Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
29.5.2013 20:21
TRÄ kirjoitti:Kotarin mittaristo rupes temppuilemaan remontin yhteydessä kun oli sen 1-2kk päivät pois käytöstä. Eli näyttää nykyään vaan nopeuden ja käyttötunnit/kilometrit remontin jälkeen. Mutta ei kokonaiskilometrejä mitä oli ennen kuin tilttas, trippimittaria yms. ominaisuuksia. Muilla samanlaista ongelmaa ollu? 3 nappiahan tuohon mittariin on joista yksi toimii enää joka vaihtaa km lukemaa / ajotuntien ruutua.
E: Johdot ja liittimet käyty kyllä läpi..
ei oo kokemusta mutta vaikuttaa siltä että vika olis ite mittarissa koska johdot ja liittimet on käyty läpi.
kukas viisas osaisi sanoa että minkä takia pyörän ollessa käynnissä akun lataus jännite näyttää vaan 11V kun se pitäis olla yli 12V? ja valot yms. muut sähkö vempaimet oli pois päältä.
30.5.2013 0:49
Joo hyvä ja selkee toi filmi.
Mites huomasin tänää et noi etujarrulevyn sovitepalat eli ne rinkulat jolla levy on kiinni, vitusti väljää ja levy heiluu. Onko levyn riski irrota, pysyykö pyörä suosiolla tallissa ennen kun uudet saapuu? Ilmeisesti ihan normaalia kulumista?
1.2l öljytilavuus? Kysyvä ei tieltä eksy
Kotarisalkku jäi faijalle ni ei pyge kattoo ohjekirjasta.
30.5.2013 8:38
Mikäli nyt on kyse kuvassa näkyvästä rinkulasta:
https://tpoparts.com/cat093//image/cache/data/S_0000103_000078-640x480.jpgniin sen on tarkoituskin heilua, kyse on kelluvasta jarrulevystä. Homman juju on siinä että koska tuo ulompi kehä lämpenee jarrutettaessa välillä aika koviinkin lämpötiloihin ja tuo sisempi kehä taas ei lämpene niin normaali jarrulevy saattaa mennä kieroon tästä lämpötila erosta ja lämpölaajenemisesta, kelluva levy taas ei. Tämä taas lisää jarrulevyn käyttöikää.
Se öljyn täyttötila on n.1 litra. Hieman enemmän jos vaihdat molemmat suodattimet, lähellä tuota 1,2l jonka mainitsit. Kytkimen puolelta koneesta löytyy se öljyn tarkistussilmä. Kun alat kaatamaan öljyä koneeseen, niin kaada ensin litra. Sen jälkeen odottelet hetken ja katsot sitä tarkistussilmää, mikäli öljyn pintaa ei siinä näy, kaada varovasti lisää. Tarkoitus olisi saada se öljyn pinta näkymään n. 1/3 alhaalta lukien. Puoliväli voi olla jo liikaa. Eli alle puolen välin kun se öljypinta jää niin kaikki on OK. Sitten tietty kone käyntiin, antaa käydä 3min. Odottaa hetken että öljyt laskeutuu ja katsoo uudestaan mikä on tilanne.
Jos tuntuu että litrakin oli jo liikaa niin voi epäillä että et valuttanut kunnolla öljyjä pois, parhaiten ne viimeisetkin sieltä tulee pois kun poistat sen lyhyemmän öljysihdin koneen pohjasta.
30.5.2013 13:49
Joo itelläki heiluu tuon kelluvan levyn kehä, no worries. Viimeks kun vaihoin öljyt ja suodattimet ni laitoin tasan 1.2l, se oli juuri oikea määrä.
30.5.2013 14:15
Ei paljo selvempiä vastauksia voi olla. Thänks
30.5.2013 15:37
Jees ja se vielä että kun niitä öjyjä vaihtaa niin kannattaa suodattimiin kaataa hieman öljyä ettei ihan kuivana niitä laita sinne sisään, muuten ne imasee sitä öljyä aika runsaasti.
