Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

Re: Käsitakajarru

5.2.2013 18:05

Moro! oon yammu weerastani stunttipeliä rakentamassa ja oon ihan pihalla tosta käppäri jutusta että mitä siihen tarvii, jos voisitte vähän auttaa mua ja kertoo mitä pitää hommata ja mitä weeraan menis ? :lol:

Re: Käsitakajarru

6.2.2013 10:38

tarviit pääsylinterin, jarrusatulan, jarruletkun ja kiinnikkeen satulalle. Hyvä pää sylinteri ja satula löytyy esim piikkisestä räsästä tai mitosta. Letku vaikka aeroxista tai sitten teetät jossain. Kiinnike satullle yli 5mm raudasta ja tukevasti se kiinni.

Re: Käsitakajarru

25.2.2013 13:39

Tämmöne perustyhmä kysymys. Kotarissa on nyt "peruskikalla" toteutettu käsitakajarru. Mietin että jos toiseen samanlaiseen rakentelee käsikäppäriä eri tyylillä, ja ottaa esim. jostakin piikistä koko etujarrusetin kahvasta jarrusatulaan asti, ja haluaa laittaa sen kotarin takajarrulevylle. Eli hitsaa jarrusatulan sinne yms. Onko se silloin ihan toimiva setti? Mistä pyörästä olisi suositeltavaa koko setti irrottaa (jaksaako kahva vääntää renkaan lukkoon?)
Minkä pituinen jarruletku siihen väliin olisi suositeltava hankkia jotta yltää taakse asti?

Re: Käsitakajarru

25.2.2013 16:39

Tai sitte tästä. Pääsee kaikkein helpommalla ja tulee siis nykyiseen takasatulaan kiinni jalkajarrun kanssa. Jos meinaa et satulas ei oo tehoo nii hommaa jostain 2-mäntäsen satulan tai 4-mäntäsen nykyisen tilalle, isommasta pyörästä. Ebay.de:stä löytyy kivasti niitä.

E: Piikkisestä kun ottaa ja oletuksena laittaa sen vasemmalle puolelle niin eihän sitä saa koska puristin tarveis kääntää ympäri ja sillonha nesteet ei oikee liiku.

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 0:30

Ekanakin tuo on nestekytkin, ei ole varmaa tietoa että männän koko olisi sopiva jarrukäyttöön. Sen lisäks tota ei kiinteän säiliön puolesta saa millään tarpeeks lähelle kytkintä. Et voi myöskään pistää tota takajarrusatulaan "haaroittamalla", koska silloin paine menee vain toisen pääsylinterin jarrunestesäiliöön.

Ja kyllä etujarrun pääsylinterin voi kääntää väärinpäin. Tarvitsee vain huolehtia, että säiliö on aina 95% täynä tai vaihtoehtoisesti tehdä säiliön kylkeen lähtö erillisille säiliölle...

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 0:43

Jep, aika jännä että tota myydään takajarruna? Tossa lukee kyllä että "For use with an automatic clutch"? Onko sitte johoki mönkijää tarkotettu että kokonaan takajarrun sylinterin letku satulasta pois ja tosta tilalle? :D

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 0:45

Kyllä toi on ihan tarkotettu käytettäväks takajarruna, tosin automattikytkimen kanssa.

"For use with the automatic clutch. Allows braking of the rear wheel with the left hand"


Stunttikäytössä varmaan toimis ihan hyvin. Joo eihän sitä välttämättä ihan helposti saa lähelle mut katkasinten tilalle kun laittaa nii varmaan sais ihan hyvin aseteltua. Miksi se paine menis haarottamalla vaan toiseen? jos siinä satulassa on takana kaks banjoa päällekkäin samassa nii miksei toimis? ilmaaminen voi olla vittumaista mut kyl se lääkeruiskulla onnistuu.

E: ja niin, juttelin just yhden enska-ajajan kanssa tästä, sanos et on helvetisti kivempi mennä mettässä kun ei tarvii kytkimeen keskittyä niin paljoa kun vaihtaa raakana ja käyttää vasemmalla kädellä takajarrua, pysyy jalat paremmin tapeilla.

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 1:33

Haarottaminen ei toimi koska kun painat kahvaa paine liikkuu satulan läpi takajarrusylinteriin, eivätkä paina mäntiä. Tälläsen käsityksen ite ainaki saanu. Tossa nyt vaan se että jos ton haluaa ilman adapteria saada toimimaan pitää ottaa jalkajarru kokonaan pois pelistä, ja uskoisin ettei kysyjä tät haluaisi tehdä?

