Tekniikka, varusteet ja temppujen tekeminen vain moottoripyöriin liittyen, EI MOPOVÄELLE!

Alueen säännöt

Ei mopoilijoita tai keskustelua mopoista tälle alueelle!

Kun keulit ja vaihdat vaihteita..

käytän kytkintä
3513
78%
raakana sisään
984
22%
 
Ääniä yhteensä : 4497

17.5.2009 13:44

Mites tota takajarrun käyttöö kannattaa harjotella aluks? :|

17.5.2009 21:39

joak kirjoitti:Mites tota takajarrun käyttöö kannattaa harjotella aluks? :|

Nostat kakkosella keulan ylös ja sitte painat jarrulla alas. Sitte vaa koitat matkaa keulia kakkosella jarrun kera. Siinä sitä alkaa oppii. Sit ku alkaa tuleen jarru selkäytimestä niin pistät isompaa silmää vaa.

18.5.2009 20:21

Yks paikallinen stunttikuski anto neuvoks, että kannattaa harjotella ekana jollai pienemmällä vaihteella vetämään tasakaasulla, niin on kuulemma paljon parempi hallita sitä ajokkiaan keula ilmassa. No totta kai ammattilaisen sana on laki :lol: , nyt onkin tullut harjoiteltua ihan tasakaasulla menemistä. Sehän näyttää ja kuulostaakin paljon paremmalta kuin kaasun pumppaaminen, ja muutenkin tosissaan helpompi hallita pyörää. Onhan se tottakai hieman hankalampaa ainakin aluksi.

Eikös se ole muuten ihan normaalia, että kaasarikone tuppaa hiukan tukehtumaan keuliessa?

18.5.2009 20:36

Nosta bensan pintaa vähän nii ei tukehdu.

19.5.2009 13:54

Täytyy nyt ittekkin kysyä, ku on tullu pelloilla ja hiekkateillä harjoteltua tolla kx:llä, ja homma yleensä kaatuu vaihtamiseeen. Miten paras harjotella ja kannattaa varmaa harjotella kytkimen kanssa?

Ens tai tälläviikolla pyörää liikenteeseen.. onko helpompi smotoil keulaa asfaltil ku nappuloil suhkotkoval pellol? Ei haluais heti vetää takahäkkiä paskaks :D Takajarrunki käyttö tarvis opetella kunnolla, ei tuu iha luonnostaaa, vaa jalat tapeilta pois jos meinaa yli mennä :lol:

Kaikki harjotteluneuvot on plussaa 8)

19.5.2009 13:58

Tikki- kirjoitti: Takajarrunki käyttö tarvis opetella kunnolla, ei tuu iha luonnostaaa, vaa jalat tapeilta pois jos meinaa yli mennä :lol:


Vaikka ite en osaa takajarrua käyttää kunnolla, niin ihan ekana tein itelleni selväksi että pyörän kyydistä ei hypätä, oli tilanne melkein mikä tahansa. 2 kertaa menty ympäri ja loppuun asti yritetty pelastaa muttei koskaa hypätty kyydistä...

19.5.2009 14:03

Joo, mutta kertaakaan tositilanteessa kyydistä en hypänny, parikertaa käyny sillai et takalippa maaha ja jaloil työntäny vauhtia ja keula takas maaha :D Pariviikkoo taaksepäi kx:l en saanu enää jarrutettua vaa viimeseen asti roikuin tangossa :D paikathan siitä kipeeks tuli...

23.5.2009 4:23

Messico kirjoitti:
Tikki- kirjoitti: Takajarrunki käyttö tarvis opetella kunnolla, ei tuu iha luonnostaaa, vaa jalat tapeilta pois jos meinaa yli mennä :lol:


Vaikka ite en osaa takajarrua käyttää kunnolla, niin ihan ekana tein itelleni selväksi että pyörän kyydistä ei hypätä, oli tilanne melkein mikä tahansa. 2 kertaa menty ympäri ja loppuun asti yritetty pelastaa muttei koskaa hypätty kyydistä...


