Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

käytän kytkintä
3513
78%
raakana sisään
984
22%
 
Ääniä yhteensä : 4497

29.8.2010 14:20

laazeri kirjoitti:1 tuskin, 2 vaihteella pitäs saaha tarpeeks

Kyllä saa ykkösellä jos ei mitkään 10-65 välit ole. Ite vedän kilvellekin ykkösellä. Ei tuo kilpi nyt kovin isossa kulmassa maahan ota, mutta kuiteski :lol:

29.8.2010 14:52

Helposti se ykköselläki menee, mutta oha se helvetisti hienomman näköstä vetästä vähän kovemmasta vauhista semmone pitkä raapasu. :D

asd? kirjoitti:Kui pienestä vauhdista pystyy ottamaan kulmaa? Ku pitäs jarrua opetella pikkuhiljaa käyttämää :D Vaihteet menee jo 3 ja välil 4, mut aina välillä ku meinaa mennä ympäri ni en vaa tajuu painaa sitä jarrua! :s
Eli pystyykö iha ykkösellä ottamaan niin paljo kulmaa et jos ei paina jarrua ni menee yli? Ja ois muuteki kiva osata muutaku powerkeulaa :roll: :)
Ota vaa aluks niillä pienillä vaihteilla tuntumaa siihe balance pointtiin. Ykkönen riittää hyvin. Yritä tarkotuksella ottaa pientä ylikulmaa ja sitte vaa polkaset jarruu. Ei toinna isoja kulmia ihan ensin kokeilla. Pikkuhiljaa saat tuntumaa siihen jarruun ja opit käyttämään sitä matkaa keuliessa.

29.8.2010 22:51

Kiitoksia vastauksista! ;)
Joo siis en meinannukkaa yrittää kilpeä maahan, vaan just sen verra et pakko painaa sitä jarruu et oppis sen.. Pelottaa nii perkeleesti et ei tajuu painaa sitä jarruu ja menee ympäri, enite huolettaa et pyörä hajoo :| Noo ei siin auta ku yrittää :D :roll:

29.8.2010 22:56

Väärä laji, jos pelkää pyöräänsä..

Siihen ruoskaa saa uutta muovii, tärkeempi panostaa turvakamoihin.. Paljon vaikeempi vaihtaa uus polvi, ku hussen sivukate ja paisarin suoristus.

30.8.2010 22:15

ViiHo kirjoitti:Onko muuten motoilla helpompi circlee pyöritellä ku jollai katuenska kumilla? Tietysti osaava kuski vetää molemmilla, mutta tuli vaan mieleen :D

Omasta mielestä noil katuenskoil helvetin vaikeempi lähtee taittaa circlee istuviltee ku motoil, mut noilla katuenskoilla lähtee hyvi pyörii sit, kun toinen jalka on penkillä tai matkustajan tapilla. Tuntuu paljon helpommalta hallita fillarii. :roll:

31.8.2010 2:27

Ite en ainakaan saa ykkösellä lappua katuun, kakkosella menee just ja just mutta kolmosella se on helpoin tehä myös nelosella menee. Joskus tehny mieli heittää jostain 60-70 vauhistaki lappua katuun mutta itsesuojeluvaisto on jotenkin rajoittanu sitä :lol:

Tän kauden keulimisethan loppu mulla tuossa kuukausi sitten ja jatkuu ensi kautena taas sillä kaatumisiin ei ole enää varaa.

3.9.2010 10:02

Decide kirjoitti:Väärä laji, jos pelkää pyöräänsä..

Siihen ruoskaa saa uutta muovii, tärkeempi panostaa turvakamoihin.. Paljon vaikeempi vaihtaa uus polvi, ku hussen sivukate ja paisarin suoristus.


No jos kunnolla rypee, ni ei siin mitkää suojat pelasta.. esim jos joku paikka vääntyy ni ei auta mikää..
Tottakai ne suojat vähentää vammoja (etenki asfaltti-ihottumaa) mut esim crossisaappaat ois tosi tärkee suojavaruste ku suojais jalkoja nii hyvi, mut koita siin sit jotai tuntumaa jarrusta saada etc. Ja eipä _yleensä_ pienistä vauhdeista esim ympärikeuliessa mitää suurempaa satu.
Ja kyllä siit helposti saattaa tulla isompi lasku ku ympäri menee.. takalippa ei nyt varmaa hajoo mut ottaa osumaa, hyväl tuuril takahäkki solmuu, tanko vinoo, peili paskaks, vilkut paskaks. Mutjoo eihä sille minkää maha.

Huhhuh tulipas taas aika tarina :s :roll: Noo nyt lopetan tän lässytyksen ja meen harjottelemaa kävi mite kävi :D

5.9.2010 0:56

täyskasko, kaasu hirtti kii = $$$

5.9.2010 3:37

topias- kirjoitti:
ViiHo kirjoitti:Onko muuten motoilla helpompi circlee pyöritellä ku jollai katuenska kumilla? Tietysti osaava kuski vetää molemmilla, mutta tuli vaan mieleen :D
Mulla itellä on enska kumit ja ihan yhtä helppoa vetää circlee kun moto kumeil.

