Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

4-tahti vai 2-tahti

Äänestys päättyi 11.7.2008 21:52

2-tahti
83
48%
4-tahti
90
52%
 
Ääniä yhteensä : 173

5.9.2010 15:47

Kerro joku 300cc 2t väännöt.. :eek:

13.9.2010 17:57

Baw33 kirjoitti:Kerro joku 300cc 2t väännöt.. :eek:


Juuuu, onhan siinä 300cc 2t vääntöä 2-tahtiseksi muttei nyt ihan 1 mukisen ison nelarin vääntöjä sentään.

Voishan semmonen 300cc 2t olla iha kiva stuntpyörä, pitäs joku kaunis päivä käydä kaverin kolmesatkulla siivua heittämässä kunhan tästä polvi kuntoutuu niin sitten ollaan taas viisaampia.

16.9.2010 14:52

Juu. Tulipa sitte se kolmesatanen testattua. Totuttelua semmonen peli vaatii, en osannu yhtää vetää semmosella. Teho tuli jotenkin repäsevämmin kuin 530 exc:ssä joten pilkkimiseksi se touhu meni.

20.9.2010 14:29

Lueskelin ketjua läpi, ja vain muutamissa viesteissä puhhuttiin isommista 2-tahtisista. Tuommonen 300cc 2-t nostaa satkusta ilman kytkintä keulan ilmaan, kokemattomankin kaverin käsissä. Vääntöä noissa on jo huomattavasti enemmän kuin 250cc 2-t:ssä. Ja eihän ne 2-tahtiset siihen lopu, niitähän on aina 700-kuutioisiin asti. Se 2-tahtisen repivä voima nostaa etutassun hetkessä ilmaan, ja moottorijarrulla keula tulee melko ylhäältä vielä alas. Keuliminen on vaikiampaa kuin isolla nelrilla, mutta keula nousee ihan mielettömän helpolla. Ja se repivä voima ja vääntö nostaa hauskuuskerrointa vrt. nelarin pehmeä moottorin käytös. Se tuo toki mukanaan omat vaikeutensakin, ON/OFF-kaasu ja koko kierrosalueen läpi yltävä repivä voima ei todellakaan oo hyvä yhdistelmä varsinkaan kokemattomalle.

20.9.2010 17:41

Samaa mieltä. Tuntu että kun anto kytkinpommin niin keula nous suoraan överikulmaan... Nelarilla se menee niin sujuvasti muttei 300cc 2t:llä. Tottumiskysymys.

22.9.2010 15:40

mazza kirjoitti:Lueskelin ketjua läpi, ja vain muutamissa viesteissä puhhuttiin isommista 2-tahtisista. Tuommonen 300cc 2-t nostaa satkusta ilman kytkintä keulan ilmaan, kokemattomankin kaverin käsissä. Vääntöä noissa on jo huomattavasti enemmän kuin 250cc 2-t:ssä. Ja eihän ne 2-tahtiset siihen lopu, niitähän on aina 700-kuutioisiin asti. Se 2-tahtisen repivä voima nostaa etutassun hetkessä ilmaan, ja moottorijarrulla keula tulee melko ylhäältä vielä alas....

En nyt sanois et joku 500cc 2t on enää nii kierroskone, vaikka toki löylyä löytyy :)

22.9.2010 19:15

´Late kirjoitti:
mazza kirjoitti:Lueskelin ketjua läpi, ja vain muutamissa viesteissä puhhuttiin isommista 2-tahtisista. Tuommonen 300cc 2-t nostaa satkusta ilman kytkintä keulan ilmaan, kokemattomankin kaverin käsissä. Vääntöä noissa on jo huomattavasti enemmän kuin 250cc 2-t:ssä. Ja eihän ne 2-tahtiset siihen lopu, niitähän on aina 700-kuutioisiin asti. Se 2-tahtisen repivä voima nostaa etutassun hetkessä ilmaan, ja moottorijarrulla keula tulee melko ylhäältä vielä alas....

En nyt sanois et joku 500cc 2t on enää nii kierroskone, vaikka toki löylyä löytyy :)

Niinpä niin, sitäpä tässä juuri yritän sanoakin. Joskus tuli vertailtua dynolappuja, ja aika likelle tuommosen eurooppalaisen 2t-kolmisatkun vääntökäyrä ~500-kuutioista kisanelaria vastaa. Teho vaan tuntuu tulevan terävämmin, ja painoa on toki vähemmän. Noissa viissatkuissahan jää huippukierroksetkin alle kymppitonnin, kun taas nykynelarithan kiertää jo ties ja mitä.

4.10.2010 0:01

mazza kirjoitti:Niinpä niin, sitäpä tässä juuri yritän sanoakin. Joskus tuli vertailtua dynolappuja, ja aika likelle tuommosen eurooppalaisen 2t-kolmisatkun vääntökäyrä ~500-kuutioista kisanelaria vastaa. Teho vaan tuntuu tulevan terävämmin, ja painoa on toki vähemmän.

