Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

14.3.2016 23:57

RealTaste kirjoitti:Tällaisia olen pyöritellyt mielessä pyörät ovat järjestyksessä mielenkiintoisimmasta-> vähiten kiinnostavaan.
-husaberg fs/fe650 03->
-aprilia sxv 550 07->
-husqvarna 510smr 08->
-honda crf 450 03->
-yamaha wr 450 03->
-Ktm 525 05->


Tuossa Stål kiteyttikin hyvät, että jos haluaa Moottoria, niin Husa fs570 tai Husa fs650, Husse sm510r 2009-2010 on pikkusen parempi rungoltaa, jarruiltaa, alustaltaan kuin nuo, mutta hiukan ponneton moottori vakiona. Ktm 530exc on joka paikan höylä, löysä alusta, kohtalaiset jarrut, kyllä paremmalla alustalla saisi hyvän, näin oli testin lyhyet kommentit Biken-supermoto testissä.

Honda ja Yamaha on varmaan hyviä pyöriä, osaa saa ja sitä aftermarket osaa, aprilia olisi hyvä, pelkkien äänien puolesta, mutta niin kuin siinä leijuu se "leima", että varaosien saatavuus, hinta ja ne huollot suhteessa kestävyyteen, ei se tarkoita että olisi huono pyörä, mutta se vika herkkyys kyllä ei houkuta. Ktm on taas joka nurkassa, mutta osia saa, hinnat on mitä on, toiset sanoo että kallista, toiset ei, mutta se on tätä harrastusta. Myös yksi mitä on "huolen" aihe ainakin kun lukee ulkomaisia foorumeita, on Husabergien varaosta, saatavuus, siinä missä Husqvarna ne ennen Ktm omistamista valmistetut. Hondasta ei ole tietoa ja Yamahasta.

Aprilia on puolestaa isoille radoille, mutta käy radalla kuin radalla...Mä ehkä miettisin vahvasti Hondaa/Yamahaa, mutta jos jotain "erikoista" haluaa, niin Husa fs650 tai Husa fs570, miksi ei myös Husqvarna smr 510 malleja, siitä 2008 eteen päin.
Ktm on kyllä se varmin, siinä missä Honda/Yamaha, kun sanoit että pääsääntö olisi radalla kiertäminen, niin mä ainakin miettisin ennemmin suoraa supermotoa, missä on vanteet, jarrut, miksi ei alusta valmis, mutta jos ei nyt kilpaa aja, niin miksi ei endurosta tekisi, vanteet n.900€ taisi olla kiinan vanteet, jarruista ei hajua, kun toisilla on budjetti, toisilla ei, niin googlella kannattaa katella käytettyjä. Alustasta ei osaa sanoa, senkin suosittelen kysymään sitten kun on päättänyt merkistä, niin lähimmältä varaosan myyjältä..

Oho tuli pitkä teksti, toivottavasti oli jotain apua...

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

15.3.2016 8:25

Alustan muutos enskasta motoksi maksaa noin 400-600€ riippuen paikasta, tulee uudet jouset ja shimmaukset molempiin päihin.

KTM 2008-2011 XC4 koneiden miinuksena pidän erillistä moottorin/vaihteiston öljytilaa. Motoradalla rasitukset on kovempia kuin perus enskaneppailussa ja öljyt on kovilla ja lämpenee ihan mukavasti. Joutuu vähintään laittamaan öljynjäähdyttimen että saa kasvatettua 0.6L tilavuutta moottoriöljyissä. Tai sitten yhdistää öljytilat.

Noista vaihtoehdoista valitsisin KTM:än pelkästään siitä syystä että varaosia saa monesta paikasta ja tehdastoimitukset on nopeita, myös alkuperäisten osien hinnoittelu on kilpailukykyinen tarvikeosiin verrattuna.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

16.3.2016 22:09

Kiitos hyvistä vastauksista, tuli kyllä kivasti infoa ja osa vahvistikin vähän omia epäilyksiä.

Tällä hetkellä tuo husa houkuttelee ehkä eniten, osittain itsellenikin tuntemattomista tunnesyistä ja osittain tehojensa puolesta. Mutta olen muualtakin lukenut tuosta husan kankeudesta joka vähän harmittaa kun pyörä tuntuisi muuten niin hyvältä valinnalta. Onkohan sitä mahdollisuus vähentää säätämällä alustaa,swingiä lyhentämällä ja/tai keulaa madaltamalla yms?

