Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

19.7.2014 18:18

Viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa syömään öljyä, alkaa kuulua ylimääräisiä ääni ja öljysihdeissä on sinne kuulumatonta tavaraa. Mäntä ei kestä ikuisesti vaan voi murtua isoilla tunneilla. Katukäytössä koneen avaamisen tunnit lienee jossain 200-300h+ paikkeilla riippuen miten konetta on huolllettu ja minkälaisessa ajossa on ollut.

Tärkein huolto on riittävän tiheä öljynvaihto ja ilmansuodattimen puhtaana pitäminen sekä venttiilivälysten tarkistus/säätö. Ilmansuodattimen puhtaus korreloi suoraan venttiilivälysten säädön tarpeeseen, pöly kuluttaa venttiilejä ja seetejä yllättävän nopeasti.

Re: ktm 450, 525

19.7.2014 19:14

Ja öljysihteihin saat haettua tiskiltä pelkän sen tulppaosan. Eli sen metallisen jossa tuo sihtiosa on kiinni. Eli ei tarvi koko pakettia ostaa kerralla, vaan laittaa vanhan sihdin uuteen tulppaan kiinni.

Jos ne öljysihdin tulpat tarraa kiinni, niin käyttöön lenkki tai hylsy joka ei ole monikulmainen. Eli et nylppää niin helpolla, kun hylsy on oikeasti sen mallinen. Uusissa tulpissa myös torx keskellä varuilta.

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 0:58

Juu siitä torxista väännettiin sitte loppupeleissä ja siinä kohtaa halkes koko tulppa! :D ei muuta ku lekaa ja talttaa kehiin ja kotarikaupasta kympillä uus tulppa.

Asiasta kenkälusikkaan, pitäis smotoihin uutta takarengasta hankkia. Mitäs mestarit suosittelee?

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 4:44

Mielellään pyöreää ja mustaa, kaipa värillinenkin menee :roll:

150/60
160/60

Heitä noppaa ja valitse kumman haluat.
160 menee myös vanhempaan haarukkaan (04 ainakin)

Jos merkillä on väliä niin Michelin Pilot Power ollut ihan suosittu rengas.

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 13:23

Moi!

RFS moottori, ohjekirjassa limppujen ulkoreunasta ulkoreunaan annettu mitta 65mm +- 0,05mm. Nyt on 66,5m. Kiertokanki oli liikkeessä vaihdettavana, eikä ole välystä kangen alapäässä. Eli onko kampiakseli väärin kasattu? Korjataanko kyseinen vaiva kampiakselin uudelleen kasauksella ja vaihtamalla kangen ja limpun väliin ohuempaa prikkaa? Vai koneistanko laakerikoolista pois?

Eli ongelma on se että kampiakseli ei mahdu lohkoihin, päittäisvälys puuttuu.

Kyseinen liike on tämän viikon lomilla joten en ole voinut olla heihin yhteydessä.

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 14:27

JyppiVee kirjoitti:Juu siitä torxista väännettiin sitte loppupeleissä ja siinä kohtaa halkes koko tulppa! :D ei muuta ku lekaa ja talttaa kehiin ja kotarikaupasta kympillä uus tulppa.

Asiasta kenkälusikkaan, pitäis smotoihin uutta takarengasta hankkia. Mitäs mestarit suosittelee?

Suositellaan nyt vielä kerran. Jos rahalla ei niin väliä niin Continental ContiAttack SM ;)

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 15:11

Antovat paikallisessa liikkeessä dot 5 jarrunestettä ja sanovat että se käy,mutta ohjekirjan mukaan pitäs käyttää dot 5.1.Eli uskaltaako tota vitosta käyttää?

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 15:35

Ei kannata. Dot 5 on silikoni-pohjainen, kun 3,4 ja 5.1 glykoli- ja glykoli/boraattipohjaisia.

Autowiki kirjoitti:DOT 3- ja 4-nesteitä voidaan sekoittaa keskenään, mutta DOT 5:sta ei saa koskaan sekoittaa minkään muun jarrunesteen kanssa. DOT 5 on silikonipohjainen, eikä sen sekaan kondensoidu vettä samalla tavalla kuin DOT 3-, 4- ja 5.1-nesteisiin, jotka ovat hygroskooppisia eli ne imevät itseensä vettä. Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitää koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti. Ilmeisesti sprii sopii puhdistukseen.


Eli kannattaa siis käydä hakemassa ohjekirjan/jarrunestesäiliön kannen suosituksen mukaista nestettä.

