pyörät pitäis pelata ihan hyvin, vaikkakin melko laihalla seoksella ne yleensä vakiona käy, ympäristösyistä. Ja jos haluat kaiken tehon (= pari pollea) irti sliparista niin penkissähän se onnistuu parhaiten, eikä edes tarvitse mitään commanderia tms. Jos kokoputkiston laitat niin ihan ehdottomasti penkkiin.

Itseltä jää kyllä slipari ostamatta kun on niin saatanan kalliita 05-06 mallille, hyvä jos edes vakuutusmaksuista selviää... Jääpähän enemmän cashia seuraavaan pyörään 8)

19.9.2010 22:26

Laareppi kirjoitti:
khor kirjoitti:Asiasta kolmanteen, tarviiko näissä säädättää ruiskua ollenkaan sliparille?


Riippuu mitä sliparilta haluat. Jos pelkästään ulkonäkö ja äänet kiinnostaa ja hyvin tuntuu toimivan niin siinä tapauksessa ei oo pakko.

Mutta suosittelisin lämpimästi että käyt säädättämässä. Joskus pelkällä sliparin, pieni modifikaatio sinänsä, vaihdolla teho saattaa jopa laskea ja seokset ei mee ihan yks yhteen, toisin sanoen ei-säädetystä sliparista voi olla haittaa. Toisaalta saattaa olla että tää on lähestulkoon paranoiaa, kyllä kuitenkin näin uudet pyörät pitäis pelata ihan hyvin, vaikkakin melko laihalla seoksella ne yleensä vakiona käy, ympäristösyistä. Ja jos haluat kaiken tehon (= pari pollea) irti sliparista niin penkissähän se onnistuu parhaiten, eikä edes tarvitse mitään commanderia tms. Jos kokoputkiston laitat niin ihan ehdottomasti penkkiin.

Itseltä jää kyllä slipari ostamatta kun on niin saatanan kalliita 05-06 mallille, hyvä jos edes vakuutusmaksuista selviää... Jääpähän enemmän cashia seuraavaan pyörään 8)

Voikos kawoissa säätää ruiskua suoraan pyörän omalla boxilla?

19.9.2010 22:47

JP_89 kirjoitti:Voikos kawoissa säätää ruiskua suoraan pyörän omalla boxilla?


En nyt ihan laita päätä pantiks, mutta käsittääkseni kyllä. Riippuu liikkeestä ja softasta, mutta pajat jotka on myös valtuutettuja kawojen huoltajia hoitanee homman.

Jos tarvii erikseen ecu:n, niin nopeasti laskettuna slipari satulan alle 500-600€, pc 280€, säätötyöt ja dynokäynnit 150€... Aika kalliit 6-10 hevosvoimaa.

19.9.2010 23:37

Niijuu, eihän sillä tavoitella kuin lisätehoa... :roll:

Käsittääkseni, siinä muutetaan enemmänkin koneen luonnetta erilaiseksi, paremmaksi ajaa.

Näin ainakin seiskapätkä kawassa.

20.9.2010 11:51

Yzä kirjoitti:Käsittääkseni, siinä muutetaan enemmänkin koneen luonnetta erilaiseksi, paremmaksi ajaa.


Kuten todettua, tärkeintähän siinä on että saa ne seokset kohdilleen eikä se varsinainen lisäteho. Tosin sitä ei todennäköisesti ajossa huomaa millään tavalla että käykö pikkasen liian laihalla vaiko ei, puhutaan kuitenkin niin marginaalijutuista. Jotkut sanoo "kyllä minä tiedän" -mentaliteetilla että sen huomaa alakierroksilla vetäessä, mikä on aika bullshittiä. Jos alkaa nykimään alakierroksilla niin sitten on jotain pahasti pielessä.

Äsken puhuttiin kuitenkin lisäyksikön ostamisesta, millä saadaan suurin hyöty putkesta. Kannattaako investoida muutaman hepan takia, täysin up yours.

20.9.2010 13:08

Vielä vähän ot:eeta, entiedä tän kawan koneen luonteesta, mutta vielä tuohon seiskapätkään palaten, niin siinä on ainakin semmonen ''monttu'' tehoissa keskikierroksilla, niin se lähti pois pc:een,sliparin ja säädättämisen jälkeen. + Teho ei tullut enää repivästi vaan tasaisesti.

Mutta joo palaillaas ninjaan------>

20.9.2010 17:41

Laareppi kirjoitti:Äsken puhuttiin kuitenkin lisäyksikön ostamisesta, millä saadaan suurin hyöty putkesta. Kannattaako investoida muutaman hepan takia, täysin up yours.

