Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
29.10.2013 19:16
Itse en ole minkään vehkeen (tämänkään) venttiilinkoppia laittanut momenttiin, tosin se ei tarkoita ettei se ole tärkeää. Avatessa tunnustele kireyttä, äläkä kiristäessä vedä hampaat irvessä.
29.10.2013 23:12
Muistaa vaan ostaa kahdella eurolla uudet tiivisteet ja ei pistä hampaat irvessä kireälle niin hyvä tulee.
1.11.2013 21:05
Onko esim 125exc kottaraisessa samankokoset katteet ku esim 450exc?
2.11.2013 18:24
Haatsi kirjoitti:Muistaa vaan ostaa kahdella eurolla uudet tiivisteet ja ei pistä hampaat irvessä kireälle niin hyvä tulee.
Tai sitten uittaa öljyssä ne tiivisteet niin lähtevät ehjänä irti ja pitävät kyllä kunnes hajoavat.
Ja kotareissa on kaikissa samat katteet exc/sx sarjassa pl. tankit jotka ainakin kaksitahtisissa ovat vähän erilaisia.
5.11.2013 19:12
Haluaisiko joku selittää mulle rautalangasta väännettynä mistä tiedän että että venttiilit ovat oikeassa kohdassa säätöä varten? Tuossa on paras löytämäni selitys.
Adjust closed intakes valves when exhaust valves are opening(~1/2 way).
Adjust closed exhaust valves when the intakes valves are closing(~1/2 way).
En tiedä ajattelenko minä tämän ihan nurin kurin, mutta venttiilit ovat kiinni kun rocker arm:it (mitkä ne nyt suomeksi olivatkaan) ovat alhalla, ja auki kun ne ovat ylhäällä?
6.11.2013 0:22
Rocker arm on keinuvipu, ja silloin kun mäntä on suunnilleen oikeassa asennossa säätöä varten niin keinuvivuissa tuntuu pieni välys kun sitä heiluttaa, eli kun katsotaan wikipedian 4-tahti koneen toiminta-animaatiota niin keinuvivut toimii päinvastoin kuin sanoit.
Ehkä kuitenkin odotetaan jonkun viisaamman vastausta, ei ole vielä tullut opiskelijana moottorin toimintaan perehdyttyä kun vasta teoriassa.
6.11.2013 0:58
Itse olen säätänyt aina venttiilit männän yläkuolokohdassa, enkä niin kuin Stålin ohjeessa. Mistä tuo muuten löytyi? Siinä siis sanotaan, että silloin kun imuventtiilit sulkeutuvat niin säädetään kiinni olevia pakoventtiileitä (keinuvipu ylhäällä, juuri niin kuin Prätkäjätkä sanoi). Kiinni olevia imuventtiileitä taas säädetään silloin, kun pakoventtiilit ovat avautumassa. Alhaalla kuitenkin sepustus miten olen itse säätänyt kaikkien yksipyttyisten venttiilit, oman 525 mukaanlukien.
Aluksi kannattaa avata valmiiksi molemmat venttiilikopat, jotta näkee helposti missä tahdissa moottori menee. Sitten pyöritä konetta suosittelen vauhtipyörästä, silloin saa myös pyöritettyä myös takaspäin kun etsii yläkuolokohtaa. Jos et ole varma oikeasta suunnasta, niin polkimen avulla katso kumpi suunta on normaali kiertosuunta. ja katso kun imuventtiilit liikkuvat. Kun ne menevät kiinni, tulee luonnollisesti työtahti. Tässä kohtaa työnnä meisseli tulpan reiästä sisään ja tunnustele milloin mäntä on lakipisteessä. Kun olet löytänyt lakipisteen (yläkuolokohdan), niin venttiileissä tulisi olla ihan pieni välys. Luultavasti vauhtipyörässäkin on T-merkki, ihan varma siitä en tosin ole.
Sitten ei muuta kuin säätämään välystä, rakotulkin tulee liikkua välissä kohtalaisen kevyesti.
6.11.2013 2:10
Juu eli ihan väärinpäin ajattelin tuon. Noh, hyvä että kysyin. Tuo lainaus oli vaan thumpertalkin ketjusta missä puhuttiin venttiilien säädöstä. Tosin vähän kaikkialla kehotetaan unohtamaan yläkuolo, ja kattomaan venttiileistä.
http://www.ledametrix.com/valves/valves.htm esim tossa on "minun" ohje.