No itse ainakin annan pyörän mennä, tai jos kulman vedosta loppuu vauhti niin otan kyllä jaloilla vastaan enkä yritä roikkua pyörän mukana loppuun asti, voi tuntua fiksulta varjella sitä kallista pyörää mutta ei edes isin lompakolla korjata välitangon raiskaamia kylkiluita, kasaanpainuneita keuhkoja yms. paikkaa vaihtaneita sisuskaluja. :roll:

Keuliminen ja vaihteen vaihtaminen

27.5.2009 15:58

Kytkimellä se on keulimisessa itselläni ehkä helpompi vaihtaa. Radalla taasen on turha sitä kytkintä käyttää; vie liikaa aikaa. Mutta tässä keulimisessa olen itse vasta aika aloittelija ja kun tuolla kotarilla keulii niin turha kuvitella aloittavansa kolmosta pienemmällä vaihteella, kyyti menee muuten ihan hirveäksi. Kolmosella keula ilmaan ja heti nelosta pesään ja sitten haetaan jarrulla mukava kulma ja latoo heti vitosen ja kutosen pesään niin johan mennään.

29.5.2009 20:50

Huomasin tuossa muuten kun vanhoja bombereita selasin, jotta oisko ollu nro. 1/2007, jossa neuvotaan 12`clock teko vaihde/veto päällä jarrua himmaamalla. Eli ei kai väärä tyyli sekään. Siis niin, että tasakaasulla (=rannelukko kaasukapulassa) vedetään jarrua vasten balance pointin tuntumassa ja sitten aletaan löysätä jarrua pikkuhiljaa, että pyörä alkaa kaatua selälleen, sitten vaan haetaan jarrun avulla kulma ja palautetaan jarrulla kuitenkaan kaasua löysäämättä koko tempun aikana. Onko muut reenannu kyseisellä tyylillä? Ite parina päivänä tullu kokeiltua ja tänää rämpsähti kilpi katuun, mahtava tunne, vaikka ei se varmaan kummoiselta näyttänyt. :lol: Pitää aluks tuolla tyylill reenata ja sitten ruveta sen kytkimen avustuksella vääntämään kulmia. Tuossa veto päällä tehtävässä tyylissä se hyvä puoli, ettei keula rämpsähdä niin nopeasti alas ja helpompi jatkaa normaalia keulaa siitä suoraan. :roll:

29.5.2009 22:26

Riku Rassi kirjoitti:Huomasin tuossa muuten kun vanhoja bombereita selasin, jotta oisko ollu nro. 1/2007, jossa neuvotaan 12`clock teko vaihde/veto päällä jarrua himmaamalla. Eli ei kai väärä tyyli sekään. Siis niin, että tasakaasulla (=rannelukko kaasukapulassa) vedetään jarrua vasten balance pointin tuntumassa ja sitten aletaan löysätä jarrua pikkuhiljaa, että pyörä alkaa kaatua selälleen, sitten vaan haetaan jarrun avulla kulma ja palautetaan jarrulla kuitenkaan kaasua löysäämättä koko tempun aikana. Onko muut reenannu kyseisellä tyylillä? Ite parina päivänä tullu kokeiltua ja tänää rämpsähti kilpi katuun, mahtava tunne, vaikka ei se varmaan kummoiselta näyttänyt. :lol: Pitää aluks tuolla tyylill reenata ja sitten ruveta sen kytkimen avustuksella vääntämään kulmia. Tuossa veto päällä tehtävässä tyylissä se hyvä puoli, ettei keula rämpsähdä niin nopeasti alas ja helpompi jatkaa normaalia keulaa siitä suoraan. :roll:

Ite tein tollai aluks mutta ei oo nii hyvä kun kytkin pohjassa. Tolla tyylillä ei pysty vetää nii pitkää matkaa kilpee katuun ja tarvii kovemmat vauhdit. Jos ei ny tee kauheita hätäreitä.

30.5.2009 14:52

Itse ainakin saan vedettyä yhtä pitkälle kilpi kadussa kytkimellä tai ilman mutta onhan se tietysti terveellisempää koneelle vetää kytkimellä

30.5.2009 14:59

Joo pitää ottaa tolleen tuntumaa tuohon ekana ja sitten opetella kytkimellä. Eihän tuossa muu kärsi kuin voimansiirto, koska moottorikaan ei pääse jarruttamaan, kun pitää kaasun sopivasti tasakaasulla päällä koko ajan.

3.6.2009 19:01

Raakana sisään tottakai! ;)

Kertokaapa mikä on helpoin tapa opetella vetää circlee? :) Jos jotain vinkkejä löytyy.

3.6.2009 20:35

Kulmaa vaan ja kääntää,kyl se siit alkaa pyörii.