Mielipiteet, kokemukset, merkki- ja mallikohtaiset jutut yms.

Alueen säännöt

Tämä alue on tarkoitettu vain moottoripyöräilijöille ja moottoripyöristä keskustelemiseen. Mopoalueet ovat foorumin etusivun listassa alempana.

A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

25.5.2015 18:18

Hei, onko jollain tietoa että mitä poliisit tykkää, jos 63kW pyörä on papereiden mukaan kuristettu 25kW ja sitä ajaa A2-kortilla? Koska tietääkseni se kuristus piti olla max puolet alkuperäisestä eli 31,5kW-35kW.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

25.5.2015 20:55

Pyörä on ilmeisesti kuristettu vanhan A2-säännöt täyttäväksi ?
Luulisin, en 100% varma ole, mutta en usko asian kanssa olevan mtn ongelmaa. :roll:

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

26.5.2015 5:25

Sun tapauksessa voit ajella koska max.teho oli alle 70kW. Kuristettuna A2-luokkaan se pitää olla alle 35kW ja tehopainosuhde alle 0,2 kW/kg
Trafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri


Pyörää voidaan kuristaa niin paljon kuin haluaa, A2:selle ja pikku-a:lle. Vaikeampaahan se on kuristaa todella pienille tehoille ja poliisi kyllä huomaa jos ottaa kuristimet pois ;)

Toki vakuutusmaksut pienenee mutta eihän se ole kiva vajaatehoisella pyörällä ajella. Siksi yleensä pyörät kuristetaan ihan siihen rajaan eli 25kW/35kW, tosin enduro/supermotopyörät pitää rekisteröidä törkeästi kuristavilla päästöhilppeillä, näin tehon ollen siellä 10kW:n seutuvilla.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

26.5.2015 6:01

Lexi kirjoitti:Sun tapauksessa voit ajella koska max.teho oli alle 70kW. Kuristettuna A2-luokkaan se pitää olla alle 35kW ja tehopainosuhde alle 0,2 kW/kg
Trafi: A2-luokka - teholtaan rajoitettu moottoripyörä

Moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri


Pyörää voidaan kuristaa niin paljon kuin haluaa, A2:selle ja pikku-a:lle. Vaikeampaahan se on kuristaa todella pienille tehoille ja poliisi kyllä huomaa jos ottaa kuristimet pois ;)

Toki vakuutusmaksut pienenee mutta eihän se ole kiva vajaatehoisella pyörällä ajella. Siksi yleensä pyörät kuristetaan ihan siihen rajaan eli 25kW/35kW, tosin enduro/supermotopyörät pitää rekisteröidä törkeästi kuristavilla päästöhilppeillä, näin tehon ollen siellä 10kW:n seutuvilla.


Ja oisko syynä tuohon 35kw rajan hipomiseen myös se että kuristus saa olla korkeintaan 50% alkuperäiset tehosta? :lol:

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

26.5.2015 8:10

Eipä näin, vaan se A2 saa olla "enimmäisteho on 35 kilowattia ja joiden teho/painosuhde on enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri"

Viitaten tuohon enimmäistehoon eli 35kW, jolloin kaksi kertaa niin suuri tarkoittaa 70kW. Vähän hölmösti mielestäni ilmaisseet trafin sivuilla. Pari kaveria just hankkinut A2 ja tuommoista infoa sitten opettajilta sekä poliisisediltä. Pyörä sitten 49kW ---> 35kW eikä 0.2kW/kg ylity.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

26.5.2015 13:10

Missään ei käsittääkseni ole määritetty minimitehoa A2-kortilla ajettavaan pyörään, eikä tuo Trafin määräys ota siihen kantaa. Rautalangasta vielä, A2-kortilla saa ajaa pyörää jonka:
- teho on max 35 kW
- tehopainosuhde on max 0,2 kW/kg
- teho on kuristamattomana max 70 kW.

Esimerkiksi kuristamattomana 40 kW pyörää ei siis ole pakko kuristaa 20 kW tehoiseksi, tai kuristamattomana 36 kW pyörää 18 kW tehoiseksi. Molemmat esimerkin pyörät voi kuristaa 35 kW tai vaikka 5 kW jos näin haluaa.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

26.5.2015 14:24

Juu, jospa tuo nyt selvis. Vähän on kyllä hassusti tuo Trafin sivuilla ilmaistuna. Kiitos kaikille kantaa ottaneille ;)

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

13.6.2015 16:09

Itellä oli ongelmaa aiheeseen liittyen, fzr (alkup teho 67kw) kuristettiin ja penkkilapussa luki teho 33,1kw. Ekassa paikassa katsuri juurikin oli mieltä että pitäisi olla 33,5-35kw koska puolet 67 on 33,5. Sano että hommaat uuden lapun joka menee siihen väliin. Menin toiselle konttorille ja ei ongelmaa.. Poliisi pysäytti jo ja kattoi vaan että alkup teho alle 70 ja nyt alle 35 joten kaikki ok :)