Mutta sitten toisaalta husse houkuttelisi taas sen ketteryyden takia, varsinkin rata ajoa,hyppyjä sekä parkkipaikoilla stunttailua ajetellen..07 ruiskuissa oli jotain häikkää mutta noista 08 ja uudemmista ei paljoa pahaa sanottavaa löytänyt.. Muutenkin se olisi varmaan fiksumpi vaihtoehto uudempana pyöränä, ainakin varaosien saatavuuden kannalta.

Crf on vielä kolmas varteenotettava vaihtoehto, mutta hieman mietityttää sen ja muidenkin 450cc pyörien teho, riittääkö se vai pitääkö heti vuoden päästä olla päivittämässä isompaa alle?(vai onko se smr510 edes yhtään tehokkaampi kuin nuo 450cc?) Onkohan näissä jotain vuosimalleja mitä kannattaa varoa tai mitä niistä kannattaa tarkistaa ostaessa?
Ikinä en ole mitään hondaa huoltanut enkä ajanut niin ei saa oikein mitään tuntumaa koko pyörästä, mutta se olisi kyllä hyvä syy ostaa yksi.

Ktm tietysti olisi helpoin ja varmin tie, mutta itseä ei kotarit jostain syystä sytytä juuri yhtään. Johtuuko sitten "massapyörän" asemasta vai siitä että kevari aikoina temmini tuntui omaavan "luonnetta" toisinkuin kaverin kotari :lol:
Vaikka ei siinäkään mitään vikaa varsinaisesti ollut, ehkä hieman löysä ajettava vain..

Aprilia kiinostaa myös kovasti, mutta ne kauhutarinat koneista ja se yhdistettynä kalliisiin varaosiin.. Tosin 450 on ilmeisesti kestävempi kuin 550, eikä se kovin paljon tehottomampi ole 70hp vs 60hp. Jopa vakiona tehokkaampi kuin moni muu viritettynä ja ne äänet :seko:
Aprilia on vaikein huoltaa, mutta muut taitavat olla siinäkin suhteen aika samalla viivalla?

Vaikeita valintoja, kuten jahkailustani saattaa huomata..
Pitää jatkaa nettimoton päivittäistä selausta jos vaikka sattuisi joku aarre tulemaan myyntiin niin ei tarvisi jahkailla ostopäätöksen kanssa. :)

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 10:07

Nykypäivän 350cc pyörän on yhtä tehokkaita kuin 10 vuotta sitten olleet 500cc, voisin kuvitella että siinä 450cc Hondassa on sama teho kuin Hussessa, mutta se vääntö ja teho kierros alueella on erinlainen, sen takia esim nykypäivän 450cc on tosi tehokkaita kun on enemmän "raajumpia" teholtaa, esim 530cc Husse vs Tm 530, Tm tuntuu "tehokkaammalta" kuin Husse koska hussessa on "pehmeämpi" ja teho on laajemmalla alueella.

Voisin kumminkin kun puhut "tehosta", niin se husa olisi paras vaihtoehto, siis fs570, se fs650 on paaaaljon kankeampi, siinä kohtaa Hussen sm510r 2009-2010 olisi paremmat vaihtoehdot, koska voi nauttia paremmin alustasta, rungosta, jarruista. Mutta ei se Honda ole huono idea ja siihen saa pytty sarjaa vissiin 530cc asti, että kyllä palikkaa saa.
Ei tuo Aprilia ole huono vaihtoehto, mutta jos huolto on tehty, niin onko se tehty kunnolla, mitä netistä on lukenut, niin se on tosi tarkka siitä huollosta ja miten se tehdään, se on tehokas myös vakiona, mutta juuri sen takia se tarvii sitä huoltoa, myös Aprilia on ehkä vähän vaikeempi huoltaa kuin muut, jos kone pitää pudottaa pöydälle, että haluaa tarkistaa venttiilien välitykset, mutta nuon yksisylinterit on samalla viivalla, toiset sanoo, että on "huono" pikkuisella syheriöisellä radalla, kun se "teho" on "raakaa", siis näin väitettiin ulkomaisessa foorumilla, että on vähän sellaisen ison radan pyörä, mutta miksi ei.
Niin kuin mullekkin sanottiin, että smotossa on kivaa radalla mennä, kun sitä pyörää ei tarvii kierrättää niin paljon, sillä oli alla 450cc Husse silloin.

Suosittelin Hussea isolla kädellä jos siinä olisi samantyylinen moottori kuin Husa fs570, jos oikeasti kovaa meinaa radalla ajaa ja vielä isoilla, niin se Husse "tuntuu" ponnettomalta, tietysti asiaa auttaa koko putkisto, 530cc kit, pc V, niin on se aika hyvä, mutta kyllä, siitä vielä "puuttuu" jotain, se viimeinen juttu.

