Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Supermotot

12.3.2014 19:53

Murska Arska kirjoitti:
Stål kirjoitti:Husse olisi kuitenkin nopeampi.


Nopeampi missä tilanteessa? Motoradalla? Liikennevaloissa? Hajoamaan...? ;) :D

Kaikissa nuissa :lol:

Re: Supermotot

12.3.2014 22:38

Niin no joo kyllä.......Mutta molemmat on hienoja merkkejä, sanotaan näin. Molemmissa on omat huonot puolet ja hyvät puolet 8) 8)

Re: Supermotot

16.3.2014 16:32

Mikähän mahtaa olla vikana kun lyö kaasun kerralla pohjaan niin alkaa tapahtua vasta noin 1sekunnin viivellä? Tuntuu että meinaa hyytyä...mietin että saakohan liikaa bensaa. Pyöränä ktm 625 jossa ollut ilmeisesti ennen akran pöntöt kiinni mutta nyt vakkarit. Kannattaiskohan kaasarin suuttimien vaihtoa kokeilla?

Re: Supermotot

16.3.2014 17:43

jos vakio vaimentimet vaihdettu, eikä ole vaihdettu suuttimia, niin kyllä se käy rikkaalla, silloin voi tehdä noin. Kaasarithan tekee tuollein, kun avaa kaasun kerrasta...
En tiedä suuttimien kokoa

Re: Supermotot

4.10.2014 19:02

Suzuki DR-Z 400

Re: Supermotot

4.10.2014 20:59

Mitä siitä??

Re: Supermotot

16.8.2015 15:31

Mahtaakohan Hondan CRF250M (855mm) olla liian korkea reilu 170cm pitkälle kuljettajalle. Mopoaikoina ajelin muutaman sentin korkeammalla enskalla, mutta siinä oli kuitenkin hyvin pehmeä jousitus ja istuinkorkeus laski huomattavasti päälle istuttaessa.

Mitä muita uutena myytäviä A2-kortilla ajettavia smotoja kannattaa laittaa harkintaan?

Re: Supermotot

16.8.2015 17:28

Ei ole liian korkea. No noitahan ei hirveästi ole. Enkä tiedä mitä kaikkea edes myydään uutena enään. Kawallakin oli 250 moto. Sen minkä voin sanoa tuosta hondasta (ja kawan vastineesta) on, että se on niin tehoton että kyllästyt siihen nopeasti. Yamahan WR250X on jo hieman tehokkaampi ja laadukkaampi osien puolesta, mutta sekin jää kakkoseksi monille 2t piikeille.

Suzuki Dr-Z400 on aika hyvä kompromissi, vaikkei sitä uutena tehdäkään. Ihan ok määrä tehoa mutta huoltovapaa ja luotettava.

Sittenhän on noita Husqvarnan ja Kotarin noin 600cc kadulle tarkotettuja smotoja, joista Kotarin SMC-R690 tehdään vielä uutena. Näissä on jo paremmin tehoa mutta myös enemmän painoa.

Sitten löytyy pilvin pimein näitä kotarin, hussen, yamahan yms. kisavehkeitä joita saa kilpiin. Ne vaativat tosin jo aika paljon huoltoa mikä ei taida olla sitä mitä etsit.

Long story short:
Jos pyörän on pakko olla uusi ja huoltovapaa: Ktm SMC-R690
Jos pyörän on pakko olla huoltovapaa: Ktm SMC-R690, Suzuki DR-Z400, Ktm Lc4, Husqvarna SM610/630, ehkä myös Yamahan WR250X
Jos pyörän on pakko olla uusi: Kotarin kaikki EXC mallit, Husqvarnan FE mallit.

Näitä suosittelisin.
Edit: Unohtui Yammu listalta
Viimeksi muokannut Stål päivämäärä 16.8.2015 19:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Supermotot

16.8.2015 17:50

Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Pyörä tulisi päivittäiseen koulumatka-ajoon opiskelupaikkakunnalle. Mielellän niin huoltovapaa kuin mahdollista, sillä taidot ja paikat räpläämiseen ovat rajalliset. Tuo Kotari näyttää menevän jo hinnaltaan uutena yli budjetin. Tuplasti hondaan verrattuna. Käytännössä on näin mp-uran alkuvaheessa sama jäädäänkö 2t-piikille vai ei, molemmilla pysytään kaupungissa liikenteen mukana.

Re: Supermotot

16.8.2015 19:44

Jos huoltovapaata käyttömotoa olet ostamassa niin unohda kaikki kisaenskoista modatut motot, ne vaatii tiheitä öljynvaihtoja ja 200-300h kohdalla 1000-3000€ maksavan konerempan. Ne on motoista kaikista hauskimpia pelejä mutta myös kalleimpia ylläpitää huoltojen/korjauksien takia.

Kawa KLX250S (enska) ja Honda CRF250M on molemmat kestäviä pyöriä, vakiona vähän tuhnuja mutta pienillä muutoksilla saa pirteämmäksi. Yamaha WR250X on näistä ripein vakiona ja pienillä muutoksilla vielä ripeämpi, on muutenkin laadukkain näistä kolmesta pyörästä. Tämän kokoluokan pyörät on kestäviä ja melko huoltovapaita, tehoa maltillisesti niin pelit kestää.

Yamaha XT660X on taas möhkö supermotoksi mutta loistava katumoto luotettavan ja kestävän tekniikan ansiosta, hinnat on 3500€ alkaen. Moottorit kestää huollettuna useita kymppitonneja ja järkevällä ajolla menee helposti 150tkm.

KTM 690 on kunkku eikä käytetyn pyörän ostoa kannata pelätä, kestävää tekniikkaa kuten ylläolevissa pyörissä.