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

16.6.2015 10:53

Tontz kirjoitti:Itellä oli ongelmaa aiheeseen liittyen, fzr (alkup teho 67kw) kuristettiin ja penkkilapussa luki teho 33,1kw. Ekassa paikassa katsuri juurikin oli mieltä että pitäisi olla 33,5-35kw koska puolet 67 on 33,5. Sano että hommaat uuden lapun joka menee siihen väliin. Menin toiselle konttorille ja ei ongelmaa.. Poliisi pysäytti jo ja kattoi vaan että alkup teho alle 70 ja nyt alle 35 joten kaikki ok :)

Itselle kävi katsurin kanssa tismalleen samalla tavalla.. Vaihtamalla parani, muistan jostai lukeneeni sen että 50% ois saanu maksimissaan olla kuristus mutta nyt en löydä millään...

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

16.6.2015 15:33

Se trafin teksti on kyllä epäselvä/tulkinnanvarainen, jotenkin niin siinä kyllä luki. Sama se :D

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

30.6.2015 9:50

Normaalia Trafin toimintaa. Annetaan niin epäselvä ja tulkittavissa oleva määräys, että katsurit sitten sooloilevat ja tulkitsevat sitä haluamallaan ja parhaaksi katsomallaan tavalla. Seurauksena sitten, että jokaisella katsastusasemalla tulkitaan eri tavalla annettua määräystä :lol:

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

2.7.2015 19:31

Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)"

Ajokorttilaki ja siis trafin nettisivut sanovat asian noin. Lause on hyvinkin epäselvä juuri tässä keskustelussa käytyjen asioiden suhteen.

Oma tulkinta, jos tuota nyt suoraan yrittää tulkita niin rajoitettu teho*2 saa olla pyörän maksimiteho. Eli 70kW pyörä pitää rajoittaa tasan 35kW, mutta 60kW pyörä voidaan rajoittaa välille 30-35kW jnejne. Eihän tuossa mitään järkeä ole noin tulkittuna, mutta näin asian ymmärtäisin.

Eli vanhan lain aikaan 25kW:iin kuristettua alunperin 60kW pyörää ei näinollen saisi ajaa A2-kortilla.

Toki toinenkin tulkintatapa on, jolloin maksimiteho on aina 70kW ja saadaan rajoittaa mihin tahansa 1-35kW välille. Jos asia näin olisi, olisi se tosin lakikirjaan paljon selkeämmin voitu kirjoittaa.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

3.7.2015 11:34

Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)"

Ajokorttilaki ja siis trafin nettisivut sanovat asian noin. Lause on hyvinkin epäselvä juuri tässä keskustelussa käytyjen asioiden suhteen.

Oma tulkinta, jos tuota nyt suoraan yrittää tulkita niin rajoitettu teho*2 saa olla pyörän maksimiteho. Eli 70kW pyörä pitää rajoittaa tasan 35kW, mutta 60kW pyörä voidaan rajoittaa välille 30-35kW jnejne. Eihän tuossa mitään järkeä ole noin tulkittuna, mutta näin asian ymmärtäisin.

Eli vanhan lain aikaan 25kW:iin kuristettua alunperin 60kW pyörää ei näinollen saisi ajaa A2-kortilla.

Toki toinenkin tulkintatapa on, jolloin maksimiteho on aina 70kW ja saadaan rajoittaa mihin tahansa 1-35kW välille. Jos asia näin olisi, olisi se tosin lakikirjaan paljon selkeämmin voitu kirjoittaa.


Mikä tässä on kaikkien niin vaikeaa ymmärtää? Tottakai saa ajaa vanhan lain 60kw pyörää jos kuristettu 25kw KUNHAN tehopainosuhde on alle 0.2kw/kg. Maksimi alkp teho 70kw pyörän voit rajoittaa mihin tahansa väliltä 0-35kw.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

7.7.2015 1:03

Jagroan kirjoitti:Ajokorttilaki 386/2011 2 luku 4§: "A2, johon kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa niin suuri; (28.12.2012/1081)".

Itse en tiedä asiasta mitään, mutta eipä tuo minusta nyt niin epäselvästi ole laitettu. Kysehän on siitä, mihin tuo yllä vahventamani "niin"-sana viittaa. Mielestäni se viittaa melkoisen selvästi samassa lauseessa aiemmin mainittuun tehoon, eli 35 kilowattiin, josta saamme kahdella kertomalla sen 70 kW. Tuo lakiteksti tai siinä oleva "niin"-sana ei siis vaikuta viittaavan johonkin muuhun kuristettuun tehoon (kuten Jagroan yllä omassa tulkinnassaan tarkoitti). Näin ollen asia on juuri niin yksinkertainen, kuin mm. Petsku333 kirjoitti.

Re: A2-pyörässä liian vähän tehoa papereissa

7.7.2015 12:39

Jep, eiköhän asia juuri noin, eli 0-35rajoitettyna ja 70max, eihän lakipykälässä mitään järkeä muutoin ole.