30.5.2013 19:53
TRÄ kirjoitti:Kotarin mittaristo rupes temppuilemaan remontin yhteydessä kun oli sen 1-2kk päivät pois käytöstä. Eli näyttää nykyään vaan nopeuden ja käyttötunnit/kilometrit remontin jälkeen. Mutta ei kokonaiskilometrejä mitä oli ennen kuin tilttas, trippimittaria yms. ominaisuuksia. Muilla samanlaista ongelmaa ollu? 3 nappiahan tuohon mittariin on joista yksi toimii enää joka vaihtaa km lukemaa / ajotuntien ruutua.
E: Johdot ja liittimet käyty kyllä läpi..
Siis nollautuko sieltä kokonaan se tuntimittari, että hävisi ne tunnit myös mitä on ajettu pyörällä ennen remppaa? Niissähän on tietääkseni siellä mittarissa itessään sisällä jonkinlainen akku/patteri millä se pitää tiedot tallessa kun akku on irti.
Pääsetkö ollenkaan sinne mittarin valikkoihin mistä voi ite just valita noi toiminnot mitä haluu siihen trippi, kierrosaika jne? Rullaa sillä O näppäimellä käyttötuntien kohdalle ja paina pohjassa n.5sek. Sitten pitäis aueta sellanen asetusvalikko missä vilkkuu ne toiminnot minkä kohdalla oot, elikkäs rullaat O-napilla haluttuun ja painat +-nappia niin saat sen joko päälle=lopettaa vilkkumisen tai - -napilla pois päältä=alkaa vilkkua. Pois pääsee automaattisesti kun ei paina hetkeen mitää tai sitten vaan pitää sitä O-nappia pohjassa taas hetken.
30.5.2013 20:26
Habusa kirjoitti:TRÄ kirjoitti:Kotarin mittaristo rupes temppuilemaan remontin yhteydessä kun oli sen 1-2kk päivät pois käytöstä. Eli näyttää nykyään vaan nopeuden ja käyttötunnit/kilometrit remontin jälkeen. Mutta ei kokonaiskilometrejä mitä oli ennen kuin tilttas, trippimittaria yms. ominaisuuksia. Muilla samanlaista ongelmaa ollu? 3 nappiahan tuohon mittariin on joista yksi toimii enää joka vaihtaa km lukemaa / ajotuntien ruutua.
E: Johdot ja liittimet käyty kyllä läpi..
ei oo kokemusta mutta vaikuttaa siltä että vika olis ite mittarissa koska johdot ja liittimet on käyty läpi.
kukas viisas osaisi sanoa että minkä takia pyörän ollessa käynnissä akun lataus jännite näyttää vaan 11V kun se pitäis olla yli 12V? ja valot yms. muut sähkö vempaimet oli pois päältä.
Kokeile mitata suoraan staattorilta paljo se antaa jännitettä. En tiedä minkä värinen johto se on noissa RFS koneissa, mutta uudemmissa XC4 se on ainakin keltanen mikä tulee suoraan stattorilta. Sen nyppäsee liittimestään irti, siihen mittari kiinni, tulpanjohto iriti ja polkasee. Pitäis näyttää 14-16V. Toinen testi on että laitat liittimen takasin kiinni mutta pidät sen mittarin tikun siellä välissä jotenkin ja mittaa taas samalla tapaa tulpajohto irti niin pitäis tulla 11-13V. Sitten jos mittaat siitä toisesta johdosta mikä tulee myös staattorilta (valkoinen), niin ekassa testissä pitäis näyttää 14-16V ja toisessa 13-15V.
Jos näyttää jotain ihan muuta niin mittaa staattorin käämien vastus sieltä keltainen-runko=0,5-0,8ohm ja keltainen-valkoinen 0,13-0,19omh. Arvot tosiaan sitten uudemmasta XC4 koneesta, että en varmuudella tiedä paljonko pitäis RFS staattorin näyttää.
30.5.2013 20:32
Haatsi kirjoitti:Jees ja se vielä että kun niitä öjyjä vaihtaa niin kannattaa suodattimiin kaataa hieman öljyä ettei ihan kuivana niitä laita sinne sisään, muuten ne imasee sitä öljyä aika runsaasti.
Joo heitin tost suodattimia tilauksee. Mikä ero pitkillä ja lyhyillä, tai onko toinen toista parempi?