Re: ktm 450, 525

21.7.2014 23:16

Stål kirjoitti:
JyppiVee kirjoitti:Juu siitä torxista väännettiin sitte loppupeleissä ja siinä kohtaa halkes koko tulppa! :D ei muuta ku lekaa ja talttaa kehiin ja kotarikaupasta kympillä uus tulppa.

Asiasta kenkälusikkaan, pitäis smotoihin uutta takarengasta hankkia. Mitäs mestarit suosittelee?

Suositellaan nyt vielä kerran. Jos rahalla ei niin väliä niin Continental ContiAttack SM ;)

Mää hommaan itelle nuo ensi kesäksi. Itsellä nyt Diablo rosso II:t ja ihan ok kumit. Mutta lämpeneminen ei oo samaa tasoo varmana SM-kumien kanssa :)

Re: ktm 450, 525

22.7.2014 7:28

Goldspeed precut E-merkinnällä tai ContiAttack SM. Siinä on kaksi toimivaa motokumia katukäyttöön, eikä niillä tarvii radalla ajaa hiljaa.

Mulle ei ole koskaan pudonnut ajatus käyttää katupyörien renkaita motoissa. Ne varmaan kestää paremmin mutta ne ei vaan toimi kevyen pyörän alla. Motoihin tehdyt renkaat, kuten ContiAttack SM on heti mukana ekoista metreistä lähtien ja lämpenee nopeasti.

Kahdessa 690:ssä Contit oli alla eikä kertaakaan pyörän vieminen ollut renkaista kiinni, oli sadetta tai kuivaa, renkaat kylmiä tai lämpimiä.

Toinen juttu on rengaspaineet. Motoissa ei kannata käyttää niitä 2.5-3.0 paineita mitä isoissa pyörissä käytetään, ei toimi. Moton rengaspaineet liikkuu siinä 1.6-2.2 välissä että renkaan saa lämpeemään ja toimimaan, noilla paineilla on pitoa myös hiekalla.

Moni pilaa motoissa takarenkaan liian korkeilla paineilla. Rengas kuluu nopeasti keskeltä kantikkaaksi ja sitten kiroillaan kun ei nää motokumit mitään kestä. Paineet riittävän alas että renkaaseen tulee enemmän kosketuspintaa tiehen niin homma toimii, myös rengas lämpenee nopeammin oikeilla paineilla.

Re: ktm 450, 525

22.7.2014 8:41

Profiili merkintä ei kerro renkaan todellista leveyttä vanteella. 160/60 rengas voi olla 180mm leveä vanteella, jolloin ei mahdu ktm:än haarukassa pyörimään. Noi goldspeedin E-hyväksytyt renkaat voi olla ihan pätevät.

Re: ktm 450, 525

22.7.2014 8:49

Murska Arska kirjoitti:Goldspeed precut E-merkinnällä tai ContiAttack SM. Siinä on kaksi toimivaa motokumia katukäyttöön, eikä niillä tarvii radalla ajaa hiljaa.
Toinen juttu on rengaspaineet. Motoissa ei kannata käyttää niitä 2.5-3.0 paineita mitä isoissa pyörissä käytetään, ei toimi. Moton rengaspaineet liikkuu siinä 1.6-2.2 välissä että renkaan saa lämpeemään ja toimimaan, noilla paineilla on pitoa myös hiekalla.

Seuraavaksi pitää kyllä kokeilla tuota Goldspeed rengasta. Itse tein myös noin kun Murska Arska kertoo rengas paineista, ainakin minulla nuo ContiAttack SM parhaat renkaat alla ja ajanut. Mutta myös veikkaan että se kestävyys on se asia näissä myös Murska Arska 8) 8)

Re: ktm 450, 525

22.7.2014 20:02

Siinäpä se, porukoiden pitäisi kysyä mikä on kestävä rengas motoon, eikä mikä on hyvä rengas motoon ;)

Re: ktm 450, 525

24.7.2014 17:17

Moro, mikäs mahtaa olla mun ktm exc-r 450 vikanan ku kuumenee ihan pienestäkin ajosta (alle 2km) nesteet oon vaihtanu ja kattonu ja ne ainaki kiertää ku neki tulee tulikuumiks mut vesipumpusta kuulluu sellanen ääni et siel ois ilmaa ku pyörän sammuttaa ja siit myös tulee jäähdytys nestettä ulos siitä reijästä mikä on vesipumpun vieressä :/

Re: ktm 450, 525

24.7.2014 19:36

Reikä mistä tulee vettä on vesipumpun "juorureikä" ja vuoto tarkoittaa vesipumpun remonttia, stefat ainakin pitää vaihtaa, ehkä muutakin.

Samalla tarkista/vaihda termostaatti, jos se jumittaa niin vesi ei pääse kiertämään jäähdyttimiin.