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 11:56

Lolletroo kirjoitti:Tossa nyt vaan se että jos ton haluaa ilman adapteria saada toimimaan pitää ottaa jalkajarru kokonaan pois pelistä, ja uskoisin ettei kysyjä tät haluaisi tehdä?

Juu en, eli käsitakajarru sekä jalkajarru käytössä omilla jarrunesteillään, eli jalkajarruun ei sekotettaisi mitään osia vaan se pysyisi alkuperäisenä.

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 12:08

Sitte vaan hommaat ittelles jostain n.1,8-2m pitkän jarruletkun, siihen joku satula mikä mahtuu jarrulevyyn hyvin eikä ota pinnoihin kii. Ja sit joku kahva erillisellä säiliöllä, jos laadukkaan kahvan haluut niin vaikka maguran 13mm tai brembon 16x18 riippuen jarrusatulast. Ja sit joko ite teet tai teetät jossain palikan millä saat sen satulan kiinni.

Sv: Käsitakajarru

26.2.2013 13:30

Kyllä saat samalla satulalle toimimaan mutta tarvitset silloin kaks satulaa että paineet on hyvät...

Sitten osta aprilia rs 125 etujarru pumppu erillisella säiliöllä ja siihen vaikka skootterin satula ja letku.

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 13:44

Siis hä? Samalle satulalle, mut tarvii 2 satulaa? Eikös se sillo oo ihan sama tilanne ku et laittas käppärille oman satulan ja jalalle oman, niinku nää yleensä tehää? :D Me no compute.

Sv: Käsitakajarru

26.2.2013 14:42

Joo mutta tarkotin että jos haluat niinku käppörin ja jalkajarrun kytkettyä niin tarvit yleensä 2 satulaa kuitenkin ;)

Re: Käsitakajarru

26.2.2013 17:00

elr kirjoitti:Kyllä toi on ihan tarkotettu käytettäväks takajarruna, tosin automattikytkimen kanssa.

"For use with the automatic clutch. Allows braking of the rear wheel with the left hand"


Stunttikäytössä varmaan toimis ihan hyvin. Joo eihän sitä välttämättä ihan helposti saa lähelle mut katkasinten tilalle kun laittaa nii varmaan sais ihan hyvin aseteltua. Miksi se paine menis haarottamalla vaan toiseen? jos siinä satulassa on takana kaks banjoa päällekkäin samassa nii miksei toimis? ilmaaminen voi olla vittumaista mut kyl se lääkeruiskulla onnistuu.

E: ja niin, juttelin just yhden enska-ajajan kanssa tästä, sanos et on helvetisti kivempi mennä mettässä kun ei tarvii kytkimeen keskittyä niin paljoa kun vaihtaa raakana ja käyttää vasemmalla kädellä takajarrua, pysyy jalat paremmin tapeilla.

Miks sun pitää väitellä vaikket tiedä ees perus asioita jarrujen toiminnasta? Tietenkin se paine menee jarruneste säiliöön koska kanava sinne on avoin, kun jarrua ei paineta. Tämän voi toki estää tuomalla käppärin jarruletkun sorvatulla adapterilla jalkajarrun pääsylinterin nestetuloliitäntään, mutta haaroittamisen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Ja vaikka kuinka siirtäsit valokatkasijaa pois niin tuo säiliö ottaa kiini kytkinkahvan runkoon ja jää auttamattakin liian kauas. En tiedä miksi tuossa tuoteselosteessa puhutaan jarruttamisesta. Järjellä ajatellen siinä tarkoitetaan, että esim alamäessä moottorijarrutuksien hallitseminen on tuon avulla tarkempaa.

VictorH kirjoitti:Joo mutta tarkotin että jos haluat niinku käppörin ja jalkajarrun kytkettyä niin tarvit yleensä 2 satulaa kuitenkin ;)
Täh? Kyllä se onnistuu ihan yhelläkin jarrusatulalla. Tässä tapauksessa käppärin jarruletku kytketään jalkajarrun pääsylinterin jarrunesteen sisäänmeno liittimeen sopivalla adapterilla.

Sv: Käsitakajarru

26.2.2013 19:15

Niin onnistuu mutta jarrutehot on aika paskat silloin... vaikka on hyvä satula ja käppäri niin käppäri tulee toimimaan huonosti, pitää muistaa että käppäri pitää olla tosi herkkä että pystyy kytkintä käyttää samalla!