Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

4-tahti vai 2-tahti

Äänestys päättyi 11.7.2008 21:52

2-tahti
83
48%
4-tahti
90
52%
 
Ääniä yhteensä : 173

28.9.2009 12:36

Tottakai nelitahilla on parempi keulia kun vääntää paljon tasasemmin.

1.10.2009 22:44

nelaril tietty :D

2.10.2009 16:04

Isolla motolla voi helposti keulia ihan vaan kaasunkäytöllä, mut 2t piikillä saa olla jarrun kanssa tarkkana kokoajan, eli sanoisin että 4t on soveltuvampi, mutta aivan hyvin voi millä tahansa vehkeellä keulia


kyllä ihan varmasti esim piikkisellä kotarillaki voi keulii iha vaan kaasusta:D

2.10.2009 16:41

JES!!!! just näin... Kotarilla mennään ainakin kutosella kaasusta...

En oo muilla oikeestaan ajanut kuin mitolla ja tuolla vanhus ktm:ällä, mutta voin sanoa että ihan "soveltuva" laite hommaan, vaikkakin ajan normaaleilla enskavanteilla missä "katukumit".

2.10.2009 18:42

Jos puhutaan 2T moottoripyöristä niin ei itsellä ole kokemusta kuin 500cc krossista, jossa nyt ei oikeasti ole järjen kanssa mitään tekemistä :D Jos tiedät edes mikä on takajarru, menet keula ylhäällä vaikka Inariin.

4T mopoja vertaillessa ensimmäisenä helppoudessa tulee mieleen motot. Ok, keulaa kiipeää ylös 1-4 vaihteella käytännössä "itsestään", helppo vaihdella vaihteita ylöspäin nopeesti, mutta moottorista johtuen, kierrosalue on melko rajallinen ja kaasukahvan pienikin liike heiluttaa mopoa reilusti. Eli motolla takajarru on hallittava ehdottomasti jos haluaa "turvallisesti" pitempää siivua matkustaa.

Kun taas kyykyt, etenkin ~600cc , venyvä moottori, ei niin herkkä kaasukahvan liikkeelle, ei tarvi 100% hallita jarrun käyttöä (suotavaa kyllä). Kerää helposti vauhtia +150kmh jolloin henki on löysällä jos tapahtuu se vika erhe.

niin

5.10.2009 15:02

2-t on tosiaan helepompi. :lol:

15.10.2009 10:19

Hauskempaa 2-tahdilla, mutta parempi/helpompi 4-tahdilla. Ite tottonu tohon nelitahdin laiskuuteen. Joka kerta kun koitan jotain 2-t vehjettä, lähestulkoon aina menee aluksi pilkkimiseen. Mut sit taas ku vähän aikaa sählää sillä kotarilla ja alkaa menee tasakaasul, niin sit on hauskaa.

22.12.2009 19:58

hyötysähkö kirjoitti:Jos puhutaan 2T...
Ei huhuh mitä tarinaa! Jokasella vehkeellä se takajarru pitää osata ihan samalla tavalla jos keulia tahtoo. Siis kun oikeesti keulitaan, eikä vedetä jotain säälittävää poweriiaa_pakka_läpi_keulaa. Vaikka valitettavasti se aika usein menee noin, mitä lähes koko viestisi ajan kirjottelit, että voima korvaa taidon. Ohan se silti vitun hullun näköstä ku äijät vetää niillä kilokiksereillä motarilla poweria, kun taidon kanssa ei oo mitään tekemistä ja se lähtee käsistä ihan millä hetkellä hyvänsä. :D

Mut itse aiheeseen, nelarilla ehdottomasti helpompi keulia moottorijarrun ansiosta. Muuten aikalailla sama montako tahtia on alla...

21.1.2010 11:43

Vanha kunnon 72 cc mana on paras,voi keulia niin kauan kuin takissa bensa riittää :D itellä 162cc honda crm nyt.Cermillä ku keulii niin pompii ku jänis,piikki rupee nyhtämään meni pikku tovi totutellessa :D

21.1.2010 18:39

pxeli kirjoitti:Ohan se silti vitun hullun näköstä ku äijät vetää niillä kilokiksereillä motarilla poweria, kun taidon kanssa ei oo mitään tekemistä ja se lähtee käsistä ihan millä hetkellä hyvänsä. :D

Jaa, että kuka tahansa mopopoika95 osaa vetää kilokikserillä motarilla powerkeulaa? :nörtti:

21.1.2010 19:42

Kuka niin on väittänyt.

23.1.2010 19:35

No jos se ei taitoa vaadi niin eikös silloin kuka tahansa pysty siihen?

23.1.2010 21:28

Wiibo kirjoitti:No jos se ei taitoa vaadi niin eikös silloin kuka tahansa pysty siihen?

Pystyy, kunnes huomaa ettei osaa käyttää takajarrua

24.1.2010 23:09

4-tahdilla tietenkin. 4 tahti vie kaikessa käkättimen paitsi mällissä joka lentää putkesta kun nostaa kokkaa. 2-tahdit on niin auttamattoman laiskoja vakiona ja viriteltynäkin ettei niillä tuu mistään mitään. edes välttämättä normaalista ajamisesta jollei sinne piikille yllä puolentunnin kaasunrenklauksella.

25.1.2010 0:53

Mitähän sää nyt mahdat selvittää? 2-tahdit laiskoja? Aja vaikkapa 250cc 2t pyörää ja 250cc 4-t pyörää ja tuu uudestaan kertoon kumpi on laiska. :)