Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
24.2.2015 16:13
No ei se 250cc mikään helppo pikkupärrä ole. Epäkäytännöllisempi versio +450cc:stä vaan. Joku 600cc katumoto varmaan ihan hyvä jos ei oikein luota omiin taitoihin huoltaa pyörää. Joku 500cc kilpapeli ihan ok jos vain luottaa siihen että osaa huoltaa. Eikä se aloittelijalle ole kauhean paha. Rauhallisesti vaan kaasukäden kanssa että se vääntö ei pääse yllättämään. Pyöränä kuitenkin aika helppo käsitellä. Omasta mielestä joku 600cc kyykky on paljon petollisempi aloittelijalle. Sillä on niin helppo ajaa sen verta kovaa että ajaa ittensä hengiltä.
24.2.2015 17:01
Kyllä jos ei luota itseensä niin tuollainen huoltovapaampi katusupermoto on hyvä vaihtoehto, vielä jos haluaa aloittaa "helpommasta", mutta jos on ajokokemusta pyörästä ja itse hillintää, niin suosittelen niin isoa kuin uskaltaa, siis nyt puhutaan supermotoista.
Näin voisi sanoa että ne aloitus pyörät olisi Suzuki DR-Z 400, Honda XR-mallit, Yamaha XT mallit, Husqvarna SM/TE-mallit ja noista ne katuvarsiot, ei kilpapyöriä, kun niillä myös on sama malli merkki, Ktm lc-4 supermotot.
Ne on pikkuisen painavampia, niin sitä myöten vakaampia, huoltovapaampia, isot bensa tankit jne. No saahan niitä kilpapyöriä myös pitää rajoitettuna ensin, että ottaa tuntumaa pyörään. Ja yleensä esim tuollainen katusupermoto, siis dr-z vaihtuu "kilpaversioon" kun tulee tehtyä koeajo, näin voisin kuvitella, kun se keulii helpommin jne.
Niin kuin Stål tuossa sanoi, nuo kyykkypyörät on sitten ihan eri asia, siellä näin itse ajattelisin aloittavani pienemmästä ja sitten sitä mukaan isompaa kuin tulee kokemusta.
25.2.2015 16:21
Juurikin näin.
Valkokilpinen kisapyörä on aika kompromissiton ja äärimmäinen peli kadulle. Se on yleensä tuollasta matalaviritteisempää katuenskaa kalliimpi jo hankintahinnaltaan. Siihen vielä kaikki huolto ja varaosat, niin kalliksi ja kovatöiseksi tulee..
Tankki ja toimintasäde on kisapelissä pieni, satula kova ja moottori kireä.
http://www.nettimoto.com/suzuki/dr-z/1798873http://www.nettimoto.com/yamaha/xt/1699374http://www.nettimoto.com/honda/fmx/1812697http://www.nettimoto.com/honda/fmx/1729162http://www.nettimoto.com/ktm/640/1809883http://www.nettimoto.com/ktm/640/1756123http://www.nettimoto.com/ktm/640/1544802Nää nyt pomppas ekana silmään nettimotosta.
10.3.2015 16:20
Kisapelien hyvä puoli on huoltojen/purkamisen helppous, katulaiskoissa ei olla sitä huoltopuolta ajateltu ja aivopieruja löytyy paljon enemmän mitä kisapeleissä.
Supermotonkin periaate menee aika romukoppaan siinä vaihesssa kun se painaa sen 140kg ja alusta on mitä on ja penkki muistuttaa sohvaa.
Jos räikkä pysyy yhtään käessä, niin iso kisanelari on tosi hyvä valinta, huoltovälikin lähenee toistasataa tuntia jos on kone oikein nipussa.
10.3.2015 17:35
joissain mukavuusmalleissa on tosin esim tasapainotusakselit, mitä ei näistä "kisa" versioista löydy. Eli tiivistettynä voit olettaa hammaslääkärin paikkojen uusimiskustannuksien olevan lähes olemattomat.
niin ja niillä mukavuusmalleilla voi ajaa sen 1000km päivässä, eli pääsee pidemmällekin kuin paikallisen lätäkön ympäri.
kolmantena, en ainakaan törmännyt yhteenkään huoltoon lc4 kanssa joka olisi ollut suuritöinen.
10.3.2015 17:53
En kyllä suosittelisi kisaenskaa kadulle ekaksi peliksi. Katumallit on tehty kadulle, ovat luonteeltaan vähän lempeämpiä ja mukavampia ja kuten sanottu, vaativat vähän vähemmän hellää huolenpitoa.
525 EXC ja 690 SMC omistamana voin sanoa, että itse valitsisin kadulle 690, tosin silloin ei ollut varaa pitää sitä, jonka vuoksi kaupunkipäristimen virkaa hoitaa tuo 525. Jos talossa ei olisi pidempiä reissuja varten vanhaa 600F suzukia, niin en pitäisi kotaria ainoana pyöränä.
Maekine kirjoitti:Valkokilpinen kisapyörä on aika kompromissiton ja äärimmäinen peli kadulle.
Hyvin sanottu. Tässä tapauksessa taitaa jonkin verran ajokokemusta olla taustalla, mutta luonteeltaan nämä ovat niin agressiivisia, että vaativat omanlaisensa kuskin käskyttämään. Leppoisaan sunnuntaikruisailuun niitä ei ole tehty, enkä kyllä ensimmäiseksi fillariksi ostaisi.
