Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

käytän kytkintä
3513
78%
raakana sisään
984
22%
 
Ääniä yhteensä : 4497

5.6.2009 1:44

-jokke- kirjoitti:No itse ainakin annan pyörän mennä, tai jos kulman vedosta loppuu vauhti niin otan kyllä jaloilla vastaan enkä yritä roikkua pyörän mukana loppuun asti, voi tuntua fiksulta varjella sitä kallista pyörää mutta ei edes isin lompakolla korjata välitangon raiskaamia kylkiluita, kasaanpainuneita keuhkoja yms. paikkaa vaihtaneita sisuskaluja. :roll:


En tarkota nyt kirjaimellisesti loppuun asti, mutta kahtena kertana kun ympäri ollaan menty niin kilpi on ollu maassa omistaja vielä kyydissä ja yritetty painaa jarrua mutta turhaan (huti tai rengas lukkoon, en muista kun kävi niin nopeesti). Lähinnä tipahin perseelleni / selälleni ja pyörä kaatu molemmilla kerroilla vasemmalle puolelle ja liukui eteenpäin kyljellään omistaja perässään.

Lähinnä tarkotin tuolla loppuun asti - jutulla sitä että ei heti hypätä pois kyydistä kun olisi aika painaa jarrua (tunnustan, s1:llä heitin pyörän menemään ekalla kerralla juuri näin , ehkä niinkin aikasin että keula olisi tippunut ilman jarruakin...).

5.6.2009 7:33

Luulen että pyörä kärsii enemmän jos menee mukana loppuu asti. (Ite menin hussella mukana ja otti perä aika paljo osumaa ja takahäkki väänty aika paljo.) Mut se on aika "mahdotonta" hypätä enää pois jos osaa keulia ja jossain kulmanhaussa menee ympäri. (Ja ny en tarkota omaa ympäri vetämistä.)

kytkin ofc

7.6.2009 15:46

kyytkimel vaan, raakana ei oo yhtää sen nopeempaa :D

10.6.2009 19:12

No nyt alkaa olee kulma jo lähellä sitä tasapainopistettä. Opettelenko vielä menemään yli tasapainopisteen ja takaisin jarrulla, ennen kuin opettelen pykällyksen? En onnistu vaihtamaan vaihdetta pudottamatta keulaa, ainakaan nykyisestä kulmasta, joka on 5-10cm päässä tasapainopisteestä.
Pienissä vauhdeissa raakana vaihtaminen on vaikeampaa, koska kaasua pitää höllätä, että vaihde vaihtuis,ja pienessä nopeudessahan negatiivinen kiihtyvyys on nopeampaa (3^kmh kai), joten myös pelkkä moottori jarruttaa hyvin ja keula laskee merkittävästi...

11.6.2009 0:41

Itellä ollu tapana vetää vähän tasapainopisteen yli ja sitten kytkintä ja isompi pesään.En nää mitää hyötyä siinä raakana vaihtamisessa. ;)

11.6.2009 13:58

niinvarmaanjoo1 kirjoitti:Itellä ollu tapana vetää vähän tasapainopisteen yli ja sitten kytkintä ja isompi pesään.En nää mitää hyötyä siinä raakana vaihtamisessa. ;)


jep itellä sama homma, mitä sitä lootaa raiskaamaan :lol:

11.6.2009 16:48

Eihän se loota siitä raiskaannu jos osaa tosiaan käyttää sitä laatikkoa oikein, ja jos pystyy vaihtamaan ilman kytkintä ongelmitta niin mikäs siinä... Itse vaihdan aina keuliessa "raakana" sisään, oikealla kierrosalueella kaikki onnistuu:D

11.6.2009 16:59

niinvarmaanjoo1 kirjoitti:Itellä ollu tapana vetää vähän tasapainopisteen yli ja sitten kytkintä ja isompi pesään.En nää mitää hyötyä siinä raakana vaihtamisessa. ;)


Samoin, jos alottelee harrastusta ja nakkaa vahingossa kytkinpommilla sen isomman niin siin ollaan aika nopeeta ympäri.. 8)

12.6.2009 16:00

Painatteko kytkintä kun jarrutatte keulissa? Itel tuntuu olevan vähän tehoton takajarru..

12.6.2009 16:01

En ainakaan itse painakytkintä takajarrua käyttäessäni... Tuntuu monimutkaiselta:D

12.6.2009 17:02

Ite painan, tulee aika automaattisesti se painallus ku mennään tasapainopisteen yli.