En muuten älynnyt, ennen kuin sanoit, että yläkuolon voi kattoa laittamalla jotain tulpanreiästä sisään
6.11.2013 2:55
RFS koneessa on myös hieno systeemi männän yläkuolokohdan määrittämiseksi.
Tuossa kohtaa konetta löytyy pieni pultti jossa on kupariprikka. Otat pultin irti ja sen kupariprikan pois ja sormivoimin väännät sen pultin takaisin niin se pultti menee ihan pohjaan asti vain jos mäntä on yläkuolokohdassa. Tämä myös lukitsee koneen tähän asentoon. Eli muista sitten venttiilit tarkastettuasi laittaa se prikka takaisin.
PS. öljyt kannattaa olla valuttanut pois.
Viimeksi muokannut Haatsi päivämäärä 7.11.2013 2:41, muokattu yhteensä 1 kerran
6.11.2013 14:32
Täytyypä muistaa tuo Haatsin kikka ensi kerralla, niin löytää varmuudella oikean kohdan.
6.11.2013 19:06
Jep, elikkä tuli nyt ne venttiilit tarkistettua. Pyörähän ei sinäänsä oireillut mitään, viime säädöstä on vaan kulunut reilu 50h, joten ajattelin tarkistaa. Päädyin siihen että en lähe säätämään, koska on todennäköisempää että vedän ne vitturalleen kun että saan sen tehtyä oikein
. Imupuolella 0.12mm meni kumpaankin aika mukavasti, 0.14mm oli TIUKKA ja 0.15mm ei mennyt enään. Pakopuolella, toiseen sain vielä 0.15mm just just menemään, muuten olivat samanlailla kuin imupuolellakin. Eli ihan ok pitäis olla?
10.11.2013 16:16
Onko 525 exc staattorin uudelleen käämittämisessä mitään järkeä vai kannattaako ostaa kerralla uus?
Valot on simahtanu pyörästä ja mittauksien perusteella virtaa ei tule staattorilta
12.11.2013 15:18
Tome^ kirjoitti:Onko 525 exc staattorin uudelleen käämittämisessä mitään järkeä vai kannattaako ostaa kerralla uus?
Valot on simahtanu pyörästä ja mittauksien perusteella virtaa ei tule staattorilta
Jos se on rikki ja itse tai halvalla käämit niin kannattaa. Mutta miksi ihmeessä se olisi rikki? Kolmivaihestaattoreita saa halvalla, mutta ne laittaa sitten koko systeemin säätimineen uusiksi. Tosin suosittelen käämimään sen alkuperäisenkin tehokkaammaksi (ei ole kokemusta tosin) jos siihen rupeat. Alkuperäistä ei tiskiltä kannata ostaa, muistaakseni hinta oli sen verran suolainen että tarviketta/tehokkaampaa saa sillä jo vaikka kuinka.
12.11.2013 20:32
kurapäristelijä kirjoitti:Tome^ kirjoitti:Onko 525 exc staattorin uudelleen käämittämisessä mitään järkeä vai kannattaako ostaa kerralla uus?
Valot on simahtanu pyörästä ja mittauksien perusteella virtaa ei tule staattorilta
Jos se on rikki ja itse tai halvalla käämit niin kannattaa. Mutta miksi ihmeessä se olisi rikki? Kolmivaihestaattoreita saa halvalla, mutta ne laittaa sitten koko systeemin säätimineen uusiksi. Tosin suosittelen käämimään sen alkuperäisenkin tehokkaammaksi (ei ole kokemusta tosin) jos siihen rupeat. Alkuperäistä ei tiskiltä kannata ostaa, muistaakseni hinta oli sen verran suolainen että tarviketta/tehokkaampaa saa sillä jo vaikka kuinka.
kyllä multakin meni staattori rikki omasta pyörästä. valot toimi mutta ei antanu kipinää. tilasin sitte mc scatterilta nimenomaan exc staattorin 160e mut siinä ei sitte valot toiminu. toisaalta ei se ollu alkuperänen. löysin sitte käytetyn ap yhestä kaupasta ja se toimi.125exc staattori menee kuulemma päikseen kiinni 525 seenkin.
12.11.2013 22:26
Pitääpä soitella ympäriinsä mitä maksas