11.3.2015 15:22
snuarrow kirjoitti:joissain mukavuusmalleissa on tosin esim tasapainotusakselit, mitä ei näistä "kisa" versioista löydy. Eli tiivistettynä voit olettaa hammaslääkärin paikkojen uusimiskustannuksien olevan lähes olemattomat.
niin ja niillä mukavuusmalleilla voi ajaa sen 1000km päivässä, eli pääsee pidemmällekin kuin paikallisen lätäkön ympäri.
No tuossa 650 husabergissä on tasapainotusakseli, ota huomioon että se on melkeimpä kisasin katupeli kilvellisten crossipyörien jälkeen. Vielä ei oo hampaita pitäny korjailla.
En nää kyllä mitään ongelmaa miksei kisasemmilla pyörillä vois ajaa 1000km päivässä jos siltä tuntuu.
11.3.2015 21:25
Kyllä niillä voi ajaa. Paino sanalla voi, mutta kivaa se ei ole. Satulat on usein kapeita ja kovia, eikä niiden päällä ole mukava vietellä pisempiä etappeja.
Kilpapelien huoltoväleillä tuollasella matkalla saa jo ainakin kerran vaihtaa öljytkin.
Toki korkeahko kulutus ja pieni tankki saa aikaan sen, että huoltikselle saa pysähtyä usein tankkaamaan ja voi samalla vähän jalotella
Jos oikeesti usein ajaa pisempiä matkoja, niin tuollanen alle 150km toimintasäde alkaa jo vaatia hieman ylimääräistä suunnittelua. Tässä onkin yksi syy, minkä takia itse päädyin hommaamaan katupyörän A2-luokkaa varten. Sillä kun ajaa helposti yli 300 km tankillisella vähän reippaammallakin kaasunkäytöllä
Kisapeli katukäytössä toimii parhaiten
1)Lyhyessä kaupunkipyörityksessä,kun kilometrejä kertyy vähän
2)Temppukäytössä
3)Tallin toisena pyöränä.
Itse en voisi oikein näillä n. 10 000 kilometrillä vuodessa kuvitella omistavani kisapeliä.
Neljänkympin keskituntinopeudella tuo on noin 250 tuntia. Se alkaa käydä jo kukkaron päälle, jos meinaa pitää kunnossa
Muutenkin kisapelin osto on aina riskialttiimpaa, kun jonkun matalavireisen katuenskan tai katupyörän osto. Muutamankin vuoden vanhassa pärrässä voi piileä vaikka minkälainen pommi kauniin kuoren sisällä.
21.3.2015 3:28
Mitäs mielipiteitä porukoilla on husqvarna te 450 vs smr 511. Molempia olen miettinyt, mutta en osaa oikein päättää. Molempi ei ole mahdollista oikein koe ajaa, joka on hieman huono juttu. Molemmat tulisi smotoilla ja käyttö tarkoitus on kaupungilla pyöriminen ja ja sunnuntai ajelut, eli huvi käyttöön vain. Kilometrejä kautaan pari tuhatta todennäköisesti, koska autokin tallissa
21.3.2015 8:44
No jos et mene metsään, niin tuo smr malli, niin säästyy endurosta (TE 450) tekeminen smoto, ne rahat voi käyttää siihen smr malliin.
Muuta kokemusta ei ole...
21.3.2015 12:04
Jos molemmat ovat yhtä hyvin huollettuja niin SMR. Alusta, jarrut ja säädöt ovat suoraan kadulle sopivia ja kone hieman vääntävämpi.
Tavallisesti nuo enskasta supermotoksi muutokset ovat vain pelkät vanteet, toki vähän vaikeaa sanoa näkemättä. Voihan siinä TE:ssä olla parempaa palikkaa ja kilpakuskin ratasäädöt
26.4.2015 22:31
Noniin pyörän hankinta olisi pikkuhiljaa ajankohtainen ja kiikarissa olis tommonen ktm 625 smc jolla rullailtu lähemmäs 34tkm. Mitä nyt lukenut niin lc4 koneet pitäisi olla suht kestäviä mutta mitä täällä ollaan mieltä tommosesta määrästä ja mitä pitäisi ottaa huomioon?
6.5.2015 9:10
Onko täällä kenelläkään kokemusta aprilia dorsoduro 1200:sta. 1200 kuutioinen versio siitä syystä että vääntävämpi kone ja mahdollisesti mukavampi ajaa kuin 750 kuutioinen versio. Seuraavalla ajokaudella ajattelin pistää nykyisen hondan vaihtoon ja isompaa smotoa alle. Saako noihin helposti varaosia suomesta? Aprilia ei kuitenkaan ole kamalan yleinen pyörä suomessa?
6.5.2015 11:07
Joo, mutta ei se mikään supermoto enää ole...
Muita vaihtoehtoja vois olla KTM 950/990, BMW HP2, Ducati Hypermotard.
Varaosia saa normaalisti, kuten kaikkiin Aprilioihin, pyörähän on tuotannossakin vielä.
Viimeksi muokannut AceFin päivämäärä 6.5.2015 13:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Edellistä viestiä ei tarvitse lainata.
6.5.2015 20:23
Mitä itse tuota 750cc mallia testannut, niin ihan jees, ainoa "ongelma" on tuo bensa tankin ongelma ja tietysti sitten jatko myynti....Ja noita voisi sanoa sellaisiksi "bigsupermoto", megasupermoto" jne...
Mitä nyt bike lehdessä testiä joskus lukenut, niin aika jees peli, voimaa on, taisi olla se voima suhteessa ajettavuuteen josta sai vähän miinusta.