Myös suosittelen pääsemään koeajaa jotain pyöriä, niin saa jotain osviittaa...
Ja jos on suunnilleen pyörä maut mielessä teknisesti, niin kato mikä mielyttää silmää, itse ostin oman Hussen sen takia, että miltä se näyttä+siinä on tupla putket, jos tuota ei olisi ollut, niin Aprilia olisi ollut itselläkin se vaihtoehto, mutta Husse vei pidemmän korren, nestekytkin, ehkä parempi alusta(ainakin tunnetumppi), huollot, huollon helppous, tupla putket, mittaristo, siihen aikaan ne muutamat pienet powerparts.
En ole varma olenko sanonut, mun mielestä "huonopuoli" Hussessa on se että vakioa se 501cc ei vakuuta, tuskallinen satula(ainakin kadulla ja myös kadulla se 7.2L bensatankki), mutta muuten hyvä

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 16:58

Pakko lisätä oma lusikka soppaan :D

Kannattaa miettiä suoraan ajaako vain radalla vai myös kadulla, meinaan on tyhmää ja kallista rakentaa kilpapyörää kilvellisestä kun ratapyöriä(lue valmiiksi rakennettuja) on maailma täynnä. Niin ja paras siihen hommaan on Temmin SMX pyörä.

Jos haluaa katuajoakin niin melkein vaihtoehdot ovat Hussen SMR ruiskumallit, Husabergin FS570 tai Aprilia SXV, jos puhutaan ihan oikeista supermotomalleista. KTM on tietysti varaosien saannin kannalta paras mutta voidaan olla montaa mieltä tuleeko enduropyörästä supermotopyörä vannekokoa vaihtamalla :roll:

Nuo FS570 husat ovat aika hinnoissaan ja tiettyjen varaosien saanti voi olla tulevaisuudessa ongelma. Aprilia ehkä myös listalta pois samasta syystä ja laitteen ajettavuus ei kyllä itseäni vakuuta, ehkä enemmänkin tähtää ja laukaise tyyppinen pyörä josta hyvän tai edes kohtuullisen ratapyörän tekeminen voi olla turhan hankalaa.

Hussessa on valmiiksi kaikki mitä tarvitaan eli hyvät radiaalijarrut, lyhyempi supermoto takahaarukka, lyhemmät ja jäykemmät iskarit ja luotettava moottori. Tankin koko ei ole katuneppailussa mikään ongelma ja moottorissa on varmasti riittävästi potkua kunhan kaikki kuristukset on poistettu. Jos lisävoimaa haluaa niin kansityöllä, imunokalla, tasapainoakselin poistolla ja puristussuhteen nostolla saadaan jo todella nopea pyörä. Lisäksi näitä pyöriä löytyy jo todella edullisesti ja hintalaatusuhde on kyllä aivan huippu nykyhinnoilla. Jos uutta etsii niin yksi vaihtoehto on tämä: http://www.nettimoto.com/swm/sm-500-r/1958476

Japanilaiset laitteet unohtaisin suosiosta ja kaasaripyöriin en itse sekaantuisi enään.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 17:20

Ei kannata pelkästään miettiä niitä kuutioita, vaan myös minkälainen pyörä on kyseessä. Yleensähän nämä kilvelliset supermotot on enduroista tehtyjä. Honda taas (jos siis kyseessä nuo HM-hondat) on crossista tehty. Crossit tyypillisesti kiertävät vähän pidemmälle ja tuottavat enemmän huipputehoa, vähän epätasasemmalla ja kapeammalla väännöllä enduroihin verrattuna. Voin kyllä luvata ettei tuo 450 crossi jätä kylmäksi. Varsinkin jos lähtee piikkisen pohjalta niin ei mikään 450 heti tehottomalta tunnu, itselle riitti Kotarin exc450 kaks kesää vallan mainiosti.