30.5.2013 20:52
Kyllä nimi kertoo kaiken suodattimista, toinen on pidempi KN-155 ja toinen on lyhyempi KN-157. Et voi erehtyä kumpi menee kumpaan koloon, koska ne ei mahdu väärään rakoseen.
Jos tykkää niin kannattaa KTM maahantuojalta esim. turun bikeworldista tilata öljynvaihto setti missä tulee kaikki O-renkaat, molemmat suodattimet ja molemmat öljysihdit. Maksaa jonkun 20€ ja risat ja pysyy ainakin varmasti öljyt koneen sisässä uusilla tiivisteillä.
31.5.2013 13:09
rikke5 kirjoitti:TRÄ kirjoitti:Kotarin mittaristo rupes temppuilemaan remontin yhteydessä kun oli sen 1-2kk päivät pois käytöstä. Eli näyttää nykyään vaan nopeuden ja käyttötunnit/kilometrit remontin jälkeen. Mutta ei kokonaiskilometrejä mitä oli ennen kuin tilttas, trippimittaria yms. ominaisuuksia. Muilla samanlaista ongelmaa ollu? 3 nappiahan tuohon mittariin on joista yksi toimii enää joka vaihtaa km lukemaa / ajotuntien ruutua.
E: Johdot ja liittimet käyty kyllä läpi..
Siis nollautuko sieltä kokonaan se tuntimittari, että hävisi ne tunnit myös mitä on ajettu pyörällä ennen remppaa? Niissähän on tietääkseni siellä mittarissa itessään sisällä jonkinlainen akku/patteri millä se pitää tiedot tallessa kun akku on irti.
Pääsetkö ollenkaan sinne mittarin valikkoihin mistä voi ite just valita noi toiminnot mitä haluu siihen trippi, kierrosaika jne? Rullaa sillä O näppäimellä käyttötuntien kohdalle ja paina pohjassa n.5sek. Sitten pitäis aueta sellanen asetusvalikko missä vilkkuu ne toiminnot minkä kohdalla oot, elikkäs rullaat O-napilla haluttuun ja painat +-nappia niin saat sen joko päälle=lopettaa vilkkumisen tai - -napilla pois päältä=alkaa vilkkua. Pois pääsee automaattisesti kun ei paina hetkeen mitää tai sitten vaan pitää sitä O-nappia pohjassa taas hetken.
Mitään muuta ei näytä kuin nopeuden, käyttötunnit ja kilometrit remontin jälkeen. Ei trippejä, kierrosaikoja, kokonais tuntimäärää, kokonaiskilsoja jne.
Pitääpä käydä kokeilemassa tuota ehdotustasi.
E: Joo homma rupes rokkaamaan, kiitokset neuvoista! Mutta kokonaiskilometrit ja tunnit on kyllä hävinnyt taivaan tuuliin..
3.6.2013 4:37
Venttiileitä säätämässä, 0.12 imu ja pako? Ja viimehetken vinkit?
Rupee pikkuhiljaa tulemaa tä pyörä tutuks.
4.6.2013 8:34
Hommaa manuaali (vaikka pdf googlesta). Turhaan täällä kyselet kun mahdoton sitä on neuvoa kuitenkaan. Tekemällä ja lukemalla oppii.
0.12 on välys, todennäköisesti säädät turhaan.
9.6.2013 14:48
Tulipa säädettyä ekaa kertaa venttiilit kun vähän kolisi. Pakovenojen kanssa oli aikamoista taistelemista, kun ovat niin pienessä välissä. Imuventtiileissä oli molemmissa vähän säätämistä, pakoventtiileistä vain vasemmanpuoleinen oli hiukan väljä.
Koeajolla huomasin, että taitaa nokkaketju pitää vaimeaa ääntä. Auttaiskohan siihen manuaalinen nokkaketjun kiristin ja/tai nokkaketjun vaihto? 525 exc 2003 ja pyörällä ajettu 202 h.
9.6.2013 15:31
Nokkaketjun rallatus on ihan normaalia sillä alkuperäisellä kiristimellä, mikäli ääni koveneen niin kannattaa harkita manuaalia kiristintä, sillä ainakin pääsee äänestä eroon.