Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

26.1.2013 18:44

No ei ole. Viimenen alle 70kw cbr on tämä ainakin tuon sivuston mukaan.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

27.1.2013 15:50

Jeps itellä juurikin vm93 cbr eli F2 ja siinä on papereissa jotaki 72kw. Tossa F1 cebarissa on alle 70kw, mutta on kyllä aika surkea aihio ulkonäkönsä puolesta rakenteluun :)

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

2.2.2013 23:05

Autoon se on sitten säästettävä. On sillekkin tosin aika paljon käyttöä, ja saattaa jopa olla fiksumpi valinta kun kuitenkin kaikenlaista lumilautailuun liittyvää reissua tulee tehtyä aika paljon! Ehkä sitte jossain vaiheessa oikeasti pääsen rakentamaan sen unelma-streetfaitterin kun on hieman enemmän rahaa joskus käytettävissä :)

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.2.2013 13:46

Hmm itseäni askarruttaa tuo vaadittu 2 vuoden kokemus piikistä. eli meinaako se sitä että jos olen hommannut kevari kortin vasta 17 vuotiaana siinä toivossa että saanpahan samalla kortin isommalle pärrälle. Niin joudunko odottamaan että täytän 19 että voin korottaa A1->A2...

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

3.2.2013 20:02

Kyllä ja ei, pelkkä A1->A2 korotus, 2 teoria ja 5 ajotuntia, vaatii tuon 2 vuoden kokemuksen A1 luokasta. Mikäli haluat A2 kortin 18-vuotiaana täytyy sinun käydä koko A2 kortin vaadittu opetusmäärä.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 14:05

Onkohän tämä uudistus Kyllösen tuutista vai Brysselin älynväläyksiä? Tästä seuraa prätkäliikkeiden konkurssiaalto, kun nuorisolta on käytännössä kielletty tehokkaan moottoripyörän käyttö. Ens kesän hittituote saattaa olla vanha 200 heppainen Bemari nelipyörä. Ei tarvitse käyttää edes kypärää, vaikka tarvetta olisi. :D Kohta Kyllönen varmaan säätää 25kw B1 kortin ja 24-vuotiaana saisi jo 50kw autoon oikeuttavan B2-kortin Kolmekymppisenä sitten heltiäisi rajoittamattoman auton hallintaan tarvittava B-kortti.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 16:36

Nuorisohan niitä uusia pyöriä ostelee...

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 20:27

Ei välttämättä osta, mutta kun monelta nuorelta saattaa jäädä se kortti hommaamatta ja pienitehoinenkin pyörä ostamatta näiden korttipelleilyjen takia.

Ja autokouluun menokynnys monella kasvaa kokoajan iän myötä, niin saattaa jäädä vanhempanakin pyörä ostamatta kun ei tullu aikanaan sitä korttia ajettua.

Mutta toki jos sitä true motoristi on niin, kyllä sitä jaksaa kärsiä pari vuotta pienitehosilla ja sitten hommaa sen unelma +100hp kilogixerin tai vastaavan.

Elieli, pointti oli se, että uusien harrastajien synty vähenee, kun korttien suorittamisesta on tullu niin vaikeeta, ja pyörän kokoa on keinotekoisesti rajoitettu tahallaan.

Toki onhan se hyvä ettei heti pääse sen tonnisen kilogixerin kyytiin, mutta uudet säännöt rajoitetulle pyörälle tarkoittaa käytännössä sitä, että pyörä menee vaihtoon heti kun kortista häviää tehorajat, koska kuristamattomana se käy hetken päästä monelle turhan pieneksi tehoiltaan.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 22:29

Itellä vielä aivan hukassa tämä homma. Täytän keväällä 20, minulla on 25-kilowattisen A-kortti ollut 24.5.2011 lähtien taskussa. Eli nyt toukokuussa sen pitäisi siis korottua itsestään rajoittamattomaan A-korttiin ilman mitään lisätunteja? Jos näin siis on, pitääkö silti poliisilaitoksella tehdä hakemus siihen rajoittamattomaan korttiin vai pysyykö se vanha kortti minulla mihin on merkattu rajoitettu A? Trafin sivut on niin oudosti kirjoitettu että niistä ei ole mitään apua.

Edit: Ainiin, suunnitteilla on siis iso moottoripyörä kesälle niin sen takia kysyn että pitääkö se kortti anoa sieltä ennenkuin pääsee isommalla ajelemaan.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 23:19

Kyllähän se kannattaa sieltä hakea, mutta kyllähän poliisisetäkin osaa laskea siitä kortista että sulla on oikeus ajaa isoa pyörää vaikka siinä olisi merkattu pikkuA

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 23:32

elr kirjoitti:Kyllähän se kannattaa sieltä hakea, mutta kyllähän poliisisetäkin osaa laskea siitä kortista että sulla on oikeus ajaa isoa pyörää vaikka siinä olisi merkattu pikkuA

Sitä vaan mietin että uskallanko heti 24.5 ajaa isompaa pyörää sillä pikkukortilla, kun siinä ison kortin saapumisessa laitokselle menee kuitenkin oma aikansa? Jos sattuu joku tietämätön naispoliisi pysäyttämään ja pahimmassa tapauksessa vie kortin sitten pois.
Viimeksi muokannut anssiii päivämäärä 4.2.2013 23:34, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 23:34

Kyllä uskallat, laki sanoo että ei ole pakko tuosta rajoitetusta A:sta rajoittamattomaan siirryttäessä vaihtaa korttia, mutta sillon jos ulkomaille lähdet niin täytyy lukea et on rajoittamaton kortti.

Mutta tää laki uudistus kun tuli, niin suosittelen lämpimästi hakemaan sen uuden kortin varmuuden vuoksi.

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

4.2.2013 23:37

Prätkä jätkä kirjoitti:Kyllä uskallat, laki sanoo että ei ole pakko tuosta rajoitetusta A:sta rajoittamattomaan siirryttäessä vaihtaa korttia, mutta sillon jos ulkomaille lähdet niin täytyy lukea et on rajoittamaton kortti.

Mutta tää laki uudistus kun tuli, niin suosittelen lämpimästi hakemaan sen uuden kortin varmuuden vuoksi.

Keventi mieltä mukavasti, kiitos vastauksista. Kesää odotellessa 8)

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

8.2.2013 19:45

Teenkö väärin jos oon ajanut 2 vuotta a1 kortilla isompaa pyörää(alle 25kw) ? Olisiko kortille pitänyt tai pitäisikö nyt hakea jotn muutosta?

Re: Moottoripyöräkortin uudistus 2013

8.2.2013 20:22

Teet väärin, olisi pitänyt hakea a-kortti.