Samalla voisi mainostaa, jos budjetti riittää, omaa valintaani, eli Husabergin FS570. Tehoa löytyy hyvin, mutta vähän vähemmän kuin Husabergin 650 tai Aprilian SXV:ssä. Ajettavuus on mainio. Pyörässä on kone sijoitettu "ylös alaisin" ja tankki+muu tuotu hyvin lähelle painon keskipistettä. Tämä tekee pyörästä todella ketterän. Todella tarkka ruiskutus, kun ruisku suihkuttaa suoraan alaspäin sylinteriin, ja näin myös todella herkkä kaasunvaste. Lisäksi tuo ylös alaisin laitettu kone on todella pitkäikäinen. Tekisi mieli kokeilla jotain uutta, mutta mielestäni alta löytyy jo paras mahdollinen supermoto joten en tiedä mihin sitä vaihtaisi :lol: Saa heitää vastaväitettä :D

Samalla voisi vinkata tällasen pyörän: http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1969105 Saattaa olla suomen ainoa kilvellinen RM-Z. Tuokin crossin pohjalta tehty, varmasti on tarpeeksi tehoa.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 22:20

Lat_e kirjoitti:Lisäksi näitä pyöriä löytyy jo todella edullisesti ja hintalaatusuhde on kyllä aivan huippu nykyhinnoilla. Jos uutta etsii niin yksi vaihtoehto on tämä: http://www.nettimoto.com/swm/sm-500-r/1958476
kaasaripyöriin en itse sekaantuisi enään.


Joo, kaasari vehkeet kannattaa unohtaa jo, kyllä ruisku on asiaa nykyään.

Itse juuri odotan tuota SWM menoa, kun moni puhuu, että on "harmi" kun tekniikka pohjautuu 10 vanhaa tekniikkaan, että jos tulee päivitys, tietysti varmaan jotain päivitystä on tullut ja se että menee Hussen kanssa lähelle, uskon että laatu on hyvää, vaikka osa puhuu, että olisi kiinasta peräisin osat, mutta missä pyörässä ei olisi kiinalaisia osia, se on yhtä hyvää kuin muissa, jos on laadun seuranta tiukkaa ja tiuha.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 22:39

Stål kirjoitti:Ei kannata pelkästään miettiä niitä kuutioita, vaan myös minkälainen pyörä on kyseessä. Yleensähän nämä kilvelliset supermotot on enduroista tehtyjä. Honda taas (jos siis kyseessä nuo HM-hondat) on crossista tehty. Crossit tyypillisesti kiertävät vähän pidemmälle ja tuottavat enemmän huipputehoa, vähän epätasasemmalla ja kapeammalla väännöllä enduroihin verrattuna. Voin kyllä luvata ettei tuo 450 crossi jätä kylmäksi. Varsinkin jos lähtee piikkisen pohjalta niin ei mikään 450 heti tehottomalta tunnu, itselle riitti Kotarin exc450 kaks kesää vallan mainiosti


Tuo on totta että kuutiomäärät eivät juurikaan merkitse, varsinkaan ekan isomman moton kohdalla(450+). Suurinosa kilvellisistä käyttääkin endurokoneita tai ainakin niistä jalostettuja moottoreita.

Stål kirjoitti:Samalla voisi vinkata tällasen pyörän: http://www.nettimoto.com/suzuki/rm-z/1969105 Saattaa olla suomen ainoa kilvellinen RM-Z. Tuokin crossin pohjalta tehty, varmasti on tarpeeksi tehoa.


On niitä muitakin tai ainakin saatavissa ;) http://www.nettimoto.com/valenti-racing/-/1795914

Husky510 kirjoitti:Itse juuri odotan tuota SWM menoa, kun moni puhuu, että on "harmi" kun tekniikka pohjautuu 10 vanhaa tekniikkaan, että jos tulee päivitys, tietysti varmaan jotain päivitystä on tullut ja se että menee Hussen kanssa lähelle, uskon että laatu on hyvää, vaikka osa puhuu, että olisi kiinasta peräisin osat, mutta missä pyörässä ei olisi kiinalaisia osia, se on yhtä hyvää kuin muissa, jos on laadun seuranta tiukkaa ja tiuha.


Mielestäni on hyvä että ei ole lähdetty koheltamaan uuden moottorin kanssa sillä en tiedä mitä hyvää sillä olisi saavutettu? Tämä kone on kuitenkin ollut käytössä jostain 2003 vuodesta asti, tietysti vuosien varrella on tehty muutoksia. Tuossa SWM moottorissa kiinalaista on ainoastaan lohkot joten en jaksa uskoa että olisi huono mylly kyseessä.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

17.3.2016 23:41

Tuosta Swm, joo miksi toimivaa pakettia vaihtaisi ja nyt kun kerroit että ainoat kiinan osat on lohkot, niin paranee vielä. Kun kyllä sen tietää millainen älämölö esim italialaiset on pitänyt noista, myös yksi Hollantilainen oli vähä skeptinen, kun on tekemisissä tuon merkin kanssa, mutta aika näyttä, itse kyllä vaihtaisin noi takakatteet hussen malliin jos käy

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 8:17

Husky510 kirjoitti:Joo, kaasari vehkeet kannattaa unohtaa jo, kyllä ruisku on asiaa nykyään.


