Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
19.4.2014 22:41
Mikäs mahtaa olla vikana kun vaihdoin kytkinkahvan ja sen jälkeen ei kytkin irrota ollenkaan. Kyseessä brembon kytkin 08 vm kotarista. On koetettu ilmata muttei toimi... mikäs tuossa voisi mennä pieleen kun tuskin kytkin on paskaksikaan voinut tuolla tallissa ittestään mennä..
20.4.2014 13:36
Se kytkin pitää sitten aina ilmata alhaalta ylös jos haluat että saat jotain aikaan. Eli ruiskulla työntämään sinne työsylinteriin nestettä. Ja ei sitten mitään DOT 5.1 jarrunestettä vaan mineraaliöljyä tai ihan maguran omaa "blood" ia.
20.4.2014 13:49
Mutta Brembon sylinteriin vaan kuuluu laittaa dot4 tai 5.1. Maguraan sitten sitä mineraaliöljyä.
Ja onhan uusi kahva varmasti oikean mallinen ja säätönuppia oletko kokeillut pyöritellä kiinnipäin?
20.4.2014 14:12
Välityksistä kysymys, nyt 14-52 välit kiinni smotoilla. Jaksaako pyörä viedä miten 14-46 väleillä?
20.4.2014 14:51
Helposti, ei siinä suurta ero huomaa. Omassa pyörässä 14/45 ja minusta sopivat sekalaiseen ajoon. Myös 15/45 tuntui vielä ihan asialliselta, varsinkin jos pidempää matkaa meinaa ajaa.
21.4.2014 15:30
joo Kokeiltu vanhalla kahvallakin ja ilmattu alhaalta ylös ruiskulla mutta ei toiminut. Luultavasti vika juurikin nesteissä pitääpi käydä ostamassa uutta kunhan kaupat aukeavat.
23.4.2014 22:08
Ei oo ihan helpoimmasta päästä laittaa männäntapin sokkarengasta paikalleen. Ei mennyt tänään. Koitamme huomenna uudelleen
24.4.2014 17:37
Olipas se sittenkin helppoo, kun vaan löysi välineet. Alle minuutti meni ja sinne solahti.
Taivutettu pää ensin koloonsa. Sen jälkeen kellosepän meisseli vastapuolelle sellaseen aivan onnettomaan koloon ja sitä vasten paino kärkipihtien kärjillä sen renkaan paikallee.
Helppoo kun heinän teko, vähän virkeempänä
26.4.2014 15:50
Viittiskö joku valaista semmosia suurpiirteisiä eroja näiden 450 ja 525 mallin väliltä? Toki kuutiot eroaa joo mutta kun katteli muita specsejä niin painossa oli eroa 7kg ja korkeudessaki vain joitain senttejä.
Pyörää mitä olisin laittamassa tulis semmoseen 50/50 ajoon kylille ja metsäpoluille. Mietin tässä että kumpikohan sitten olisi se parempi vaihtoehto. Muutamia asioita näistä molemmista pyöristä ois kiva tietää:
Huoltovälit?
Erot koneen luonteessa?(kierrosherkkä, korkeaviritteinen. yms.)
Huoltokustannukset?
Eri vuosimallien eroja jos niitä on? Ilmeisesti -08 muuttu runko ja moottori erilaiseksi?
Käyttäjien kokemuksia molemmista pyöristä?
Miten näillä onnistuu ajaa pitempää matkaa?(+200km)
Tosiaan pyörä tulis käyttöön kaksilla vanteilla että ei tarvis kun heittää smotot alle ja pääsee kadulle kaahaileen.
26.4.2014 16:06
Kotareistahan mulla ei oo mitään kokemusta tai tietoa, mutta jos "metsäpoluilla ajo" tarkottaa että haluaisit ajaa satunnaisesti enduroo niin voin ihan perstuntumalta väittää että nelipuokki on parempi vaihtoehto. Jos meinaat vaan välillä poiketa johonki metsän puolelle seikkailemaan niin eipä tuolla sitten kauheesti oo merkitystä.
Kannattaa ainakin talveks sitten ostaa kunnolliset ajovarusteet ja enskapiikit ja ottaa yhteyttä paikallisiin harrastajiin, hauskinta mitä noilla vehkeillä voi tehdä
26.4.2014 21:54
Itsellä on 2008 vuoden 530 exc. Ja tallista löytyy smotot, piikit ja enskat. Kaikilla tulee höylättyä meneen.