Mikäli Kawan vakioyksiköllä ei pysty säätämään, niin saa kyllä kelvata ilman säädätystä. Commanderia ei kyllä viitsi ihan pelkän sliparin kanssa, eri asia jos pyörästä löytyy virtaavampaa suodatinta, kokoputkistoa ja näin pois päin. Kunhan ääntä piisaa sopivasti... ;)

20.9.2010 17:59

Yzä kirjoitti:vielä tuohon seiskapätkään palaten, niin siinä on ainakin semmonen ''monttu'' tehoissa keskikierroksilla


Okei, en tiedä seiskasta, mutta 636 vakioäänenvaimentajassa (ainakin 05-06 sukupolvessa) on sellanen läppä, joka ohjaa lisää tehoa keskikierroksille, mikä on todella iso plussa kaupunkiajossa. Tuolla .Orgin puolella kuulin, että jotkut sliparit puskee kaikki tehot takaisin yläkierroksille, jolloinka huipputeho nousee mutta keskialueen vääntö heikkenee enemmän tai vähemmän. Nippelijuttuja :nörtti:

Mutta siis joo khorin kysymykseen, itsekään en laittaisi sitä erillistä ecu:ta pelkän sliparin takia, kokoputkistoon kylläkin. Täytyis kysyä jostain pajalta siitä itse säädöstä...

20.9.2010 21:42

Kawasakin ECUa ei pysty säätämään avaamatta sitä fyysisesti, ja siltikään tuskin löytyy mistään osaajaa. Ei onnistu myöskään merkkiliikkeessä, kun kerran datapinni puuttuu ihan fyysisesti. Kittiecuja näkyy kaupan silloin tällöin - lähinnä maailmalla - niissä aika kattavat säädöt (löytyy ylimääränen vuosimalliin 03-04 jos joku on kiinnostunut ;)).

Vuosimalleista 05- löytyvä pakoputkiston läppä on lähinnä päästöjen ja äänien takia siellä, sillä ei saavuteta minkäännäköstä vääntöetua verrattuna poistaa sen + säätää seokset kohdalleen. Jos tuon läpän tuoman edun saati toiminnan tuntee ajaessa, niin pyörää on kyllä turha säädättää vaikka ottaisi putkiston kokonaan pois, tuntee meinaan kuski ihan omiaan.

Lähtökohtaisesti slipareilla ei saavuteta ylipäätään mitään tehohyötyä, äänet paranee ja paino vähän putoaa, siinä se. Alkuperäinen ilmanputsari virtaa myös tarpeeksi, eli "virtaavammasta suodattimesta" ei ole juurikaan mitään tehohyötyä (pestävät nyt ainakin omasta mielestä on kätevämpiä).

Säätöyksiköllä (olkoon vaikka Power Commander) taas saadaan ihan näkyvää ja tuntuvaa etua keskikierroksille vakioputkellakin, eli jos rahat riittää vaan jompaan kumpaan ja enemmän kiinnostaa miltä pyörä tuntuu kuin kuullostaa, niin säätöyksikön hommaisin. Tietty hyvä muistaa, että ns. piggyback-säätöyksiköt ovat enemmän tai vähemmän vitsejä, vaikka niillä hyötyä saadaankin aikaiseksi. Yleensä sentäs hankintakustannukset pysyy "järkevinä".

Ainakin jos pyörä on kuskille tuttu, niin kyllähän sen tuntee ajaessa onko seokset kohdallaan vai ei. Omasta pyörästä kun säädettiin seokset, sytkä ja kiihdytyspumppu niin eroa on kuin yöllä ja päivällä.

20.9.2010 22:50

Jep, Viaberilla sanottiin samanlaista. Ilmeisesti alkupään ruiskuninjoissa oli erilainen säätösysteemi, näissä ei. Hyvä että saatiin turhat spekuloinnit poikki :P

Putkenläppäkeskustelu liittyi siihen Yzän 750-mallin keskikierrosten "kuoppaan", mitä taas Ninjassa ei (syystä tai toisesta) pahemmin ole. Teho- ja vääntöhän ei tietenkään ole vakiona parempi kuin säädetyn ecu:n jälkeen, vaikkakin siinä mennään päästöjen kustannuksella.

Asiasta kebabiin, tiedätkö tuosta 24tkm huollosta, milloin seuraavan kerran tulee venttiilien säätö ajankohtaiseksi? Olisiko 42?

23.9.2010 19:27

Valistunut arvaus on että seiskapätkässä on saastemääräykset täytetty laihentamalla seosta keskikierroksilla ja uudemmissa tuota läppää käytetään "kuristimena" ja seos saadaan pidettyä parempana. Tämä siis vain arvuuttelua.

05-06 ZX6R venttiilien säätö 48tkm välein, vanhemmissa 24tkm välein, (eli seuraava 48tkm jne).

8.10.2010 21:30

Terve terve. tuota kun ois tollanen 02 mallinen kawa jossa vaihdepoljin tavallaan jumittuu aina sinne alas ja pitää nostaa takasin jalalla. eli kun vaihtaa vaihteita painaa vaihdepolkimen alas mutta ei tule automaattisesti ylös joten pitää nostaa jalalla... mikähän mahtais olla?

8.10.2010 22:15

Palautinjousi paskana

8.10.2010 22:16

Tede' kirjoitti:Terve terve. tuota kun ois tollanen 02 mallinen kawa jossa vaihdepoljin tavallaan jumittuu aina sinne alas ja pitää nostaa takasin jalalla. eli kun vaihtaa vaihteita painaa vaihdepolkimen alas mutta ei tule automaattisesti ylös joten pitää nostaa jalalla... mikähän mahtais olla?

Onko varmaa ettei poljin itse ota mihinkään kiinni? Vanhassa r6:ssa joskus väärinpäin laitettu jalan jousi otti kiinni vipuun ja oireet olivat samat...