Ruiskussa on puolensa, pienempi kulutus, tarkempi kaasuun reagointi jne. Siitä huolimatta harvassa ruiskussa on sitä kaasutuntumaa mikä on hyvässä kaasarikoneessa, varsinkin pintakaasun alueella. Lisäksi tiellä tietämättömillä kun ruiskuun tai sähköjärjestelmään tulee vika niin matka loppuu siihen, kaasarin kanssa pääsee lähes aina ontumaan sivistyksen pariin.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 11:26

Tuo on kyllä totta...Siinä on sitten pähkäilemistä ostajille

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 16:16

Lat_e kirjoitti:On niitä muitakin tai ainakin saatavissa ;) http://www.nettimoto.com/valenti-racing/-/1795914

Jaahas, joku liike suomessa alkanut tuomaan Valenteja :) Ei tietääkseni ennen löytynyt.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 19:44

Murska kirjoitti:Ruiskussa on puolensa, pienempi kulutus, tarkempi kaasuun reagointi jne. Siitä huolimatta harvassa ruiskussa on sitä kaasutuntumaa mikä on hyvässä kaasarikoneessa, varsinkin pintakaasun alueella. Lisäksi tiellä tietämättömillä kun ruiskuun tai sähköjärjestelmään tulee vika niin matka loppuu siihen, kaasarin kanssa pääsee lähes aina ontumaan sivistyksen pariin.


Joo kyllähän kaasari on hyvä, ellei jopa parempi tietyissä tilanteissa, KUN kaasari on säädetty oikein. Edut eivät kyllä ole niin suuria että kannattaa ruveta sähläämään suuttimien ja neulojen kanssa ja tuunailemaan kiihdytyspumppuja yms. Ruiskupeli säätää itseitsensä ja ei tarvitse kädet bensassa leikkiä :) Luotettavuus on kyllä ihan riittävällä tasolla. Enemmin on ajanut naulaan, ketjut poikki tms kun että tienvarteen jäädään ruiskun takia.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 20:06

Lat_e kirjoitti:Ruiskupeli säätää itseitsensä ja ei tarvitse kädet bensassa leikkiä


Säätää minkä säätää, ja sen jälkeen pitää ruisku säätää penkissä Power Commanderin, Tune-Ecun tai jonkun muun vastaavan ohjelman/laitteen kanssa. Lukuisat ruiskukoneet käy jo valmiiksi laihalla ja kun vaihdetaan vaimennin äänekkäämpään niin mennään vielä laihemmalle.

Vakiona näissä on kapeakaista lambda joka säätää seosta vain tietyllä kierros- ja kaasun alueella, muuten ruisku annostelee polttoainetta ennalta määritellyn kartan kanssa. Suurin ruiskukoneen kirous on kaasutuntuma joka harvassa pyörässä on samalla tasolla kuin kaasarikoneessa.

Joissain pyörissä tätä pääsee säätämään, kuten KTM690 (08-13) ja niihin saa tehtyä todella hyvän kaasutuntuman. Kyseisessä moottorissa kaasuläppää ohjataan servolla joka saa käskyt ECU:n välityksellä, myös polttoainekarttoja pääsee muokkaamaan läppärillä.

Molemmissa, kaasarissa ja ruiskussa on puolensa, kumpaakaan ei kannata väheksyä vaan hyödyntää niiden ominaisuudet.

Re: olen hankkimassa uuden moton, mutta minkä?

18.3.2016 22:21

Yksi asia mikä tulee mieleen, on se että kannattaa myös selvittää missä pyörässä on paras mahdollisuus saada eniten viritys osia, kun kaikki haluaa halvalla sen koko putken, heti ja se päivä tulee kun haluaa alkaa virittää.
Koska muutamassa mallissa on vaikeuksia saada esim putkistoa, toisiin pyöriin on putkien valmistus lopetettu, tietysti käytettyjä löytyy, mutta sitten se hinta saattaa olla pilviä hipovia tai erittäin halvalla.

Minusta parhaat päivitykset Husseen on luistokytkin, 530cc kit, dynossa säädetty pcv, koko ränni ja jos kaipaa satulan päivtystä, niin seatconcepts mukavampaa satulaa.

Että minä melkein joka ruisku pyörään ruisku säädättä jos vakiota saa, jos ei niin powercommander, sitten se äänenvaimennin vaihtaa, jos ei koko putkistoa saa. Tietysti jos lisää sitä "ääntä", että se herättää huomiota, jos esim parkkipaikalla leikkii, että siinä mielessä se vakio olisi parempi.