Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: ktm 450, 525

4.5.2014 8:57

http://www.24mx.fi/rengassetti-enduro-1 ... lin-s12-xc

Hyviksi havaitut.

Re: ktm 450, 525

4.5.2014 22:45

Rengasasiaa taas. Kattelin motonetissä kun oli Michelin AC10(?) renkaita, onko ok?

Rengaskoko? 140/80 nyt (Alkuperäinen -04 :lol: ), millasta nakkia sinne uskaltaa pyöräyttää?

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 0:22

Nonniin, nyt on tässä meikäläisen prätkäkuumeessa päästy siihen pisteeseen että pitäis lähteä potkiin renkaita ja kyseleen tyhmiä. :lol:
Listalla ois seuraavia pyöriä:
2004, 450 exc. Ajettu 212h, kilometreistä eikä huolloista tietoa.
2003, 525 exc Ajettu 243h, josta remontoitu 200h kohdalla.
2003, 450 exc Ajettu 7300km mutta ei tietoa tunneista. Ollut "hyvällä pidolla".
Sitten vielä yks ettei vain olis montaa vaihtoehtoa.. Eli 2006, 450 exc Ajettu 330h josta rempattu 270h kohdalla. Jälleen ollut sillä kuuluisalla ''hyvällä pidolla''.

Eli ko. pyöriä olis meininki käydä katsastaan, ja kun ei kauheasti knoppitietoa oo niin ois kiva kuulla semmosia tärkeitä asioita mitä pyörästä pitäis osata kattoa?
Tietenki normaalit että ei oo kolinoita,kilinöitä jarrut ei laahaa yms yms osaa kattoa, mutta lähinnä semmonen nippelitieto näistä pyöristä puuttuu.

Kiitos ja anteeksi.. 8)

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 0:56

Jos omaa mielipidettä saa heittää, itse lähtisin ton sun katsoman 525 (?) perään. Huolloista on hyvä olla aina tietoa, jos sanotaan että ei ole tietoa huolloista niin oletuksena on ettei mitään ole tehty.
Alhaiset km/h lukemat on kanssa plussaa omassa silmässä, kunhan hinta ei karkaa sentakia liian ylös.

Kattelet perus osat läpi, tunnustelet vähä keulaa, kattelet vuotaako stefat, onko öljyläikkiä/öljyistä konehuoneessa. Jarrut on perusosat, toimii mitä todennäköisimmin, eriasia onko pintaa paloissa/levyissä.
Onnea metsästykseen ;)

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 12:21

Kaikissa noissa väleissä on pieniä uudistuksia. Kattele varaosakuvia läpi vuosilta 2003-4-5-6, tähdellä merkatut osat ovat uusia kyseiselle vuosimallille. Pdf-kuvatot löytyy vaikka motokeitaalta tai viimeistään kuvina http://sparepartsfinder.ktm.com/

2006 on sinällään paras, uudempi runko ja paljon pieniä muutoksia vanhempiin 03-04 verrattuna, joskin osat ovat lähes täysin vaihtokelpoisia keskenään. Kaikki toimivat kyllä oikein hyvin jos ovat kunnossa.

Ja takaiskarin alapään nivelen verran voit tingata hinnasta kun nostat pukille ja toteat väljäksi :lol:

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 18:45

Alexir kirjoitti:Jebou, rengashommia. Mitkä enskakumit kannattais ostaa ? Tarkoitus olisi olla metsäpainotteista, siirtymäajot asvaltilla.

Hinta ei tärkein, ei mielellään mitä "sliksi" kuviolla olevia..

Arska tietää varmaa? ;)
Itse oon jäänyt käyttään bilteman enskakumeja. Hinta/laatu -suhteen takia. Märällä asfaltilla liukas ja pito lähtee äkkiä. Mut kai se samaa muillakin nappuloilla tekee, kun vääntää hanat auki.

Syy miks oon noita biltsun kumeja käyttänyt on se, et niitä raaskii vähän vaihtaakkin. Suurin pito kuitenkin katoo, kun nappulat pyöristyy etureunasta ja kuluu muutenkin. Asfaltilla ajo syö nappulaa huolella ja sitä tulee siirtymissä itellä. Ja kuluuhan se, kun pakko mettäteillä availla urkua.

Eteen voi sit laittaa jonkun muun kun biltsun, mut siellä on itellä biltsu, eikä pahempaa moittimista. En aja kisaa, niin ei se niin justiinsa oo. Kunhan niitä vaihtaa, kun kuluu.