12.6.2009 18:50

Vitut sitä kytkintä sillon vedetä pohjaan, jos jarrua vaan painetaan. Vaihtaessa isompaa kytkimellä tai jos vetää kulmia. Sitä paitsi kaasuakaan ei kannata höllätä jarrua painettaessa keuliessa, tulee vaan kauheata pumppaamista siitä keulimisesta.

Joo, tuli sitten eilen vedettyä kunnon pannut. Kolmosella vauhtia jotai 30 km/h kytkimen kanssa raapasen kilpea katuun ja takapyörä lukkiutuu. :eek: Pyörä ja kuski selällee. Oli vissiin hiekkaa, pieniä kiviä tai jotain siinä tiellä, saatana. Detukasta väänty runko, vaimennin otti osumaa, takalokari halkes, vilkun johdot poikki, kaasukahva halaki ja jalkatappi väänty iha lyttyyn. Ei ollu takasivukatteet onneks paikallaan ja kotiin ajaessa akku pääs lentämään mehtään, perkele ja johtoa myös. :x Eikä ees löytyny se akku, kun jonnekin ojan pohjalle oli ilmeisesti lentäny. Joo, no ite tulin mukavasti selälleen siinä äksidentissä, lapa otti kovimman iskun ja selkäänkin alhaalle jomotti, pidin siis ohjaus tangosta kiinni siihen asti kun pyörä oli kylellää asvaltilla. :roll: No kävin sairaalassa, mutta ei onneks ollu murtumia, ihan lihasrevähtämillä selvittiin. Toki itsetunto sai kovan kolhun. Porukatkin huus iha vitusti, että et keuli enää koskaan, käy vielä pahemmin yms. Tottakai iteäkkin vähän mietityttää koko homma, mutta onneks ei käyny itelle pahemmin. Kyllä vähän vituttaa tuo detukan runko, aika vittumainen vääntää suoraks, mutta eiköhän se vielä toimi kohta. Kävin ostamassa 29 € jonku halvan selkäsuojan muutes tänää, jos sitä vielä uskaltais keulia joskus. No sitä sattuu... Pitää tässä parannella paikkoja ja alkaa siitä sitten pikkuhiljaa treenaa taas vähän kerrassaan.

Ottakaa siis tästä muut opiksenne, että TARKISTAKAA AJOALUSTAN PUHTAUS ennen kuin yritätte vetää kulmaa tai jotain muuta yltiöpäistä. :D

12.6.2009 19:21

Tuli edellisestä mieleen kun aikanaan detukasta hirtti kaasu silloin tällöin. ei kuitenkaat täysille vaan ihan mihin asentoon sattui jäämään.
Kerran yritin tiensivussa sitä korjailla vaijeria heiluttelemalla ja tutkiskelemalla. ei se mihinkään edennyt niin matka jatkui. Hirttäminen loppui hetkeksi ja tottakai heti neppailemaan. viitisenkymmentä metriä suht hitaasti isolla vaihteella ja eikös kaasu hirtä :D . Kuitenkin vain sen verran, ettei ihan suoraan menny seljälleen. jarrupoljin rungossa kiinni ja perä maassa pysähdyksiin asti ja siitä kyljelleen. Istuin siis kyydissä ihan loppuun asti.
Loukannut en kummemmin, polveen ja lonkkaan vähän rupea. Hieman nauratti kyllä.
Detsistä vääntyi takarunko ja lokari oheispaskoineen sykkyrälle.

13.6.2009 0:57

Joo, kannattaahan se aina tarkistaa missä kikkailee... Ja vaijerit tosiaan kannattaa tsekata ettei hirtä:D ja jarrut käydä läpi.

13.6.2009 13:28

Riku Rassi kirjoitti:Joo, tuli sitten eilen vedettyä kunnon pannut. Kolmosella vauhtia jotai 30 km/h kytkimen kanssa raapasen kilpea katuun ja takapyörä lukkiutuu. :eek: Pyörä ja kuski selällee. ...



Ittel kävi samal taval muutama viikko sit. Jalka vieläki vähä karus kunnos, kun jäi mopon alle siinä. Mul meni vähän sivulle siinä ja sit meni rengas lukkoon. video

Ei tullu kevarii melkee mitää. :D