Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.
Alueen säännöt
Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.
12.4.2013 20:56
Eikö noin 100h kohdilla suositella männän ja nokkaketjun vaihtoa, pyörä ollut endurokäytössä. Mistä halvimmat osat, kestääkö esim. prox vai pitääkö olla alkuperäisosat?
12.4.2013 23:06
Siis puhutko nyt tuosta Aprilia sx 125;stäsi vai kotkan 4-tahdista?
Ei kai näissä ole mitään järkeä alkaa mäntää vaihtaan 100 h kohdalla! Missä vitsikirjassa tollasta lukee vai stand-uppiako oot ollut kuuntelemassa.
Joo eli ei tarvi vaihtaa mäntää 100h kohdalla. Kaks-tahdeissa katuajossa saa alkaa 100h kohdalla harkitteen uutta mäntää.
12.4.2013 23:39
No jos postaan ktm 450 aiheeseen luulisi siitä pystyvän päättelevän mistä pyörästä puhutaan. 125cc 2-tahti apriliassa harvemmin on nokkaketjujakaan. Apriliaa minulla ei ole kahteen vuoteen ollut, kunhan näköjään jäänyt tuohon nimen alle kummittelemaan...
Jos omistajan käsikirjan huoltoaikataulu on vitsikirja, niin sieltä sellaista olen lukenut...
http://www.ktm.com/uploads/tx_ktmproduc ... _en_OM.pdf Kohta yhdeksän (9), ymmärtäminen vaatii hyvää englannin luetunymmärtämistä. Tosin lukee tuolla että kaikki koneen laakeritkin pitäisi vaihtaa 105h kohdalla ja 50h kohdalla kilpa-ajossa.
Tosi vaihtelevia mielipiteitä kyllä tosta männästä. Kai sen sitten avatessa huomaa, ketjun ainakin vaihdan kun ei mikään kauhean hintainen ole. Onko kokemuksia huomaako männän kulumisen tehoista tai käynnistymisestä? Puhun nyt 2009 vuoden pyörästä, jossa on vaihteistolle ja moottorille eri öljytilat.
13.4.2013 15:10
Sori, internetissä ei kannata vetää hernettä nessuun ihan joka asiasta
Mutta juu, itse en ole vielä omasta 2008 vehkeestä (jossa myös nesteet omissa tiloissaan) konetta avannut. Joten en voi omasta kokemuksesta puhua männän suhteen. Mutta mitä netistä lukenut ja huoltofirmojen mekaanikkoja jututtanut, niin on jopa heitetty ilmoille 300 h kohdalla vasta koneen avaamista ihan huoltofirmastakin.
Eli älä huoli, ei oo männällä kiirettä vaihtoon. Mutta toki, katsomallahan se selviää missä kunnossa on. Ja mitä ketjuun tulee, niin taitaa se kiristin olla se heikoin lenkki joka ekana alkaa krenaan. Eli jos pelottaa, niin hommaat mekaanisen kiristimen tilalle.
13.4.2013 18:03
Kannattaa muistaa että eniten siihen vaihtoväliin vaikuttaa se miten pyörää käytetään. Ei se ohjekirjan 100h tuntia ole hatusta temmattu jos pyörää käytetään siihen mihin se on valmistajan mielestä tarkoitettu; kovaan harrasteajoon ja kisailuun. Mitä kauemmas tästä mennään niin sitä pidemmiksi huoltovälitkin tietty kasvavat. Aina siihen 300+h mitä kadulla voi rullailla.
Nokkaketjun kiristin alkaa kyllä jo aikaisessa vaiheessa pitämään mekkalaa joten se onkin hyvä vaihtaa manuaaliseen kiristimeen, kunhan vaan muistaa noudattaa ohjeita eikä kiristä liikaa..
13.4.2013 21:16
Joo toi KTM:n oma kiristäjä on aika kuraa. Itse laitoin talven aikana dirttricksin kiristäjän (
http://www.dirttricks.com/tct.htm). En voi muuta kuin suositella kyseistä puljua!
13.4.2013 22:45
Olisko tuo kiristin suotava vaihtaa, vaikka remonttia ei ole vielä lähiaikoina tiedossa, eikä nokkaketjukaan rallata? Tuliko teiltä alvit ja tullit tohon päälle?
13.4.2013 23:41
Tullithan siinä tulee päälle. Nykyään vielä kun se tullattavan raja on naurettava 22€.
Ei välttämättä tarvi stressata asiasta jos oma ei vielä rallata. Varsinkaan RFS moottorissa. Uudemmissa missä se kiristin toimii öljynpaineella voi olla aiheellista vaihtaa heti uudesta.
14.4.2013 19:34
Ite kun tilasin ton dirttricksin kiristäjän niin ei tullut muuta kuin toimituskulut 25$. Ihmettelin kun tuli suoraan postilaatikkoon eikä tullin kautta..
Pk-seudulla ketkä asuvat niin mistä porukka on ostellu renkaita/asentanut niitä? Takarengas tarvis uusia...
15.4.2013 18:47
Enska vai smoto?
Enskat vaihtaa käsinkin parilla KTM isolla rengasraudalla ja buddyllä. Ei kauaa mee, kun oppii tekniikan. Smotot sit liikkeessä, niin pysyy vanteet siisteinä. Pääkaupunkiseudun liikkeistä en tiedä.
15.4.2013 19:07
Smotot ainakin näyttäis galleriassa olevan. Ite vaihtanu renkaita eri paikoissa, yleensä tulee Prätkä Pajalla käytyä, kun lähellä asun. Sieltä yleensä otan renkaatkin, laskevat sopivan tarjouksen valitsemastasi hintaluokastasi.
17.4.2013 11:27
nyt on semmonen tilanne päällä että kun aloin kasaamaan pyörää ni huomasin että etujarru menee pohjaan ja ottaa vaan vähän kiinni. se oli kuitenkin kunnossa kun ajoin syksyllä pyörän talliin. laitoin uudet nesteet, ilmasin ja kokeilin mäntien liikkumisen mut ei auttanu. neste liikkuu letkussa eikä se vuoda mistään ni konstit alkaa loppumaan. onko kellään muulla ollu samoja ongelmia?
17.4.2013 12:37
Onhan siellä säiliössä vielä nestettä jäljellä? Ja onko oikein kasattu? Yks veikkaus on että ilmaa vielä järjestelmässä. Mitä käsittänyt niin aika hankala ilmattava tuo etujarru. Ilmasitko vaan kaatamalla nestettä säiliöön ja pumppaamalla kahvaa? Eli perinteisesti. Jos näin, niin koita ruutata nesteet alakautta isolla ruiskulla sisään. Pitäs tuoda ilmaa enemmän pois.
Omaan pitäs jarru+kytkin nesteet vaihtaa. Ja vaihdan ne kyllä juuri niin että tuorreet alakautta nipasta sisään ruiskulla ja likaset imastaan säiliöstä toisella ruiskulla.
17.4.2013 21:55
Jotkuthan tuon hoitaa niin, että ylhäältä korkki auki ja kaataa sitä mukaa uutta nestettä kun vanhaa päästä alhaalta pois. Tätä niin kauan, että alhaalta tuleva neste on uuden väristä. Meneehän noin vähän enemmän nestettä ja hyvin vähän saattaa vanhaa jäädä, mutta helpottaa hommaa.