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 20:57

No joo, se biltsun enska rengas on ns FIM-kumi eli kelpaa virallisiin enskakisoihin. Noissa takarenkaan nappulan korkeus on rajoitettu max13mm kun taas normi crossikumissa saa olla max 19mm nappulalla. Joten (mun mielestä :lol: ) kaikki FIM-kumekset on melko mitään tekemättömiä muutaman ajokerran jälkeen.
Noi molemmat em Misukat on taas ihan crossi kumeksia täydellä 18-19 mm nappulan korkeudella.
S12 on hyvä (ellei jopa yksi parhaista) mettäenskaan pehmeelle ja sekalaiselle polulle mutta se ei oikeen kestä kovemmalla pinnalla eikä varsinkaan kadulla. Eikä sillä taida olla E/DOT-hyväksyntääkään jos sillä nyt jotain merkitystä on. AC10 taas toimii hyvin sekalaisessa ajossa ja kestää selkeesti paremmin kovaa pintaa ja (edes jotenkuten) katuakin ja on myös E/DOT leimattu.

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 21:38

Eli pilteeman nakkia ja ac10 voi ziigailla.. Mites koot?

Re: ktm 450, 525

5.5.2014 22:23

No sit noiden kurakumien koot menee hassusti kahdella variaatiolla. Yleensä kaikki sileet katukumit + enska (FIM) renkaat mitataan kuvion eli nappulan päältä mutta taas osa crossikumeksista jostain syystä renkaan rungon mukaan.
Siitä seuraa että vastaavuudet menee suunnilleen näin:
Enduro - Crossi:
120/90 - 100/100 tai 100/90
130/80 - 110/100 tai 110/90
140/80 - 120/90
Misukoista S12 ja M12 + enskarenkaat menee "enska" mitoituksella ja AC10 + muut crossit tietenkin "crossi" mitoituksella. Biltsun pitäis mennä samoin.

Tohon sun peliis (450exc?) olis varmaan optimi: 140/80 enska tai 120/90 (ehkä myös 110/100) crossi.

Re: ktm 450, 525

6.5.2014 2:38

Kiitän ja kumarran 8)

Tästä viisastuneena voi sitten jo ostaakkin jotaan, ehkäpä jopa oikeet renkaat kainalossa poistun kaupasta.

Re: ktm 450, 525

6.5.2014 19:00

Jostain syystä tuo s12 on ihan omilla kokomerkinnöillään. Nelariin tarvitsee vähintään 130 leveän, se on oikeasti kapeampi kuin normaali 110. Perseestä jos erehtyy ostamaan kampeampia epähuomiossa...

Se bilteman crossikumi on nappulansa ja kestonsa puolesta parempi kuin endurokumi. Jopa suorastaan käyttökelpoinen jos muuta ei ole alle laittaa.

Re: ktm 450, 525

9.5.2014 15:56

Joo, biltsusta 140/80 on passemi enskakumi. Menin joskus ostaan ekaakertaa tietämättöminä noista mittauseroista ja laitoin 120 leveen enskakumin ja se ei ollut kyllä nätti eikä hyvä. Mutta äkkiä se tuli siloseks, kun oli tarve.

Re: ktm 450, 525

9.5.2014 19:07

Pitääkin koittaa crossikumia seuraavaks sieltä!

Re: ktm 450, 525

9.5.2014 20:51

Hyvät sekarenkaat on myös Pirelli MT16, takarengas on asfaltilla kuluvaa sorttia mutta kun pääsee pikitieltä pois niin lysti alkaa. Noi renkaat on sekalaisessa ajossa tunnokkaamman oloiset kun AC10:it jotka paremmin toimii enskailussa kun yeisrenkaina.

Jos ajo on asfaltti pinoitteista niin silloin Bridgestone TW301/302 on hyvä vaihtoehto. Muita hyviä on Sava Rockrider, Pirelli MT21, Michelin T63 jne.

Jos E merkinnän puute ei haittaa niin Dunlop Geomax MX71 krossirengas on aika ässä moneen käyttöön, myös pikitie onnistuu mainiosti. Näitä tuli tuhottua 690 alla ja jos ne sen alla toimii ja kestää sulamatta niin kyllä ne pelittää kevyempien mopojen alla vähintään samalla tavalla ;)

Jarrujen ilmauksesta. Viimeisimmät kuplat saattaa joskus lähteä pois kun illalla puristat jarrukahvan pohjaan ja lukitset sen nipparilla tai liinalla kahvaa vasten, aamulla vapautat jarrun ja jos tuntuma on hyvä niin ilmaus on onnistunut ;)

Re: ktm 450, 525

11.5.2014 19:13

Pikku kysymys;

pärrä: ktm exc 450 -03, mites se kiksin akseli ni onks siinä kytkinkopassa joku laakeri sille? Mulla se hiukan klappaa se akseli ni mietin että saisko siitä sen laakerin vaihettua iha kytkin kopan avaamalla?