Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
21.10.2016 15:32
Export kirjoitti:Muutama syy miksi pientä mopoa katsellu. 600 kuutioiseen tuntunu vakuutukset olevan kovemmat kuin esum 250 kuutioiseen.
Vuosien ajamattomuus tehny sen että jonkun asteinen itsesuojeluvaisto tullut että ei ihan heti mitään hirveetä tykkiä tarvihe.
Paino ja koko, mieluummin ottasin sirohkon pyörän kuin liian painavaa jonka kanssa vaan ihmeissään jossain pöpelikössä on.
Ja ennen kaikkea se verrattain vähäinen käyttö. Eli edullinen hankintahinnaltaan, vakuutuksiltaan ja ylläpidoltaan sais olla.
Vanhempi isompi mopo ja vakuutusmaksut on huomattavasti kohtuullisemmat.
Itse huomasin että vakuutusmaksut puolittuivat kun vaihdoin fasun 600 cm yzf 750 r:ään. Toki sekin selitti että toi yzf oli tuotu suomeen aikoinaan 98 hp:n papereilla vaikka oikea teho on se 125 hp.
26.10.2016 14:08
Nelarit kyllä hyljänny ajatuksista melkein kokonaan koska budjetti on niin pieni että hyvän yksilön saamisen todennäköisyys on pienehkö.
Kokemusta tai osaamista nelarin moottoripuolen huollosta ei itsellä juurikaan ole eikä tuttujakaan ole keiltä neuvoa voisi saada.
Eli ihan huollossa joutuisi käyttämään ja se tuntuu kalliilta tavalta harrastaa. Ja kyllähän nelariin osat muutenkin ovat kalliimpia.
Sen takia 2 tahtista miettiny.
Vaan yllättävän vähän tuntuu 250cc 2t olevan tarjolla. Varsinkin kun 2000 lukulaista mieluilisi.
1.11.2016 23:55
Ihan selvästi noilla kriteereillä enska tai moto.
Mitä tulee tuohon pyörän kokoon, niin tommoset 250 kuutioiset on useimmiten A)tehottomia tai B)vaativat huoltoa ja huolenpitoa, mikäli tehoa on enemmän.
Meillä on tuollainen 600dr ns kakkos/kurapyöränä. Ihan hyvä peli, joskin ennemmin suosittelisin 650 uudempaa se tohtoria. Siinä on sähköstartti, näyttää paljon paremmalle ja yleensä vähän paremmassa kunnossa -> vähemmän laittoa ja siistimpi.
45hv tehoa, eli melkoinen ikiliikkuja oikein huollettuna ja vääntöä on mukavasti.
Painokaan ei haittaa, ellei nyt ihan metsässä meinaa ajella. Pienemmillä poluilla pärjää mukavasti.
Sopivasti välitettynä kulkee n. 150kmh, pärjää maastossa, liikkuu aikalailla niin hyvin, kun tuommonen voi liikkua ja satasta ajelee maantiellä kohtalaisen mukavasti.
Vakuutuksetkin on varsin edukkaat ja kuutioita _paljon_ tärkeämpi asia vakuuttaessa on 1) malli 2) vakuutusyhtiö. Ifiltä saa suht hyvään hintaan tuon pyörätyypin vakuutuksen, joskin esimerkiksi kyykyissä vakuutukset muihin yhtiöihin nähden korkeammat.
31.5.2017 12:10
Moro!
Olisi ehkä tarkoituksena hankki ensimmäinen kunnon pyörä ja siitä olisi vähä kysymyksiä.
Olen hieman miettinyt noita kyykkyjä ehkä eniten Yamahat ja Suzukit, koska miellyttävät silmään. Jotakin nakuja/smotoja olen katellut mutta ei ole mikään ihan iskenyt vielä silmään, paitsi ehkä tuo ducatin 1100 motard(pelkään, että sekin tärisee sitten maantie ajoissa, kuten oman smoto tällähetkellä).
Kuutioista sen verran, että 600 tai tonninen olis mielessä. 600 saa ehkä hieman halvemmalla uudempia ja vähämman ajettuja. Tarkoitus olisi myydä nykyinen smoto ja sillä kustantaa uusi pyörä ja ehkä jos löytyyy todella hyvä yksilö niin vähän lisää rahaan voin käyttää.
Miten yleisesti tollanen sporttipyörä matka ajossa? täriseekö tollanen 600 samanlailla kuin supermotot vai meneekö nätisti?
Tosiaan smotolla rakastan ajelle kaupungilla ja sen maastoissa monipuolisuuden takia, mutta olisi kiva näin kesällä ajelle vähän pitemmälle ja tehdä iltasin vähän pitempi lenkkejä kuin kaupungille ja takas.
Lopuksi minkälaiset vakuutuksen tollasiin on? Tällähetkellä täyskasko ja liikennevakuutuks smotoon on ~600e