Vanhemman Husqvarnan kompastuskivi on niiden varaosion saanti, sen osalta ollaan käytännössä ulkomaa tilausten armoilla kun kotimaasta ei löydy kuin jotain yleisosia. Muuten 610/630 on hyvä peruspyörä. Tätä pyörää saa nykyään SWM 630 merkillä MP-Racingistä eikä hintakaan ola ihan mahdoton.

Pienten käyttökulujen ja huoltovapauden osalta 250cc pyörät on järkevimpiä, kulutus on älyttömän pieni. Ei edes renkaat ja ketjut/rattaat kulu yhtä nopeasti kuin tehokkaammissa pyörissä. Moni vierastaa näitä pyöriä niiden vaatimattomien tehojen takia, aivan turhaan. Vaikka tehoja ei ole kuutosella keulimiseen, ei välttämättä nyppää hyttiä pystyyn kolmosellakaan, niin pyörät on hauskoja ajaa eikä tarvii olla ruuvari kädessä muuten kun huoltojen kohdalla.

Re: Supermotot

16.8.2015 19:59

Hienoa saada kokeneemmilta näin hyvin informaatiota. Nostin vielä vaihtoehdoksi 390 Duken, mikä ei toki tämän threadin alle sovi, mutta kutakuinkin Hondan hintainen ja vähän paremmin hönkää. Toki eihän tuo smoto ole, joten aivan yhtä monikäyttöisestä menopelistä ei varmaankaan puhuta.

Re: Supermotot

16.8.2015 20:24

typhonisti kirjoitti:Kiitos asiallisesta vastauksesta!

Pyörä tulisi päivittäiseen koulumatka-ajoon opiskelupaikkakunnalle. Mielellän niin huoltovapaa kuin mahdollista, sillä taidot ja paikat räpläämiseen ovat rajalliset. Tuo Kotari näyttää menevän jo hinnaltaan uutena yli budjetin. Tuplasti hondaan verrattuna. Käytännössä on näin mp-uran alkuvaheessa sama jäädäänkö 2t-piikille vai ei, molemmilla pysytään kaupungissa liikenteen mukana.

Tosiaan, ei kannata pelätä käytetyn ostoa. Uudessa pyörässä tippuu arvo enemmän. Vähän käytetty, vakiokuntoinen Yamaha WR250X on kyllä aika turvallinen valinta, ja taatusti parempi pyörä kuin vastaava Honda. Esim. tämmöinen: http://www.nettimoto.com/yamaha/wr/1598373
Suzuki DR-Z:at ovat vanhempia ja enemmän käytettyjä, mutta kuitenkin luotettavia. Tällasia löytyy: http://www.nettimoto.com/suzuki/dr-z/mo ... ub_type=22
Näitä suosittelisin antamillasi tiedoilla.

On jo pitkään huhuiltu että kotarilta tulisi supermoto tuolla Duken tekniikalla, eli 125, 250 ja 390 mallit. Siinähän olisi aika kiinnostava laite.

Re: Supermotot

17.8.2015 7:52

Mä laittaisin samantien hylkyyn 390 Duken, valmistettu Intiassa ja laadussa aika suuria poikkeamia. KTM diileri ei suostunut kaverille myymään uutta 390:stä ja sai ylipuhuttua vähän käytettyyn 690 Dukeen.

Myös CRF250L valmistetaan Hondan Intian tehtaalla mutta laatu on tuttua Hondaa, ja takuu 4 vuotta.

Ennemmin ottaisin WR250R/X:än, paras pyörä tossa kokoluokassa. Hieno moottori ja toimiva alusta vakiona jossa on kaikki tarvittavat säädöt. Kulkuakin riittää aika hyvin pienillä muutoksilla, videolla R-malli ja tehty normi putki/ilmansuodatin/säätöboxi muutokset: https://www.youtube.com/watch?v=47fRFE5U3kM

Re: Supermotot

17.8.2015 13:34

Joo, tuli illalla luettua tuosta Dukesta "kaikennäköistä".
Ehdottamasi SWM tuntuu erittäin mielenkiintoiselta. Varsinkin tuo SM 500 R. Noin 130kg:n ajopaino tuntuu erittäinkin kohtuulliselta. Paljonkohan näistä mahtaa poneja irrota, näin suurinpiirtein. Entä huoltovälit. Tarviiko öljyjä ja suodattimia olla vaihtamassa joka toinen päivä?


Tässä vielä tämä. Translaattorilla saa tuon vähän ymärrettävämpään muotoon,
http://www.swm-motorcycles.it/modelli/s ... /sm-500-r/

Re: Supermotot

17.8.2015 14:01

Tuo SWM on about sama kuin Husqvarna SM510R 2009-2010 mallit..Eli niitä race versioita. Taisi olla että on käytetty Husqvarna SM510R 2009-2010 mallien pohjalle rakennettu, jotain pieniä eroja, ettei tule kopio juttuja..
Jotain 50hv tienoilla on tehot, mutta ajo mukavuus on aika "huono", kevyt, niin tuuli ottaa kiinni ja riepottelee. Eikä tuon painoisessa teholla ole niin merkitystä.

Nuokin selviää kun ne julkaisee sen, mutta jos pohjana on käytetty sitä Husqvarnaa, eli silloin olisi kilpa versio, mutta katukäytössä öljyt noin 500-800km välein, suodatin menee joka toisella kerralla, venttilit tarkistaa vaikka 1000-2000km välein, nopea homma..Kone remppaa varmaan jossain 12-15 000km välein.
Tietysti riippuu ajotyylistä ja miten huoltaa, tiedän muutaman Hussen missä on vedetty 25 000 mailia, ilman kone remppaa, mutta siitä on pidettyä huolto, eli jossain 15-20 000km välein voisi olla aika passeli.