Minkähän tasonen penkitys on ollut kun ei toi 300exc ainakaan persdynossa väännä piikin alapuolelta LÄHELLEKKÄÄN niin paljon kun 530cc nelari. :roll:

Nyt on tossa tullut aktiivisesti treenattua keulimista kyseisellä kolmesatkulla aika pitkälle alottelijapohjalta ja ei se tehon luonne mitenkään erityisen hurjalta tunnu. Tarkotushan on kuitenki keulia isossa kulmassa piikin alapuolella, eikä toi sillon oo mitenkään häijy. Sanotaan nyt näin että erittäin helppo pyörä keulia jopa alottelijan käsissä jos oppii oikean tyylin, menee siihen piikkisen kakstahdin ja ison nelkun välille.

4.10.2010 15:07

Jotain vaikutusta voi olla sillä, että KTM:lle näyttää useimmat lähteet ilmoittavan tehoksi 45-46hv, kun taas esim. Gassun kolmisatkulle ilmoitetut tehot pyörii 52-54hv:ssa. Tuolta netin syövereistä saa kaiveltua aika monta käppyrää ja vertailua aiheesta, osa enempi ja osa vähempi varteenotettavia. Enempi löytyy noita krossipuolen 250-450-vertailuja, mutta aikansa kun kaivelee niin löytää näistä enskapuolen vehkeistäkin vastaavia. Näiden vertailujen ja oman persdynon perusteella voin sanoa, että 2-tahti tosiaan vääntää vähemmän alhaalta, mutta silti ihan riittävästi nostaen nokkaa vaikkapa matalilta kierroksilta kolmosella ilman kytkintä. Maastossakin potkii tyhjää millä vaihteella tahansa, lähes millä kierroksilla tahansa. Ja jos ei se riitä, sitä voimaa tulee kyllä yllin kyllin kunhan ne kierrokset aavistuksen nouse - kytkintä en itse tarvi keulan nostamiseen vasta kuin 6. vaihteella, ja takuuvarmasti vähänkään osaavampi kuski saa sen pystyyn kaikilla vaihteilla ilman kytkintä. Kait sitä voimaa ja vääntöä käsittääkseni on siinä riittävästi, myös alhaalla. Jotta päästäis nyt niitä nelareitakin kehumaan, niiden eduksi täytyy kyllä heittää heti se pehmeämpi kaasuun vastaaminen.

4.10.2010 17:37

Okei, oma pyörä ei kyllä ihan huomattavan helposti lähe edes kakkosen alaväännöiltä keulimaan, ilmeisesti syynä on yli 100h ajettu mäntä ja 320h ajettu alakerta :D Toi putki on kyllä joku tehtaan ylätehosempi viriputki, tuskin kuitenkaan vaikuttaa niin paljon. Mut keuliessa toi on just sopiva, voi olla että olis ollu jo 100x katollaan jos tehot olis tallella. OT: Joo kotarista tosiaan löytyy noita 45-46hp tehokäyriä, mut jotenki vaikee uskoa, meni vielä 52hp penkitetyn 530 kotarin kanssa tasoihin. 450 husselle jäi vähän.

4.10.2010 17:46

_Jre_ kirjoitti:Okei, oma pyörä ei kyllä ihan huomattavan helposti lähe edes kakkosen alaväännöiltä keulimaan, ilmeisesti syynä on yli 100h ajettu mäntä ja 320h ajettu alakerta :D Toi putki on kyllä joku tehtaan ylätehosempi viriputki, tuskin kuitenkaan vaikuttaa niin paljon. Mut keuliessa toi on just sopiva, voi olla että olis ollu jo 100x katollaan jos tehot olis tallella. OT: Joo kotarista tosiaan löytyy noita 45-46hp tehokäyriä, mut jotenki vaikee uskoa, meni vielä 52hp penkitetyn 530 kotarin kanssa tasoihin. 450 husselle jäi vähän.


joo joo älä jauha paskaa vaa tuu reenaa vantaan påmppers mestoille, et sä siellä kotona keulimaa opi !

4.10.2010 17:53

Messico kirjoitti:joo joo älä jauha paskaa vaa tuu reenaa vantaan påmppers mestoille, et sä siellä kotona keulimaa opi !

Selvä, eihän tänäänkää oo ku klo 13-17 asti reenattu siellä paikallisella påmppers suoralla. Ja vähän ajan päästä jonnekki taas pilkkimään :D
Ja koko vkl meni 24/7 reenatessa..

4.10.2010 18:24

nyt on oikee asenne (Y)

5.10.2010 0:29

_Jre_ kirjoitti:
Messico kirjoitti:joo joo älä jauha paskaa vaa tuu reenaa vantaan påmppers mestoille, et sä siellä kotona keulimaa opi !

Selvä, eihän tänäänkää oo ku klo 13-17 asti reenattu siellä paikallisella påmppers suoralla.

No missä vitussa te ajatte oikeen ku pakastamoki aina ihan tyhjillään?
Voin tulla näyttämään miten ajetaan vaikka mulla tommonen alitehonen onki alla! :D

5.10.2010 0:52

Kannattaa käydä kattomassa se pienempi suora sieltä, vähän niinku toinen koti nykyään ;)
mut nyt vissii jatketaan vantaa-topicissa..?