9.9.2010 15:51

No niin. Eli tässä tullu nyt viikon verran harjoiteltua keulan nostoa. Ensin nostin keulaa ihan 2 vaihteella 30km/h vauhdeista, enkä juurikaan uskaltanut nostattaa kierroksia kytkimen kanssa enempää.
Nyt sitten parisen päivää sitten alkoi tuo nostaminen tuntua ihan erinlaiselta. Eli 30 kakkosvaihteella ja kytkimen kanssa ylös. Kulmaa(tai no voiko sitä kulmaksi sanoa :D) oli jotain klo 14. Ja siitä sitten pumppasin jarrulla paripäivää sen 2 tunnin ajan. Nyt tuntuu aivan kuin takajarru olisi yhtä tunnoton kuin silloin kun aloitti keulimisen. Onko se vain tuo kotarin takajarru, mikä on muutenkin suhteellisen tunnoton, vai harjoituksen puutetta?
Ja sitten vielä, että missä kohtiin ootte vaihtanut yleensä vaihdetta? Itse nyt olen vaihtanut siinä nousu vaiheessa jo 3, mutta ei olisi silloinkaan välttämätöntä? Kotarissa siis välit 13/42, mahtaakohan olla liian pitkät?
Entä mikä tapa olisi helpoin lähteä treenaamaan sitä jarrua? 2 ylös ja sitten heti alas ja jne.
Tuntuu kyllä ranteissa viikon treenuksen jälkeen tuo nostelu.
Eli neuvoa jarrun käyttämiseen ja vaihteen oikean aikaseen vaihtamiseen.

9.9.2010 16:14

Vaihetta vaihetaa kun siltä tuntuu, jarrun oppii sitä käyttämällä ja keulimaan pystyy teholla.

9.9.2010 16:55

EGo0s kirjoitti:No niin. Eli tässä tullu nyt viikon verran harjoiteltua keulan nostoa. Ensin nostin keulaa ihan 2 vaihteella 30km/h vauhdeista, enkä juurikaan uskaltanut nostattaa kierroksia kytkimen kanssa enempää.
Nyt sitten parisen päivää sitten alkoi tuo nostaminen tuntua ihan erinlaiselta. Eli 30 kakkosvaihteella ja kytkimen kanssa ylös. Kulmaa(tai no voiko sitä kulmaksi sanoa :D) oli jotain klo 14. Ja siitä sitten pumppasin jarrulla paripäivää sen 2 tunnin ajan. Nyt tuntuu aivan kuin takajarru olisi yhtä tunnoton kuin silloin kun aloitti keulimisen. Onko se vain tuo kotarin takajarru, mikä on muutenkin suhteellisen tunnoton, vai harjoituksen puutetta?
Molempii varmasti, mut kyl sen jarrun kans sinuiks pääsee, treenii vaa.
EGo0s kirjoitti:Ja sitten vielä, että missä kohtiin ootte vaihtanut yleensä vaihdetta? Itse nyt olen vaihtanut siinä nousu vaiheessa jo 3, mutta ei olisi silloinkaan välttämätöntä? Kotarissa siis välit 13/42, mahtaakohan olla liian pitkät?
Entä mikä tapa olisi helpoin lähteä treenaamaan sitä jarrua? 2 ylös ja sitten heti alas ja jne. Tuntuu kyllä ranteissa viikon treenuksen jälkeen tuo nostelu.
Eli neuvoa jarrun käyttämiseen ja vaihteen oikean aikaseen vaihtamiseen.
Se et millo vaihe pitää vaihtaa, riippuu iha sun vauhista ja sen hetkisest kulmasta, tietenki. Jos sul on iso kulma, ei vaihetta oo pakko vaihtaa koskaa jos ei huvita. Kannattaa reenata keulii vaik ykkösvaihteel sillee ettei tarvi vaihella vaihteita ollenkaa, sillee itelle ainaki löyty aikanaa kontrolli toho koko touhuun. Vetelet vaa ykkösel vähintää balanssipistees mahollisimman tasasel kaasul ja jarrul hallitset sitä kulmaa. Siitä sitte seuraavaks isompaa vaihetta ja vauhtii. Se on ärsyttävää ku jotku alottelijat kekee sillee et ne ei uskalla ottaa kulmaa tarpeeks ja keula meinaa pudota joka vaihteel, mut aina ne saa vähä lisämatkaa vaihtamal vaihteen mut sitte iha viimestää ku vaihteet loppuu, loppuu keulasuki.

9.9.2010 20:10

Ite nostan kolmosella ja melkeen heti vaihan kutosta. Paljon helpompaa isommalla vaihteella omasta mielestä ;) Ja pakko pitää suht isohkoa kulmaa, muuten loppuu vääntö :lol:

9.9.2010 21:03

Ite alottelin eilen keulimisen parin kaverin kanssa. Aika laimeeta settiä vielä(ehkä 2h treenattu), kun saa 2 menemään loppuun suunnilleen. Eli 1 nosto ja sitten raakana 2 ja pumppaamaan kaasua jotta saisi 3 vaihdettua. Ei varmaan alussa kannata kulmaa hakea, ehkä vasta sitten kun menee se 100m helposti ja osaa keskittyä muuhunkin kuin siihen vaihteen vaihtoon ja oikean kulman pitämiseen. Tällä laitteella ei varsinkaan huvita ympäri mennä tai muutenkaan pannuttaa sillä korjaus maksaa varmasti enemmän kuin smotossa vaikkapa. :D

9.9.2010 21:40

No sitte vasta kalliiks tuleeki ku mennää 100kmh yli ja sattuu... :roll: