Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

käytän kytkintä
3513
78%
raakana sisään
984
22%
 
Ääniä yhteensä : 4497

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

28.5.2011 15:58

MSJD kirjoitti:Mites te jotka keulitte 4t:llä niin vaihatteko kytkimellä vai ilman? Ja paljos teil on muute painetta takarenkaassa?


Kytkimen kanssa täällä mennään, mutta menee raakanakin. Samapa tuo kummin tekee kun kummatkin sujuu, alaspäin tottakai kytkintä käyttäen.

Rikulle: Ensimmäiset kerrat se takamuovi "tökkää" eli pahimmassa tapauksessa takapyörä pomppaa ja sitten voi käydä hassusti.

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 15:38

kun keulitte nii pidättekste jalkaa valmiina jarrulla vai siinä sivussa? nii ja et ku vaik ykkösel nostaa tai kakkosel nii heti ku noussu vähänki vaihtaa nopeesti isompaan nii meneekö se helposti yli?

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 15:55

Kyllä mulla ainaki on jalkajarrulla ennenkun nostan keulaa, vaikkei olisikaan pakollista kun tietää missä kulmassa pitää sitä painaa. Jääny vaan tavaksi kun alkuaikoina ei vielä tienny millon pitää painaa.

On mullaki pari kaveria jotka ei pidä jalkaa jarrulla ollenkaa, kun ajaneet enemmän etupyörä ilmassa kuin 2 pyörää maassa... Painaa jarrua vain tarvittaessa - mulla tapana "kokeilla" kerran tai 2 sitä jarrua jos pitkää keulaa keulii (keulin tarkotuksella hieman yli tasapainopisteen ja painan vähän jarrua tuntuman vuoksi)

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 16:08

Mies kirjoitti:kun keulitte nii pidättekste jalkaa valmiina jarrulla vai siinä sivussa? nii ja et ku vaik ykkösel nostaa tai kakkosel nii heti ku noussu vähänki vaihtaa nopeesti isompaan nii meneekö se helposti yli?

Aina valmiina. Vaikka ajelis etupyörä maassa ni silloinki jostain syystä jalka on aina jarrulla.

Mulla on tullu sellanen ihme tapa että aina ku kulma menee yli tasapainopisteen kytkimen kanssa aina painelen jarrua. Eli kytkinkahvaa painelen melkein koko ajan :lol:

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 21:49

Sama. Jalka kokoajan jarrulla, ajaessakin. Sormi myös kokoajan kytkimellä ja tulee rämpättyä sitä kokoajan.. :lol:

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 22:15

Eli nyt olis pikku ongelma. Eli miten saan vaistomaisesti painettua jarrua. Aina kun tulee tarpeeks kulmaa, niin menee jalat maahan -> melkeen varmasti ympäri. Ja Oon nyt harjotellu viikon jarrun käyttöä, ja kyllä keulan lasku onnistuu sillä keulimiskulmasta. Mutta kun menee sen yli, niin sit menee jalat maahan. Oon keulinu peltomopolla aina jalat maassa, kun siinä ei oikeen takajarru toimi. Onkos kellään ollu samaa ongelmaa?

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 22:21

Ihan alussa juu, mutta eipä tohon auta mikään muukun toistot. Kokemuksen myötä itsesuojeluvaisto häviää ja pyörästä pitää kiinni vaikka ympäri menis. Ittee ainakin alussa pelotti jos menee ympäri, nykyään on 100% luotto omaan jarrun käyttöön.

Lyhyesti, toistoja toistoja. Kyllä sen oppii kun tarpeeks kauan takoo. ;)

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

29.5.2011 23:35

Kauan teillä on menny siihe? Ja kyllä mäkin pidän pyörästä kii loppuun saakka :D Tänäänki roikuin vaa pyörän perässä kaatumiseen saakka. Ja kuin kovista vauheista ootte saanu hytin pystyy tollasella ilmajäädy 4t kevaril jos on joku 11hp. Ittellä luistaa kytkin jos yrittää jollain muulla, kuin 1 vaihteella. Menos vaa tällä viikol jo kolmas vilkkupari...

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

30.5.2011 21:28

Itellä kyllä tullee vaistomaisesti se jarruttaminen ja tosiaan sitä pittää vain reenata.

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

31.5.2011 18:01

Itsesuojeluvaisto ei oo multa hävinny mihinkään mutta vähemmän sattuu painaa jarrua kuin vetää katolleen.. :D

Mulla kesti jarrun opettelu öö.. 2-3kk, mutta hahmotin sen käytön n. viikossa. 2 kertaa vedetty katolleen ja kummallakin kerralla pidin loppuun asti pyörästä kiinni (tapahtuivat n. 2v sitten). Nykysin en enää edes ajattele jarrua kun keulii, tulee jo selkärangasta käsky painaa jarrua tietyssä kulmassa --> ei tapahdu mitään paniikkia vaikka lappu vahingossa saattas katuun raapastakkin esim. pienestä nyppylästä tai muussakaan tapauksessa.

Ja tosiaankin toistot, toistot, tuntumanhakua, toistot. Ei tätä touhua päivässä opi, mutta oppimisen ilo oli jotain semmosta jota kaipaan - ei tuossa suoraan keulimisessa / lapun raaputtamisessa ole enää mitään haastetta. Siks pitääkin rueta ympyröitä treenaamaan kunhan saa menopelin kuosiin ;)

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

31.5.2011 19:40

Edelleen painotan sitä keinoa, että kun te saatte sen mopon 15v:nä nii aloittakaa jostain pikkupyöräisestä ja kevari-iässä sitten siirtykää kotariin. Samat leikit jatkuu, vain pyörät vaihtuu.

Tekniikkareeni on edelleen se yks ja sama. Jos tuntuu siltä että keulaa nostaessa jalat hakeutuu maahan, niin ensiksi yks jalka maahan; nimeltään vasen; ja oikea jarrulle. Sillä sit tasapainottelee ja aina kun tuntuu menevän yli niin koita painaa sitä jalkajarrua. Jossei onnistu, on sulla se toinen jalka odottamassa.

Tekniikan löydettyäsi, nosta jalka tapille?!

CAPUT

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

31.5.2011 19:46

Ny menee 2 circlee perse penkis, yks jalkaraudalla ja 180endo menee myös aika lähelle. ;) Jos sitä kohta kehtais jonku vetopätkän väsätä.

Tuntuu muuten helvetisti helpommalta tuo jalkaraudalla pyöritys, kun ei lähe pyörii niin lujaa vauhtii. :eek:

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

1.6.2011 0:07

ViiHo kirjoitti:Ny menee 2 circlee perse penkis, yks jalkaraudalla ja 180endo menee myös aika lähelle. ;) Jos sitä kohta kehtais jonku vetopätkän väsätä.

Tuntuu muuten helvetisti helpommalta tuo jalkaraudalla pyöritys, kun ei lähe pyörii niin lujaa vauhtii. :eek:


Itte oon aina pyörää vaihtaessa oppinu ensin vetään circlet jalka takalipan reiässä. Istualtaan ei aluks onnistu millään. :D

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

6.6.2011 18:29

ch0wer kirjoitti:(ensimmäinen päivä ilman koropalaa, jolloin on muuten aika paljon hankalampi ottaa kulmaa).

Tosta oon kyllä eri mieltä. Mun mielestä ainaki paljo helpompi ottaa kulmaa koska normi asennossaki se on jyrkemmässä kulmassa. Ekana päivänä hussella vedin vahingos kilvelle koska se on normi kekeasennoski n. 10 cm päässä maasta :lol:

Re: Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

6.6.2011 20:03

MSJD kirjoitti:Eli nyt olis pikku ongelma. Eli miten saan vaistomaisesti painettua jarrua. Aina kun tulee tarpeeks kulmaa, niin menee jalat maahan -> melkeen varmasti ympäri. Ja Oon nyt harjotellu viikon jarrun käyttöä, ja kyllä keulan lasku onnistuu sillä keulimiskulmasta. Mutta kun menee sen yli, niin sit menee jalat maahan. Oon keulinu peltomopolla aina jalat maassa, kun siinä ei oikeen takajarru toimi. Onkos kellään ollu samaa ongelmaa?

Säädät sen jarrun vaan semmoseksi ettei tarvi ku ihan hipasta niin jarruttaa pirusti, itellä kävi vaan niin että ku harjottelin ilman kytkintä vaihtamaan niin liian isoilla kierroksilla vaihoin ja repas pystyyn tuon laitoksen ja siinä tuli sitten ihan reaktiosta napauttaa jarrua. Sen jälkeen oppinu käyttämään tuota jarrua todella hyvin. Ku sen on oppinu niin ei haittaa vaikka jarru ei oliskaan mitenkään toppaava vaan vaikka hieman hitaasti jarruttava. Helpompi ainaki itellä "liu'uttaa" tuota laitosta kulmaan jos jarru ei toppaa heti vaan antaa hieman myöten ja lopuksi ku painauttaa niin sitten toppaa. It's Your Own Choice :)