Eniten ehkä alla tunteja saa nappulat. Kun tykkään tutkia paikkoja ja painella mettäautoteitä. Myös enskaa tulee ajettua aika paljon.
Smotoilla taas sit kaupunkipyörittelyä ja sellasia 50 km lenkkejä. Niilläkin kyllä kasvaa hauskuuskerroin kun mennään hiekkatiellä perä vierellä.
Ei sillä varmaan niin suurta merkitystä oo kumman ottaa. Ite otin tutusti isomman. Kuuleman mukaan 450 saattaa jopa tuntua tehokkaammalta, kun repii vähän enemmän tai tuntuu siltä. 530:n ei sit kai repis niin kun vääntää jo alhaalta saakka enemmän niin ei huomaa sitä "piikkiä".
Kaverilla on 450 ja saman verran se kulkee 530:n kanssa. Paha sanoo, kun en oo enempää sillä edes päästellyt.
Mutta ite vedin rajan siihen että alle 2008 peliä en osta. Luulemma iso ero jo alustassa.
27.4.2014 22:03
Hyviä vastauksia tullu, lisää vaan nuita käyttäjäkokemuksia molemmista pyöristä. Lähinnä siksi kyselin ainoastaan näistä ktm tuotteista koska ajattelin että menee muuten offiksi ja tulee bannia..
Mutta sinänsä vielä mitkään merkit ei ole pois suljettuja vaihtoehtoja kunhan täyttävät nuo vaatimukset. Joten jos on lukioilla kokemusta esim kawasta, jammu, husa, honda yms yms. niin saa toki sannoo jos se ei muita haittaa.
Jostain topicista bongasin 450 exc tehokäppyrät jossa oltiin verrattu erilaisia säätöjä toisiinsa. Mietin että oliskohan jollain tallessa ko. taulukko tai tietoa missä vois verrata tota 450 ja 525 teho/vääntö taulukkoa. Tosiaan oletan että 525 vääntökäyrä on hieman korkeammalla ja tasasempi kun 450..
Pitäis päästä testaamaan molempia pyöriä jossain niin helpottais ostopäätöstä kummasti...
Edelleen siis kaikki info ja tieto 450 ja 525 ktm tekeleistä kiinnostaapi, jos tiedät hyviä tipsejä niin jaa toki tietosi.
27.4.2014 22:16
Ei ole kokemusta merkistä, tuli vain mieleen. Eli jos haluaa ajaa enemmän metsää, niin tuo 450cc olisi parempi, koska kevyempi, ei ole sitä "kovaa" alavääntöä jolla "hakkaa" itsensä väsyksiin, tietysti riippuu ajo tyylistä.
Tuohan isompi kuutioinen on parempi aakeelaakee paikkoihin enemmin ja tietysti kadulle. Se isompi cc on loivempi tehoissa ja väännössä, ei ole sitä "teho piikkiä", ei tarvitse kierrättää
Juuri niin kuin sanoit, paras olisi päästä kokeilee molempia pyöriä.
Ja nää on ikuisia kysymyksiä, kumpi on parempi 450cc vai isompi, mulle sopii paremmi isompi kuutioinen, koska enemmän katuajoa, mutta jos jotain metsää, niin todellakin pitäisi olla kevyt, siis jo pelkkää metsää. Mutta kyllä tuolla 450cc pärjää, oikeastaan riippuu vähän budjetista myös
27.4.2014 22:35
Molempia ajaneena (tosin 450 vain kerran) voin sanoa, että kyllä se 450 on parempi metsään juuri niin kuin Husky sanoi. 525 vääntää selvästi enemmän (turhan paljon) ihan pienilläkin kierroksilla, josta ainakin omasta mielestäni on haittaa hankalassa maastossa.
525 vääntö on todella tasainen, 450 selkeämpi "tehopiikki".
Loppupeleissä silti molemmilla on kiva ajaa sekä kadulla että metsässä.
4.5.2014 3:24
Jebou, rengashommia. Mitkä enskakumit kannattais ostaa ? Tarkoitus olisi olla metsäpainotteista, siirtymäajot asvaltilla.
Hinta ei tärkein, ei mielellään mitä "sliksi" kuviolla olevia..
Arska tietää varmaa?